Rekommenderade instegshardtails i nådens år 2024?

Aron

Inventarie
Min fru vill ha en ny cykel för att kunna hänga med övriga familjen på skogsutflykt. Ambitionsnivån är "instegshardtail". Vi bevakar så klart begagnatmarknaden, men ifall det inte dyker upp något i rätt sort/pris/storlek försöker jag få lite koll på nyproduktion.

Kravspec:
HT
Någorlunda samtida geometri
slaglängd 100-120 mm
Budgeten ligger kring 10'.

Q1: Tipsa mig gärna om vettiga modeller inom ovanstående önskemål
Q2: Vilka gafflar är ok i denna prisklass? RS Judy? Håller någon av Suntorus gafflar anständig kvalitet?
Q3: De flesta modeller jag sett verkar hålla sig inom en vit-svart färgskala (trist men förståeligt med tanke på marginalerna i denna prisklass). Men finns det någon tillverkare som popar till färgerna något?

Big trail 200 om man verkligen vill ha geo till budget (och snart hittar en ny gaffel i ett garage utom budget)
Då får man dessutom färg!

Annars mb31 med eller utan dropper. Tror iofs sig inte att budgetversionen finns i XC (120mm) men det kanske man kan leva med? Eller be dem sänka eller göra det själv.
Färg? Svart eller raw är färg?

Precis som MB31 överskrider denna budget och gaffellängd, men XS finns i två färger och S i en (ingen av de är svart). Nu kanske frugan är längre och behöver större strl dock

Suntour har 2 lite bättre gafflar för XC, Axon 32 o 34. Axon 34 Werx (förmodligen pimpad) duger åt Tom Pidcock.

Edit. Vill du veta mer kan du ringa David på West Coast Bikes som är generalagent och servicecenter för Suntour.

MTB Cannondale Habit Ht3 29?

Inte exakt vad du vill ha kanske.

- 130mm slag. Osäker på Suntor gaffeln.
+ Dropper, Slack.

10500kr

Norco fanns på min lista tillsammans med MB31 XC, Fuse och Big trial 200.
120mm DC är en trevlig kategori tycker jag.

Även Cameleon och Arc om man verkligen spottar på budgeten.

I kategorin 100mm XC med modern geo för 10k ekar det. I alla fall om man inte nöjer sig med 68-68.5.

Det verkar som att många budget-HT har blivit dyrare det senaste året, eller? Stoic från 12 000 och Rockrider AM100 kostar hela 13 000 kr. Vill minnas att dom kostade runt 10' stycket för ett tag sedan.

I Hellas vill man har en bra luftgaffel. Jag har inte koll på alla billiga HT, men jag skulle säga att MB31 Rescue är bra och ovan länkade Rose Bonero 2 som har en riktigt bra Pike. Annars skulle jag leta begagnat. Det finns många HT på K&S just nu.

Tack för alla tips så långt! Kan tillägga att det inte är Hellasstök som är målbilden. Skulle hon få smak för sånt får det bli en uppgradering.

Sen har Trek Marlin Gen 3 bra geometri och finns hos LBS. Skulle vanligtvis inte rekommendera dem pga för billiga gafflar, men om man tänker att man kan uppgradera vid behöv så är Marlin faktiskt ok.

Min fru vill ha en ny cykel för att kunna hänga med övriga familjen på skogsutflykt. Ambitionsnivån är "instegshardtail". Vi bevakar så klart begagnatmarknaden, men ifall det inte dyker upp något i rätt sort/pris/storlek försöker jag få lite koll på nyproduktion.
Vad är rätt storlek?
Varför HT, om en FS kan fås för samma peng?
Någorlunda samtida geometri
2017?
slaglängd 100-120 mm
Budgeten ligger kring 10'.

Q1: Tipsa mig gärna om vettiga modeller inom ovanstående önskemål
Q2: Vilka gafflar är ok i denna prisklass? RS Judy? Håller någon av Suntorus gafflar anständig kvalitet?
Q3: De flesta modeller jag sett verkar hålla sig inom en vit-svart färgskala (trist men förståeligt med tanke på marginalerna i denna prisklass). Men finns det någon tillverkare som popar till färgerna något?

Vad är rätt storlek?

Varför HT, om en FS kan fås för samma peng?

2017?
Sannolikt en M. Hon är 173 lång.

Den är tänkt att användas utanför skogen också. Hon vill testa att pendla på något mer upprätt än den cross hon har idag. Men visst, dyker det upp något kul för liknande peng kan en heldämpad definitivt vara av intresse.

Gaffelvinkel är viktigare än årtal. :)

Sannolikt en M. Hon är 173 lång.
M
Reach 430
Stack 605
Den är tänkt att användas utanför skogen också. Hon vill testa att pendla på något mer upprätt än den cross hon har idag. Men visst, dyker det upp något kul för liknande peng kan en heldämpad definitivt vara av intresse.

Gaffelvinkel är viktigare än årtal. :)
HA 68°

Specialized Rockhopper Elite har en av mina grabbar, den har funnits i många år och har väl kanske inte den modernaste geometrin men den är fortfarande en trevlig smidig alltiallo cykel som funkar till ändamålet som du beskriver. Det enda vi har gjort är att kompletterat den med en sänkstolpe.

Tillbaka
Topp