VARNING för bedragare på Köp och sälj

Han kan ha köpt en Hövding en gång i tiden och gjort sig av med den (sålt, gett bort, kastat, etc) och nu vill casha in lite extra pengar på hjälmen han inte har kvar. Man ska inte underskatta folks girighet.

Har en spekulant på ett par fina hjul som en person vill köpa, men kollade nummret som är anonymt. Ska jag säga nej eller ta bilnycklarna och körkort. Personen har dubbel namn som de flesta förbrytare i Norge har.

Har en spekulant på ett par fina hjul som en person vill köpa, men kollade nummret som är anonymt. Ska jag säga nej eller ta bilnycklarna och körkort. Personen har dubbel namn som de flesta förbrytare i Norge har.

Är Norge som Sverige där (nästan) ingen bryr sig om privacy?

Mitt numret är anonymt (men då är jag också inte svensk).

Vår privata sfär, måste vi själva värna om! Detta i en allt mer digitaliserad värld. Det som tidigare var ett handslag och ett ord, är i dag ofta värt nada!!!

Vet inte hur det funkar i Norge men det finns väl gott om personer som döljer sitt nummer från söktjänster eller har gamla kontantkort som kanske inte registrerats på söktjänster, alternativt står registrerat på ett företag.

Dock när jag har sålt cyklar så har jag gått på magkänslan om jag bett om pant eller inte, provcyklar man hjul eller varför behöver du bilnycklar och körkort?

Mitt nummer också anonymt, det är ett jobbnummer och de listas inte hos min arbetsgivare. Jag har inget emot det.

Men en bra variant att kolla vems nummer det är brukar vara att inleda en swish till det och sen avbryta innan signering, då ser man iaf vem som kopplat swish till det numret. Funkar även till mitt nummer :)

I den bästa av världar...
Förr räckte det med ett handslag! Så var saken "Biff". I den digitala världen måste vi alla vara misstänksamma mot alla vi inte känner.
Tyvärr!

Swish är en storfavorit hemma hos mig. Jag vet vem jag gör affär med och slipper alla de problem som fanns med kontanter. Att riskera att få falska sedlar och därmed bli blåst på det man sålde samt dessutom bli anklagad för att själv begå en brottslig handling när man sedan helt ovetandes använde de falska sedlarna är ett icke problem numera.

Mitt nummer också anonymt, det är ett jobbnummer och de listas inte hos min arbetsgivare. Jag har inget emot det.

Men en bra variant att kolla vems nummer det är brukar vara att inleda en swish till det och sen avbryta innan signering, då ser man iaf vem som kopplat swish till det numret. Funkar även till mitt nummer :)

Ja, privacy finns inte i Sverige ...

Skall kontentan av detta bli att vi inte längre kan lita på varandra?

Citat ur sången ficktjuvarnas vals: "Han märker ändå ingenting. Så då gör det ju ingenting".

Nät/Kort/Bank bedrägerier, ökar lavinartat! Vi och hela samhället står handfallna!
Vad i Helvete, skall vi göra åt skiten???!!!!
Har tyvärr inget tips. Med AI lär vi gå en dyster framtid till mötes...

Nät/Kort/Bank bedrägerier, ökar lavinartat! Vi och hela samhället står handfallna!
Vad i Helvete, skall vi göra åt skiten???!!!!
Har tyvärr inget tips. Med AI lär vi gå en dyster framtid till mötes...

Eller en "personlig" AI som kollar igenom allt som vi tänker köpa/göra och kollar så allt är grönt.
Gäller bara att ha den smartaste AI:n :sneaky:
Nä, det är tur som en kompis brukar säga till mej:
Det är tur att vi lever på slutet.

När ni anmäler en annons på köp & sälj så vore vi glada om ni är lite utförligare (nej vi vill inte ha en roman) när ni beskriver varför ni anmäler.
  • Scam?
  • Kopia!
  • Den här verkar skum
Är några av de senaste beskrivningarna som har dykt upp.

Det blir mycket lättare för oss att agera om vi vet ungefär varför vi ska agera. Vi har absolut inte osceaner av tid att lägga på förundersökningar och en kort beskrivning av "varför" underlättar mycket.

Tack för att ni anmäler!

