Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Det går inte att beställa via deras hemsida iallafall. Satt och dreglade över en Ragley Big Wig och ville bara göra en testbeställning.

Står inget på vitus hemsida heller om att de konkat. Men var väl i samma veva som wiggle och bikester hade problem

med 130mm är den kanske mer trail än enduro/DH men beroende på gaffel så duger den nog för de flesta. Den har inte heller en extremt flack HA om det är det man är ute efter

Nukeproof/ragley har gått i konkurs så det blir begagnat i så fall. Eccentric och Primal tex finns kvar. Honzo ESD om de inte också hinner konka
Tack för bra info - uppskattat! Tråkigt med alla som konkar/rekonstrueras, men säkert svårt att bygga volym och marginal. Jag har primärt tänkt att köpa begagnat så håller ögonen öppna på KS och Blocket/Marketplace.

Sen som du säger verkar det ju finnas mer utförsorienterade med 150-160 fjädring och väldigt flacka gafflar. Mb31 är nog mitt emellan stig-HT och downcountry.

Sjukt sugen på en stålhardtail för stigcykling. Måste bara vänta på att någon kommer med en skottkärra pengar. Fram tills dess fortsätter jag köra helstelt. Men just Ragleys Big Wig är en av de cyklar jag kikat på.

Vill man ha brötigare än mb31 så kan man alltid kolla på 26bikes som ännu inte konkat

Skapligt värde med 15%?

Finns andra prisklasser också + en El Rey stålcykel

IMG_20240424_172651_946~2.jpg

Jag köpte en NS Bikes Eccentric Alu 29 för ett par månader sedan, det krävdes lite skruvande när cykeln var ny då växel reglaget inte var monterat korrekt, derailleurn var ganska dåligt justerad och kedjan var för lång.. Men med det fixat så funkar allt fint.

Jag håller mig mest till brötiga stigar i skogen och tekniska stigar där det mestadels är granit som underlag och väldigt klippigt, men det har även blivit lite pumptrack och lättare downhill och det klarar den galant.

I mitt tycke så är det en riktigt bra allround cykel.

Min kompis har den i stål, också en trevlig cykel, lite "snällare" då stål ramen har någon grad mer i gaffel försprång.

Den finns som ram under namnet Eccentric Alu Evo.
Har sett byggen med riktigt roliga delar på den ramen dyka upp i Hardtail videos på Youtube.

Senast ändrad:
Vill man ha brötigare än mb31 så kan man alltid kolla på 26bikes som ännu inte konkat

Skapligt värde med 15%?

Finns andra prisklasser också + en El Rey stålcykel
El Roy är ju cool!

Marin verkar svår att hitta bara ram. Funderade på att maila runt och fråga men slutade med mb31. Letade ramar med bra geo och låg standover åt barn och då ligger Marin bra till.

Marin har väl haft lite problem med för klent byggda ramar?
Har de? Läst på utländska forum eller var har du sett det?
På lite avstånd tycker jag det ser ut som rejäla grejor.

Eventuellt minns jag nån alpine som kanske gick sönder men fs är ju lite svårare.

San quentin och el rey har nog några nöjda ägare på Happy?

Har de? Läst på utländska forum eller var har du sett det?
På lite avstånd tycker jag det ser ut som rejäla grejor.

Eventuellt minns jag nån alpine som kanske gick sönder men fs är ju lite svårare.

San quentin och el rey har nog några nöjda ägare på Happy?
Här på Happy så är det bara denna tråd jag minns

Sen var det på Hardtail Party på youtube. Han har provat El Roy, San Quentin 2 samt Team Marin 2. I nåt av avsnitten så beklagade han sig över att nån av modellerna haft mycket reklamationer, kommer inte ihåg vilken men det var nog inte El Roy.

Här på Happy så är det bara denna tråd jag minns

Sen var det på Hardtail Party på youtube. Han har provat El Roy, San Quentin 2 samt Team Marin 2. I nåt av avsnitten så beklagade han sig över att nån av modellerna haft mycket reklamationer, kommer inte ihåg vilken men det var nog inte El Roy.
Det var den där alpin jag tänkte. Vet inte vilka växlar man ska dra på det.

Men jag har inga uppgifter om reklamationer i övrigt. Jag har fått ett gott intryck av marin men det är inte baserat så mycket fakta.

Lusläste denna tråd när jag försökte klura ut vilken mer utförsorienterad HT jag skulle komplettera fullgung-cykeln med, slutade tyvärr inte med någon extremt flack-gafflad HT men iallfall ingen renodlad XC heller - tack för inspirationen!

Har nu kört två vändor med min Allebike MB31 (trail) och ville bara tipsa om den här om någon är på jakt efter en allround-HT, är imponerad över hur den tog sig ner för stökiga berghällar och rotmattor samt vad effektivt den klättrar. Skulle dock vilja ha en bättre gaffel, ev byta till en charger eller hitta en fox34a kanske eller något liknande.
IMG_7155.jpeg

Lusläste denna tråd när jag försökte klura ut vilken mer utförsorienterad HT jag skulle komplettera fullgung-cykeln med, slutade tyvärr inte med någon extremt flack-gafflad HT men iallfall ingen renodlad XC heller - tack för inspirationen!

