Den optimala cykeln för pendla till jobb och hur gör ni?

eucalyptus

Aktiv medlem
Hur ser den optimala pendlarcykeln ut till jobbet?

Vilken distans pendlar ni till jobbet?
Året runt, i alla väder?

Står den utomhus på jobbet och inomhus hemma?

Blir ni svettiga? Har ni med ombyten och duschar på jobbet ? Eller cyklar ni i jeans och skjorta.

Själv har jag 5-7 minuter till jobbet på elsparkcykel men har funderingar på att flytta längre bort. Att cykelpendla är läskigt och främmande. #bekvämlighet #sparatid

Ärligt talat så är pendlingen guld värd och en riktigt fin stund på dagen. Både till att vakna till liv på morgonen men även rensa huvudet på hemvägen.

Har skåp på jobbet vilket underlättar mycket då man kan förvara en del ombyten där. Så jag cyklar 12k enkel varje dag. Blir svettig så kör i träningskläder och duschar på jobbet. Det viktigaste är väl att det går att förvara cykeln på ett vettigt sätt på jobbet (om man vill cykla på en lite roligare). Kör på en gravel och tycker det funkar klockrent.

Har en enklare emtb från decathlon. 11 km. Är som en rask promenad ungefär, blir inte direkt svettig. Inga ombyten eller krångel. Sajpade "året-runt" däck (johnny watts 365). Det är helt perfekt.

Ärligt talat så är pendlingen guld värd och en riktigt fin stund på dagen. Både till att vakna till liv på morgonen men även rensa huvudet på hemvägen.

Har skåp på jobbet vilket underlättar mycket då man kan förvara en del ombyten där. Så jag cyklar 12k enkel varje dag. Blir svettig så kör i träningskläder och duschar på jobbet. Det viktigaste är väl att det går att förvara cykeln på ett vettigt sätt på jobbet (om man vill cykla på en lite roligare). Kör på en gravel och tycker det funkar klockrent.

Vad hade du gjort i en situation där varken skåp eller dusch är en möjlighet?

Taskigt läge…

Min sambo har inte heller omklädesrum men har möjlighet att duscha snabbt på en handikappstoalett på arbetet. Kan vara värt att undersöka.

Om det inte går att duscha alls på jobbet så hade jag nog cyklat in i typ friluftskläder (tänk överdragsbyxor/shorts och något liknande på överkroppen). Tagit det lugnt in och försöka hålla pulsen/svetten på ok nivå. Går ju att torka av sig snabbt innan man sedan byter om till ”jobbkläderna”.

sen hem kan du ju ha fri fart vilket är trevligt.

Jag har alltid ryggsäck när jag pendlar. Inte optimalt då det blir lite halvvarmt, särskilt sommarhalvåret, men det funkar ändå riktigt bra. Vill inte ha pakethållare och sånt på cykeln.

Jobbar med klinikkläder på och har kort (4 km) väg till jobbet. Då går det fint att ta det lite lugnt på väg till jobbet och byta om där. Det är ändå många dagar på året som man måste ha på sig cykelkläder för vädrets skull.

Cyklar 4 km enkel väg året runt.
80-tals gubb-Crescent med dubbdäck fram på vintern.
80-tals racer-Crescent när gruset är bortsopat.
Nyligen skaffat MTB som troligen kommer nyttjas ibland.

Förvarar cyklar inomhus hemma och låst cykelförråd under tak utomhus på jobbet.

Bra vind-/regntåliga kläder och bra ryggsäck funkar för mig.

Byter inte om på jobbet, men har ett ombyte ifall att regnet överraskar...

Älskar att få cykelturen till jobbet så att man vaknar till =)

Hej,

kör gravel med stänkskärmar och sidoväska. I sidoväskan har jag ombyte och jobbdator.
Har ca 23km enkel resa med drygt 1/3-del grusväg. Asfaltsträckorna är skönt lågtrafikerade dessutom.
Det blir inte året om, eftersom delar av vägen inte plogas. Men från april - november brukar det funka. Föret får avgöra säsongen då jag inte byter till vinterdäck.
Jag tycker det är så otroligt skönt att cykelpendla.

Men det absolut viktigaste gällande min gravel:
BARA ETT DREV FRAM. ?

