Topstone 3 byta vevparti 9-delat?

Yesset

Medlem
Hej alla!
Har fått erbjudande att köpa en fin Cannondale Topstone 3 gravel (Sora) billigt och rätt storlek. Men vevlagret är ett FSA tempo adventure och det ska bytas säger alla jag pratar med för att FSA är dåligt. Det är ett 2x9 delat och 46/30T. Utväxlingen har jag haft på en annan cykel och den är toppen så den vill jag fortsätta med. Alltså letar jag efter ett 9-delat vevparti med vevlager i 46/30 som inte är FSA? Finns det ens? Hittar inget på nätet iallafall. Vevlagret är ”square taper, cartridge, bb7420”.

Edit: Hittade ett Shimano Hollowtech 2 MT210 med 46/30 och 170mm vevarmar som kanske är bättre trots att det är 400:- billigare än det jag har nu, men det vet man ju inte förrän man testat…

Senast ändrad:
FSA är ju inget dåligt märke. Skulle det vara kvaliteten på själva lagret? Sen kan du ju byta lager utan att byta vevparti. Jag skulle säga kör till något rasar och byt sen. Vevlager glappar ju typiskt upp långsamt så man hinner byta i lugn och ro om det börjar glappa. Gissar du hinner få ut ett par år minst ändå.

FSA är ju inget dåligt märke. Skulle det vara kvaliteten på själva lagret? Sen kan du ju byta lager utan att byta vevparti. Jag skulle säga kör till något rasar och byt sen. Vevlager glappar ju typiskt upp långsamt så man hinner byta i lugn och ro om det börjar glappa. Gissar du hinner få ut ett par år minst ändå.
Tack för bra svar, det verkar som att vevpartiet skulle vara lite ”klent” och att det gnisslar från lagret. Men precis, man kan ju säkert köra ett par år ändå och leta mer sedan. Blir nog ett köp och sedan köpa lättare hjul istället som första grej ?

Bsa square taper vevlager är billiga och normalt lätta att byta ut. Kräver vevarmsavdragare av rätt typ, hylsa med rätt splines och en momentnyckel.
Systemet är tyngre än de flesta dyrare (typ hollowtech 2) men någon större praktisk skillnad är det inte.
Så länge det inte går trögt finns inte stor anledning att byta det. Och om det knakar kan det eventuellt bara behöva dras åt mot vevarmarnas, eller mot vevhuset.

Så länge man får av veven för att byta lager är det väl inget fel på det. Kan ju köra ett bättre lager bara sen. Jag fick inte loss mitt och fick kapa sönder en arm för att få ur lagret.

Shimano GRX finns också med 46/30.

Så länge man får av veven för att byta lager är det väl inget fel på det. Kan ju köra ett bättre lager bara sen. Jag fick inte loss mitt och fick kapa sönder en arm för att få ur lagret.

Shimano GRX finns också med 46/30.
Tack, ja precis bara byta lagret. Angående GRX, det står att det är för 10/11 delat så jag antar att det blir konstigt med 9-delat i övrigt på cykeln då kanske ?

Fyrkantsvevlager (square taper) är ju kända för att vara simpla, billiga men hållbara. I normala fall bör lagret hålla längre än vevpartiet. Cykla tills vevparti eller lager behöver bytas, ta beslut då om du skall gå på något mer sofistikerat.

Vevlagret du har bör kosta 150-200 kronor, + lite verktyg. Det är så pass enkelt att byta att du själv klarar det med instruktionsvideor som finns på youtube.

Fyrkantsvevlager (square taper) är ju kända för att vara simpla, billiga men hållbara. I normala fall bör lagret hålla längre än vevpartiet. Cykla tills vevparti eller lager behöver bytas, ta beslut då om du skall gå på något mer sofistikerat.

Vevlagret du har bör kosta 150-200 kronor, + lite verktyg. Det är så pass enkelt att byta att du själv klarar det med instruktionsvideor som finns på youtube.

Största problemet med square taper är väl att de håller så länge att de rostat fast innan man behöver byta. Tacka vet jag BB30 i snedgängade ramar, då håller sig grejerna fräsha med årligt lagerbyte.