Har nu kört två vändor med min Allebike MB31 (trail) och ville bara tipsa om den här om någon är på jakt efter en allround-HT, är imponerad över hur den tog sig ner för stökiga berghällar och rotmattor samt vad effektivt den klättrar. Skulle dock vilja ha en bättre gaffel, ev byta till en charger eller hitta en fox34a kanske eller något liknande.
Visa bilaga 699144

Jag diggar min Rescue XC! Helkul cykel.
Nu med Dissector/Rekon och ordentligt styre från herr @erolwi. Charger är näst på listan men får bli till hösten. Enda störiga är att det endast finns montering för en flaskhållare.
Cyklar i Nackaskogarna mest, Velamsund, Hasseludden och Nyckelviken. Är på stig inom 5 minuter från knuten!

IMG_7794.jpeg

IMG_7800.jpeg

Jag installerade charger rc2 och tycker det var värt de ca 3000kr det kostade mig. Tycker även insert rimpact pro på bakhjulet gav en rejäl förbättring. Vid riktigt stökig klättring eller utför saknar jag fs men det är inte ofta. Har dock lite problem med pedal strike vid brant klättring pga den låga BB så kortare vevar hade nog varit bra.

Jag diggar min Rescue XC! Helkul cykel.
Nu med Dissector/Rekon och ordentligt styre från herr @erolwi. Charger är näst på listan men får bli till hösten. Enda störiga är att det endast finns montering för en flaskhållare.
Cyklar i Nackaskogarna mest, Velamsund, Hasseludden och Nyckelviken. Är på stig inom 5 minuter från knuten!

Visa bilaga 699228
Visa bilaga 699229Ja nytt styre letar jag också efter, köpte begagnat och det som satt på var lite för mkt kapat för min smak. Däcken som satt på rullar på bra men saknar lite fäste i den värsta leran men hoppas på värmen vi har i Sthlm området för närvarande torkar upp stigarna lite. Till hösten kan det nog blir lite grövre doningar.

Jag installerade charger rc2 och tycker det var värt de ca 3000kr det kostade mig. Tycker även insert rimpact pro på bakhjulet gav en rejäl förbättring. Vid riktigt stökig klättring eller utför saknar jag fs men det är inte ofta. Har dock lite problem med pedal strike vid brant klättring pga den låga BB så kortare vevar hade nog varit bra.
Jag slängde också i en korv bak då jag tänker bakdäcket får väl ta lite mer stryk på en HT. Fick tips av Jonte som hänger i denna tråd om att byta till charger, borde nog göra det.

På rescue? 58mm ska väl funka med 170mm utan problem tycker jag. Jag kör en del 27.5'' på 55mm. Det är riktigt lågt
Jag har en Royal och 175mm vevar. Klart lägre än min tidigare cykel, kanske kan man vänja sig. Men brant uppför med mycket sten är det svårt att anpassa tramptagen efter underlaget, iallafall med platta pedaler.

Härlig kväll. Tog en snuskig motljusbild men kan inte ladda upp bild.

Det bästa med att ha 2 års uppehåll är att man har en så sjuk utvecklingskurva de först månaderna när kroppen och hjärnan börjar hitta tillbaka igen. Får väl se hur länge det håller i sig.

Edit: safari på mobilen tillåter ej bipduppladdning. Nu via chrome.

IMG_7914.jpeg

Senast ändrad:
IMG_0752.jpeg
IMG_0758.jpeg

Har varit på Gotland typ 20 gånger men aldrig med cykel, fasen va fint det är, trampade 1.5timmar motvind (med flit) för att sen vända hemåt .

Bilagor

• IMG_0764.jpeg
    IMG_0764.jpeg
    1.1 MB · Besök: 53
  • IMG_0766.jpeg
    IMG_0766.jpeg
    1.6 MB · Besök: 49
  • IMG_0763.jpeg
    IMG_0763.jpeg
    963.3 KB · Besök: 64
Massa ”tråkig” gotlandscykling , fortsatte på temat motvindstramp och hamnade då vid bungenäs gamla kalkbrott, ganska tråkig cykling egentligen ,
slät grusväg men fina omgivningar , trampade medvind bort till Bläse kalkbruk där familjen skulle fika men vi fick långnäsa, de öppnade inte förrän elva så ica i Fårösund fick sälja några extra bake-off bullar?.
IMG_0779.jpeg

På eftermiddagen följde grabbarna med ut i motionsspåren (som det enligt föreståndaren på Gotlands idrottscenter var okej att cykla i) .
Det är ganska platt så till och med lillkillen tyckte det var skoj speciellt när man cyklade tillbaka mot sportcentret, lätt nerför singletrack och nästan inga rötter , supernice.
IMG_0781.jpeg
IMG_0780.jpeg
IMG_0781.jpeg

Bilagor

• IMG_0742.jpeg
    IMG_0742.jpeg
    1.4 MB · Besök: 49
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp