Olika trampor beroende på årstid?

Jag är ny gammal när det kommer till att cykla, inte gjort det dom senaste 15 åren.
Men när jag pratade med dom i butiken där jag köpte min MTB så rekomenderade som pedaler skorna sitter fast i.
Och ja det kan man väl lära sig.
Men att cykla på vintern och sitta fast med tassarna känns sådär i mina öron.
Hur gör ni?
Använder ni olika pedaler beroende på vilken årstid det är?
Eller ska jag bara satsa på plattisar och vettiga skor?
Känns halv drygt att hålla på att byta pedaler.

Plattisar något märke som rekommenderas?
Och något man bör undvika?

Tack på förhand.

Kör med kombipedaler på min Genesis, kanske skulle funka? Spd på ena sidan och platt på andra.
IMG_1229.png
IMG_1228.png
IMG_1229.pngIMG_1228.png

Skulle säga att det är en smaksak och beroende på vad för cykling du tänkt. Ska du satsa på xc och försöka bli snabb inom det så krävs det nästan att du sitter fast. Ska du mer cykla för att det är kul och tider inte är lika viktigt så skulle jag säga plattisar.
Jag kör med plattisar på mtbn, crankbrothers stamp 7 och deras sko som är anpassad för de pedalerna. Sitter inte fast, men har sjukt bra grepp. stök är inga problem, men behöver jag så går det snabbt att slänga ut en fot åt sidan.

Nog mycket en smaksak, samt beroende på vilken typ av MTB-cykling man ägnar sig åt, ambitionsnivå etc. Jag har SPD-pedaler men just nu sitter det "vanliga" pedaler på min MTB.

SPD-pedalerna åkte av tidigare i våras för att jag ville ha större valfrihet att välja skodon. Mina cykelskor med SPD-fäste var för trånga och kalla för årstiden.

Senast ändrad:
tänkte som ts när jag började med spd efter att ha kört platta i många år.

ganska snart blev det spd i alla lägen. lvg, mtb, pendling, sommar som vinter. nu känns det mindre tryggt inte sitta fast.

de pedalrelaterade skador jag sett på kompisar har gällt plattisar och skogsåkning. skon har halkat av pedalen, som med sina vasa hörn skadat underbenet. jag säger fetbort på den, men smaken är ju olika.

för vinterbruk är det viktigt att spd-pedalen har en öppen konstruktion, annars isar den igen. liknande problem kan uppstå i lera. ett flertal shimanopedaler saknar denna finess. de är också generellt tunga. men stryktåliga.

de pedalrelaterade skador jag sett på kompisar har gällt plattisar och skogsåkning. skon har halkat av pedalen, som med sina vasa hörn skadat underbenet. jag säger fetbort på den, men smaken är ju olika.
Och om man hoppar av cykeln istället för att krascha fastklickad så får man kanske inga skador alls. Blodiga skenben går att leva med. Men, det beror ju på vad och hur man cyklar.

Och om man hoppar av cykeln istället för att krascha fastklickad så får man kanske inga skador alls. Blodiga skenben går att leva med. Men, det beror ju på vad och hur man cyklar.

Ja, jag undrar om mig son skulle kunna lansera sig ifrån cykeln lika snabbt innan en kommande crash med SPD.

om spdn är rätt inställd är skon redan ur pedalen vid ev impact.

Innan impact ja. Jag har alltid klickat ut, automatiskt utan att tänka, innan impact. Jag provar nu plattisar för att ser om jag vågar köra lite högre step-ups där man snabbt vill kunna sätta ner foten om något går fel. Men kanske ger det ingen skillnad.

men ska man lattja med hopp och bakhjulscykling ser även jag tydliga poänger med platta pedaler.

En annan anledning för mig för att prova plattisar är bakhjulscykling.

Enda gången jag använder plattsidan på pendlarens kombipedaler är när jag cyklar till någon fest eller av annan anledning inte kan ha cykelskor.

Det där beror antingen på usla skor, usla piggar på pedalerna eller usel teknik. Det händer helt enkelt inte om man inte klantar sig nåt helt fruktansvärt.
Enda gångerna jag skavt smalbenen är faktiskt med SPD, för att jag inte lyckats klicka i pedalen men trott att jag suttit fast. Sen händer det då och då att man får en smäll vid stillastående för att man sparkar till motsatt pedal så att vevpartiet åker runt (bakåt då såklart) och pedalen drämmer i smalbenet. Men det gör mest ont, skapar ingen misär. Och det har ingenting med pedaltypen att göra.