Fick googla lite till. "FSA tempo adventure" verkar inte vara ett vevlager, utan ett vevparti, så lite begreppsförvirring. Sen är ju fyrkantlager närmast standard på billiga cyklar med 7/8 delade system. På 9 delade system är det förmodligen inte så vanligt. Därav det höga priset för vevpartiet som sitter på.

När/om du byter kan det vara ide att se på andra vevlagertyper, som HT2, då blir nog utbudet av vevpartier större.

Tack för bra svar, det verkar som att vevpartiet skulle vara lite ”klent” och att det gnisslar från lagret.

Jag har aldrig haft några problem och säkert inte gnisslar från ett fyrkantsvevlager. De bruka flexa lite mer än en modern vevparti med stor axel, men annars funkar det bra.

Jag hatar FSA vevparties för att FSA har egen "standard" och man bara kan köpa FSA klingor. Dessutom är de ofta riktigt fula. Men de brukar funkar bra.

Så jag säger kör på!

Tack, ja precis bara byta lagret. Angående GRX, det står att det är för 10/11 delat så jag antar att det blir konstigt med 9-delat i övrigt på cykeln då kanske ?
En del av iden med en cykel med billiga komponenter är att reservdelarna är billiga. Så när du funderar på att välja ett ännu dyrare vevparti blir det lite fel. Bättre att välja nivå på cykel, och sedan hitta något med den nivån.
Mitt intryck av Cannondale är det är bra cyklar, men man betalar en del för varumärket.
Får du cykeln billigt, så är det bara att köpa, cykla tills något tar slut och byt då. Börja inte byta grejor för att du hört att FSA är dåligt.

Fick googla lite till. "FSA tempo adventure" verkar inte vara ett vevlager, utan ett vevparti, så lite begreppsförvirring. Sen är ju fyrkantlager närmast standard på billiga cyklar med 7/8 delade system. På 9 delade system är det förmodligen inte så vanligt. Därav det höga priset för vevpartiet som sitter på.

När/om du byter kan det vara ide att se på andra vevlagertyper, som HT2, då blir nog utbudet av vevpartier större.
Precis, såg att jag skrivit fel, det är alltså ett vevparti som heter FSA tempo adventure och det ska tydligen böja sig/flexa lätt och så är det vevlagret som brukar gnissla.

En del av iden med en cykel med billiga komponenter är att reservdelarna är billiga. Så när du funderar på att välja ett ännu dyrare vevparti blir det lite fel. Bättre att välja nivå på cykel, och sedan hitta något med den nivån.
Mitt intryck av Cannondale är det är bra cyklar, men man betalar en del för varumärket.
Får du cykeln billigt, så är det bara att köpa, cykla tills något tar slut och byt då. Börja inte byta grejor för att du hört att FSA är dåligt.
Då gör jag inte det, det kan ju vara så att de som cyklat på FSA inte varit rädda om grejorna heller, man vet ju inte ?

Jag undrar bara om du hört att vevlagret gnisslar? Eller säger säljaren det? Och om vevpartiet flexar, så lär du märka om det känns fel. Så om du tycker cykeln är billig, köp och cykla på tills du behöver byta något. Det finns mycket slitdelar på cykeln, så det finns ingen anledning att oroa sig för att det sitter fel fabrikat på cykeln. Det är bara att byta till något annat när det är dags.

Jag tror att trådrubriken/frågan är fel och att tråden borde hamna någon annanstans. Frågan borde vara vad är rätt pris för en Cannondale Topstone 3 gravel/Sora och en text med årsmodell och beskrivning av skick.

XXL säljer nu en gravel cykel, White GX LTD 2x10, av årsmodell 22. Visserligen inte online, men den borde finnas i några butiker. Priset är 8000. När jag letar efter Cannondale cykeln verkar den kosta nästan 15000 i butik. Och sämre specad på nästan varje punkt. Så frågan är vad trådskaparen tycker är billigt.

Tycker man att fyrkantvevlager generellt är usla, billiga och tunga kan samma man ju kolla White industries eller Phil Wood. Till exempel.
Jag har själv kört FSA på flera cyklar i många år - dock inte fyrkant - långt, länge och problemlöst, både grus och lvg och vågar därför påstå att Shimano är ett jävla ? i jämförelse därför det är de enda vevlagren JAG har fått byta pga knak, förtida slitage och grusig känsla ?…
När Happy är som mest tröttsamt. Och inte nödvändigtvis som en kommentar till ovanstående inlägg.

