Tips på mer lättkrängda däck

Cycloid

Aktiv medlem
Jag fick ett par begagnade Conti GP4000 av en kompis för att sätta på min singlespeed. Det var ett jäkla slit att kränga på dem...
Tänkte att nästa uppsättning däck får bli något som är lättare att få på.
Har ni något att rekommendera i storlek 25-622?

Tack på förhand!

Du kan ha en besvärlig fälg men generellt sett är inte gp4000 speciellt svåra att få på.

Dra över ena sida av däcket hela vägen runt
Lägg i slangen, pumpa eventuellt lite lite
Börja mitt emot ventilen och tryck över andra sidan av däcket, fortsätt åt sidorna
Kontrollera då och då att de delar av däcket som nu är på är intryckta (båda sidorna) in mot mitten av fälgen där den har mindre diameter.
Tryck in ventilen så att den inte ligger längst ut mot fälgen
Dra, vrid över däcket längs med fälgsidan med fingertopparna och håll emot på andra sidan med handflatorna. Man ska inte försöka lyfta däcket.

Conti GP4000 är inte det mest lättkrängda däcket och efterföljaren GP5000 är ännu värre.
På mina Reynolds 50 mm carbonfälgar är GP5000 i princip omöjliga att få på. Ett däck som däremot fungerar bra för mina fälgar är Bontrager R3 så det kör jag numera på.

Såg nu att bakdäcket håller på att spricka. Tänker det är bäst att beställa hem nåt innan det är dags att byta...

Kan detta vara nåt att ha?

Cykeln går mestadels i stan på asfalt.

Om däcket är TL men fälgen inte TL kan det bli tight. En modern fälg för Tubeless har mer plats, en kanal mellan väggarna som tillåter enklare monteringen.

I och med att du säger singlespeed så tänker jag att dina fälgar kanske är av det lite enklare/äldre varianten.

Jag har kört conti gp4000 och 5000. Nya är de lite bökiga att få på tycker jag men efter första krängningen har de varit helt ok. Låter lite konstigt att beggade däck är svåra att få på.

Om däcket är TL men fälgen inte TL kan det bli tight. En modern fälg för Tubeless har mer plats, en kanal mellan väggarna som tillåter enklare monteringen.

I och med att du säger singlespeed så tänker jag att dina fälgar kanske är av det lite enklare/äldre varianten.
Ja, det är en Crescent-lvg från 80-talet, så äldre måste man nog säga =)

Läste först ”lättkränKta” men det är kanske samma sak ?
Tyvärr har däck- och fälgtilllverkare inte alltid varit överens om uttolkningen av ETRTO-tabellerna.

Får man inte på däcken på en fälg kanske man har en annan som är mer lättkrängd. Montera o pumpa upp till lite över maxtryck o låt stå ett par dagar.
Fungerade för mig när jag inte fick på Conti 5000 v.1 på en kinafälg.

Läste i recensionerna av det här att det skulle vara lättare att ta på jämfört med GP5000 och det är ju typ det jag är ute efter. Dessutom pratar recensenterna gott om hållbarhet och funktion på grusväg.
Känns som ett däck för mig eller är jag helt fel ute? =)

Läste i recensionerna av det här att det skulle vara lättare att ta på jämfört med GP5000 och det är ju typ det jag är ute efter. Dessutom pratar recensenterna gott om hållbarhet och funktion på grusväg.
Känns som ett däck för mig eller är jag helt fel ute? =)

Minns inte att de var svåra att få på
Och att jag inte minns beror på att de håller för evigt. Har dem på pendlaren. Minns inte senaste punkan.

Var tvungen att kränga av ett av däcken pga punka. Mycket enklare nu när det var lite använt. När jag satte på dem hade de legat på en hylla i flera år =)

Tillbaka
Topp