Raggamuffin
Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Med manuell låda! ?
Beror väl på vad man entusiasterar över, men är det körandet så krävs det helt klart att man får välja växel själv.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Med manuell låda! ?
Med manuell låda! ?
låter lite som en bumper-sticker på en epa
Är klädseln extrautrustning eller ingår den som standard vid köp av en Tesla?
Kanske ska nämnas att det där är en bild på den dumma vampyren i Twilight filmerna som tillslut fick ge sig mot vår hjältinna Bella som körde runt i vilken bil då? En Volvo såklart!
Fel.Går ej att släcka.
Nej, herregud du måste ha den innan köp. Samma procedur som för Porsche.Är klädseln extrautrustning eller ingår den som standard vid köp av en Tesla?
Tur att man har de som vet s.a. man slipper gå in till en Teslahandlare och skämma ut sig.Nej, herregud du måste ha den innan köp. Samma procedur som för Porsche.
Att man ska behöva lära er allting ;)
Den accepterade exponeringstiden har ju ökat påtagligt på ganska kort tid.![]()
MSB släcker en elbilsbrand på 10 minuter – brandman tonar ner faran med brand i elbil – Allt om Elbil
MSB har under våren genomfört flera tester för att samla in mer kunskap om att släcka bränder i elbilar. Syftet med testerna var att hitta effektivaalltomelbil.se
Däremot lockar bra acceleration ofta till blyfot över tid och mycket märkliga accelerationstester vilket drar ner räckvidd, oavsett drivmedel. :)Acc och räckvidd är inga motsatser. Det är vad bilen drar vid jämn fart som ger den räckvidd. Se bara nya Etron med över 100 kWh batteri, går inte lika långt som en ModellY med 78 kWh.
ModellY accar fortare, har mindre batteri men går ändå längre.
För egen del så har jag tröttnat på att gasa och lockas snarare av att köra snålt.Däremot lockar bra acceleration ofta till blyfot över tid och mycket märkliga accelerationstester vilket drar ner räckvidd, oavsett drivmedel. :)
Vi kan väl säga att vägen utanför där jag bor säger att alla inte tänker som du...För egen del så har jag tröttnat på att gasa och lockas snarare av att köra snålt.
Det finns alla sorter därute!Vi kan väl säga att vägen utanför där jag bor säger att alla inte tänker som du...
![]()
”Glöm taxigas – nu är det Teslagas som gäller”
Gasar vilt – för att sedan panikbromsa.www.vibilagare.se
Då Teslan kör med enpedalskörning krävs att föraren har lite finmotorik i foten. En ganska ovanlig egenskap hos taxiförare. Det är även så man avslöjar oerfarna elbilsförare.Jag åkte med en Teslataxi en gång, han körde exakt så. Vet inte om han trodde att han sparade energi på att regenerera växlande med att gasa.
Sen rent generellt, om man ändå ska öka farten så går det i alla fall i teorin inte åt mer energi på att göra det snabbt.
Gör det mer spännande på vintern också ?Då Teslan kör med enpedalskörning krävs att föraren har lite finmotorik i foten. En ganska ovanlig egenskap hos taxiförare. Det är även så man avslöjar oerfarna elbilsförare.
Gör det mer spännande på vintern också ?
Verkar ju otroligt smidigt...Då Teslan kör med enpedalskörning krävs att föraren har lite finmotorik i foten. En ganska ovanlig egenskap hos taxiförare. Det är även så man avslöjar oerfarna elbilsförare.
Verkar ju otroligt smidigt...
Jag kanske vore varit tydligare, men om man har dålig finmotorik i foten blir det extra spännande på vintern.Bara annorlunda. Enda gången jag saknat möjligheten till frirull är när det är riktig svartis, delvis beroende på att jag kör dubbfria (dock bra) däck. Tycker det är skönt att kunna provbromsa lite. Nu måste man lägga i neutral.
Jag tänkte väl, inte är väl det så av/på?Det är lite olika hur fort man anpassar sig, men det är otroligt smidigt att köra med en pedal. Vill man sänka farten släpper man upp den lite. Känns otroligt kontrollerat.
Det är väldigt lättkört, går krypköra extremt sakta och kontrollerat. Problemet på vintern kan vara regenereringen som kan upplevas lite nervös om man släpper upp pedalen abrupt och det är halt. Troligen lite värre om man kör SR med bakhjulsdrift, det skapade väl lite rubriker tidigare i alla fall.Jag tänkte väl, inte är väl det så av/på?
Med en sådan huvudägare blir det rimligtvis lätt just så.[Politik]
Tja, du fick ett hånskratt från Makten i alla fall![Politik]
Fast Tesla borde verkligen göra sig av med Musk. Han skadar väl mer än han tillför sedan ett par år tillbaka.Tja, du fick ett hånskratt från Makten i alla fall!
Elbilar ska ju inte lukta? ;)Den här tråden börjar lukta politik.
// Admin
Joråsåatt, sån där stoppskylt behöver man väl inte bry sig om?
Det är suveränt! Körningen blir enkel. man blir snabb på att parera tempot i trafiken. Numera har jag svårt att tänka mig att köra på annat sätt.Verkar ju otroligt smidigt...
Volvos enpedalskörning är usel i jämförelse med det mesta annat som rullar på våra vägar. Så prova du något annat så får du själv bilda dig en uppfattning.Jag har inte kört Tesla men tycker inte om Volvos enpedal-inställning, blir väldigt ryckigt. Säkert skönt om man kör mkt köer, men jag kör mest landsväg och motorväg och då känns det mest störigt. Säljaren påstod även att förbrukningen faktiskt ökar lite med onepedaldrive men det är inget jag undersökt närmare.
Hade dock gärna haft som V90n hade innan den fick en mjukvaruuppdatering. Den elbromsade ganska hårt och ner till stopp vid låga farter, typiskt rödljuskö, men inte särskilt märkbart i farter över 50. Där betedde den sig mer som en fossilbil. Men efter uppdateringen så är den så där jobbigt automat-rullig även i låga farter, så man måste hålla på med bromsen i varenda stopp.
Tyckte också att det kändes som om det gick helt orimligt fort.
En fråga: hur gör man när man vill vila foten lite, byta position eller bara sträcka på benet?Volvos enpedalskörning är usel i jämförelse med det mesta annat som rullar på våra vägar. Så prova du något annat så får du själv bilda dig en uppfattning.