Jag kör båda. Plattisar för att få bättre teknik och slippa att blötsnö fyller upp spd-mekanismen. Spd för att veta var jag har fötterna och kunna fuska med tekniken.

Ja. Så som jag skadat mig på pins är nog totalt omöjligt att skada sig på spd. Visserligen xt långa pins.
Ja, det kanske var extremt klantig men då kan vi prata om hur trög man är om man inte kan få ut foten från spd. Kanske t.o.m är så att man inte fattar hur spd fungerar.

Jag blev i alla fall av med några gram kött förutom skinn genom regnbyxor + jeans. Gör inget på en gubbe men inget man vill se på ett barn eller om man vill gå i kjol.

Det där beror antingen på usla skor, usla piggar på pedalerna eller usel teknik. Det händer helt enkelt inte om man inte klantar sig nåt helt fruktansvärt.
Enda gångerna jag skavt smalbenen är faktiskt med SPD, för att jag inte lyckats klicka i pedalen men trott att jag suttit fast. Sen händer det då och då att man får en smäll vid stillastående för att man sparkar till motsatt pedal så att vevpartiet åker runt (bakåt då såklart) och pedalen drämmer i smalbenet. Men det gör mest ont, skapar ingen misär. Och det har ingenting med pedaltypen att göra.
+1.
Aka ”brist på talang”

+1.
Aka ”brist på talang”
Kan ju summera detta med att man blir bra på det man övar på. Bra platta pedaler och skor så är greppet extremt bra. Största problemet är om man sätter foten halv-slarvigt på pedalen och sedan vill flytta den under utförsåkning. SPD så har man rätt fot position från börja.

Jag har försökt byta till SPD från plattisar pga minska risken att tappa grepp när man kör exempelvis itsy bitzy i hög fart. Var ingen hitt alls att sitt fast så blev att gå tillbaka och skruva på dämpningen istället.

Har man pengarna så köp båda och testa vad du gillar.

Att köra ”XC-start-kit” med SPD och inga knäskydd är som gjort att slå sig illa i min mening. Speciellt när man ska testa gränserna vad man klarar av.

Jag skulle vilja skriva under på det. I mitt fall är det mycket mycket värre. Plast pins.

Troligen pga för dåligt reglerad skärmtid.
Jag skämtade. Tror inte många barn är tillräckligt duktiga cyklister för att klara av spd. Det gissar jag eftersom inte alla vuxna är tillräckligt bra cyklister för spd.

Väldigt precist begränsad talang om man klarar plattis men inte spd.

Såg en video där slutsatsen var att om man var rädd att sitta fast så kunde det vara lättare med plattis.
Jag tror jag ska göra en video och komma fram till att om man är rädd att inte sitta fast så kan det kännas bättre med spd.

I alla fall. Argumentet "jag vill kunna komma loss" imponerar inte.
Sen är jag visserligen själv ett fan av argumentet "bara idioter skadar sig" men det brukar inte flyga

Jag förstår att det kan vara bra att inte sitta fast men komma loss är bara ett argument när man tränar manuals eller om man klantar sig ordentligt. Man kommer alltså normalt loss helt utmärkt med spd

Jag skämtade. Tror inte många barn är tillräckligt duktiga cyklister för att klara av spd. Det gissar jag eftersom inte alla vuxna är tillräckligt bra cyklister för spd.
Edit. Tror inte man behöver vara så duktig. Jag är ingen talang och började m spd strax innan 30 tror jag.

..
Mina barn har varken mognad eller intresse men gissar att de lär sig fort om de vill.
Själv tog det ett par fall stillastående innan det började sitta.

Enda gångerna jag skavt smalbenen är faktiskt med SPD, för att jag inte lyckats klicka i pedalen men trott att jag suttit fast.

Usel teknik alltså.

Edit. Tror inte man behöver vara så duktig. Jag är ingen talang och började m spd strax innan 30 tror jag.

