Billig växelgrupp till gammal cykel?

ohlslof

Medlem
Hej!
En kompis har en cykel med ett par år på nacken där växelgruppen är helt slut.
Han har den bara till att pendla runt i stan och tänkte hjälpa honom slänga på en ny växelgrupp, har lite problem med att hitta billiga grupper i liknande budget som det satt på när han köpte den...

Kan man få tag i märkenas budget-grejer någonstans eller säljer de bara de i bulk till ramtillverkarna?

/ Undermålig googlare...

Shimano har precis släppt en ny växelgrupp i budgetsegmentet som ska förenkla deras tidigare lite krångliga kompatibilitetssituation. Kika efter Shimano Essa. Eftersom det är helt nytt så är det lite oklart var man får tag i det men borde gå att leta upp via Google tänker jag. Alternativt så letar du nya delar till existerande setup med Alivo men om du ändå ska byta hela gruppen så kan du lika gärna välja något lite modernare tycker jag :)

Shimano har precis släppt en ny växelgrupp i budgetsegmentet som ska förenkla deras tidigare lite krångliga kompatibilitetssituation. Kika efter Shimano Essa. Eftersom det är helt nytt så är det lite oklart var man får tag i det men borde gå att leta upp via Google tänker jag. Alternativt så letar du nya delar till existerande setup med Alivo men om du ändå ska byta hela gruppen så kan du lika gärna välja något lite modernare tycker jag :)
Essa verkar vara 1x8. Jag förmodar att cykeln i orginal har 3x8. Blir det inte att byta ner sig om man går från 3x8 till 1x8? Nu kanske iofs. ägaren inte behöver 3x8 om denne bara ska ha cykeln för pendling i stan, men det är en annan fråga.

Hej!
En kompis har en cykel med ett par år på nacken där växelgruppen är helt slut.
Han har den bara till att pendla runt i stan och tänkte hjälpa honom slänga på en ny växelgrupp, har lite problem med att hitta billiga grupper i liknande budget som det satt på när han köpte den...

Kan man få tag i märkenas budget-grejer någonstans eller säljer de bara de i bulk till ramtillverkarna?

/ Undermålig googlare...
Kul att rädda en gammal cykel! Vad är det faktiska problemet som ska lösas?

"Växelgrupp" kan innebära olika saker för olika personer. Det är kanske inte sannolikt att allt behöver nyinköpas?

Essa verkar vara 1x8. Jag förmodar att cykeln i orginal har 3x8. Blir det inte att byta ner sig om man går från 3x8 till 1x8? Nu kanske iofs. ägaren inte behöver 3x8 om denne bara ska ha cykeln för pendling i stan, men det är en annan fråga.
Du har rätt i att det på pappret är en nedgradering att gå från "24" växlar till 8 men som ett inbitet 1-by fan skulle jag säga att det mest är krångel att ha flera drev där fram. Speciellt på en cykel som mest ska användas i stan. Moderna grupper som Essa har en kassett med mycket större spann mellan största och minsta växel så det borde inte vara ett problem där och ska man inte ligga i klunga runt Vättern så tycker jag inte att hoppen mellan växlar är ett stort problem. TLDR; På vardagscykel är enkelhet och underhåll mer värt än antalet växlar imo! :)

Du har rätt i att det på pappret är en nedgradering att gå från "24" växlar till 8 men som ett inbitet 1-by fan skulle jag säga att det mest är krångel att ha flera drev där fram. Speciellt på en cykel som mest ska användas i stan. Moderna grupper som Essa har en kassett med mycket större spann mellan största och minsta växel så det borde inte vara ett problem där och ska man inte ligga i klunga runt Vättern så tycker jag inte att hoppen mellan växlar är ett stort problem. TLDR; På vardagscykel är enkelhet och underhåll mer värt än antalet växlar imo! :)
Sant att enkelhet och underhåll också är värt mycket. Svårt dock att veta vad den här användaren värderar mest. Känner du f.ö. till någon sajt där man lätt kan räkna på utväxlingar, utan att behöva tänka för mycket själv? Det vore sjysst om man bara kunde mata in antal tänder på klingorna fram och bak samt vilken hjuldiameter man har, sen få fram hur många pedalvarv/meter man behöver trampa för olika växlar. Finns säkert, men jag har inte orkat söka efter det ännu. ?

