Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Har även monterat MT Trail med HC1-levers nu, lite overkill mot för MT4, men priset var bra på rean.

Försiktigt där! Enda riktiga OTB min son har haft är på nya MTB med Magura MT4 (HC) efter byte från en cykel med Sram. Han hade redan kört några tur och gick OTB på en lagom brant häll där har körde långsam utför medan vi vandrade bredvid. Magura MT4 är mycket kraftigare än billiga Sram och modulationen är helt annorlunda. Tror också att sonens MT4 hade mindre greppiga belägg. En MT Trail Sport, som jar antar du köpte, är ännu kräftigare fram.

Barncyklar samlingstråd
Försiktigt där! Enda riktiga OTB min son har haft är på nya MTB med Magura MT4 (HC) efter byte från en cykel med Sram. Han hade redan kört några tur och gick OTB på en lagom brant häll där har körde långsam utför medan vi vandrade bredvid. Magura MT4 är mycket kraftigare än billiga Sram och modulationen är helt annorlunda. Tror också att sonens MT4 hade mindre greppiga belägg. En MT Trail Sport, som jar antar du köpte, är ännu kräftigare fram.
Haha precis, men hon har rullat på MT4or på sin 16" Ramones också, tycker HC1 är perfekta för små barnhänder. Hon körde första träningen med cykelklubben igår och det gick fint, men jag har förklarat att frambromsen får man vara försiktig med. :)

Barncyklar samlingstråd
Haha precis, men hon har rullat på MT4or på sin 16" Ramones också, tycker HC1 är perfekta för små barnhänder. Hon körde första träningen med cykelklubben igår och det gick fint, men jag har förklarat att frambromsen får man vara försiktig med. :)

HC1 är perfekta till alla (tycker jag åtminstone), också till mig som inte passar svenska handskar i XXL.

Barncyklar samlingstråd
Funderar på om min fyraåring kommer vara redo för 20tummaren snart.

Vad är maxbredd däck i en Isla Beinn 20? Vilka däck ska jag köopa som ger bra med volym och lite grepp på grusväg och enklare stig samt med bra rull!?
Sent svar, kanske till nytta ändå angående vad som får plats, trångt bak, gott om plats fram, dessa funkade för oss när det begav sig.
Fram: Schwalbe Rocket Ron 57-406 (20" x 2.25")
Bak: Schwalbe Little Joe 50-406 (20" x 2.00")

Edit: Bild
IMG_0644 - kopia.JPG

/Håkan

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
När ett par Maxxis Detonator i 26x1.25 kan på lager hos tysken köpte jag det. Tyvärr lite smalare är hoppats. 2 mm smalare än speccat är normal, men en review sade att dom vara bredare än speccat. Nu hoppas jag att de funkar lite bättre till blandat grus/asfalt körning än Kojaks.

Sonen klagade sedan länge att tyngste växeln 36/12 inte räckte. Nu han har blivit 148 cm tryckte jag att vi kunde byta tillbaka till 165 mm originalvevparti med dubbelklingor. Bytte också tillbaka till, längre, original stam och sänkte sadeln med nästan 2 cm. Nu han sonen en "riktig" räsercykel.

2024-05-09-08-26-20-845.jpg

Barncyklar samlingstråd
När ett par Maxxis Detonator i 26x1.25 kan på lager hos tysken köpte jag det. Tyvärr lite smalare är hoppats. 2 mm smalare än speccat är normal, men en review sade att dom vara bredare än speccat. Nu hoppas jag att de funkar lite bättre till blandat grus/asfalt körning än Kojaks.

Sonen klagade sedan länge att tyngste växeln 36/12 inte räckte. Nu han har blivit 148 cm tryckte jag att vi kunde byta tillbaka till 165 mm originalvevparti med dubbelklingor. Bytte också tillbaka till, längre, original stam och sänkte sadeln med nästan 2 cm. Nu han sonen en "riktig" räsercykel.

Visa bilaga 698054
Fin hoj! Hur lång var sonen när han började cykla på den?

Barncyklar samlingstråd
Fin hoj! Hur lång var sonen när han började cykla på den?

Köpte den på rean när sonen var 124 cm. Trodde att han behövde vänta åtminstone ett år, men han cyklade redan på den på vägen hem från butiken. Bytte till 145 mm vevar och 30 mm stam, som på bilden på sidan innan, och då passade den bra.

Barncyklar samlingstråd
Haha sorry, jag har noll koll så bara förutsätter att alla andra vet..

Planen är att ta isär och smörja upp, hittade en bra guide på YT där han först drog i massa WD-40 och sen trögflytande smörj, såg bra ut tyckte jag.