..
Mina barn har varken mognad eller intresse men gissar att de lär sig fort om de vill.
Själv tog det ett par fall stillastående innan det började sitta.
Jag är nog heller ingen talang (trots 25 år med spd). Ibland gör terrängen att spd inte är det bästa valet. Det kan vara "tekniskt" där plattisar och skor med gummisula utan halkiga klossar är det bästa valet. Ibland är det säkrare/enklare med spd (man behöver inte oroa sig för att halka av där det är lite skakigt). Det finns inget rätt eller fel, eftersom alla och all cykling är olika.

Bilbälte behövs bara när man klantar sig. Eller när nån annan gör att bältet behövs. Liksom hjälm. Och andra skydd. Känns det bäst med, använd skydd. Känns det bäst med plattisar eller spd, använd det du gillar bäst.

Jag är nog heller ingen talang (trots 25 år med spd). Ibland gör terrängen att spd inte är det bästa valet. Det kan vara "tekniskt" där plattisar och skor med gummisula utan halkiga klossar är det bästa valet. Ibland är det säkrare/enklare med spd (man behöver inte oroa sig för att halka av där det är lite skakigt). Det finns inget rätt eller fel, eftersom alla och all cykling är olika.

Bilbälte behövs bara när man klantar sig. Eller när nån annan gör att bältet behövs. Liksom hjälm. Och andra skydd. Känns det bäst med, använd skydd. Känns det bäst med plattisar eller spd, använd det du gillar bäst.
Bästa argumentet mot spd måste vara att man inte lär sig korrekt teknik. Rätt teknik är för sent för mig men jag hade gärna lärt mig manuals.

inget tekniskt parti har fått mig att önska att jag inte satt fast. Trampet är viktigare än att kunna sätta ner foten?

Ok, spångest. Tänkte inte på det. Ja spång kan vara riktigt illa med spd.

Härligt att det blev lite rull i tråden och det är nog som ni säger en smaksak.

Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns kombi pedaler, såg smidigt ut, även om renodlade spd känns mer som jag kanske samtidigt som jag har i bakhuvudet att det var det som rekomenderades i butiken när jag förklarade allt om typ av cykling.
Jag vill cykla för det är roligt och för hälsans skull, inget avancerat skogsröj. Blir nog mycket "platt" mark med båda hjulen i marken.

Sen har jag en dröm i framtiden att kunna skaffa mig en renodlad väg cykel och då vill man absolut sitta fast med fötterna.
Så lär vara lika bra att lära sig direkt :p

Härligt att det blev lite rull i tråden och det är nog som ni säger en smaksak.

Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns kombi pedaler, såg smidigt ut, även om renodlade spd känns mer som jag kanske samtidigt som jag har i bakhuvudet att det var det som rekomenderades i butiken när jag förklarade allt om typ av cykling.
Jag vill cykla för det är roligt och för hälsans skull, inget avancerat skogsröj. Blir nog mycket "platt" mark med båda hjulen i marken.

Sen har jag en dröm i framtiden att kunna skaffa mig en renodlad väg cykel och då vill man absolut sitta fast med fötterna.
Så lär vara lika bra att lära sig direkt :p
Kombi måste handla om att kunna cykla med vanliga skor på samma hoj som spd. Inte om typ av cykling.

Bästa argumentet mot spd måste vara att man inte lär sig korrekt teknik. Rätt teknik är för sent för mig men jag hade gärna lärt mig manuals.
Det blir ju olika teknik med plattisar och spd. Därför ska man ha många cyklar (så man blir halvkass på allt).
inget tekniskt parti har fått mig att önska att jag inte satt fast. Trampet är viktigare än att kunna sätta ner foten?
Jag cyklar på flera partier där det är väldigt viktigt att kunna misslyckas säkert. Då kan man ta sig an det partiet och baila när (inte om) det går fel.
Ok, spångest. Tänkte inte på det. Ja spång kan vara riktigt illa med spd.
Spång, krånglig "stig" med stora och vassa stenblock som landsningszon, "stig" med lösa halvstora stenar som kan ge med sig när som helst, all cykling som börjar närma sig trial.

Bra synpunkter som alltid. En sak jag vill lägga till är att jag tycker det är vettigt att lära sig att hoppa med plattisar för att förstå tekniken att få med sig cykeln. Att se hur nån rycker med fötterna och hamnar nostungt gör lite ont i mig. Det går helt säkert att lära bort det men tycker man tjänar på att veta hur man hänger med cykeln utan spd.