Senast ändrad:
Nu är det flera år sedan jag pendlade men då var det > 20 km enkel väg med möjlighet att låsa in cykeln på jobbet. Jag har två pendelcyklar, en sporthybrid och en racer/gravel. Jag cyklade aldrig varje dag av olika anledningar men året runt. De dagar jag inte cyklade tog jag med mig ombyte så att jag alltid hade några uppsättningar kläder, skor och handduk på jobbet. Ombyte på jobbet är nästan ett måste, det är inte skoj att komma till jobbet och inse att du har glömt att ta med sig ett plagg. Som cykelkläder hade jag för det mesta kläder i merinoull, då dör man inte av lukten när man ska hem.
Bägge cyklarna är alltid utrustade med skärmar, dubbla lysen (ett starkt uppladdningsbart och ett med engångsbatterier, då finns det alltid ett lyse som fungerar), reflexer åt alla håll, en sadelväska med reservslangar och verktyg samt pump.
Ganska ofta cyklade jag en liten extrasväng på hemväg.

Jag har cykelpendlat i ca 20 år. 25-38 km/dag, beroende på var jag bott och kontoret legat, varje arbetsdag, året om. Innan dess cyklade jag till arbete (och innan dess skola) kortare sträckor, ca 8-10 km/dag.

1. Pendlingen tillhör min dags höjdpunkter. På vägen till jobbet löser jag ofta undermedvetet några av dagens arbetsuppgifter. På vägen hem rensar jag huvudet och laddar om inför kvällens familjeliv. Imho gör cykelpendlingen mig till både en bättre medarbetare och make/förälder.
2.. Det handlar om att bygga en vana. Sluta övertänk. Börja cykla. (Men skärmar är bra, iskallt däcksprut blir ingen glad av)
3. Det handlar om att aldrig bryta vanan. Ingen börjar cyklapendla i januari, oavsett nyårslöfte. Men om man cyklat hela oktober finns det ingen anledning att sluta i november. Eller december, eller januari, osv.
4. Hur svettig du blir beror på hur fort du cyklar. 30 km/h = svettig. 25 km/h = osvettig (välj siffror utifrån egen fysik). Ankomstskillnaden på en 15 km sträcka är 6 minuter mellan de två exemplen.
5. Cykla på det du har. Uppgradera när du vet vad du vill ha. Pannben trumfar ben, som i sin tur trumfar cykel.
6. Min cykel stod under några års arbetsdag parkerad på gatan i gamla stan i Stockholm. (Jag såg ofta skummisar stryka förbi, men prioriterade cykelpendling framför upplevd risk. Jag hade kanske tur, men ingen pillade på min cykel.)
7. Imho övertrumfar fördelarna överlägset nackdelarna. Till den grad att det är livsomvälvande.

Jag kommer aldrig att sluta cykelpendla.
Huruvida du börjar är enbart upp till dig.

Jag pendlar inte, jag bara cyklar till/från jobbet.

Med ovan menas att jag har relativt nära (5km) och cyklar i vanliga kläder på en vanlig cykel som jag ställer i ett vanligt cykelställ. Det som menas med 'cykelpendla' på happyride brukar innebära lite längre sträcka, dedikerad cykel och att man byter om.

håller med flera här som ser mervärdet i cykelpendling.

höjdpunkt kanske är att ta i, men en positiv och givande upplevelse att i sig själv se fram emot, långt förbi det i sig nyttolösa i att framföra en bil, i köer dessutom. det förkortar mentala känslan av arbetstid; jobbet slutar när du sätter dig på cykeln, annan typ av pendling gärna först när du väl är hemma.

som aron säger kan man bli fast i vanan. det är liksom lättare att på morgonen göra samma procedur som igår.

den vanan får gärna vara cykel:) när det är sagt och sträckan kanske inte är alltid självklart cykelbara 10 km utan kanske det dubbla, nöj dig inledningsvis med cykelpendling några gånger i veckan. så inte minst rumpan får chans att stärka sin motståndskraft.

många krånglar till det med klädseln.

ombyte på jobbet är bra, på överkroppen om det är varmt väder, nedtill om det är smutsigt. men jag cykelpendlar alltid i vanliga civila kläder av fritidstyp, vilket ger frihet göra annat på hemvägen. ta sig till någon affär eller träffa en kompis och ta en middag exempelvis. stärker också känslan av att arbetstiden är avslutad, det vanliga livet har tagit vid. man titrerar fram vad som funkar. det skall vara luftigt så man inte blir svettig, men inte bylsigt så det blir trögt i motvinden.

det är lättare klä sig osvettigt på morgonen när det är svalare, och praktiskt slippa en extra dusch då.