Hade gjort rent bakvavet/frihjulet tidigare men det började kärva igen märkte jag.
Gjorde som han på filmen. (Grym kille!)
Jag stoppade frihjulet i ett bad av isopropanol under natten. Blåste sedan rent med tryckluft. Det kom ut väldigt mycket gegga. (som jag alltså inte fått rent innan)

Spritsade sedan in så mycket fett jag kunde i glipan.

Nu så ! ?
(finns alltså inga genvägar är lärdomen)

Barncyklar samlingstråd
Hade gjort rent bakvavet/frihjulet tidigare men det började kärva igen märkte jag.
Gjorde som han på filmen. (Grym kille!)
Jag stoppade frihjulet i ett bad av isopropanol under natten. Blåste sedan rent med tryckluft. Det kom ut väldigt mycket gegga. (som jag alltså inte fått rent innan)

Spritsade sedan in så mycket fett jag kunde i glipan.

Nu så ! ?
(finns alltså inga genvägar är lärdomen)
Snyggt! På grabbens fungerar det, men låter inget vidare.. har beställt ett nytt men tveksam på om det verkligen fanns i lager.

Vad körde du med för fett?

Barncyklar samlingstråd
Blev en Scott Scale RC 400 till dottern på 8,5 år och ca 121 cm. Första intrycken var: "den är alldeles för stor". "går inte att cykla på" Sen efter första mtb träningen så lossnade det rejält och hon tyckte den gick kanon. Hon fick mkt bättre självförtroende osv...
Planen är att endast använda den till träning och fortsätta cykla på den gamla Froggen med 20 till skolan etc.

Idag var första dagen det passade att hon cyklade till skolan med den. Då lät det: "den är pytteliten, jag kan inte cykla på den.." etc. med tillhörande grin. Så vi fick vända halvvägs och cykla hem igen. Sen fick hon sitta i lådcykeln med småsyrrorna ist. Bild för att visa hur hemsk förälder jag är som låter henne cykla på en pytteliten cykel. (från ett par veckor sen): Ser den verkligen så liten ut??
Frog.png

Så nu är frågan: Vad är en lämplig "cykla till skolan"-cykel? Vill undvika fotbroms då hon aldrig haft det men inser nog att det lär bli fotbroms om man kör på en 'damcykel' variant. En bra balans mellan bra cykel och stöldbegärlig. Jag har tyvärr redan sålt min ena njure och behåller gärna den andra..

Vad ska man sikta på för cykel? Finns det ens något med 24" som är så pass liten att det passar?
Typ Biltema damcykel 24"

Helst vill jag nog ha bra motargument så hon kör på Froggen! Så tips mottages gärna !

Barncyklar samlingstråd
Blev en Scott Scale RC 400 till dottern på 8,5 år och ca 121 cm. Första intrycken var: "den är alldeles för stor". "går inte att cykla på" Sen efter första mtb träningen så lossnade det rejält och hon tyckte den gick kanon. Hon fick mkt bättre självförtroende osv...
Planen är att endast använda den till träning och fortsätta cykla på den gamla Froggen med 20 till skolan etc.

Idag var första dagen det passade att hon cyklade till skolan med den. Då lät det: "den är pytteliten, jag kan inte cykla på den.." etc. med tillhörande grin. Så vi fick vända halvvägs och cykla hem igen. Sen fick hon sitta i lådcykeln med småsyrrorna ist. Bild för att visa hur hemsk förälder jag är som låter henne cykla på en pytteliten cykel. (från ett par veckor sen): Ser den verkligen så liten ut??
Visa bilaga 699867

Så nu är frågan: Vad är en lämplig "cykla till skolan"-cykel? Vill undvika fotbroms då hon aldrig haft det men inser nog att det lär bli fotbroms om man kör på en 'damcykel' variant. En bra balans mellan bra cykel och stöldbegärlig. Jag har tyvärr redan sålt min ena njure och behåller gärna den andra..

Vad ska man sikta på för cykel? Finns det ens något med 24" som är så pass liten att det passar?
Typ Biltema damcykel 24"

Helst vill jag nog ha bra motargument så hon kör på Froggen! Så tips mottages gärna !
Synd att sätta barnet på en dålig cykel tänker jag. Att kalla en "damcykel" för cykel är ju lite elakt mot "cykel" som begrepp.

Jag hade seriöst funderat på att låta barnet använda den "riktiga" cykeln tillsammans med ett bra lås.

