Bashguard och skadad kedja - Occam H10 -23

Flacke

Medlem
Halloj
Vill börja med att tacka för alla svar i min första tråd. https://happyride.se/forum/threads/taenkte-goera-comeback-med-stigcykel.3699553/

Jag kunde inte riktigt bärga mig och köpte på mig det mesta folk föreslog kunde komma till användning

Men! Det gör inget för nu har våren äntligen kommit och jag är igång med cyklingen - det är svinkul!

Nu till frågan. Jag missbedömde höjden av en sten idag och drog i kedjan. En bild visar hur kedjan inte sträcker ut sig. Sen provade jag trycka ihop för att visa lite tydligare att den är "trög"
Ska jag prova byta ut 1-2 länkar till ett kedjelås eller hur fixar man bäst detta?
Är något specifikt kedjelås att rekommendera för detta ändamål?
IMG_20240408_211107.jpg

IMG_20240408_211141.jpg

Sen följdfrågan, Bashguard
Jag hittade en tråd med bashguard på Orbea Occam, tror det var Rattnalles tråd och med hans bashguard hade ramen tagit en del skada. Verkade inte vara en optimal lösning.

Hur har andra löst detta? Helst utan att köpa nya vevar...

Du kan böja kedjan lite i sidled fram och tillbaka så brukar tighta ställen försvinna. En bash ring till vevarna brukar funka bra.
Aha! Okej då ska jag prova det när jag kommer hem ikväll.

Ja det var det jag tänkte mig men hade svårt att hitta en bashring som passar mina vevar,
Det är ett par XT M8100. Har googlat en del men tycker inte de som dyker upp verkar kompatibla

Har googlat som satan för nån bashring till vevar elr alternativ å tycks inte finna nått vettigt förutom från sram om ja minns rätt

Förr var det på modet att ha bashguard och således bröta rakt in i stenar. Nu är det inte på modet längre så jag antar att stenarna har blivit nedmalda av de tidigare bashguardåkarna.

Skämt åsido - jag har aldrig haft bashguard och klarat mig väldigt bra trots ambitioner att cykla ganska tekniskt. Ledordet är "finess" alternativt "feghet". Kan också vara "cyklarförlite"... Oavsett vad så skulle jag säga att kedja och drev ofta klarar lite felbedömningar utan problem. Kedjan du har hade jag böjt och grejat med tills dess att sen gick lätt igen och sen bara cyklat vidare.

Förr var det på modet att ha bashguard och således bröta rakt in i stenar. Nu är det inte på modet längre så jag antar att stenarna har blivit nedmalda av de tidigare bashguardåkarna.

Skämt åsido - jag har aldrig haft bashguard och klarat mig väldigt bra trots ambitioner att cykla ganska tekniskt. Ledordet är "finess" alternativt "feghet". Kan också vara "cyklarförlite"... Oavsett vad så skulle jag säga att kedja och drev ofta klarar lite felbedömningar utan problem. Kedjan du har hade jag böjt och grejat med tills dess att sen gick lätt igen och sen bara cyklat vidare.
Jag är för gammal för mode nu tyvärr ?
Jag har varit ute med min cykel typ 4 gånger nu och redan misslyckats. Då har jag dessutom valt bort att testa hinder där jag var säker på att jag skulle slå i kedjan. Det är ju tråkigt!

Så något sorts skydd för kedjan tänker jag är nödvändigt för min del.

Jag har provat böja och greja nu men den är fortfarande alldeles för trög för att sträckas ut naturligt, så det blir nog kedjebrytaren ikväll

Jag har hojat med kedjor med liknande sega länkar utan att märka att det påverkar drivlinans prestanda märkvärt. Om den inte växlar dåligt hade jag bara kört vidare. Då har kedjan varit synligt tillbucklad vid islagspunkterna.

Med tanke på hur min bashguard ser ut hade jag inte velat vara utan. Att försöka cykla upp för en 70 cm hög kant med finess är en sak. Att lyckas är en annan. [infoga ljud av elefant i porslinsbutik]

Edit: Jag hade i det här fallet bytt till en snabblänk. Kedjan lär vara många gånger svagare där än i övrigt.

Jag har hojat med kedjor med liknande sega länkar utan att märka att det påverkar drivlinans prestanda märkvärt. Om den inte växlar dåligt hade jag bara kört vidare. Då har kedjan varit synligt tillbucklad vid islagspunkterna.
Jag märkte i slutet av förra turen att kedjan hoppa till när man trampa på. Tog mig ut en sväng här ikväll och även om trögheten inte var helt borta verkar det har blivit bättre av mitt böjande för det gick bra att trampa på idag :)

Jag kör bash på min gamla SS och det är oräkneliga gånger jag har kasat över stenar och smällt i med den. Inte en skada på kedjan eller drev.

Tillbaka
Topp