Du ska väl inte lämna ifrån dig något innan pengarna finns på ditt konto?
Kopplingen mellan dubbelnamn och kriminalitet är ju lätt komisk. ;)

Du ska väl inte lämna ifrån dig något innan pengarna finns på ditt konto?
Kopplingen mellan dubbelnamn och kriminalitet är ju lätt komisk. ;)
Var ju ett tag norska damlaget i skidskytte var pepprat(!) med dubbelnamn. Någon som har koll på hur det var med antalet brott utförda med vapen inblandade i Norge på den tiden?

Alla vet ju att Picasso var sjukt kriminell.
För att inte tala om

Adolph Blaine Charles David Earl Frederick Gerald Hubert Irvin John Kenneth Lloyd Martin Nero Oliver Paul Quincy Randolph Sherman Thomas Uncas Victor William Xerxes Yancy Zeus Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorffwelchevoralternwarengewissenhaftschaferswessenschafewarenwohlgepflegeundsorgfaltigkeitbeschutzenvorangreifendurchihrraubgierigfeindewelchevoralternzwolfhunderttausendjahresvorandieerscheinenvonderersteerdemenschderraumschiffgenachtmittungsteinundsiebeniridiumelektrischmotorsgebrauchlichtalsseinursprungvonkraftgestartseinlangefahrthinzwischensternartigraumaufdersuchennachbarschaftdersternwelchegehabtbewohnbarplanetenkreisedrehensichundwohinderneuerassevonverstandigmenschlichkeitkonntefortpflanzenundsicherfreuenanlebenslanglichfreudeundruhemitnichteinfurchtvorangreifenvorandererintelligentgeschopfsvonhinzwischensternartigraum Sr.

eller

Alfonso María Isabel Francisco Eugenio Gabriel Pedro Sebastián Pelayo Fernando Francisco de Paula Pío Miguel Rafael Juan José Joaquín Ana Zacarías Elisabeth Simeón Tereso Pedro Pablo Tadeo Santiago Simón Lucas Juan Mateo Andrés Bartolomé Ambrosio Gerónimo Agustín Bernardo Cándido Gerardo Luis-Gonzaga Filomeno Camilo Cayetano Andrés-Avelino Bruno Joaquín-Picolimini Felipe Luis-Rey-de-Francia Ricardo Esteban-Protomártir Genaro Nicolás Estanislao-de-Koska Lorenzo Vicente Crisóstomo Cristano Darío Ignacio Francisco-Javier Francisco-de-Borja Higona Clemente Esteban-de-Hungría Ladislado Enrique Ildefonso Hermenegildo Carlos-Borromeo Eduardo Francisco-Régis Vicente-Ferrer Pascual Miguel-de-los-Santos Adriano Venancio Valentín Benito José-Oriol Domingo Florencio Alfacio Benére Domingo-de-Silos Ramón Isidro Manuel Antonio Todos-los-Santos de Borbón y Borbón!

Oftast vilar tryggheten, kring köp/handel, via personlig eller muntlig kontakt. Dock långt, långtifrån alltid!
Det finns dock ett smart "Filter" här på Happy, som ger en viss garanti, för vår säkerhet. Detta genom krav på ID-kontroll med Bank-ID.
Men bulvaner dyker alltid upp i olika former och skepnader och fler lär det bli i framtiden, med "AI", tyvärr!

Vi är dock alla vi människor flockdjur. Därför handlar alltid bejakande relationer om att skapa förtroende i olika empatiska former. Dom flesta av oss, har därför inget naturligt försvar i relationer, om dessa visar sig vara bedrägligt sken. Tyvärr!
Bedragare struntar fullständigt i vem du är, eller vilka problem dom ställer till med. Dom har alltid i sin värld en glasklar agenda. Nämligen att likt lejon hungrigt ge sig på det svagaste offret/bytet!

Hyser därför stor respekt för alla, som hjälps åt att hålla "Happy Ride" rent!

Tjena, har köpt ett cushcore som i annonsen såg ut att vara ett par, framgick även vid leveransen att det inte var Pro modellen när jag fick hem det utan någon light version. Försökte kontakta personen via PM, kunde se daglig aktivitet via profilen men ringde inom ett par dagar. Fick ett svar om att han skulle skicka mig pengar så jag kunde returnera det åt honom, nu svaras det inte på varken pm eller telefon.

