Diabetes - Cykling, träning, tips

Nu vet jag inte vad du äter men hade samma problem tills jag fick provat några olika och nu funkar det. Det är i alla fall inte medicinerna som sätter gränsen.

Fråga doktorn om bättre mediciner. Själv fick jag börja med betablockerare vilket var helt kass. Sen dess har jag använt ett gäng olika mediciner som fungerar ok.
Vill ni säga vilka ni äter?
De jag äter tror jag heter Candesertan och Amlodipin.

Jag äter också candesertan. Och Felidipin som jag gissar är samma som Amlodipin.
Jag märker ingen negativ effekt alls av dessa.

Kanske du äter någon statin som ger problem? Jag fick prova mig fram där också.

Jag fick diagnos diabetes typ 2 i höstas efter rutinprover och glukosbelastning. Jag har inte märkt av några symptom och på uppföljningarna ligger mitt HbA1c på 34-35. Jag mäter nu blodsockret själv då och då och det ligger bra till. Jag har lagt in mer vardagsmotion och lagt om kosten något; mycket bönor, fisk, kyckling och grönsaker. Tar 500mg Metformin per dag. Jag gjorde ögonbottenfotografering för två veckor sedan och den visade inga diabetesrelaterade förändringar.

Käkar f ö också 10 mg Amlodipin som jag fick insatt för två år sedan. Jag vet inte, men det var efter min första Covid som skumma saker började hända; jag fick hjärtrusningar, takykardi med systoliskt tryck över 200 när jag besökte VC första gången och under träning hade jag svårt att få upp pulsen över typ 140 (några veckor innan, för Covid låg jag på 170-175 när jag gick på "rött"). Naturligtvis kom jag aldrig igenom primärvårdsfiltret så pulsen och symptomen bara konstaterades men inga prover visade något och jag var väldigt stark på arbets-EKG. Efter några månader började symptomen ebba ut och nu ligger BT normalt (nästan i lägsta laget). Märker dock inte av något speciellt träningsmässigt med den dos Amlodipin jag tar.

Typ 1 sedan 25 årsåldern, nu +40 år.

Tandem t:slim X2 + Dexcom. NovoRapid i pumpen. Pennor första åren, sedan Animas.

Min snabba Tandemtips: NovoRapid penfill räcker exakt till en pumpfyllning. Har man råkat klicka i att fylla upp slangen och inte vill förlora enheterna så tar man bort hela reservoaren.

Annat - många verkar köra på bara sömnprofilen då den ska ge en tightare kontroll, har testat i 2-3 veckor och tror nog att jag ligger en betydligt större del inom målområde (4-9.9) Har satt sömnschema mellan kl 00:01 till 00:00.

Övriga tips: VGR och andra har ju börjat med tramseriet om att man inte får ha framförhållning och ha sitt eget förråd. Se till att ha flera recept både på insulin och ex.vis infusionset.

Se till att ha en diabeteskompis som man kan dela reserver med. Skulle det behövs i krokarna av Gbg så säg till!

Den där fick jag jäkligt ont runt anklarna av och kände mig matt. Provade ett par andra tills jag landade i Rosuvastatin. Den känner jag inte av alls.
Käkade också Atorvastatin innan, nu Rousovastatin utan problem. Det är väl egentligen t.o.m. lite ”starkare” men har färre/inga biverkningar på det. Atorvastatin fick jag ont i knäna av…

Screenshot_20240414-124335.png

Som prediabetiker så avbröt jag min statinbehandling när jag började Googla lite om biverkningarna.

Jag fick diagnos diabetes typ 2 i höstas efter rutinprover och glukosbelastning. Jag har inte märkt av några symptom och på uppföljningarna ligger mitt HbA1c på 34-35. Jag mäter nu blodsockret själv då och då och det ligger bra till. Jag har lagt in mer vardagsmotion och lagt om kosten något; mycket bönor, fisk, kyckling och grönsaker. Tar 500mg Metformin per dag. Jag gjorde ögonbottenfotografering för två veckor sedan och den visade inga diabetesrelaterade förändringar.

