Tråden om remdrift

Tråden om remdrift
En faktor 2 är mycket marginal, skulle jag säga. Jag hade inte tänkt på expansionen av aluram är inte försumbart. 30 grader skillnad ger 0,07% skillnad i längd av kedjestaget, eller 0,3 mm. Det ger en märkbar skillnad i spänningen på remmen. Tur att jag har spänt den lite hårdare när det var kring 20 grader. Då borde det räcka till -10. Jag tror att jag inte kör med för låg spänning just nu med minusgrader, men jag ska försöka att mäta.
Jag mätte remspänningen på min cykel till ~50 Hz i rumstemperatur ( cykelförråd i källaren), efter någon timmes färd i temperaturer kring 2-3 grader så mätte jag den till ~40 Hz. Så när det är ännu större temperaturskillnader så riskerar remspänningen nog bli lägre än 35 Hz, vilket man ska ha som lägst enligt Gates, Och enligt appen rekommenderar Gates 40 Hz för navväxel, men då måste man kanske vara beredd att ändra remspänningen under färden om temperaturen faller för att inte komma under 35 Hz.
Kan det ens inträffa?
Kanske om momentet blir enormt i lägsta växeln? Har aldrig upplevd det men har å andra sidan inte använd annat än 4-5-6 på mitt Alfine. Malmö är platt men blåsigt kan det ju vara. Alltid mot.
Har man för låg remspänning kan den garanterat hoppa, och skadas. Annars hade de väl knappt behövt ha någon lägsta rekommenderad remspänning.
Jag jar aldrig sett sån "lösning" och aldrig hört om problemet. Problemet kan väl inte vara specifik för Rohloff. Jag har en CDN drivlina, har använt alla mina 8 Alfine växel och aldrig haft problem.
En anledning till att Rohloff säger att man ska använda "Gates Snubber" kan vara för att de vill undika att kunder skickar in Rohloff-nav för att kunder tror det är problem med naven, när problemen istället orsakats av felaktig remspänning. De har en demonstrationsvideo på sin sida:
2. USE OF A SNUBBER
Rohloff insist that a "Gates Snubber" be mounted to the bicycle with all Gates Carbon Belt Drives fitted to a Rohloff Speedhub. A Snubber prevents the belt from lifting over sprocket teeth when belt tension is insufficient. Subsequently this small component greatly reduces the accident risk level. Please ask your local Rohloff Bike Shop if your bicycle is not be fitted with a snubber (see images below with poorly tensioned belt and testing with/without a snubber fitted). Ratcheting (lifting) of the belt over the sprocket teeth can damage the inner carbon structure of the belt. This can cause the belt to break when the bike is being used. If you think that the inner structure of your belt might be damaged, you should immediately replace the belt.
The video below is self-explanatory, showing clearly how a snubber works. In photos far top right and bottom left and middle, you can see the Gates carbon belt climbing up and over the Gates CDX rear sprocket - this is a result of an incorrectly tensioned belt with no snubber. Bottom right image, you can see the snubber fitted (it does not touch the belt during normal operation), it will hold even a poorly tensioned belt in place which prevents both belt damage and injury to the rider when the crank rotates quickly as the belt ratchets over the sprocket teeth. For you information, this Speedhub was returned after 2 experienced Rohloff cyclists assured us that the mechanical noise and slipping of gears was definitely a Rohloff Speedhub problem (it it near impossible to see the belt slip with the naked eye). The Speedhub was returned together with a snubber to be fitted, as there was no Speedhub issue or problem - apart from an poorly tensioned belt.

Tråden om remdrift
Jag mätte remspänningen på min cykel till ~50 Hz i rumstemperatur ( cykelförråd i källaren), efter någon timmes färd i temperaturer kring 2-3 grader så mätte jag den till ~40 Hz. Så när det är ännu större temperaturskillnader så riskerar remspänningen nog bli lägre än 35 Hz, vilket man ska ha som lägst enligt Gates, Och enligt appen rekommenderar Gates 40 Hz för navväxel, men då måste man kanske vara beredd att ändra remspänningen under färden om temperaturen faller för att inte komma under 35 Hz.