Andra alternativet är att köpa en begagnat Vitus, Frog eller White (finns väl någon vettig modell där) med ~10 år på nacken och fälgbromsar. Jag köpte en kalasfin Vitus 24-tummare till kompisen för typ 2000 kr för ett par månader sedan. Superhoj för det priset!

Barnens cykling är värda att lägga lite tid och pengar på!?

Barncyklar samlingstråd
Kan någon tipsa om prisvärda slangar till 20” och 24” med bredd 2,4”?

Hos tysken kostar slang mellan 3,5 och 7 euro. Vid två par slang är det troligtvis billigare att köpa där, även med frakt, och behöver du inte bryr dig om prisen av slangarna.

PS: Jag har två oanvända Schwalbe AV7C slang 20" liggandes som passar max 2,35" enligt spec, men 2,4" passar utan problem.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har info om White xc 275 Pro Jr 24? Bor lite långt ifrån xxl för att åka och kolla. Dags för Nucleus 24an att ärvas nedåt till lillebror. Hon är 141cm så det är lite lurigt att hitta något vettigt tycker jag..

Barncyklar samlingstråd
Någon som har info om White xc 275 Pro Jr 24? Bor lite långt ifrån xxl för att åka och kolla. Dags för Nucleus 24an att ärvas nedåt till lillebror. Hon är 141cm så det är lite lurigt att hitta något vettigt tycker jag..
Det är väl @jomper som är inläst på större white?

Ja svår storlek. Eventuellt kan man klara sig till vuxen small på en white 260? Kanske lite trist från nuclues dock

Barncyklar samlingstråd
Det är väl @jomper som är inläst på större white?

Ja svår storlek. Eventuellt kan man klara sig till vuxen small på en white 260? Kanske lite trist från nuclues dock
Är bara trailcykling på skoj och någon tur liftburet om året så jag la en order på en Laufey 27a. Såg så cool ut att det blev höga jubel. Blir nog ett bra byte trots vikten.

Barncyklar samlingstråd
Är på gång efter ny cykel till äldsta dottern. Hon cyklar just nu på en xc240 lite med ron rocket däck. Hon har varit supernöjd och det har verkligen varit en kanon cykel, som kommer gå i arv till lillsyrra ?

Nu är äldsta nästan 140 lång och den börja bli liten. Första tanken är givetvis att jaga på xc260 lite. Dessa gå att få tag på begagnat för 2-3000 Men har efter läst lite här fått upp några andra alternativ.

Trek och white känns ganska jämna tänker ja? 10kg..26tum
Rock machine 27.5tum och vikt på 10.8. dock verka det vara grövre däck så skillnaden är nog inte så stor..

Nån som testat Rock machine?

Barncyklar samlingstråd
Det verkar helt ok om man nöjer sig med helstelt och fälgbroms.
Om hon växer som min flicka blir det bara ett år så det får man ha med i beräkningarna

Barncyklar samlingstråd
Merida matts likt denna:

Vad tycker ni om den? Pratade med dottern och verka som hon är sugen på dämpning.. men gå ju att prata ur henne det.. om det bli för mycket extra vikt..

Gaffeln är ok, ramen är låg. Jag antar att geometrin är gammaldags och brant. Så om cykeln är bra berör på hur den ska användas.

Och såklart bor man titta på skicket av framförallt gaffeln.

Barncyklar samlingstråd
Trek Marlin finns från 26''. Jag har inte tittat närmare men senaste generationen ska väl vara ok. Gaffeln blir säkert efter vad man betalar och så lätt som Wahoo lär det inte vara

Kanske går att hitta en Trek handlare som har båda så man kan testa?

Barncyklar samlingstråd
Nä börja bli mer inne på att köra odämpat en cykel till. Hon är inte speciellt tung och gå ju fint å köra stiga idag på sin odämpade. Dyrare å tyngre..

Barncyklar samlingstråd
Köpte idag en enkel och billig MTB till styvsonen. Hoppas lite att framgaffeln inte går att få ordning på.
Vet ni nån bra kolfiberframgaffel, 24", för skivbroms och 100 mm QR? Jag köpte en för 29" till mig själv för typ 600 kr på ebay för nått år sen och den har stått pall bra.

Barncyklar samlingstråd
Köpte idag en enkel och billig MTB till styvsonen. Hoppas lite att framgaffeln inte går att få ordning på.
Vet ni nån bra kolfiberframgaffel, 24", för skivbroms och 100 mm QR? Jag köpte en för 29" till mig själv för typ 600 kr på ebay för nått år sen och den har stått pall bra.
Jag tror att Aliexpress är ditt best bet där. Alternativt att du hittar en race bmx-gaffel beggat på ebay.

