[Kalender] [Randonnée] Bollnäs 200k, 11/5 – Byar och Backar

IMG_2772.png

Stämpelkorten är ifyllda, kedjan smörjd, smågodiset packat och kläderna framtagna. Det enda jag saknar är mina favoritarmvärmare. Tror jag får vända mig till Saidatråden™️.

En liten varning, det har lagts på dödsgrus på Stationsgatan i Kilafors, precis stumpen vid Hambogrillen och macken, så kan vara värt att ta det lite lugnt där. Alternativt gena över parkeringen/planen mellan Coop och macken så undviks det nog.

Det blir tyvärr ingen start för mig. Jag hade tydligen använt upp min fritid för ett tag framöver. ?
Hoppas ni får en strålande dag!

Jag stod i valet och kvalet mellan lätt cykel och starka ben eller tung cykel och dåliga ben, det blev det sistnämnda.

12 st rullade ut från Scandic mot första stoppet i Edsbyn, solen strålade och det var vindstilla, kanske lite kallt, men inget som inte en PBP-väst och lite arm- och benvärmare råder bot på. Efter en punka så tappade vi tre pers, men vi övriga trampade vidare och jag slet för att hänga med. I Edsbyn så valde vi att stämpla på CircleK – vilket jäkla felbeslut! Damen i kassan, tillika ägare, vägrade stämpla våra kort – hon hade minsann ingen befogenhet att göra något sådant. Jag svor, slängde tillbaka det jag hade tänkt köpa och cyklade tillbaka några hundra meter till Preem, där jag möttes av idel glada miner, en riktig mack-stämpel och frågan om vi var ute nu igen.

Efter Edsbyn så höll jag rygg i ett par mil, sen var det bara att släppa och cykla själv. De dåliga benen och den tunga cykeln levererade! Arrangören hade slängt in en hemlig kontroll ungefär halvvägs, och där var det massor med folk, gamla cykelproffs, minst en som cyklat PBP och några randisar. Randonneurerna som cyklade 200k just idag hade dock precis åkt iväg. Jag stannade ett kort tag, snackade lite cykel och fyllde flaskorna innan jag drog iväg mot Kilafors en mil bort.

Väl framme i Kilafors så satt de övriga och åt på Hambogrillen. De snabbaste i gänget drog iväg, medan fyra åt upp sin mat. Jag hade redan ätit på cykeln och gjorde en snabbstämpling, allt enligt den gamla randodevisen ”man är aldrig så långsam som när man står stilla”. Sen hakade jag på de andra fyra när de drog mot Söderhamn. På väg dit var det lite motvind, men solen sken och jag hade tagit av mig till kortkort. Wohoo!

Allt gick enligt plan till Söderhamn, men Erik som aldrig cyklat så långt förut började få ont i axlar och nacke. På Preem i Söderhamn (våga vägra CircleK) hade snabbgänget precis fikat färdigt och rullade vidare mot målet. Vi andra tog ett hyfsat kort stopp, jag köpte en glass som jag vaskade (eller inte) och sen bar det av i medvinden. Typ 40 på platten var för fort för mig, men de andra var snälla och saktade ner. I backen efter Trönö blev det återigen ensamcykling i några kilometer innan jag lyckades kämpa mig ikapp de andra (läs, de märkte att jag släppt och slog av på takten).

Sen hände nåt och det återkom lite styrka i skitbenen, så de sista milen gick ganska fort, om än inte lätt. Vi tog en kort stretchpaus för att Erik skulle klara av sista biten, och hux flux så stämplade vi in på Scandic efter 8 timmar och 9 minuter. Väl där träffade vi snabbgänget som hade haft en vurpa där en cyklist gått ganska hårt i backen. Inga benbrott utan bara skrapsår, en massa blod och en trasig jacka. Hoppas på att det läker fort.

Vädret får fem av fem stämpelkort!

Åsså bilder!
IMG_2780.jpeg
IMG_2781.jpeg
IMG_2784.jpeg
IMG_2785.jpeg
IMG_2787.jpeg
IMG_2795.jpeg

Bilagor

• IMG_2797.jpeg
    IMG_2797.jpeg
    478.5 KB · Besök: 60