Ny cyklist: utrustningsråd

Hej!

Jag har beställt min första mountainbike på 20 år (Trek top fuel). Efter många mil i löpspåret behöver mina höfter mildare träning.

Jag kommer gå loss på utrustning och göra det så lätt och smidigt som möjligt för mig att cykla runt på stigar och vägar. Men vilken utrustning är viktigast? Ska såklart köpa skor och hjälm men vad mer? Cykeldator? Väska? Osv

Låtsas att pengar inte är ett problem och ge mig era bästa råd :)

Kläder är bra att ha. Hur ska du cykla omkring? Nära hemmet? Längre, kortare turer? Sova ute?

Kortare och medellånga turer i närområdet. Kommer säkert köra nån timme då och då för att ta mig till bra ställen på västkusten/Halland.

Några speciella kläder? Såklart vadderade cykelbyxor. Har mycket funktionsplagg från löpning och skidor.

Kortare och medellånga turer i närområdet. Kommer säkert köra nån timme då och då för att ta mig till bra ställen på västkusten/Halland.

Några speciella kläder? Såklart vadderade cykelbyxor. Har mycket funktionsplagg från löpning och skidor.
Då är verktyg och däcklagningsgrejor på sin plats. Snurrar man omkring några km hemifrån kan man gå hem, men annars är det bra att kunna fixa en punka.
Cykelbyxor, såklart (även om det går att cykla i annat). Jag gillar syntet då jag cyklar. Torkar snabbt och ger inte en lika blöt känsla när man svettas. Lagom tight vindjacka är ett bra förstärkningsplagg (har du säkert redan). Fladdriga kläder fladdrar. Jag kör samma (yttre) kläder för löpning, skidor och cykling.
Gillar du inte rygga (vilket är förståeligt) kan du köpa en sadelväska att ha grejorna i.

Tack. Har aldrig varit en fart-fantast men och ser inte riktigt varför jag skulle börja nu, men vill såklart inte vara dum vad gäller att skydda mig.
Kör du iklickad och inte är en van cyklist kan det nog vara idé att titta på knäskydd (på rea). :) Ryggskydd (eller ryggsäck) skyddar också. Men på vanliga stigar med plattisar känns det som overkill.

Vill man stanna och fika och cyklar förbi nått fikaställe (vilket brukar vara trevligt att göra) så är ett enklare snörlås (typ de som säljs vid flygplatser) bra att ha med sig. Ger inte ett superbra skydd men är jättemycket bättre än ingenting och framförallt sprider ett lugn i magen så man kan njuta av bullen och kaffet.

Är knäskydd ett måste...? Jag är rätt mesig och kommer inte störta ner för backar utan mer jobba för att få puls och susa fram under kontroll :)
Jag kör mestadels platta stigar och är mer åt mesiga hållet. Jag fick släpp på framdäcket mot en hal rot och drog knät rätt i en mossbeklädd sten. Sedan dess kör jag med knäskydd. Fördelen med knäskydd är att du med långa strumpor kommer kunna köra i shorts året runt.
Något jag tycker är fruktansvärt skönt är att ha en ramväska. Där kan jag stoppa ner vattenflaska, eventuellt snacks, samt mosa ner jacka/tröja när det blir för varmt. Samtidigt som du har ryggen fri. Men där beror det mycket på hur stor ramtriangeln är. Är det en hardtail eller fulldämpad?
Annars är det bra med en midjeväska, exempelvis en Osprey Seral 7.

Jag körde mina första två år utan vadderade brallor, numera kör jag det om jag räknar med att vara ute mer än två timmar, eller som extra värme på vintern.

När det gäller shorts tycker jag Endura Humvee är grymma. Då följer det även med ett par vadderade innerbyxor som är löstagbara. Men i övrigt klarar du dig bra med tröjor från löpningen.

Skor kan jag verkligen rekommendera Five ten Freerider. Man sitter fast väldigt bra på pedalerna, samtidigt som de är snygga.

Jag kör mestadels platta stigar och är mer åt mesiga hållet. Jag fick släpp på framdäcket mot en hal rot och drog knät rätt i en mossbeklädd sten. Sedan dess kör jag med knäskydd. Fördelen med knäskydd är att du med långa strumpor kommer kunna köra i shorts året runt.
Något jag tycker är fruktansvärt skönt är att ha en ramväska. Där kan jag stoppa ner vattenflaska, eventuellt snacks, samt mosa ner jacka/tröja när det blir för varmt. Samtidigt som du har ryggen fri. Men där beror det mycket på hur stor ramtriangeln är. Är det en hardtail eller fulldämpad?
Annars är det bra med en midjeväska, exempelvis en Osprey Seral 7.

Jag körde mina första två år utan vadderade brallor, numera kör jag det om jag räknar med att vara ute mer än två timmar, eller som extra värme på vintern.

När det gäller shorts tycker jag Endura Humvee är grymma. Då följer det även med ett par vadderade innerbyxor som är löstagbara. Men i övrigt klarar du dig bra med tröjor från löpningen.

