Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Förvånansvärt många som orkar göra returer på prylar köpt på dunderrea innan en eventuell konkurs. Time aint precious
Mjo gällde att jag fått annan storlek på cykel än den jag beställde och fick bra och snabba svar via kundtjänst (innan ägarbytet), så valde att ta risken att skicka tillbaka. Känns sådär att vänta i ovisshet nu på om pengarna dyker upp på kontot eller inte...

Bikester omstartar?
Fick precis ett väldigt tråkigt mail från Bikester:

Känns ju minst sagt tråkigt. Någon som vet om man kan dra det här förbi sitt försäkringsbolag (hemförsäkring?) har verkligen inte råd att köpa en ny cykel nu.

Har inte heller fått mail tidigare om att cykeln är livsfarlig, väldigt konstigt skött.
Tjena! Hur har det gått med detta ärende?Är i precis samma sits som du med en Fixie floater. men inte orkat gräva i det förrän nu. Vågar man fortsätta cykla på den, eller tar de tillbaka cyklarna nu igen?

Bikester omstartar?
Jag gjorde en retur till Bikester i slutet av februari och en i början av mars och fick pengarna fem arbetsdagar efter det att Bikester hade mottagit de returnerade produkterna.

Har även haft ett garantiärende gällande en cykel jag köpte från Bikester några veckor innan ägarbytet där växelörat och derailleurn gick sönder några dagar efter ägarbytet.
Jag behövde skicka en kopia på kvittot då dom nya ägarna bara verkar ha tillgång till orderhistorik från datum för ägarbytet (18/3), men ett nytt växelöra och en ny derailleur skickades tre vardagar efter första kontakten med Bikesters kundtjänst.

Bikester omstartar?
Fick just ett "nyhetsbrev" från dem. så nu är de väl på gång på riktigt.
Avregistrera länken gick till en url utan giltigt cert. de har lite infra att jobba på än.

Bikester omstartar?
Hemskt störigt att man får upp sökträffar från cykloteket (som ens aldrig haft varan i lager), samt nya bikestersidan (som inte heller haft varan i lager, någonsin) när man googlar vissa tex Seriouscyklar. Fan vad dåligt det blev med "nya svenska ägarna".

Bikester omstartar?
Hemskt störigt att man får upp sökträffar från cykloteket (som ens aldrig haft varan i lager), samt nya bikestersidan (som inte heller haft varan i lager, någonsin) när man googlar vissa tex Seriouscyklar. Fan vad dåligt det blev med "nya svenska ägarna".
Spelar typ ingen roll vilken tillverkare jag googlar på, får träffar från "liknande" på spobik/cykloteket/cykelkraft.

Bikester omstartar?
Spelar typ ingen roll vilken tillverkare jag googlar på, får träffar från "liknande" på spobik/cykloteket/cykelkraft.
Inte så konstigt för alla de 3 du nämnde + biketown + Toorch + flera varumärken är en o samma butik/kedja/lager.

De har köpt upp/slagit ihop alla dessa men väljer att köra individuella hemsidor eftersom de drar trafik och är starka varumärkesmässigt. De lägger även väldigt mycket resurser på Google Ads som var Cykelkrafts starkaste ståndpunkt under förra ägarna.

Bikester omstartar?
Inte så konstigt för alla de 3 du nämnde + biketown + Toorch + flera varumärken är en o samma butik/kedja/lager.

De har köpt upp/slagit ihop alla dessa men väljer att köra individuella hemsidor eftersom de drar trafik och är starka varumärkesmässigt. De lägger även väldigt mycket resurser på Google Ads som var Cykelkrafts starkaste ståndpunkt under förra ägarna.
Ja altså, det här vet vi, det har varit trådens tema sista månaderna :p

Det jag menar mest är att det gäller alla varumärken, inte bara dom som fram tills nyss fanns på bikester.
Även varumärken dom aldrig sålt.

Bikester omstartar?
Finns ju ingen svensk aktör jag shoppar från längre om det inte är direkt hos LBS.

Bikable (Danskt) och Bikeshop (Norskt) är de två som jag tycker är duktigast på att ha vettiga priser i norden. Prisgarantier mm, däremot lite smalt utbud och lagerstorlek, även fraktkostnader.

Bikester omstartar?
Det är den danska butiken. De heter bikable.se för Sverige.

Screenshot_20240503-095559416 (1).jpg

Bikester omstartar?
Finns ju ingen svensk aktör jag shoppar från längre om det inte är direkt hos LBS.

Bikable (Danskt) och Bikeshop (Norskt) är de två som jag tycker är duktigast på att ha vettiga priser i norden. Prisgarantier mm, däremot lite smalt utbud och lagerstorlek, även fraktkostnader.
Bikeshop har väl riktigt bra utbud, likaså Bikeable ? De har saker du inte hittar hos någon annan LBS i Sverige (iaf till bra pris), allt från MSW vax till Ceramicspeed/Silca chain prepper etc

Känns som de sökt inspiration från R2/Bike24 och sälja lite finare och bättre grejer än allmänt tjafs som finns i alla andra butiker.

Bikeshops lagersaldo är dock kasst. Kan stå "i lager 10 april" sen i maj så finns varan fortfarande inte i lager så får avbeställa.

Bikester omstartar?
Vad har hänt med bikester.de då?
Ortler och serious verkar ha klarat sig om det inte bara är lager

We currently have attractive offers from the brands Serious, Ortler and Vermont. A large selection of bicycles, e-bikes, accessories and clothing from leading brands awaits you soon.