ryggsäck långt ner på ryggen sänker luftmotståndet avsevärt, och ger lättare känsla i cykeln. och gör även att man kan klä sig lättare, vilket är bra vintertid om man vill undvika bli svettig. men varmaste årstiden värmer den i sig såpass att man gärna i det läget ändå har den på pakethållaren. att cyklingen då blir tråkigare får man stå ut med.

pakethållaren är i övrigt är nyttig till många ting tänkbara att genomföra på särskilt hemvägen. andra värdefulla egenskaper på en pendlarcykel är som nämnts skärmar och stänkskydd. det minskar vedermödor både när det gäller klädsel och cykelunderhåll.

i övrigt bör man dels se till att ha en plan för punka, dels vidta åtgärder minska stöldrisken. antingen att ta in den, eller genom att ha en cykel som inte är het på hälerimarknaden. bra lås hjälper litegrann, men buset har armeringsjärnklippare och batterivinkelslipar idag, så bäst ha en sleeper-cykel som de ratar.

do it.

Har under flera år pendlat mellan Sthlm city och Tyresö, 19,5 km enkel väg.
Duschat på jobbet
Cyklat med allt i ryggsäck, dvs ingen cykelväska. Dator, ombyte mm. Har nu en sidoväska på pakethållaren...bra investering.
Skärmar och belysning.
Däcken jag valt är Schwalbe Marathon, och på vintern de med dubb. Anledningen till däckval är att de har bra punkteringsskydd. Har heller inte fått punktering, utan nött ned dem.
Cykeln är en Corratec c-cross, och det är min allt-i allocykel. Det är min enda cykel, och den har jag haft för att cykla på såväl asfalt som grusvägar. Längsta rundan var ca 345 km, till Dalarna fram och tillbaka...på mina Marathondäck...fungerade fint. Förra året cyklade jag till Karlskoga fram och tillbaka...blev ca 500 km. Hade då Pirelli Cinturato, andra däck helt enkelt.
På jobbet låste jag fast hjul och ram. Sadel har ingen snabbkoppling. Kunde ställa cykeln i låst garage.
Loggar all cykling med cykeldator, numera med en Garmin Edge 530 med kadenssenor.

Som kallast har jag pendlat i -9 grader C. Allt funkar om man klär sig vettigt. Fötter och händer ska skyddas mot vind och vatten. Regnkläder såklart.

Cykelpendlingen är gratisträning...superskönt när det funkar.

Som längst har jag pendlat 26 km enkel väg...det funkar också..blir en vana.

Sedan ett tips till den som pendlar: Var schysst där ute! Använd ringklockan (som många verkar sakna konstigt nog (ren idioti att inte ha en ringklocka om man pendlar till vardags. Brain dead!)).

4. Hur svettig du blir beror på hur fort du cyklar. 30 km/h = svettig. 25 km/h = osvettig (välj siffror utifrån egen fysik). Ankomstskillnaden på en 15 km sträcka är 6 minuter mellan de två exemplen.
30 km/h är otroligt hög snittfart vid pendling i bebyggelse med korsande trafik, dagisgrupper, rödlysen, järnvägsbommar etc. 25 km/h är makligt men inte helt osvettigt vid längre sträckor, säg >10 km...

det är lättare klä sig osvettigt på morgonen när det är svalare, och praktiskt slippa en extra dusch då.
För mig är det tvärt om, av någon anledning svettas jag mycket lättare på morgonen trots svalare temperatur.

Jag har för kort pendling (25 min) för att det ska vara värt att duscha men kämpar ständigt med att klä mig rätt så jag inte svettas och inte heller fryser för mycket. Var det helt platt och vindstilla vore det ju inget problem men finns backar och motvind även i sthlm.

Men cyklar året om i princip alla väder eftersom det sparar tid, ger frisk luft och en skön start på dagen.

Har en mil till jobbet, pendlar i stort sett dagligen. Kör så att jag blir svettig. Intressant hur vädertålig jag har blivit, regn är inte så farligt och kyla går att hantera. Kan ställa cykeln innomhus så att den alltid är varm och torr vid avfärd. Det får ta den tid det tar speciellt nu på vintern med dubb och snö.

Tog tag i cykelpendlingen efter sommaren och det krävdes lite pannben i början men jag uppskattar vad det gör för mig, kort och gott en bra ventil i livet. Enklast är som andra är inne på att bara börja och sedan förändra cykel och utrustning efter behov.

