Blev en Scott Scale RC 400 till dottern på 8,5 år och ca 121 cm. Första intrycken var: "den är alldeles för stor". "går inte att cykla på" Sen efter första mtb träningen så lossnade det rejält och hon tyckte den gick kanon. Hon fick mkt bättre självförtroende osv...
Planen är att endast använda den till träning och fortsätta cykla på den gamla Froggen med 20 till skolan etc.
Idag var första dagen det passade att hon cyklade till skolan med den. Då lät det: "den är pytteliten, jag kan inte cykla på den.." etc. med tillhörande grin. Så vi fick vända halvvägs och cykla hem igen. Sen fick hon sitta i lådcykeln med småsyrrorna ist. Bild för att visa hur hemsk förälder jag är som låter henne cykla på en pytteliten cykel. (från ett par veckor sen): Ser den verkligen så liten ut??
Visa bilaga 699867
Så nu är frågan: Vad är en lämplig "cykla till skolan"-cykel? Vill undvika fotbroms då hon aldrig haft det men inser nog att det lär bli fotbroms om man kör på en 'damcykel' variant. En bra balans mellan bra cykel och stöldbegärlig. Jag har tyvärr redan sålt min ena njure och behåller gärna den andra..
Vad ska man sikta på för cykel? Finns det ens något med 24" som är så pass liten att det passar?
Typ Biltema damcykel 24"
Helst vill jag nog ha bra motargument så hon kör på Froggen! Så tips mottages gärna !