BFS
Aktiv medlem
Olika trampor beroende på årstid?
I en cykelklubb är skillnivån högre än i gruppen "vanliga barn". :) Klart ungarna lär sig saker snabbt. Det är ju kusligt att se hur snabbt de lär sig saker...Nja, enligt min erfarenhet är många barn det. I ungdomsgruppen där jag är ledare tror jag majoriteten kör Spd. De hoppar och droppar och kör på bakhjulet. Jag undrar om inte det är enklare att lära sig Spd när man är 10 än 30?
Sen är det ju så med barn att deras inlärningskurva innehåller en hel del skrubbsår och omkullkörningar. Det kommer ingen ifrån. Vi vuxna får också lära oss (av pinsamma spd-vurpor). Att säga att nåt är säkrare än nåt annat är vilseledande. Man kan vurpa och göra illa sig med spd och utan spd. Vill man vara helt säker ska man inte cykla.
Så är det. Jag känner mig mest avslappnad utan spd, eftersom jag har "rätt" teknik. Att lyfta cykeln över nåt med hjälp av klossarna (och inte "som man ska göra") känns väldigt avigt.För övrigt vill jag tillägga att den största nackdelen med Spd är att det blir lätt att fuska med tekniken. Och att den största svårigheten inte är att komma loss utan att komma i vid trixiga starter. Imho.
Att inte komma igång bra är såklart trist. Men eventuella skador är sällsynta. Tror att "folk" tänker mer på riskerna vid krascher (misslyckad urklickning) än misslyckade starter (det känns i själen och inte i kroppen).
Det bästa är (som jag skrivit förr) flera cyklar för olika sorters cykling. :)