Den underbara känslan när man rullar förbi en busshållplats i riktigt skitväder (två plus, ösregn från sidan osv) och jag tänker att de som står där antagligen ser mig som lite galen. Men det är de som står och fryser och huttrar, inte jag. Jag får skön motion och fryser inte ett dugg.

Cyklat långsammare och haft väskan i en korg/pakethållare. Enda gångerna jag svettas är når jag haft ryggsäck och då pendlar jag 10km. Bytte ut snabbt ut ryggsäcken till en mussette då det enda jag behöver till och från jobbet är laptop och anteckningsblock så var problemet löst.

en intressant observation när det gäller att stå ut med dåligt väder var en rapport häromåret hur cyklingen minskar grad för grad celcius.

bara att minskningen uppehörde vid nollan.

minns tyvärr inte var jag läste detta. kan ha varit någon vti-rapport?

Dusch på jobbet. Har en funktionell (inte dyr eller hipp) stänkskärmsförsedd cykel som gör jobbet utan att väcka några andra känslor än att vara en trogen kamrat. Dubbat på vintern. Ingen rygga utan sidoväska. Tejpad hjälm eller slalomhjälmen (om det är kallt) på vintern.

Ni som cyklar på vintern har ni en särskild vinterhjälm ? Typ utan ventilation
kör med norska äronvärmare med metallbåge under hjälmen under typ 15 gr. är det nedåt 5 gr, lägger jag till halsduk. båda åtgärder medför viss överklädsel av hals och huvud och har effekt att man kan klä sig nättare resten av kroppen så man slipper bli svettig. även händer och fötter är bra att ha extra bra klädsel, med samma syfte.

är det kallare än minus 5, åker det på ett tunt hjälmöverdrag, och nedåt 15 ett tjockare. tidigare kört andra arrangemang men detta är smidigt enkelt att handha, inte minst att lätta på när luften är varmare på hemvägen.

en intressant observation när det gäller att stå ut med dåligt väder var en rapport häromåret hur cyklingen minskar grad för grad celcius.

bara att minskningen uppehörde vid nollan.

minns tyvärr inte var jag läste detta. kan ha varit någon vti-rapport?
Inte så konstigt: 1-3 plusgrader är ofta total misär, medan 1-3 minusgrader är betydligt bättre.

Jag kör också hjälmöverdrag vid kall-väder. Mitt är i hi-viz vilket matchar kall-väder och mörker.

Behöver bara en väldigt tunn mössa under hjälmen då.

Nu är det flera år sedan jag pendlade men då var det > 20 km enkel väg med möjlighet att låsa in cykeln på jobbet. Jag har två pendelcyklar, en sporthybrid och en racer/gravel. Jag cyklade aldrig varje dag av olika anledningar men året runt. De dagar jag inte cyklade tog jag med mig ombyte så att jag alltid hade några uppsättningar kläder, skor och handduk på jobbet. Ombyte på jobbet är nästan ett måste, det är inte skoj att komma till jobbet och inse att du har glömt att ta med sig ett plagg. Som cykelkläder hade jag för det mesta kläder i merinoull, då dör man inte av lukten när man ska hem.
Bägge cyklarna är alltid utrustade med skärmar, dubbla lysen (ett starkt uppladdningsbart och ett med engångsbatterier, då finns det alltid ett lyse som fungerar), reflexer åt alla håll, en sadelväska med reservslangar och verktyg samt pump.
Ganska ofta cyklade jag en liten extrasväng på hemväg.
Som en kommentar till min välplanerade pendling. Allt är välplanerat i god tid och justerat om något blir fel så att jag inte behöver planera något på kvällen eller morgonen. På morgonen är det bara att klä på sig, låsa lägenheten och dra iväg.

Buff, mössa under hjälmen...ej tejpat hålen.

Ang ej duschmöjlighet...skulle nog åkt kommunalt då cykeltiden inte medger att man inte blir svettig (19,5 km).

Cyklar 14km till tåget med ojämna mellanrum samt 10km till träningen två gånger i veckan. Vid vinterväglag på gammal MTB med dubbdäck, resten av tiden på en gammal touringcykel. Stänkskärmar och pakethållare med väskor så att jag slipper ryggsäck och lera.
Att hålla tempot duschfritt har jag aldrig lyckats med, så till jobbet blir det en väska med ombyteskläder och handduk och en väska med dator, lunch och övriga jobbprylar.
Jag har inga lämpliga kläder som håller knäna varma när det blir riktigt kallt, så jag brukar dra en gräns vid cirka -5°C. Cykla till tåget blir enbart vid sommarväglag dessutom då delar av vägen inte snöröjs.