Sant att enkelhet och underhåll också är värt mycket. Svårt dock att veta vad den här användaren värderar mest. Känner du f.ö. till någon sajt där man lätt kan räkna på utväxlingar, utan att behöva tänka för mycket själv? Det vore sjysst om man bara kunde mata in antal tänder på klingorna fram och bak samt vilken hjuldiameter man har, sen få fram hur många pedalvarv/meter man behöver trampa för olika växlar. Finns säkert, men jag har inte orkat söka efter det ännu. ?
Du menar någonting likande https://www.gear-calculator.com/ ?

Precis, https://www.gear-calculator.com/ brukar jag använda. Här en en jämförelse mellan vad jag gissar att cykeln har nu och vad 1x8 skulle innebära. Det är såklart skillnad på 24 och 8 växlar men jag skulle personligen gärna slippa alla överlappande växlar i mitten av spannet och hantera lite sämre lägsta eller högsta växel. Med Essa kan man välja 32T eller 40T drev beroende på om det är platt eller backigt där man brukar cykla.

1712834292021.png

Precis, https://www.gear-calculator.com/ brukar jag använda. Här en en jämförelse mellan vad jag gissar att cykeln har nu och vad 1x8 skulle innebära. Det är såklart skillnad på 24 och 8 växlar men jag skulle personligen gärna slippa alla överlappande växlar i mitten av spannet och hantera lite sämre lägsta eller högsta växel. Med Essa kan man välja 32T eller 40T drev beroende på om det är platt eller backigt där man brukar cykla.

Visa bilaga 691725
Intressant! Många av växlarna är ju, som du säger, rätt onödiga i och med överlappet. Jag satt just och jämförde min MTB, som har 3x9, för att se hur växlarna skulle ligga med en 1x8 Essa med 40T-klinga fram istället. Det skulle vara kul att prova en sådan hoj och jämföra den mot den jag har. Den närmaste erfarenheten jag har är väl min citybike med 7-vxl Nexus-nav. Men där ligger inte växlarna lika utsmetade som med Essan. Bara 244% enligt Wiki-sidan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shimano_Nexus

1712837453876.png

Microshift, Shimano Deore och Cues är också ganska billiga 9/10/11 växlade kompletta grupper och för att flänga runt i stan är de mer än tillräckliga. Blir ju både enklare och lättare att gå ner till enkelklinga fram än att ha 50 miljoner växlar på cykelbanan!! ;)
Hyfsade bra priser hos Bike Components och Bike Discount.

Vill du ha en riktigt billig grupp så är det väl att gå vidare på den Shimano Alivio som sitter på men kanske att gå ner till enkelklinga och 9 växlat? Alivio ersätts ju av Cues numera men fördelen med Alivio är ju att de finns på bla Biltema för typ ingenting? Tänk bara på vilken hub du har bak om du går ifrån Alivio så att kassetten passar (förmodar att du har en HG hub och då passar alla ovan) och vad du har för vevlager och om det också kanske behöver bytas?

Senast ändrad:
Billigast är att behålla den gruppen som sitter på. Vad är det som är 'helt slut' egentligen? Det brukar gå att få ordning på även riktigt gamla grejer genom att byta slitdelarna (vajer och hölje, kedja, kassett)

Tack för alla bra svar!
Med helt slut menar jag att framväxeln har rostat ihop och mittenklingan är hajfeneformad. Kasetten behöver bytas och bakväxeln ser rätt trött ut och tänderna på frihjulen är snart uppätna.
Största problemet var väl egentligen nu att det inte fanns några framklingor på biltema... Annars var vi lite inne på att köpa delar där för att bara få den att rulla

Tillbaka
Topp