Kände på renen igår och spänningen var mycket för lågt. Dock oklart om de var "bara" orsakad av temperaturen eller också för att railsen hade förskjuts lite (skruvarna satt inte hård).

Tur att jag läste denna tråden!

Tråden om remdrift
Har man för låg remspänning kan den garanterat hoppa, och skadas. Annars hade de väl knappt behövt ha någon lägsta rekommenderad remspänning.
Ja, jo, det är ju självklart men då skall remspänningen verkligen vara låg. Alltså som i aldrig ens titta på remmen-låg. Rostig damcykelkedjelåg.

Tråden om remdrift
Frictional Losses at 100 watts:
Chain ~1.5 watts
Belt ~2.45 watts

Frictional Losses at 150 watts:
Chain ~2 watts
Belt ~2.45 watts

Frictional Loss at 208 watts:
Chain 2.43 watts
Belt ~2.45 watts

Tråden om remdrift
Hej, nu kört på remdrift och pendlarkit i fem år, och tycker det är många fördelar. Dock: Stockholms vintern är tuff även mot även inkapslade växlar. Årligt underhåll behövs faktiskt. Fälgarna ärgar relativt snabbt och tappar ekrarna. Bromsar tjuter förstås.
Nu kom en litet större grej: framdrevet rasade oförhappandes .
Visa bilaga 681529
Och min cdc har inte längre reservdelar. Hittade en på ebay som jag tror är kompatibel, allt verkar stämma, utom att det är cdx serien, hoppas på det bästa .

cykeln har pendlats året om i Stockholm i genomsnitt en mil enkel litet högt räknat, sedan 2012. Samma rem, aldrig bytt.

Tråden kanske kan vara en samlingspunkt för remdrift?
Hittade en likadan på ebay usa men cdx. De är kompatibla om första generationen. Intressant att det var så knepigt med reservdelar.

Tråden om remdrift
Köpt två begagnade/nya (för mig) cyklar:
En trek district 3 , nexus 8, nya gates cdn. Väldigt upprätt körställning, men vafan, åldern tar ut sin rätt nu kanske. Cdn undrar jag om det håller, har ändå en mil enkel till jobbet även om det inte är mer än kanske varannan dag efter pandemin. Fräsch cykel i stort sett ny tror 2023 , Fullt utrustad

En Scott sub 10 2014, 1st gen remdrift, fint skick. Kan plocka över dynamo, skärmar etc till den. Litet sportigare. Alfine8.

Nån ide om vilken behålla som vardags cykel?

Tråden om remdrift
Köpt två begagnade/nya (för mig) cyklar:
En trek district 3 , nexus 8, nya gates cdn. Väldigt upprätt körställning, men vafan, åldern tar ut sin rätt nu kanske. Cdn undrar jag om det håller, har ändå en mil enkel till jobbet även om det inte är mer än kanske varannan dag efter pandemin. Fräsch cykel i stort sett ny tror 2023 , Fullt utrustad

En Scott sub 10 2014, 1st gen remdrift, fint skick. Kan plocka över dynamo, skärmar etc till den. Litet sportigare. Alfine8.

Nån ide om vilken behålla som vardags cykel?
Ja du nog inte många som har möjlighet att jämföra.
Själv har jag kört på en Sub10 året runt i Malmö sedan 2012 (tror jag) och med CDC, gissningsvis 2000-2500 mil och först nu gett mig på 1:a servicen nånsin. Byte rem o drev samt Alfinenavet-som egentligen bara behövde nytt fett i lagren.
Det är väl ett kvalitetsbetyg?

Tråden om remdrift
CDC har, ser jag, 10 mm rem medan alla nyare har 12 mm rem. Sen är skillnaden på CDN och CDX som jag kan läsa mig till, hållbarheten. Men då det bara är nån hundring prisskillnad är det väl lika bra att skaffa den dyrare CDX vid byte?
Min är 12mm..