Skor kan jag verkligen rekommendera Five ten Freerider. Man sitter fast väldigt bra på pedalerna, samtidigt som de är snygga.

Tack för ett utförligt svar! Det blev en fulldämpad. Kändes lite mer framtidssäkert om jag verkligen blir biten.

Bra och konkreta tips. Hade ingen aning om att det fanns midjeväskor med vätska..

För fulldämpad får du ju inte plats med lika mycket, men Revelate design har en hel del väskor, exempelvis den här:
Kanske inte är riktigt smidigt med en vattenflaska i den, men du får ju plats med lagningskit, liten pump, nödsnacks, en liten termos.
Sen kan du ha vätskeblåsa och förstärkningskläder i midjeväskan. Ospreys midjeväska har många bra remmar, så att du kan tighta åt den riktigt bra, så att det inte är en massa onödigt som sticker ut och är i vägen. Fördelen med midjeväska kontra ryggsäck är att du inte blir lika varm om ryggen. Men det är nog en smaksak.

Förstår! Är dock inte bara ute efter måsten utan även sånt som sätter guldkant. Full förståelse för att vissa vill hålla nere på materialhetsen, jag vill dock optimera upplevelsen och träningen när jag väl är där.

Ska man ge sig ut på okända stigar tycker jag att en cykeldator med stor skärm på styret är rätt avgörande. Blir snabbt trist att stanna för att plocka upp mobilen så fort stigen delar sig.

Förstår! Är dock inte bara ute efter måsten utan även sånt som sätter guldkant. Full förståelse för att vissa vill hålla nere på materialhetsen, jag vill dock optimera upplevelsen och träningen när jag väl är där.
Första åren när jag cyklade körde jag i vandringsskjorta och vandringsshorts. Största lyftet var när jag bytte från vanliga sneakers till Fivetens. Byta från vandringsshorts till Endura Humvee var en bonus.
Knäskydd gjorde att jag kunde cykla med lite mer självförtroende, eftersom jag blev lite för försiktig efter att ha slagit knät rätt rejält.
Handskar har jag mest när jag kör länge, eftersom det avlastar tryckpunkterna i händerna. På sommaren tycker jag dock att det kan bli för varmt

Det låter lockande. Har du erfarenheter eller rekommendationer?
Har kört Garmin Edge Explore, Edge 1030+, och Edge Explore 2. Gamla Explore har bara GPS vilket har rätt usel precision i skogen, svårt att navigera. 1030+ och Explore 2 har Galileo/Glonass som funkar mycket bättre. 1030+ (och nya ersättaren 1040) är klart mest premium och har marginellt större skärm, men för navigation funkar Explore 2 i princip lika bra. De avancerade träningsfunktionerna har jag personligen inget intresse av utan vill bara ha ruttloggning och navigation.

Jag kör utan knäskydd och handskar (annat än för värmen). Men jag kör inte hårt i skogen heller.
Jag har kört i skogen i princip kontinuerligt under 2000-talet, och lite sporadiskt på 90-talet. Jag kör inte downhill, men jag kör vad många anser rejält tekniskt. Har vurpat många många gånger och brutit såväl tummar som mellanhandsben och slagit sönder axlar, revben m m. Men jag har ALDRIG använt knäskydd, så jag vill nog haka på och understryka att det finns viktigare prylar. Jag hade prioriterat hjälm (har räddat mig flera ggr), glasögon (har räddat mig flera gånger), multiverktyg, vattenflaska/rygga, skor och kanske pump

Senast ändrad:
Jag har kört i skogen i princip kontinuerligt under 2000-talet, och lite sporadiskt på 90-talet. Jag kör inte downhill, men jag kör vad många anser rejält tekniskt. Har vurpat många många gånger och brutit såväl tummar som mellanhandsben och slått sönder axlar, revben m m. Men jag har ALDRIG använt knäskydd, så jag vill nog haka på och understryka att det finns viktigare prylar. Jag hade prioriterat hjälm (har räddat mig flera ggr), glasögon (har räddat mig flera gånger), multiverktyg, vattenflaska/rygga, skor och kanske pump
Hjälm och glasögon räcker för mig med. Alla ramlar dock olika (jag brukar, ta i trä, hålla mig hel). Så, helt värdelöst är det nog inte (för alla) med knäskydd.

Jag började med Hjälm, glasögon, liten ryggsäck och vatten. Shorts var militärshorts, skorna var gamla vandringsskor. Sedan köpte jag på mig saker allt eftersom, lille och Decathlon är bra ställen att plocka upp billiga saker som sedan byts ut, steg för steg

Antar att lille = Lidl. Låter som vettiga förslag. Men hjälm, glasögon, handskar skor -pedaler kommer man långt på. Glöm inte guldgruvan som happys Köp- och Säljsidor är, både på prylar men även kläder/skor.

Tack för alla svar! Nu är premiärturen avklarad. Blev rejäla cykelbyxor, skor, hjälm, handskar, lås och en lätt ryggsäck till att börja med. Nästa sak att utforska är gpser :).
IMG_0855.jpeg

Tillbaka
Topp