Tycker man att fyrkantvevlager generellt är usla, billiga och tunga kan samma man ju kolla White industries eller Phil Wood. Till exempel.
Jag har själv kört FSA på flera cyklar i många år - dock inte fyrkant - långt, länge och problemlöst, både grus och lvg och vågar därför påstå att Shimano är ett jävla ? i jämförelse därför det är de enda vevlagren JAG har fått byta pga knak, förtida slitage och grusig känsla ?…
När Happy är som mest tröttsamt. Och inte nödvändigtvis som en kommentar till ovanstående inlägg.
Om det är relaterat till mina inlägg, så har jag inte sagt något om att fyrkantsvevlager är usla. Men de är billiga, och tydligen tyngre än andra vevlager. Och håller längre. Men på en cykel som används för daglig transport är det ju ingen nackdel, snarare ett plus. Och cykeln verkar ju vara lågt specad för det pris man tar i butik.

Om det är relaterat till mina inlägg, så har jag inte sagt något om att fyrkantsvevlager är usla. Men de är billiga, och tydligen tyngre än andra vevlager. Och håller längre. Men på en cykel som används för daglig transport är det ju ingen nackdel, snarare ett plus. Och cykeln verkar ju vara lågt specad för det pris man tar i butik.
De är dock inte billiga om man väljer de dyra precis som med alla andra vevlagertyper.
Just japanen har vald att bara prångla ut ett billigt fyrkantslager men det betyder ju inte att alla håller samma låga kvalite.

De är dock inte billiga om man väljer de dyra precis som med alla andra vevlagertyper.
Just japanen har vald att bara prångla ut ett billigt fyrkantslager men det betyder ju inte att alla håller samma låga kvalite.

Jag förstår inte din kommentar. Rois säger att fyrkantslager håller länge. Min erfarenhet är också att billiga fyrkantsvevlager håller länge, åtminstone på vardagscyklar, men även vid vinterkörning. Jag har aldrig behövt byta en fyrkantsvevlager som sitter på de vardagscyklar som jag har (haft) i familjen i mer än 10 år. Jag gissar att alla var billiga vevlager från Shimano.

Jag har själv kört FSA på flera cyklar i många år - dock inte fyrkant - långt, länge och problemlöst, både grus och lvg
Samma här
och vågar därför påstå att Shimano är ett jävla ? i jämförelse därför det är de enda vevlagren JAG har fått byta pga knak, förtida slitage och grusig känsla ?…
Nja, det håller jag inte med om.

Jag kommer att fortsätta med mina FSA vevpartier, liksom med mina Shimano vevpartier+vevlager.
Inget av dem har ännu medfört några som helst problem.

Jag förstår inte din kommentar. Rois säger att fyrkantslager håller länge. Min erfarenhet är också att billiga fyrkantsvevlager håller länge, åtminstone på vardagscyklar, men även vid vinterkörning. Jag har aldrig behövt byta en fyrkantsvevlager som sitter på de vardagscyklar som jag har (haft) i familjen i mer än 10 år. Jag gissar att alla var billiga vevlager från Shimano.
Min kommentar handlar i grunden om generella svepande omdömen.

Min kommentar handlar i grunden om generella svepande omdömen.
Oklart om du anser om mina omdömen är svepande. Topstone cykeln är högt prissatt, fyrkanstvevlager håller länge, även billiga, jag har aldrig lyckats köra slut på något, de är tyngre. Ett skäl till att beskriva något i mer generella ord, som du kanske uppfattar som svepande, är just att inte trampa andra på tårna. Men det blev du tydligen ändå. Och som andra har skrivit, de har andra erfarenheter än vad du har.

Oklart om du anser om mina omdömen är svepande. Topstone cykeln är högt prissatt, fyrkanstvevlager håller länge, även billiga, jag har aldrig lyckats köra slut på något, de är tyngre. Ett skäl till att beskriva något i mer generella ord, som du kanske uppfattar som svepande, är just att inte trampa andra på tårna. Men det blev du tydligen ändå. Och som andra har skrivit, de har andra erfarenheter än vad du har.
Jag tror inte vi har olika uppfattningar i frågan men om du känner dig utsatt eller kränkt har du såklart rätt att göra så.

Tillbaka
Topp