Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Lurigt o blandat väglag men gick ändå över förväntan. Frusen dödsmodd på sina håll, tunn relativt hal hinna på vissa plogade vägar , och frasigt halvplogat snötäcke.Blir succesivt bättre under veckan. Orkade byta tillbaka till dubb fram och har kvar sommardäck bak. Det dög.
Dödsmodd, klockrent, rätt in i SAOL tycker jag. ?

Som sagt, på det hela taget rätt torrt och isfritt. Men där solen inte kommer åt är det blankpolerad knögglig is.
Skiftande före minst sagt.
Jo, överlag torra och fina vägar men det gör även att farten lätt blir lite hög just när man kommer till den där kurvan i slutet av nedförsbacken och ser att vägen legat i skugga...

//j

Senast ändrad:
Chans till kortpendling idag, då är det bara att ta sitt ansvar och ta del av vintermisären (som inte var så värst mycket misär...)
VideoCapture_20240405-173627.jpg

Skön morgon med soluppgång. NBD. Nej, inte New Bike Day.. New Backpack Day.
Trevligt start i 8 grader vid 5:30. Hemfärden kommer bli varm känner jag. Oklart hur många lager kläder jag kan trycka ner i väskan. Får bli att ha på sig resten ?

Alla kan vara lugna i att våren är här för att stanna. Har fortfarande dubbdäcken på i väntan på nya hjul från Slowbuild ?

Ratta snabbpendlarn för första gången detta år. Gör att min pendling i låg Zon2 går under timmen.
5 grader vid start och ska va 16 grader hem. Fick fundera några varv hur man skulle klä sig.
Osopat på sina ställen genom villakvarteren i Täby och Danderyd men annars rätt så priima.

Första cykelpendlingen för säsongen.
Äntligen nästan snöfritt och cyklingen är igång!
Cyklade iväg halvförkyld, men det var iaf varmt och galet med fågelsång i morse.

Sjukt sega, vattensjuka grusvägar där tjälen nog släppt nyss. Så kommer det nog att vara ett par veckor, segt alltså, innan det torkat upp litet.

Idag är sista dagen i mitt liv jag kan cykelpendla som 49åring. I morgon är jag ett år äldre ? och kan njuta vidare !

Bilagor

• IMG_4460.jpeg
    IMG_4460.jpeg
    1.5 MB · Besök: 40
Har kommit snö under natten som var halvt ihoptrampad. Gick tungt och framhjulet skar snett. Hoppas de hinner skrapa cykelvägarna innan jag ska hem

Bytte till dubbfritt i morse. Passade även på att byta bromsklossar.
Då hör man att vänster pedals lager har dött saltdöden. Och att kedjan är trött.
Noterade att det är mer sand på cykelvägen över Årstafältet, mellan mcdonalds och sandfjärdsgatan, nu, än det varit på hela vintern.

4/5 fågelkvitter på den pendlingen.

Ja, igår var nog den bästa pendlingsdagen på året. Lite folk och prima väder!

Enda lösningen nu är att börja gå upp tidigare.
Sov för f-n bara sov, det här med att just cyklister måste vara så idiotiskt tidiga är jättejobbigt tycker jag, en total chock för mig sedan jag började cykla mera seriöst 2021. Åtminstone jobbigt när man ska cykla med andra. ? ? Att gå och lägga sig mellan ca kl 21-22 på fredag och lördagkvällarna verkar vara normal standard för seriösa cyklister, tyvärr, fascinerande men imponerande hur ofattbart dedikerade folk kan vara. ? Det blir alltså mera av en livsstil istället för bara en "hobby". Finns ju flera rätt stora grupperingar i Stockholm som startar 06:00 också, snabbcykling från Sickla, men också "Lovö Express" och tex gruscyklingen på fredagar järvafältet, det är ju helt exceptionellt enastående/imponerande men inget för mig (hittills varje fall). Att gå upp ca kl 04:30 för att cykla? Ja, ok, om Ryssen kommer.

Nej, jag går aldrig OT

Senast ändrad:
Sov för f-n bara sov, det här med att just cyklister måste vara så idiotiskt tidiga är jättejobbigt tycker jag, en total chock för mig sedan jag började cykla mera seriöst 2021. Åtminstone jobbigt när man ska cykla med andra. ? ? Att gå och lägga sig mellan ca kl 21-22 på fredag och lördagkvällarna verkar vara standard för seriösa cyklister, tyvärr, fascinerande men imponerande hur ofattbart dedikerade folk kan vara. ? Det blir alltså mera av en livsstil istället för bara en "hobby".
Sov du så cyklar jag! ?

Sov för f-n bara sov, det här med att just cyklister måste vara så idiotiskt tidiga är jättejobbigt tycker jag, en total chock för mig sedan jag började cykla mera seriöst 2021. Åtminstone jobbigt när man ska cykla med andra. ? ? Att gå och lägga sig mellan ca kl 21-22 på fredag och lördagkvällarna verkar vara normal standard för seriösa cyklister, tyvärr, fascinerande men imponerande hur ofattbart dedikerade folk kan vara. ? Det blir alltså mera av en livsstil istället för bara en "hobby". Finns ju flera rätt stora grupperingar i Stockholm som startar 06:00 också, snabbcykling från Sickla, men också "Lovö Express" och tex gruscyklingen på fredagar järvafältet, det är ju helt exceptionellt enastående/imponerande men inget för mig (hittills varje fall). Att gå upp ca kl 04:30 för att cykla? Ja, ok, om Ryssen kommer.

Nej, jag går aldrig OT
Jag är ofta tidig vid pendling, men det beror på att det finns barn som ska hämtas efter skola. (De dagar jag lämnar är jag dock senare iväg).
Men att i övrigt cykla tidigt känns ovärt. Vi har kvällsturer i Hellas istället med en afterbike på närliggande krog, och när vi cyklar på helgerna ses vi vid 11-12-rycket, så man hinner ta en lugn helgfrukost innan och en öl efter utan att vara helt förstörd.

För att fortsätta med att inte vara OT

Tillbaka
Topp