Tråden om remdrift
Ja du nog inte många som har möjlighet att jämföra.
Själv har jag kört på en Sub10 året runt i Malmö sedan 2012 (tror jag) och med CDC, gissningsvis 2000-2500 mil och först nu gett mig på 1:a servicen nånsin. Byte rem o drev samt Alfinenavet-som egentligen bara behövde nytt fett i lagren.
Det är väl ett kvalitetsbetyg?
Anledningen till att byta är att min Scott sub 10 2012 behöver gå till någon som inte kör den så hårt på ålderns höst:-) byta till 2014 är bara två år upp, men de cyklarna har haft väldigt olika liv.

Jag tycker det låter på gates som att cdn idag är väldigt olik cdx idag 2nd gen.

Min CDC från 2012 har ju varit otroligt tålig, men undrar om dagens CDn är det. Står också i denna tråd

Tråden om remdrift
Min CDC från 2012 har ju varit otroligt tålig, men undrar om dagens CDn är det. Står också i denna tråd
https://www.gatescarbondrive.com/bike så finns en tabell av deras olika varianter och där står "CDN: Hub-motor eBikes" (för de som knappt trampar själva?). Så det är ju en fingervisning om hur tåligt eller snarare icke-tåligt CDN är.

• CDX: High performance commuting, trekking, mountain & cargo bikes & eBikes, and extreme conditions
  • CDC: City commuting, mid-motor eBikes (75Nm or less)
  • CDN: Hub-motor eBikes
  • ST: Recreational riding

Tittar man sedan i dokumentet "3 Product Line" så står att CDN är utformat för "Seasonal, recreational cyclists who commutes occasionally", och att förväntad livslängd (av remmen?) är 1-2 kedjor. Medan CDC är 2-3 kedjor och CDX är 3 kedjor.

Det låter som du pendlar oftare än det är tänkt man ska göra med CDN, så räkna med att remmen inte håller så länge. Framdrevet i plast slits också relativt snabbt, Ersätt med CDX-delar när det är dags så håller de längre. Bakdrevet på dagens CDN i stål borde däremot hålla länge.

Senast ändrad:
Tråden om remdrift
Jag planerar att bygga mig en stockholmspendlare med gates och alfine11, så följer tråden med intresse. Pratade med lbs som var lite neggig mot remdrift pga nåt om inte lika direkt drivkänsla. Tänker att jag är okej med det pga gubbcyklar mest ändå och är så oerhört trött på kedjegegg.
Att en lbs avråder remdrift har nog mer med att gates inte har någon distributör i sverige. Ofta meckigt att få rätt delar.

Tråden om remdrift
https://www.gatescarbondrive.com/bike så finns en tabell av deras olika varianter och där står "CDN: Hub-motor eBikes" (för de som knappt trampar själva?). Så det är ju en fingervisning om hur tåligt eller snarare icke-tåligt CDN är.

Tittar man sedan i dokumentet "3 Product Line" så står att CDN är utformat för "Seasonal, recreational cyclists who commutes occasionally", och att förväntad livslängd (av remmen?) är 1-2 kedjor. Medan CDC är 2-3 kedjor och CDX är 3 kedjor.

Det låter som du pendlar oftare än det är tänkt man ska göra med CDN, så räkna med att remmen inte håller så länge. Framdrevet i plast slits också relativt snabbt, Ersätt med CDX-delar när det är dags så håller de längre. Bakdrevet på dagens CDN i stål borde däremot hålla länge.
Det var ju tydligt. Men de är rätt konservativa med tanke på att mitt cdn pendlats hårt och mellanhårr 8+4 år. Och remmen håller än.

Tråden om remdrift
Själv ingen erfarenhet av att äga gates cyklar men min uppfattning om cdn och plastdreven är att dem kan hålla otroligt länge i milda väder men att grisiga förhållanden och smuts och väta sliter ut dem rätt snabbt

Tråden om remdrift
Så du har alltså inte CDN? CDC lär vara av en annan kvalitet, men den tillverkas väl inte längre mig veterligen. Jag slet som sagt ut min första CDN-rem efter ca. åtta månaders pendling i ur och skur, förvisso utan regelbundet underhåll. Jag är heller inte säker på att remspänningen var helt korrekt från butik. Men CDN marknadsförs ju som tidigare nämnt som en drivlina av enklare kvalitet som inte lämpar sig för hårt regelbundet bruk.