Tjena, har köpt ett cushcore som i annonsen såg ut att vara ett par, framgick även vid leveransen att det inte var Pro modellen när jag fick hem det utan någon light version. Försökte kontakta personen via PM, kunde se daglig aktivitet via profilen men ringde inom ett par dagar. Fick ett svar om att han skulle skicka mig pengar så jag kunde returnera det åt honom, nu svaras det inte på varken pm eller telefon.
Bra att säkerställa vad det är man köper innan man betalar tänker jag spontant, förstår inte heller riktigt vad problemet är eller varför säljaren ska betala för att du ångrat ditt köp.

Men det hänger till stor del på hur annonsen var utformad.

Läser det som att det inte vara en fråga om någon blåsning utan rena slarvfel. Meningen "Det såg ut som" tycker jag antyder att du antagit något istället för att fråga.

"Säljes" Ferrari Testarossa, röd. Årsm: 2027. Säljes efter bortgång i vår familj. Obs end 1000 ärliga mil. Priside12.000SEK.
Vi sörjer fn vår farfar och orkar inte i nuläget med några telesamtal. Därför, vänligen skicka mejl.
Vid intresse sätt vänligen in 10.000SEK, på Konto 111222333, så hamnar du först i kön.
Pga nuläget, vill vi se bilen såld inom det snaraste. Detta efts sorgen är så svår för oss att bära.

Ha, ha... säger säkert många som läser detta. Nu har "Koltrasten", helt ballat ur!

Jodå, man skulle ju kunna tro det. Men läser man mellan raderna i denna galna text, så vädjar den till våra tankar i tre steg.

1. Chansen att göra 1 riktigt klipp.
2. Vår empatiska förmåga till Familjens sorg.
3. Vill vara först.

Kom väl ihåg att bedragare har fingertoppskänsla.

Hmmm. Halsvärmaren har bedömts så osäker att pengarna ska ges tillbaka. Hen vill ha en bild på att den är destruerad för att få pengarna tillbaka men kunna fortsätta att använda den osäkra halsduken. Känns som ett bra val.
?
Det är uppenbart (?) något från Sthlms finanselit som rastar över det hopplösa i att fina svenska bolag motarbetas (läs: förbjuds sälja livs(?)farliga produkter) och nu vill göra en Lars Foss. ?

Vill varna för powertube500 från Holmsund. Köpte en sadel och fick den inte, tittade sedan på hans försäljning på Happy och han hade då sålt 20 sadlar på 2 månader. Ingmar Ingemansson tel: 0704-92 15 96 Holmsund

Vill varna för powertube500 från Holmsund. Köpte en sadel och fick den inte, tittade sedan på hans försäljning på Happy och han hade då sålt 20 sadlar på 2 månader. Ingmar Ingemansson tel: 0704-92 15 96 Holmsund
111 sökningar på numret så verkar vara bra med trafik dit.
Telefonnummer.png

111 sökningar på numret så verkar vara bra med trafik dit.Visa bilaga 711659
Swish pekar på en Jakob Ingemansson.

Enligt Krimfup så finns det ett gäng dommar på individen.
Individen bor med en 64 åring och en 46 åring (båda män).

Kan finnas rätt mycket som stökar, bland annat målvakt och dylikt.
Tror det finns skäl till utkast @jansson99

Swish pekar på en Jakob Ingemansson.

Enligt Krimfup så finns det ett gäng dommar på individen.
Individen bor med en 64 åring och en 46 åring (båda män).

Kan finnas rätt mycket som stökar, bland annat målvakt och dylikt.
Tror det finns skäl till utkast @jansson99
Försökte få honom att inte skriva felaktiga beskrivningar av sina sadlar härom veckan men fick bara goddag yxskaft tillbaka så klart.

Har gjort säkert 20-30 köp och försäljningar här och det har fungerat fint alla gånger utom en, då från gick jag mitt eget system. Men jag kör alltid swish och förskottsbetalning, tycker sådana här försäljningar tappar sin smidighet annars. Måste finnas ömsesidigt tillit.

Utgår i från dessa:
1. Användaren ska ha funnits på happy minst 1år (min bedragare hade skapat profil 1vecka innan försäljningen)
2. Är priset för bra så är det inte värt risken.
3. Namn och telefon nummer skall matcha.
4. Säljaren ska ha koll på vad han säljer.

Tillbaka
Topp