Lägger till att det ju såklart beror på vilken typ av cykling man tycker är rolig. Jag gillar ju att kunna balansera och ta mig förbi hinder, har ingen tidsaspekt i åtanke. Också att det är lätt att avbryta när saker går fel.

Överväger att sätta på mina spd-pedaler på ht:n för att ta lite mer distansrundor, men minns att jag inte tycker sån cykling är så kul. Man tycker olika.

Senast ändrad:
Det blir ju olika teknik med plattisar och spd. Därför ska man ha många cyklar (så man blir halvkass på allt).

Jag cyklar på flera partier där det är väldigt viktigt att kunna misslyckas säkert. Då kan man ta sig an det partiet och baila när (inte om) det går fel.

Spång, krånglig "stig" med stora och vassa stenblock som landsningszon, "stig" med lösa halvstora stenar som kan ge med sig när som helst, all cykling som börjar närma sig trial.

Jag har ramlat från spång och haft ångest över att jag kunde spetsats på avklippt sly eller annat skrot och legat kvar till bockjakten. Gick fint.
Good times. Cykla inte ensam barn!

Nej, man kan inte baila över styret mitt i ett hopp eller liknande.

En fot hinner man alltid få ut, men om man är talanglös nog att behöva stanna på fel ställe så kan man att satt sig i en situation där fot 2 ställer till det. Brant DH tex. Det är några nära döden jag haft men vad fan ska man stanna för?

Bra synpunkter som alltid. En sak jag vill lägga till är att jag tycker det är vettigt att lära sig att hoppa med plattisar för att förstå tekniken att få med sig cykeln. Att se hur nån rycker med fötterna och hamnar nostungt gör lite ont i mig. Det går helt säkert att lära bort det men tycker man tjänar på att veta hur man hänger med cykeln utan spd.

Lägger till att det ju såklart beror på vilken typ av cykling man tycker är rolig. Jag gillar ju att kunna balansera och ta mig förbi hinder, har ingen tidsaspekt i åtanke. Också att det är lätt att avbryta när saker går fel.

Överväger att sätta på mina spd-pedaler på ht:n för att ta lite mer distansrundor, men minns att jag inte tycker sån cykling är så kul. Man tycker olika.
Fast jag vill helt ärligt sitta fast i stök. Måste jag skippa spd så hellre distans.

Tror spd numera dominerar bland utförsproffs så det bör inte enbart vara min inkompetents. Sam Hill som jag citerar i allt annat kör tyvärr plattisar

Jag har ramlat från spång och haft ångest över att jag kunde spetsats på avklippt sly eller annat skrot och legat kvar till bockjakten. Gick fint.
Good times. Cykla inte ensam barn!
Många gånger är det bara tur som håller en vid liv (eller iaf hyfsat hel).
Nej, man kan inte baila över styret mitt i ett hopp eller liknande.
Dålig teknik!
En fot hinner man alltid få ut, men om man är talanglös nog att behöva stanna på fel ställe så kan man att satt sig i en situation där fot 2 ställer till det. Brant DH tex. Det är några nära döden jag haft men vad fan ska man stanna för?
En del av "problemet" (som jag ser det) är att den lösa foten (med en halkig spd-kloss under) inte är bästa skon på alla underlag. Men, sällan det skulle döda.

Har olika pedaler på olika cyklar. Men kombipedalerna skruvades av pendlarcykeln och såldes, aldrig rätt sida upp som sammanfattning.
Började cykla MTB med plattisar med intentionen att gå över till SPD. Nu blev det aldrig så och det finns några anledningar till det som är ganska subjektiva, såg alltförmånga SPD vurpor, en polare bröt båda fotlederna med SPD, jag gillar känslan av att inte sitta fast på cykeln.
Som flera skrivit tidigare så är det en smaksak och vad man känner sig bekväm med, det finns inget absolut rätt eller fel.

Ser ingen risk utom just att man inte enkelt kan baila/ separera sig själv från cykel.
Jag vet inte hur det upplevs vid DH crash. Möjligen har de större problem. Vid vanlig Svensson OTB får man en sista smäll av cykel som lök på laxen.