Inte så konstigt: 1-3 plusgrader är ofta total misär, medan 1-3 minusgrader är betydligt bättre.
så kan det definitivt vara i vissa väderlägen. fast inte typiskt nu på våren, när vädret ofta är stabilare och solen värmer efter nattfrosten.

men det som redovisades var att minskningen av antalet cyklister sett per grad upphörde vid minusgrader. kanske var på höstsidan, vet inte. men har man väl accepterat minusgrader verkar man enligt undersökningen sedan hänga i även när det blir kallare. man är väl därmed kittad tänker jag.

fast måste väl ändå finnas en nedre gräns? sett till nöjescykling på mtb kanske jag stannar hemma vid kallare än 10 minus, men cykelpendlat har jag gjort i 25.

Jag köpte för några år sen en Cortina Mozzo cykel som innehöll alla krav jag hade på min pendlare:
  • Remdrift
  • Skivbromsar
  • Navväxklar
  • Dynamo-lampa fram + bak
  • Stänkskärmar
och har varit nöjd med den än så länge. Kör ca 5km per dag på den. Kombinerade det med ett en stor kedja som lås och en cykelkorg på styret.

Den har dock stigit i pris från ~10 000 när jag köpte den till ~14 000 nu. Motsvarande idag är nog den här cykeln: https://www.bikester.se/sv/articles/2.2498.33472/hybridcykel-bergamont-vitess-n8-belt-gent-svart som verkar uppfylla samma krav för 12 000.

Jag köpte för några år sen en Cortina Mozzo cykel som innehöll alla krav jag hade på min pendlare:
  • Remdrift
  • Skivbromsar
  • Navväxklar
  • Dynamo-lampa fram + bak
  • Stänkskärmar
och har varit nöjd med den än så länge. Kör ca 5km per dag på den. Kombinerade det med ett en stor kedja som lås och en cykelkorg på styret.

Den har dock stigit i pris från ~10 000 när jag köpte den till ~14 000 nu. Motsvarande idag är nog den här cykeln: https://www.bikester.se/sv/articles/2.2498.33472/hybridcykel-bergamont-vitess-n8-belt-gent-svart som verkar uppfylla samma krav för 12 000.
Intressant lösning med remdrift och navväxel. Vad är största fördelen med remdrift jämfört med konventionell kedja? Finns det några nackdelar (förutom att det blir svårt om man inte har navväxel förstås)?

Största fördelen är att den håller mycket längre och inte kräver nämnvärt underhåll. Ingen smörjning eller rost eller så som krävs. Nackdelen jag märkt är att det är lite känsligare. Krävs att man spänner den exakt vid t.ex. däckbyte, och har ibland lite svårt ifall det hamnar is i remmen, t.ex. ifall det regnar och cykeln står ute och det regnar och fryser om vartannat så det blir ett tjockt lager is i remmen.

Men förvarar man cykeln innomhus när temperaturen är runt 0:an, och är lite nogrann med spänningen av remmen, så är det bara fördelar i övrigt.

har även jag erfarit vinterproblemen med nedisad remdrift. trots inomhusförvaring.

men även kedjebaserade system kan isa ned. helt nyligen hände det mig via nedre trissan på mtb, den fastnade, och förstås krävdes då byte av växelöra. där och då ute på turen.

Året runt utom i "jättekallt" eller mkt snö (med Sthlm mått mätt). Har ca 18Km enkel. Cyklat till jobbet i uppåt 15 år.

Kört med en äldre CX i alla år, ordentliga fast monterade skärmar. Har insett att det är ovärderligt. Kör med ryggsäck för dator o ombyte etc.

Har fördelen att kunna ha cykel inomhus samt duscha/hänga kläder på tork OCH spola av cykeln med slang.

Men som sagt, kan inte tänka mig bättre cykeltyp än CX/gravel. Man får byta kedja o kassett då och då. Skivor en fördel såklart.

Men som sagt, kan inte tänka mig bättre cykeltyp än CX/gravel. Man får byta kedja o kassett då och då. Skivor en fördel såklart.
Även framdrev fram slits hårt av vinterpendling, särskilt om man inte har egolapp. Så sent som i vintras tvingades jag vända hem pga chainsuck efter att ha bytt kassett och kedja, men struntat i framklingan...

Tillbaka
Topp