Käkar f ö också 10 mg Amlodipin som jag fick insatt för två år sedan. Jag vet inte, men det var efter min första Covid som skumma saker började hända; jag fick hjärtrusningar, takykardi med systoliskt tryck över 200 när jag besökte VC första gången och under träning hade jag svårt att få upp pulsen över typ 140 (några veckor innan, för Covid låg jag på 170-175 när jag gick på "rött"). Naturligtvis kom jag aldrig igenom primärvårdsfiltret så pulsen och symptomen bara konstaterades men inga prover visade något och jag var väldigt stark på arbets-EKG. Efter några månader började symptomen ebba ut och nu ligger BT normalt (nästan i lägsta laget). Märker dock inte av något speciellt träningsmässigt med den dos Amlodipin jag tar.

Ditt långtidssocker är ju jättebra.
Vad hade du för HBA1c när du fick diagnosen.
En fråga till: får du så bra HBA1c enbart av metforminet eller har du tagit bort/dragit ner på kolhydraterna i din kost.

Visa bilaga 692445
Som prediabetiker så avbröt jag min statinbehandling när jag började Googla lite om biverkningarna.
Du är långt ifrån ensam om att ha slutat med statiner efter googlande (pratat med grannen är en annan vanlig anledning).

Men voffo gör di på detta viset?

Om man läser artikeln om prediabetes som du visar ett stycke ur (från Läkartidningen 2019) så skriver ju överläkaren Sjöholm tydligt att statiners skyddseffekt vida överstiger riskerna med försämrad glukostolerans.

IMG_0763.jpeg

Review-artikeln som Sjöholm refererar till [25] har tydliga key-points om statiner:
(NODM = nydebuterad diabetes)
IMG_0764.jpeg

Du är långt ifrån ensam om att ha slutat med statiner efter googlande (pratat med grannen är en annan vanlig anledning).

Men voffo gör di på detta viset?

Om man läser artikeln om prediabetes som du visar ett stycke ur (från Läkartidningen 2019) så skriver ju överläkaren Sjöholm tydligt att statiners skyddseffekt vida överstiger riskerna med försämrad glukostolerans.

Visa bilaga 692613

Review-artikeln som Sjöholm refererar till [25] har tydliga key-points om statiner:
(NODM = nydebuterad diabetes)
Visa bilaga 692612
Jag har redan ökade blodsockernivåer och tar jag rosuvastatinerna som jag blev ordinerad så känns det som att jag garanterat snart är diabetiker, i alla fall om jag läser på biverkningarna från fass.

Kör jag mitt eget race med kostbehandling och lvg motion i stället för statiner så kanske jag kan skjuta på diabetesdiagnosen bra mycket längre tid.

Jag kollar även min apo- kvot två gånger om året och de proverna visar bra värden.
Sen är min tanke att det är högre sjukdomsrisk med diabetes än med lite förhöjda LDL nivåer om mina triglycerider och mitt HDL samtidigt ligger på bra nivåer.

Så det är däffö ja gör på dette viset.?

Jag kan tänka fel, jag har ingen aning.

Jag har redan ökade blodsockernivåer och tar jag rosuvastatinerna som jag blev ordinerad så känns det som att jag garanterat snart är diabetiker, i alla fall om jag läser på biverkningarna från fass.

Kör jag mitt eget race med kostbehandling och lvg motion i stället för statiner så kanske jag kan skjuta på diabetesdiagnosen bra mycket längre tid.

Jag kollar även min apo- kvot två gånger om året och de proverna visar bra värden.
Sen är min tanke att det är högre sjukdomsrisk med diabetes än med lite förhöjda LDL nivåer om mina triglycerider och mitt HDL samtidigt ligger på bra nivåer.

Så det är däffö ja gör på dette viset.?

Jag kan tänka fel, jag har ingen aning.
Förstår hur du tänker och jag vill inte attackera dig men artikeln i läkartidningen handlar ju om just prediabetes (alltså personer som redan har ökat HbA1c/”långtidsblodsocker”) och slutsatsen är att statiner bör förskrivas enligt rådande rekommendationer.

