Sram/torpedo 3-växlat nav

• Trådstartare Trådstartare RN
  • Start datum Start datum

RN

Aktiv medlem
Tjipp!

Dottern skall byta cykel och det fanns en i släkten. 24-tum med treväxlat sram/torpedo-nav. Bakhjulet glappade, klart märkbart, så jag tänkte att det är något man kan spänna åt (tänkte som med konor och lösa kulor).
Oklart exakt hur det var löst MEN nu gick fästet till växelkedjan av, kan ha varit dålig innan för tidigare brukare sa att den var lite underlig att växla med.
1) Finns den delen som reservdel någonstans, jag har inte hittat, den verkar ha nummer "21" i sprängskisser (typ den här https://www.staffanstorpscykel.se/tillbehor-reservdelar/733-dammkapsel-sram-3-5706690117763.html).
2) är det kanske enklast och mest prisvärt att hitta ett nytt 24" hjul med växel? Har någon något tips?
3) Ska jag bara ge upp och hitta en annan cykel på blocket typ?

/R

den där lilla pinnen sitter längst in i navet. lätt hänt att den går sönder om man vrider för hårt i växelkedjan. vaktar alltid noga att den inte skruva den i botten, no matter what.

det är en cirka halvtimmes jobb att ta isär navet, byta pinnen, fetta om lagren och justera lagerspelet. om de inte är andra fel. tänkbart är defekta tänder i planetväxeln. vanligt är slitet lager under drivern, det mindre lagret vid kuggkransen.

ett robustare alternativ är nexus 7 från shimano.

Jag gillar de naven och tycker absolut inte att det finns en anledning att byta "bara för att".
Visst att ett Nexus 7 troligtvis är lite driftsäkrare i längden. Men torpedo-naven är enkla att serva och man behöver misshandla dem rätt rejält (eller ha bra med otur) för att de inte ska gå o laga dem

Mmm, grejen är att hittills har jag hittat den för typ 300 spänn ink frakt från dtüskland. känn som rätt mycket pengar för en sånn pinne :D

pinnen bör finnas för några tior hos gammeldagsa cykelaffärer.

det kan vara värre om lagren vid drivern behöver åtgärd; glappet du berättar om innan kan tyda på det?

hcsokim har verkligen rätt i att de här naven är bra och driftsäkra grejor. men den där pinnen är i ovana mekaniska händer ingen bra konstruktion. an accident waiting to happen.

Jag (tror) faktiskt att jag inte är orsaken till pinnens död, jag skruvade iaf inte på kedjan medvetet. Glappet var mer oklart, jag har inte meckat med navväxel tidigare så jag hittade inte orsaken.
Får se om man hittar en gammeldags cykelaffär då....

Jag (tror) faktiskt att jag inte är orsaken till pinnens död, jag skruvade iaf inte på kedjan medvetet. Glappet var mer oklart, jag har inte meckat med navväxel tidigare så jag hittade inte orsaken.
Får se om man hittar en gammeldags cykelaffär då....
pinnen brukar kunna gå av när man drar åt hjulmuttern och kedjan följer med runt.

lätt hänt. been there done that.

Tillbaka
Topp