Jag körde nog typ 3 säsonger i JBP med Crankbrothers Candy’s, funkade bra så länge man satt fast.
En gång strulade det i Kristin efter ett stopp och jag lyckades aldrig klicka i och få fart i droppet med trälandning ut i skidbacken, så satt framhjulet i kanten på landningen och gjorde en praktfull OTB ?
Hjälmen sprack men annars gick det bra ?
Men min känsla för clips fick sig allt en törn då! ?

Fast jag vill helt ärligt sitta fast i stök. Måste jag skippa spd så hellre distans.

Tror spd numera dominerar bland utförsproffs så det bör inte enbart vara min inkompetents. Sam Hill som jag citerar i allt annat kör tyvärr plattisar
Jo, jag förstår känslan. Men jag tänker inte på att jag ska skaka av mina plattformspedaler, hälarna ner, följsam och hyfsat inställd fjädring.

Dom jagar tid. Tror jag såg nåt om Shaun Palmer som inte har spd längre eftersom han bara cyklar för skojs skull numera.

Kan flika in detta med SPD och enduro/DH. Är för mig väldigt läskigt med float. Känns inte som man sitter fast. Är man van med plattfiskar där man inte kan vrida foten alls så är float ganska äckligt ?

:D
Då har du som minst nytta av spd. Det är när det är brant, stökigt och går fort som du vill sitta fast.
Jo ja :) Men en gång landsvägscyklist så gillar jag känslan av att dra uppåt/runt när det handlar om sån cykling. I stökig skog så vill jag mest leka runt och ha kul.

Väldigt precist begränsad talang om man klarar plattis men inte spd.

Såg en video där slutsatsen var att om man var rädd att sitta fast så kunde det vara lättare med plattis.
Jag tror jag ska göra en video och komma fram till att om man är rädd att inte sitta fast så kan det kännas bättre med spd.

I alla fall. Argumentet "jag vill kunna komma loss" imponerar inte.
Sen är jag visserligen själv ett fan av argumentet "bara idioter skadar sig" men det brukar inte flyga

Jag förstår att det kan vara bra att inte sitta fast men komma loss är bara ett argument när man tränar manuals eller om man klantar sig ordentligt. Man kommer alltså normalt loss helt utmärkt med spd
Är det nu man ska känna sig kränkt? Jag menar bara att den ofta framförda risken att sprätta upp smalbenen om man kör plattisar är astronomiskt överdriven, åtminstone om man kör med vettiga skor och vettiga pedaler. Och rent anekdotiskt har jag slagit mig väldigt, väldigt mycket mer och fler gånger på grund av SPD än på grund av plattisar.

Sen använder man såklart den typ av pedal man tycker verkar lämplig. Inte vad nån annan tycker att man borde ha. Alltså provar man själv, men om man tycker att det verkar obehagligt att sitta fast så måste man inte prova klickpedaler. Om man däremot tycker att man VILL sitta fast så är det ju dumt att inte prova.

--------

PS. Kombipedaler duger på cyklar som inte ska framföras i skogen. DS.

Började med MTB 1986 och då fanns bara plattisar, de flesta usla men fick tag på bearclaws som var ganska bra. Sedan blev det clips(= korg). Powerstrap, en bred rem som satt diagonalt över pedalen. Sedan en offroadvariant av vanliga LOOK-pedalen/. När Shimano SPD kom blev det snabbt byte och körde med det 18 år tills jag skaffade en krallig Knolly o tänkte att nu är läge för flats igen . Skaffade 5-10 skor o pedaler med vassa piggar. Men lyckades aldrig trivas med den kombon eftersom skon alltid fastnade i fel läge på pedale. Så löst satta SPD pedaler av olika modell får funka. Och cykla mtb utan spd-vurpor är nästan omöjlighet. Men då går det alltid långsamt o man faller sakta. Att freestyle hoppa med spd är ju omöjligt, men vanliga hopp går ju utmärkt. För proffsen i enduro o dh är det spd som gäller, utom för Sam Hill som ju har en sanslöst smooth körstil.'

Nja, enligt min erfarenhet är många barn det. I ungdomsgruppen där jag är ledare tror jag majoriteten kör Spd. De hoppar och droppar och kör på bakhjulet. Jag undrar om inte det är enklare att lära sig Spd när man är 10 än 30?

För övrigt vill jag tillägga att den största nackdelen med Spd är att det blir lätt att fuska med tekniken. Och att den största svårigheten inte är att komma loss utan att komma i vid trixiga starter. Imho.

Tillbaka
Topp