Jag vet ju inte dina riskfaktorer och LDL-nivå men jag vet att jag själv hade solklart föredragit diabetes med HbA1c 48 och LDL 2,6 framför prediabetes med HbA1c 47 och LDL 5,0. Bra kost och cykling är ju kanon vare sig man har statiner eller ej :)

När det gäller att värdera nytta och risk med olika läkemedelsbehandlingar är läkare i genomsnitt enormt mycket bättre än icke-läkare. (Såklart finns ju dock dåliga läkare.) Oavsett så hade jag rekommenderat att ta upp statinfrågan med din läkare.

Ditt långtidssocker är ju jättebra.
Vad hade du för HBA1c när du fick diagnosen.
En fråga till: får du så bra HBA1c enbart av metforminet eller har du tagit bort/dragit ner på kolhydraterna i din kost.
Tyvärr så missade provpersonalen att ta HBA1c när jag gjorde glukosbelastningen så jag vet inte. Någon vecka efter det låg det på 35 dock har jag för mig, så det borde inte ha varit jättehögt innan heller. Det var under en årskoll som min duktiga och engagerade doktor tyckte att fastesockret var lite högt. Min mamma och min ena äldre bror fick också typ 2 i ungefär min ålder (strax över 50), så det kom inte som någon överraskning. Jag är dock tacksam att det verkar ha uppmärksammats i tid.

Jag har inte gjort några radikala förändringar i kosten men äter betydligt mer bönor och är väl lite mer medveten i val framförallt under vardagar. Har aldrig direkt ätit godis eller mycket sötsaker utan min last är väl god mat. Pasta som jag ätit då och då har jag dock dragit ner på ganska ordentligt som vardagsmat. Jag undviker inte kolhydrater helt och ibland unnar jag mig t ex att nyttja pizzaugnen, vilket är helt okej enligt min diabetessyrra. Om det inte sker varje dag. :) Sen försöker jag lägga in lite mer vardagsmotion, alltså inte renodlade träningspass utan framförallt promenader. Jag har också återupptagit styrketräning och kör 2-3 pass i veckan. Äter mindre också för att kapa en del vikt som jag dragit på mig de senaste åren. För att få lite koll på hur kroppen reagerar på olika föda så mätte jag blodsockret ett antal gånger per dag under en period och såg då att det låg på 4-6, ibland lite högre efter hårdare träning, men överlag i linje med mitt långtidssocker. Nu kollar jag det lite mer sporadiskt. Vid uppföljning så har det diskuterats om mitt Metformin men jag får stå kvar på det och jag upplever inga biverkningar av det.
Så överlag är väl det mesta positivt och jag är glad att man upptäckte det, som det verkar, tidigt. Det är ju förstås en påminnelse om att man inte är odödlig och att man inte blir yngre och på det sättet också en motivationsfaktor att göra en del livsstilsförändringar.

Statinfrågan går att diskutera länge utan att komma överens tror jag, så jag ska inte ens försöka.
Men det är inte kontroversiellt att konstatera att NNT (hur många man statistiskt behöver behandla för att undvika en allvarlig händelse såsom död eller hjärtinfarkt) för en person utan andra riskfaktorer än ett förhöjt blodsocker är väldigt högt.
Det är rimligt att pressa sin läkare i det individuella fallet lite på den punkten. Sen får man väl själv avgöra om man vill ta sina statiner utifrån den uppgiften i kombination med övrig fakta såsom andra riskfaktorer.

Käkade också Atorvastatin innan, nu Rousovastatin utan problem. Det är väl egentligen t.o.m. lite ”starkare” men har färre/inga biverkningar på det. Atorvastatin fick jag ont i knäna av…
Svarar mig själv. Läkarkoll - 54 i HBa1C vilket är bättre än på många år. Kör Tandempumpen helt i sömnläge sedan ca 6 veckor.