Tråden om remdrift
Så du har alltså inte CDN? CDC lär vara av en annan kvalitet, men den tillverkas väl inte längre mig veterligen. Jag slet som sagt ut min första CDN-rem efter ca. åtta månaders pendling i ur och skur, förvisso utan regelbundet underhåll. Jag är heller inte säker på att remspänningen var helt korrekt från butik. Men CDN marknadsförs ju som tidigare nämnt som en drivlina av enklare kvalitet som inte lämpar sig för hårt regelbundet bruk.
Jag har haft CDC och nu köpt cdn men undrar om jag kanske skall byta. Eller som nån sa, köpa cdx när det går sönder

Tråden om remdrift
CDC lär vara av en annan kvalitet, men den tillverkas väl inte längre mig veterligen.
Jag läser att Gates lanserade en ny CDC-rem för två år sedan. Har de redan slutat med den, eller kom produktionen aldrig igång?

Gates’s CDC line is introducing a brand-new belt designed specifically for mid-drive e-bikes. Gates says the design will be cleaner, quieter and more convenient for riders.

Vissa CDC-komponenter verkar fortfarande säljas, i alla fall bakre drev som finns på deras nätbutik,

Jag har även sett ny cyklar som specas med CDC-bakdrev bl.a. Cube Supreme (RT) hybrid exc 500

Tråden om remdrift
Jag läser att Gates lanserade en ny CDC-rem för två år sedan. Har de redan slutat med den, eller kom produktionen aldrig igång?

Vissa CDC-komponenter verkar fortfarande säljas, i alla fall bakre drev som finns på deras nätbutik,

Jag har även sett ny cyklar som specas med CDC-bakdrev bl.a. Cube Supreme (RT) hybrid exc 500
De skiljer sig från ursprungliga CDC genom mittfåran. De första hade en kant på insidan på bakre drev och på utsidan på främre för att styra remmen. Men om rembredden 10 mm är densamma bör det gå att blanda rem hursom med 1:e gen drev.

Tråden om remdrift
Tjena, kanske en idiotfråga: hur räknar man enklast ut vilken utväxling man ska ha, alltså hur stora drev, och hur lång rem man ska ha?

Tråden om remdrift
Tråden om remdrift
Skall justera spänning på en gammal gates rem. Fattar inte riktigt hur man gör. Vad ska man lossa för att vrida på det asymmetriska vevlagret? Hittar inget på gamla gates vevlager på nätet. Nån som kan länka eller beskriva ?
Tack!

Tråden om remdrift
Skall justera spänning på en gammal gates rem. Fattar inte riktigt hur man gör. Vad ska man lossa för att vrida på det asymmetriska vevlagret? Hittar inget på gamla gates vevlager på nätet. Nån som kan länka eller beskriva ?
Tack!
Om det finns en skruv eller två på undersidan av vevlagerröret lossar du på dom. Antagligen behöver du spruta in nån olja också. (på min Scott får jag även bända isär röret för att kunna vrida hylsan. Sitter som berget) Sedan vrider du hylsan om omfattar själva vevlagret, sannolikt med en haknyckel typ

Själva vevlagret är nog ett vanligt BSA.

- det finns flera lösningar på montagesättet därute skall sägas.

Senast ändrad:
Tråden om remdrift
När jag justerar mitt excentriska vevlager brukar jag fula med att sticka in två skruvmejslar, insexnycklar eller liknande ... Gamla cykeln har kedja och nya rem. Båda justeras på detta vis och har två insexskruvar på undersidan.

Tråden om remdrift
Jag kan tillägga att jag upplevt att navväxeln (Alfine 11 v2) slinter ibland, men så kom jag ihåg denna tråd om att det kan vara remmen som hoppar. Jag spände remmen lite extra och det verkar ha gjort susen.

