Knävärk (ny inom cykel)

• Trådstartare Trådstartare MD_
  • Start datum Start datum

MD_

Medlem
Knävärk (ny inom cykel)
Hej!
Nyligt köpt en Gravel + cykelskor som jag fått justerat på en Bikefit. Nu i början på cykelsäsongen fått värk inuti samt i främre delen av bägge knäna under och efter mina turer (på ca 1-3 mil). Gör framförallt ont vid ökad belastning som i uppförsbackar. Går inte att trycka fram någon smärta i någon muskel eller senfäste.

Någon av er som känner igen sig i denna bild? Hur hanterade ni detta?
Funderar på om det kan bero på att jag ”gått ut för hårt” då jag inte cyklat särskilt mycket under vintern? Isåfall kanske läge för helvila och långsam stegring av distanser? Eller är det rimligt att fundera på ytterligare justeringar på cykeln?

Tacksam för input :)

Knävärk (ny inom cykel)
Jag fick ont i framsidan strax under knäskålen i ena benet. Satt i till och från i typ ett halvår men blev värre och värre. Särskilt efter hopp och lek i bikepark. När jag till slut inte kunde hoppa ned för ett trappsteg utan att det stack till i knät gick jag till sjukgymnast och fick lite övningar. Tog 3 veckor sen var det helt borta.

Knävärk (ny inom cykel)
Skönt! Jag fick liknande värk i ena knät, hållit i sig i 1 år och 9 månader efter flera fysioterapeuter, läkare, röntgen, laser, ja till och med läkemedel som ger ont i magen. Men nu! Det kommer kanske alltid kännas lite weird men är mkt bättre och jag är uppe i sadeln igen - iaf med pendelcykling och liite gravel. SÅ GÖTT!

Knävärk (ny inom cykel)
När jag har haft värk framsida precis under knäskålen så har jag suttit för lågt. Baksida i knävecket för högt. Klossar längst bak fungerar bäst för mig. Välj växlar så att kadensen hamnar på typ 80 oavsett om det är uppför eller på platten.

Knävärk (ny inom cykel)
Jag fick ont i framsidan strax under knäskålen i ena benet. Satt i till och från i typ ett halvår men blev värre och värre. Särskilt efter hopp och lek i bikepark. När jag till slut inte kunde hoppa ned för ett trappsteg utan att det stack till i knät gick jag till sjukgymnast och fick lite övningar. Tog 3 veckor sen var det helt borta.
Samma grej för mig. För mkt o långt cyklande i kombo med löpning satte igång inflammationen ordentligt och sedan satt det i över ett år. Detta var ett tag sedan och det försvann av sig självt till slut. Har ungefär samma känningar nu igen tyvärr.

Vilka övningar körde du?

Knävärk (ny inom cykel)
Sänk sadeln en cm och se om det känns bättre. Kör på lättare växlar och se om det känns bättre.
Det där med att sänka sadeln känns inte självklart. Fick själv ont ovanför knäskålen och höjde då sadeln en aning så att benet är nästan sträckt när pedalen är i nedersta läget. Efter det har jag inte haft problem.
+1 på att undvika grinding.

Tillbaka
Topp