(OT) Häckla Tesla

(OT) Häckla Tesla
Med manuell låda! ?

Tjena!

Självklart!
Fast i familjebilen så föredrar jag automat och har inga problem med förarstöd. Sen några månader tillbaka så har jag nästan full autopilot. Rätt skönt att luta sig tillbaka och bara hålla lite koll på vägen när man åker från och till jobbet.
Men när dottern väl tagit körkort så lär hon väl inte vilja pendla med pappa längre. ?

låter lite som en bumper-sticker på en epa

Du har en poäng i det och det var lite meningen när jag skrev det.

(OT) Häckla Tesla
IMG_0177.jpeg

(OT) Häckla Tesla
Den accepterade exponeringstiden har ju ökat påtagligt på ganska kort tid.

Det är ju också värt ja i åtanke att det knappast är en hälsokur att jobba med brand i bil med förbränningsmotor heller.

(OT) Häckla Tesla
Acc och räckvidd är inga motsatser. Det är vad bilen drar vid jämn fart som ger den räckvidd. Se bara nya Etron med över 100 kWh batteri, går inte lika långt som en ModellY med 78 kWh.
ModellY accar fortare, har mindre batteri men går ändå längre.
Däremot lockar bra acceleration ofta till blyfot över tid och mycket märkliga accelerationstester vilket drar ner räckvidd, oavsett drivmedel. :)

(OT) Häckla Tesla
(OT) Häckla Tesla
Jag åkte med en Teslataxi en gång, han körde exakt så. Vet inte om han trodde att han sparade energi på att regenerera växlande med att gasa.

Sen rent generellt, om man ändå ska öka farten så går det i alla fall i teorin inte åt mer energi på att göra det snabbt.
Då Teslan kör med enpedalskörning krävs att föraren har lite finmotorik i foten. En ganska ovanlig egenskap hos taxiförare. Det är även så man avslöjar oerfarna elbilsförare.

(OT) Häckla Tesla
Bara annorlunda. Enda gången jag saknat möjligheten till frirull är när det är riktig svartis, delvis beroende på att jag kör dubbfria (dock bra) däck. Tycker det är skönt att kunna provbromsa lite. Nu måste man lägga i neutral.
Jag kanske vore varit tydligare, men om man har dålig finmotorik i foten blir det extra spännande på vintern.

4000 mil har det blivit för oss på ett år, men då med bra motorik ?

(OT) Häckla Tesla
Jag tänkte väl, inte är väl det så av/på?
Det är väldigt lättkört, går krypköra extremt sakta och kontrollerat. Problemet på vintern kan vara regenereringen som kan upplevas lite nervös om man släpper upp pedalen abrupt och det är halt. Troligen lite värre om man kör SR med bakhjulsdrift, det skapade väl lite rubriker tidigare i alla fall.

Frun nöjde sig med att slå på chillmode på vintern :)

(OT) Häckla Tesla
Jag har inte kört Tesla men tycker inte om Volvos enpedal-inställning, blir väldigt ryckigt. Säkert skönt om man kör mkt köer, men jag kör mest landsväg och motorväg och då känns det mest störigt. Säljaren påstod även att förbrukningen faktiskt ökar lite med onepedaldrive men det är inget jag undersökt närmare.

Hade dock gärna haft som V90n hade innan den fick en mjukvaruuppdatering. Den elbromsade ganska hårt och ner till stopp vid låga farter, typiskt rödljuskö, men inte särskilt märkbart i farter över 50. Där betedde den sig mer som en fossilbil. Men efter uppdateringen så är den så där jobbigt automat-rullig även i låga farter, så man måste hålla på med bromsen i varenda stopp.

(OT) Häckla Tesla
Edit: Inlägget med personangrepp och nedvärderande ord om folk med funktionsvariationer har raderats så jag tar bort mitt svar.

Senast ändrad:
(OT) Häckla Tesla
Jag tycker om vi nu kallar det enpedalsläge i Skodan fungerar väldigt bra(utanför isen). Kör generellt bara det inne i stan och där är det lika stort steg som att gå över till automat i komforthöjning imho.

Nackdelen är väl när man kör en bil utan så har man lite filat bort reflexen att flytta högern till bromsen när man släpper gasen.

(OT) Häckla Tesla
Jag har inte kört Tesla men tycker inte om Volvos enpedal-inställning, blir väldigt ryckigt. Säkert skönt om man kör mkt köer, men jag kör mest landsväg och motorväg och då känns det mest störigt. Säljaren påstod även att förbrukningen faktiskt ökar lite med onepedaldrive men det är inget jag undersökt närmare.

Hade dock gärna haft som V90n hade innan den fick en mjukvaruuppdatering. Den elbromsade ganska hårt och ner till stopp vid låga farter, typiskt rödljuskö, men inte särskilt märkbart i farter över 50. Där betedde den sig mer som en fossilbil. Men efter uppdateringen så är den så där jobbigt automat-rullig även i låga farter, så man måste hålla på med bromsen i varenda stopp.
Volvos enpedalskörning är usel i jämförelse med det mesta annat som rullar på våra vägar. Så prova du något annat så får du själv bilda dig en uppfattning.

Tillbaka
Topp