Gates app är däremot lätt frustrerande. Ibland registrerar den inte knäppningen och än oftare uppfattar den spökljud på till exempel 23 Hz eller 80 Hz. Till slut brukar jag ändå se skönja trovärdiga före- och eftervärden.

Tråden om remdrift
Jag kan tillägga att jag upplevt att navväxeln (Alfine 11 v2) slinter ibland, men så kom jag ihåg denna tråd om att det kan vara remmen som hoppar. Jag spände remmen lite extra och det verkar ha gjort susen.

Gates app är däremot lätt frustrerande. Ibland registrerar den inte knäppningen och än oftare uppfattar den spökljud på till exempel 23 Hz eller 80 Hz. Till slut brukar jag ändå se skönja trovärdiga före- och eftervärden.
Jag har också lite strul med Alfine11. Ibland får jag nån form av friläge på växel 10 eller 11. Har inte lyckats återskapa det när jag testar. Nån gång ett litet hopp även på lägre växlar men inget särskilt jobbigt. Kanske ska testa att spänna remmen en gnutta.

Tråden om remdrift
Jag har också lite strul med Alfine11. Ibland får jag nån form av friläge på växel 10 eller 11. Har inte lyckats återskapa det när jag testar. Nån gång ett litet hopp även på lägre växlar men inget särskilt jobbigt. Kanske ska testa att spänna remmen en gnutta.
Jag hade också samma med min Alfine 8 med kedja så jag gissar det är i navet.

Tråden om remdrift
Jag hade också samma med min Alfine 8 med kedja så jag gissar det är i navet.

Såklart är det navet. Rem eller kedjan ligger precis samma oberoende av växeln.

Mitt Alfine 8 har nu problem på växlar 1-4 (som jag inte använder ofta). Jag tror att en av de tre biterna som förskjuter växlarna går trögt. Tid för service och smörjning. Men växelnavet eller enda cykeldelen som jag inte servar själva, så måste lämna cykeln hos LBS.

Senast ändrad:
Tråden om remdrift
Såklart är det navet. Rem eller kedjan ligger precis samma oberoende av växeln.

Min Alfine 8 har nu problem på växlar 1-4 (som jag inte använder ofta). Jag tror att en av de tre noterna som förskjuter växlarna går trögt. Tid för service och smörjning. Men växelnavet eller ända cykeldelen som jag inte servar själva, så måste lämna cykeln hos LBS.
Alfine 8 är relativt lättservad. Finns en del how-to på nätet men i all enkelhet plockas hela innanmätet ut i ett stycke, får bada i hydraulolja (LHM) ett tag och smörjas sen med nytt shimanoväxelnavsgucka ( som är kolsvart och sannolikt ett tunt fett med MoS2)
Enda svårigheten är att plocka av tätningen på drevsidan utan att skada den.

Mitt A8nav kuggar över i 5:ans växel och har gjort det så länge jag minns. Gör det även efter sörvis.

Tråden om remdrift
Alfine 8 är relativt lättservad. Finns en del how-to på nätet men i all enkelhet plockas hela innanmätet ut i ett stycke, får bada i hydraulolja (LHM) ett tag och smörjas sen med nytt shimanoväxelnavsgucka ( som är kolsvart och sannolikt ett tunt fett med MoS2)
Enda svårigheten är att plocka av tätningen på drevsidan utan att skada den.

Mitt A8nav kuggar över i 5:ans växel och har gjort det så länge jag minns. Gör det även efter sörvis.

Jag har öppnad enkla Sram Automatix nav flera gånger. Men jag ser inte emot att öppna ett Alfine. Stöder gärna LBSen (som är lokal expert på växelnav).

Tråden om remdrift
Jag har en IKEAcykel Sladda med drivrem som gått av. Någon som vet hur man får tag på/tillverkar en ny sådan? De är tagna ur drift och det går inte att köpa reservdelar på IKEA. Tack på förhand, Bella

Tillbaka
Topp