Barncyklar samlingstråd
Jag har börjat fundera över en ny cykel til sonen. Han ska snart över på en 24" och jag vill gärna köpa något ordentligt till honom. Just nu kör han på en BMC som jag köpte begagnad og fixade upp lite. Den fungerer fint men har fälgbroms og en tung fjädergaffel. Jag vill gärna ha något lättare med skivbromsar och utan fjädring men som han kan cykla på stig ihop med mig. Har ingen specifik budget utan vill hellre ha något som passar bra och håller. Just nu funderar jag på:

- Woom Off
- XC 240 Lite
- Orbea Laufey (1x10) - Kan få en som kostar någorlunda samma som XC 240.
- Early Rider Seeker
- Annat som kan vara relevant?

Grejen är att det också blir en vardagscykel och som vill användas därefter. Just nu har han inte möjlighet för att cykla i skola och det kommer det inte att bli med den här cykeln. Det handlar mer om att köra runt i kvarteret till kompisat, fritidsaktiviteter osv och så givetvis på tur med mig. Grejen är att den vill i ett visst omfång bo där han parkerar den (ergo ute, även om han på sistone blivit mer uppmärksam på att parkera under tak). Vi har inget skjul han kan parkera i så best case kommer den stå under öppet tak i trädgården just nu. Det ändrar sig förhoppningsvis till höst.

Nu är frågan om det är dumt att spendera på Woom/Early Rider när den inte kommer behandlas bättre? Jag har ju inte lust att han (eller jag) ska behöva fundera på var och hur han använder cykeln - meningen är ju att han ska tycka den är rolig, inte en plikt. Håller de dyrare cyklarna till att få stryk av väder och vind utan att bli helt förstörda eller är det att skjuta sig själv i foten med tanke på andrahandsvärdet?

Barncyklar samlingstråd
Jag har börjat fundera över en ny cykel til sonen. Han ska snart över på en 24" och jag vill gärna köpa något ordentligt till honom. Just nu kör han på en BMC som jag köpte begagnad og fixade upp lite. Den fungerer fint men har fälgbroms og en tung fjädergaffel. Jag vill gärna ha något lättare med skivbromsar och utan fjädring men som han kan cykla på stig ihop med mig. Har ingen specifik budget utan vill hellre ha något som passar bra och håller. Just nu funderar jag på:

- Woom Off
- XC 240 Lite
- Early Rider Seeker

Grejen är att det också blir en vardagscykel och som vill användas därefter. Just nu har han inte möjlighet för att cykla i skola och det kommer det inte att bli med den här cykeln. Det handlar mer om att köra runt i kvarteret till kompisat, fritidsaktiviteter osv och så givetvis på tur med mig. Grejen är att den vill i ett visst omfång bo där han parkerar den (ergo ute, även om han på sistone blivit mer uppmärksam på att parkera under tak). Vi har inget skjul han kan parkera i så best case kommer den stå under öppet tak i trädgården just nu. Det ändrar sig förhoppningsvis till höst.

Nu är frågan om det är dumt att spendera på Woom/Early Rider när den inte kommer behandlas bättre? Jag har ju inte lust att han (eller jag) ska behöva fundera på var och hur han använder cykeln - meningen är ju att han ska tycka den är rolig, inte en plikt. Håller de dyrare cyklarna till att få stryk av väder och vind utan att bli helt förstörda eller är det att skjuta sig själv i foten med tanke på andrahandsvärdet?
Merida Matts J24+ har min dotter haft och den har vi varit riktigt nöjda med (och som av en händelse så ligger den ute på köp och sälj).

Barncyklar samlingstråd

- Woom Off
- XC 240 Lite
- Early Rider Seeker

Det är en sådan fantastisk fröjd att ha sin barn cyklandes på Woom OFF-hojar! Vi var en 24:a och en 26:a nu, och jag kan inte önska något bättre/mer. Ruggigt bra!

Inget tål att lämnas utomhus och slitas och slängas, så är det bara. Jag tror ändå en "riktig" cykel med gott andrahandsvärde är värt det varje gång.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har erfarenhet av Beany Bikes? Liknar ju XC 240 i komponu men är nästan ett kilo lättare.

Edit: Ytterligare en fråga. ER har ju en cykel med remdrift, vore det en bra kompromiss om man gick med mera 'high end' då det eliminerar några av de känsliga delarna? Jag har aldrig själv använt varken rem eller moderna invändiga växlar...

Edit 2: Hur är det med stöd generelt? På Woom finns det ju monteringspunkter, hur löser man det bra på andra cyklar. Har kollar på en Ramones också vilket är en av anledningarna till att jag kom att tänka på det...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp