Vikbar MTB för ovanligt användningsområde

AndreasD73

Medlem
Skulle vilja komplettera med en till cykel för ett speciellt scenario: tillbringar 4-6 månader om året ombord på en större segelbåt, mestadels för ankar i någon bukt i Stockholms skärgård. Jag skulle gärna kunna ta med mig en kompakt vikbar MTB som får plats i min lilla RIB eller segelkajak. Den behöver vara robust nog att klara cykelturer i oländig terräng på öar. Är beredd att betala en del för bra kvalité. Någon som känner till en lämlig modell?

Nyfiken,

Andreas

Pole Evolink.

Har ingen personlig erfarenhet av den, men det hade varit mitt val om jag hade det trångt.

Det går att fälla fram baktriangeln om man lossar en bult; det och ta av båda hjulen gör den väldigt kompakt; tror det blir svårt att hitta någat annat alternativ som klarar så oländig terräng.

Tyvärr konkade Pole nyss, men det borde väl gå att få tag i en begagnad.

Finns bild på den ihopvikt i artikeln nedan:

har ett nu återupptaget projekt med en sådan brompton, med feta 20tumsdäck. syftet är att komma åt dubbdäck med lämplig volym och samtidigt ordentlig plats under skärmarna.

man kan köpa ett kit med framgaffel och baktriangel från olika håll, t ex kinetics i glasgow, men för trångt under skärmarna för vinterbruk i de fallen.

räkna inte med att en sådan brompton blir stök-duglig, däremot ok på gravel och släta stigar. men det är iofs redan en 47/305-konvertering. en enkel operation, och som jag haft mycket glädje av. oväntat snabb:)
.

IMG_7110.jpeg
IMG_5324.jpeg

Kan man få plats med en uppblåsbar båt på en fatbike och fatbiken på samma båt lär väl det mesta funka, eller? Packraft alltså.

Kolla i tråden från Yonna.

Finns nån Darpa-utvecklad mtb som var tänkt för en ohelig hybrid mellan cykelskytte och fallskärmsjägare. Blev aldrig antagen till militären men tror att de finns civilt.

Edit: Montague Bikes heter tillverkaren.

enkla tunga 26-tums fällbara 21-vxl helfjädrade "mtb" finns tretton på dussinet.

kostar sällan över tretusen.

Tar man av hjulen och snurrar gaffeln 180 grader så blir ju en vanlig mtb inte jättemycket längre än hjulens diameter. Jag föreslår en Surly Wednesday.

I den här, otroligt fina och inspirerande, tråd finns många bilder av en fatbike på en packraft. En vanlig MTB skulle tar mindre plats.

Finns nån Darpa-utvecklad mtb som var tänkt för en ohelig hybrid mellan cykelskytte och fallskärmsjägare. Blev aldrig antagen till militären men tror att de finns civilt.

Edit: Montague Bikes heter tillverkaren.
Instegsmodellen för $799. Verkar inte ta alltför stor plats.

1713938215722.png

Ser även ut att finnas en hel del annat att välja på från andra tillverkare:

1713938826346.png

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Det finns kopplingar som man kan montera på vilken stålram som du önskar. Vet inte vad dom heter men du skaffar en bra MTB i stål. Sågar av topprör och diagonalrör och monterar kopplingarna. Finns ett antal som har sånna här i sverige.
Kommer tyvärr inte ihåg vad de heter. Jag skulle gått på en sån.

Pole Evolink... ja även fast den är är ihopfällbar så är det ju typ den största MTBen på marknaden. Så det tar ju inte jättelite plats ändå. :-)
Jag fällde ihop min men då var det ändå ett pusslande för att få in den i en vanlig MTB-väska när man skulle resa.

Stalle

Valfri hardtail i stål moddad med S&S-kopplingar skulle jag gått på. Då blir det inte så mycket kompromisser utan man kan göra det på en cykel med de egenskaper man önskar.

Får gärna varar ngt som inte rostar med tanke på att cykeln kommer att utsättas för saltstänk. Det är väl i alla fall bräckt vatten i Östersjön.

Valfri hardtail i stål moddad med S&S-kopplingar skulle jag gått på. Då blir det inte så mycket kompromisser utan man kan göra det på en cykel med de egenskaper man önskar.
+1
Jag har iofs ingen egen erfarenhet, men jag kan tänka mig att hydraulslangarna kan ställa till problem.

Airnimal har en modell som heter Rhino 406mm hjul som tar 50mm däck. Fulldämpad.
https://airnimal.co/products/products-overview/

Om du kan hitta (Ebay?) en Cannondale Hooligan, så går den att uppgradera efter dina önskemål. Inte hopfällbar, men rejält konstruerad och kompakt. Minimalt omfång om man plockar av hjulen och trycker ner sadeln. På nätet hittar jag information att +50mm däck fungerar och att framgaffeln sväljer större hjul. Med andra ord möjlighet att bygga det du kanske önskar.

Ett tredje budget-alternativ beroende på hur lång du är är att skaffa en liten stel 26 tums MTB och bygga något ut efter det.

1713946157283.jpeg

Intressant. Jag hade inte sett denna design tidigare. Jag hittade en video som jag tycker beskrev bra hur de är att cykla på. Cykeln i videon är dock från 90-talet så Slingshot-cyklarna kan nog ha utvecklats en del på senare tid.

Slingshot är väl inte byggd så för att vara ihopfällbar, alls, vill jag minnas.

Mycket möjligt. Jag har inte gått igenom hela deras nuvarande sortiment. Jag blev bara nyfiken på designen.
Finns det ett nuvarande sortiment? Ja fan det gör det.
Dessutom verkar en vara vikbar. Se på fan

Det kanske snabbt blir en vanesak att vika upp och vika ihop den.
Har för mig att jag sett slingshot ramarna vikts ihop på lite olika sätt genom åren.
Vissa har plockats isär till två delar medans andra viks åt sidan.

Planet x / OnOne sålde slingshot ett tag. Borde därmed sålts ett par stycken i Europa och pga det kanske gå att finna som beg objekt i Europa.

Tillbaka
Topp