Tråden om remdrift
Jag mätte remspänningen på min cykel till ~50 Hz i rumstemperatur ( cykelförråd i källaren), efter någon timmes färd i temperaturer kring 2-3 grader så mätte jag den till ~40 Hz. Så när det är ännu större temperaturskillnader så riskerar remspänningen nog bli lägre än 35 Hz, vilket man ska ha som lägst enligt Gates, Och enligt appen rekommenderar Gates 40 Hz för navväxel, men då måste man kanske vara beredd att ändra remspänningen under färden om temperaturen faller för att inte komma under 35 Hz.En faktor 2 är mycket marginal, skulle jag säga. Jag hade inte tänkt på expansionen av aluram är inte försumbart. 30 grader skillnad ger 0,07% skillnad i längd av kedjestaget, eller 0,3 mm. Det ger en märkbar skillnad i spänningen på remmen. Tur att jag har spänt den lite hårdare när det var kring 20 grader. Då borde det räcka till -10. Jag tror att jag inte kör med för låg spänning just nu med minusgrader, men jag ska försöka att mäta.
Har man för låg remspänning kan den garanterat hoppa, och skadas. Annars hade de väl knappt behövt ha någon lägsta rekommenderad remspänning.Kan det ens inträffa?
Kanske om momentet blir enormt i lägsta växeln? Har aldrig upplevd det men har å andra sidan inte använd annat än 4-5-6 på mitt Alfine. Malmö är platt men blåsigt kan det ju vara. Alltid mot.
En anledning till att Rohloff säger att man ska använda "Gates Snubber" kan vara för att de vill undika att kunder skickar in Rohloff-nav för att kunder tror det är problem med naven, när problemen istället orsakats av felaktig remspänning. De har en demonstrationsvideo på sin sida:Jag jar aldrig sett sån "lösning" och aldrig hört om problemet. Problemet kan väl inte vara specifik för Rohloff. Jag har en CDN drivlina, har använt alla mina 8 Alfine växel och aldrig haft problem.
2. USE OF A SNUBBER
Rohloff insist that a "Gates Snubber" be mounted to the bicycle with all Gates Carbon Belt Drives fitted to a Rohloff Speedhub. A Snubber prevents the belt from lifting over sprocket teeth when belt tension is insufficient. Subsequently this small component greatly reduces the accident risk level. Please ask your local Rohloff Bike Shop if your bicycle is not be fitted with a snubber (see images below with poorly tensioned belt and testing with/without a snubber fitted). Ratcheting (lifting) of the belt over the sprocket teeth can damage the inner carbon structure of the belt. This can cause the belt to break when the bike is being used. If you think that the inner structure of your belt might be damaged, you should immediately replace the belt.
The video below is self-explanatory, showing clearly how a snubber works. In photos far top right and bottom left and middle, you can see the Gates carbon belt climbing up and over the Gates CDX rear sprocket - this is a result of an incorrectly tensioned belt with no snubber. Bottom right image, you can see the snubber fitted (it does not touch the belt during normal operation), it will hold even a poorly tensioned belt in place which prevents both belt damage and injury to the rider when the crank rotates quickly as the belt ratchets over the sprocket teeth. For you information, this Speedhub was returned after 2 experienced Rohloff cyclists assured us that the mechanical noise and slipping of gears was definitely a Rohloff Speedhub problem (it it near impossible to see the belt slip with the naked eye). The Speedhub was returned together with a snubber to be fitted, as there was no Speedhub issue or problem - apart from an poorly tensioned belt.
FAQ - Gates Carbon Belt Drives | Rohloff Australia
Information, helpful tips and troubleshooting with installing and maintaining Rohloff Gates carbon bicycle belt drives with the Rohloff Speedhub 500/14
www.rohloff-au.com