Ursäkta om jag är petig här, men är verkligen prediabetes en etablerad diagnos i det vardagliga kliniska arbetet? Är det inte så att man måste uppfylla kraven för manifest typ 2 för att man ska få tillgång till diabetesvården samt recept på "anti-diabetes" mediciner?
Vid en hälsokontroll vid en anställning upptäcktes det att jag hade högt blodsocker. När vården utredde såg de att jag hade en LADA, jag producerade fortfarande insulin men inte tillräckligt då fick jag Metformin utskrivet och träffade en dietist så under 2 år klarade jag mig utan måltidsinsulin. Kroppen slutade producera insulin och då gör inte heller Metformin någon nytta. Rasade från 91kg till 74kg innan insulin sattes in. LADA är förenklat en typ1.

Fick diagnosen LADA 2007 vid 37 års ålder.
Fick statin utskrivet 10mg allt fungerade bra. Efter ett läkarbesök ökade han dosen till 20mg utan att informera och jag började få problem med muskelsmärtor i benen efter träning, tänkte inte så mycket på det man kan ju faktiskt ha träningsvärk. Efter ett tag blev det värre och smärtan från varje träning lades på den gamla smärtan så till slut hade jag svårt att gå. Läste då bipacksedeln och där står bara skrämmande information så ringde vårdgivaren som sa att jag skulle upphöra direkt med att äta statiner och problemen försvann, tog ca 3 månader, så nu äter jag Esetemibe.
Lispro alt. Fiasp, måltidsinsulin
Tuejo, basinsulin
Freestyle Libre 3 stundtals j@%la skitprodukt som larmar i tid och otid fast inget är fel. Brukar vara batchfel kan visa 2,4 när det är 5,5 eller plötsligt sluta fungera. Tidigare Libre 2 kunde visa upp till 4 enheter fel därför har jag alltid teststickor hemma som jag har som referens vid ny sensor.

Kör jag race (Zwift) får jag adrenalinpåslag så jag blir inte låg men jag verkar bara använda depåerna i musklerna så ingen tävling längre än 1,5 h. När jag körde Motocross så hade jag 20+ mmol hela dagen tills jag gick i mål sista heatet då störtdök värdet.
Kör jag "recovery" så verkar kroppen hinna ta av alla resurser och sockret sjunker så jag har alltid saft i flaskan och det funkar bra.

När det gäller stationer får man prova sig fram lite vad som funkar. Har själv provat två eller tre olika innan jag hittat rätt. Hade också problem med smärta framförallt runt anklarna. De jag har nu känner jag inte av.

På tal om statiner det finns tydligen andra läkemedel för höga blodfetter.

Mina triglycerider och HDL:en ligger på en bra nivå men mitt LDL värde är tydligen för högt så jag fick nu testa ett läkemedel som heter Ezetimibe som ska sänka kroppens upptag av kolesterol via födan.

Får väl se om det hjälper men nu fick både jag och kanske nån mer här inne på forumet reda på att det finns nåt mer än bara statiner som kan sänka blodfetterna.

På tal om statiner det finns tydligen andra läkemedel för höga blodfetter.

Mina triglycerider och HDL:en ligger på en bra nivå men mitt LDL värde är tydligen för högt så jag fick nu testa ett läkemedel som heter Ezetimibe som ska sänka kroppens upptag av kolesterol via födan.

Får väl se om det hjälper men nu fick både jag och kanske nån mer här inne på forumet reda på att det finns nåt mer än bara statiner som kan sänka blodfetterna.
Precis den medicinen fick jag tillagd förra månaden.

Någon här som har fått ont i fingrar vid diabetes typ 2? Gör ont om man klämmer vid lederna eller om man drar fingret i sidled.

Har haft det ett längre tag nu och det verkar inte vilja ge med sig. Har även pratat med min diabetessköterska om det. Men fick aldrig något riktigt svar.

Farsans fingrar är duktigt krokiga, men han klagar inte över smärta. Jag kan inte ge annat råd än att du tar hjälp av din diabetessköterska.

Någon här som har fått ont i fingrar vid diabetes typ 2? Gör ont om man klämmer vid lederna eller om man drar fingret i sidled.

Har haft det ett längre tag nu och det verkar inte vilja ge med sig. Har även pratat med min diabetessköterska om det. Men fick aldrig något riktigt svar.
Om du äter statiner kan det vara en biverkning av dem.

Tillbaka
Topp