Laga blixtlås cykelbyxor?

johan12345

Aktiv medlem
Har någon lyckats laga trasiga blixtlås på sina cykelbyxor? Har nu två långa par endura byxor och ett par poc-shorts där blixtlåset lossnat på det här sättet. Sjukt irriterande. Som jag ser det måste man sprätta loss rätt många sömmar för att frilägga blixtlåset så det går att trä på själva låset igen. Inget jag är jättesugen på och dessutom med risk att jag gör mer skada än nytta.

Så. Går det att laga själv? Eller kan man lämna in det någonstans och få det fixat? Nån som gjort det? Kostnad? Värt det? Bor i Sthlm om det skulle finnas någon här i krokarna som lagar sånt här.
IMG_1708.jpeg

Ser ut som om den bara spårat ur? Går lätt att fixa isf, googla.
Annars kan en random förortskräddare sy i en ny dragkedja för några hundralappar.
Har någon lyckats laga trasiga blixtlås på sina cykelbyxor? Har nu två långa par endura byxor och ett par poc-shorts där blixtlåset lossnat på det här sättet. Sjukt irriterande. Som jag ser det måste man sprätta loss rätt många sömmar för att frilägga blixtlåset så det går att trä på själva låset igen. Inget jag är jättesugen på och dessutom med risk att jag gör mer skada än nytta.

Så. Går det att laga själv? Eller kan man lämna in det någonstans och få det fixat? Nån som gjort det? Kostnad? Värt det? Bor i Sthlm om det skulle finnas någon här i krokarna som lagar sånt här.
Visa bilaga 693878
Det är nog bara att byta dragskon mot en ny osliten.
Har jag gjort (lämnat in asså, inte själv) två gånger/plagg i vintras och det blir både billigt och bra.
Dragkedjan du har ser ju inte skadad ut. Fråga hos lokal skräddare/skomakare vettja.

Senast ändrad:
Någon gång har jag vänt ut och in på dragkedjan, trätt på 'skon nerifrån och sytt ihop och stadgat med några lappkast sytråd. Möjligt det inte går att vända ut och in på dragkedjan här, men det är ett bra sätt att se vad som är fel.

Jag hade samma problem för inte så längesedan. Med en del våld kombinerat med precision så kan man spåra i "dragskon" igen. Det krävde stort tålamod.
Det finns kanske knep för att göra det lättare.

Kolla här:

Om det funkar som i reklamen så är det onekligen en mycket intressant produkt.

Hej.. Om du lyckas trä in löparen i blixtlåset igen och lyckas få ner den till startläget, dvs när du öppnat blixtlåset så kläm försiktigt ihop de "läppar" som för ihop det delade blixtlåset när du stänger det. Du ser själv att löparen har hoppat av sas, alltså är spalten i löparen för stor. Prova det först, kostar inget om det inte funkar eller om du klämmer sönder löparen ( som verkar vara gjord av smälta ölburkar i de flesta fall ), går den sönder så har du bara att lämna in. Jag har själv haft den här rutinen ganska länge, att byta blixtlås i ett hillebergtält kostar runt tusenlappen. Då provar man andra lösningar först... Du kan helst också sy ihop den nedersta delen, kanske 5-7mm, så att blixtlåset inte delar sig nerifrån. mvh borano20

Mät kedjan över ”plastpartiets” bägge sidor, med blixtlåset stängt. Det måttet i mm är den dimension du ska ha på löparen. Blixtlås tillverkas i udda storlekar 3, 5, 7, 9 osv.

Det där ser ut att vara ett inverterat blixtlås? Med tänderna på insidan? Det är nämligen olika löpare beroende vilken sida om tänderna man drar.

Kan tillägga att det naturligtvis går att byta ut hela kedjan. Men det är rätt pyssligt då man behöver sprätta isär halva byxan för att komma åt.

Senast ändrad:
Tack för alla svar. Väldigt uppskattat. Får väl erkänna att syslöjd inte var mitt starkaste ämne i skolan. Men aldrig försent att lära sig något nytt.

Nu har jag inspekterat bägge Endura byxorna och dessvärre verkar själva blixtlåset vara sönder också. På bägge. Ena paret är från i höstas så inte jätteimponerad av kvaliteten måste jag säga.

Hela blixtlåset måste alltså bytas och då grunnar jag på om jag ska lämna in hos min förtortsskräddare (som är ok men jäkligt otrevlig) eller skicka allt till företaget i Malmö som länkades till ovan. Verkar gå på 269 kr per blixtlås där. Och skulle ta ca 2 veckor vilket är lite av ett problem med tanke på väderläget just nu. Kanske väntar tills det blir shortsväder innan jag skickar iväg nåt.

Tack för alla svar. Väldigt uppskattat. Får väl erkänna att syslöjd inte var mitt starkaste ämne i skolan. Men aldrig försent att lära sig något nytt.

Nu har jag inspekterat bägge Endura byxorna och dessvärre verkar själva blixtlåset vara sönder också. På bägge. Ena paret är från i höstas så inte jätteimponerad av kvaliteten måste jag säga.

Hela blixtlåset måste alltså bytas och då grunnar jag på om jag ska lämna in hos min förtortsskräddare (som är ok men jäkligt otrevlig) eller skicka allt till företaget i Malmö som länkades till ovan. Verkar gå på 269 kr per blixtlås där. Och skulle ta ca 2 veckor vilket är lite av ett problem med tanke på väderläget just nu. Kanske väntar tills det blir shortsväder innan jag skickar iväg nåt.
Skomakaren där jag bor hjälpte mig på en dag och hade rätt och bra, färgmachande "dragskor" hemma.
Jag betalade 150kr per lagning och dragkedjorna funkar bra efter att bytt dragskon på två välanvönda skidjackor.

Tillbaka
Topp