Bikester omstartar?
De köpte inte någon legal entity men de fysiska butikerna blir kvar, så lite oklart vad han köpt

The former founder René Marius Köhler bought back Fahrrad.de and other parts of Internetstores GmbH. The company was caught in the vortex of Signa's insolvency. Now he only has a few days to rebuild Fahrrad.de from scratch: the new shop goes online on May 1st.

Bikester omstartar?
Drog i med en till beställning på lite andra grejer som åter igen var mycket billigare på Bikester, får se om det kommer fram någon gång då. (Inväntar fortfarande första beställningen men enl support så är det pga Shimano som flyttar sitt lager, men det står på Bikester att de har varan i sitt eget lager vilket då uppenbarligen var en lögn).

Hade varit trevligt o ha en go-to sida som man alltid beställer ifrån som är pålitlig men men. Man kanske borde bli Specialized eller Canyon fanboy då de har DTC på precis allt man kan tänkas behöva... (De är väl förövrigt de enda som faktiskt har egen försäljning på sina grejer?)

Bikester omstartar?
Har inte bikester haft konto/login på sin sida tidigare? Alltså kundkonto där jag kunde se favoriter och tidigare beställningar.

Allt sådant är borta... Finns ingen logga in funktion kvar

Bikester omstartar?
Vad har hänt med bikester.de då?
Ortler och serious verkar ha klarat sig om det inte bara är lager

Det fanns aldrig en bikester.de. fahrrad.de var tyska bolaget som startade bikester.se. Jag googlade nu och har upptäckt att fahrrad.de har fått nya ägare från första maj. De skickar till flera länder, men inte Skandinavien. Jag vet dock inte vad som händer med Serious. Nya fahrrad.de rear fortfarande ut Serious cyklar.

Länk på tyska:

Bikester omstartar?
Det fanns aldrig en bikester.de. fahrrad.de var tyska bolaget som startade bikester.se. Jag googlade nu och har upptäckt att fahrrad.de har fått nya ägare från första maj. De skickar till flera länder, men inte Skandinavien. Jag vet dock inte vad som händer med Serious. Nya fahrrad.de rear fortfarande ut Serious cyklar.

Länk på tyska:
Ja, det var det jag menar. Synd de inte skickar hit

Bikester omstartar?
Jo det finns! Men bara i desktop-sidan, du kommer inte åt det i mobil-sidan av någon genialisk anledning.
Bikester-sidan är ju inte samma längre, de har väl bara köpt domänen men det är en ny sida. De har gjort ett halvbra försök att få det likna den gamla, men det är väl nu byggt på samma som de andra butikerna, Cykloteket mfl. Så inte så konstigt om även finns funktioner som skulle försvunnit nu.

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Bikester-sidan är ju inte samma längre, de har väl bara köpt domänen men det är en ny sida. De har gjort ett halvbra försök att få det likna den gamla, men det är väl nu byggt på samma som de andra butikerna, Cykloteket mfl. Så inte så konstigt om även finns funktion skulle försvunnit nu.
Fast Bikester är väl inte inom samma koncern som Cykloteket/Cykelkraft/Spobik. (Förövrigt oerhört irriterande att de bara inte kan re-dirigera all trafik till en o samma hemsida för o göra en övergång smidigare)

Bikester omstartar?
Har inte bikester haft konto/login på sin sida tidigare? Alltså kundkonto där jag kunde se favoriter och tidigare beställningar.

Allt sådant är borta... Finns ingen logga in funktion kvar
Funktionen finns, men det går inte att logga in med sina gamla kontouppgifter. Gissar att all historik är borta och man behöver skapa nytt konto.

Jag får bara fuffensvibbar när ett företag är så påtagligt icke-transparenta kring konkurser, övertag och liknande. (Rubriken "Om Bikester" säger fortfarande inget annat än att Bikester är ett "...tyskgrundat företag..." med "...en bunt glada cykelentusiaster som vill dela vår passion med dig." Bara ordbajs.)

Bikester omstartar?
Nu är det ju tysken som grundade det som köpt tillbaka. Det ska vara helt nya system.

Edit. Tillbaka till Sverige. Ja, det är fortfarande nya / andra system samt ny ägare

Bikester omstartar?
Jo namnet ligger numera under wesports paraply.
Bara att du jämför sortimentet, så ser du.
Stämmer, se nedan

Detta är väl ändå helt jävla sjukt? De köper upp precis alla konkurrenter och fortsätter driva bolagen bara för att de genererar trafik. De är inte så transparenta till gemene individ att det egentligen är Spobik du handlar av, inte Bikester som den allmänna konsumenten förmodligen tror.

Ne, tacka gudarna för Bike24 och R2 bike. Snart blir väl dessa uppköpta också av WeSports

Bikester omstartar?
Stämmer, se nedan

Detta är väl ändå helt jävla sjukt? De köper upp precis alla konkurrenter och fortsätter driva bolagen bara för att de genererar trafik. De är inte så transparenta till gemene individ att det egentligen är Spobik du handlar av, inte Bikester som den allmänna konsumenten förmodligen tror.

Ne, tacka gudarna för Bike24 och R2 bike. Snart blir väl dessa uppköpta också av WeSports
Ja det är ju helt sjukt. Trodde Bikester ännu var bland dem enda svenska näthandlarna som inte blivit uppköpta av Spobik... Ack så fel man hade då.

Tillbaka
Topp