Köpråd mtb hjälm

Lilllarne

Aktiv medlem
Köpråd mtb hjälm
Jag är ute efter ny hjälm efter att jag har ägt 3 st lazer coyote mips med lång skärm ..

Passform är ok men inte mer , jag får in ett finger på sidan när hjälmen är knäppt , vid hård körning så åker hjälmen på svajj

Jag är ej nöjd med den och vill köpa nå lättare /bättre passform

Önskemålen äratt den ska vara lätt ,lång skärm (men inget måste) gå ner i nacken

/tack

Köpråd mtb hjälm
Giro har rätt långa skärmar. Har en Montaro som jag är nöjd med. Mitt huvud är inte särskilt runt så borde rimligtvis passa dig, men som alltid behöver man väl testa. Går dock inte jättelångt ner i nacken. Inte som tex en POC Tectal.

Senast redigerad av en moderator:
Köpråd mtb hjälm
Kika på en Kali Maya.
Låter som om du har ovalt huvud, har samma "problem" jag mycket svårt att hitta hjälar som passar, men mitt huvud verkar se lite ut som Alien, och Maya är en av de hjälmarna som passat minst dåligt.
Och de ska uppfylla önskemål om lång skärm och ner en bit i nacken.

Köpråd mtb hjälm
Har också ovalt (långt och smalt) huvud. Specialized är den bästa jag testat hittills, om än inte helt optimal.

Specialized är det enda som passar bra på min huvudet, jag skulle säga optimal och faktiskt alla Specialized hjälmar jag har provat. Resten av familjen passar dock inte Specialized.

Närmaste jag har kommat är en hjälm från Sweet Protection, men den sitter inte optimalt.

Köpråd mtb hjälm
kör själv med denna modell:

Finns säkert andra billigare siter. Den går långt ner i nacken och har mips. Är dessutom utvald till bäst i test hos samtliga försäkringsbolag om jag minns rätt förra året.

Som ett tillägg var POC den sämsta av alla cykelhjälmar kring säkerhet enligt försäkringsbolagens tester just förra året. Det var stor artikel om just detta med just cykelhjälmar i Sverige förra året.

Senast ändrad:
Köpråd mtb hjälm
kör själv med denna modell:

Finns säkert andra billigare siter. Den går långt ner i nacken och har mips. Är dessutom utvald till bäst i test hos samtliga försäkringsbolag om jag minns rätt förra året.

Som ett tillägg var POC den sämsta av alla cykelhjälmar kring säkerhet enligt försäkringsbolagens tester just förra året. Det var stor artikel om just detta med just cykelhjälmar i Sverige förra året.

Då känns det ju smartare att lägga på några hundralappar för en Bell Super DH och få en konvertibel FF på köpet.

Köpråd mtb hjälm
Folksams test utfördes, som man t o m kan se på bilden, med ett gummiklätt huvud med hög friktion, alla som har lite hår, eller svett, eller något annat som minskar friktionen mellan huvud och hjälm, kommer ha ett bättre rotationsskydd än vad testen visar, med i stort sett alla hjälmar.

Köpråd mtb hjälm
Folksams test utfördes, som man t o m kan se på bilden, med ett gummiklätt huvud med hög friktion, alla som har lite hår, eller svett, eller något annat som minskar friktionen mellan huvud och hjälm, kommer ha ett bättre rotationsskydd än vad testen visar, med i stort sett alla hjälmar.
Har hört detta påstås förr... har alla som gör hjälmtester verkligen tappat bollen så pass med avseende på metodik?

Köpråd mtb hjälm
Jag har en POC Tectal och en Kortal, båda med Spin alt MIPS och de passar väldigt bra på mig men om man har runt huvud får man nog problem, speciellt över tinningar/sidan.

Framför allt Kortal sitter väldigt skönt och djupt på mig och ger bra skydd i nacken och över tinningarna plus att skärmen slits av vid krasch för att minska huvudrotationen.

Folksams test ger säkert en indikation och man ska läsa vad betygen betyder (2:a är te.x. ett genomsnittligt betyg) men kolla andra tester också, t.ex. ansedda Virigina Techs hjälmtester så ser man att ibland så ger deras tester helt andra resultat. Några av POCs hjälmar med SPIN(Mips) presterar t.ex. bra där men får 2:a av Folksam. Samtidigt ges Biltemas hjälm ett av de högsta betygen av Folksam då den uppenbarligen ger bra resultat enligt deras testmetodik.

Hur många här skulle vilja cykla i skog/berg med Biltemas hjälm baserat på det resultatet och testmetodiken?

Inte jättemånga skulle jag tro eftersom de flesta värdesätter bra täckning (nacke/tinningar), att den verkligen sitter bra på huvudet, skärm osv.

Tillbaka
Topp