Svårt att nå pulszon 5

snoogans

Aktiv medlem
Svårt att nå pulszon 5
Ett för mig underligt symptom har drabbat mig, jag har riktigt svårt att komma upp i Zon5 när jag tränar.

Har historiskt haft en relativt hög maxpuls, vilket även mina syskon har. Har inte gjort något fystest, men klockan och pulsbandet har i närtid visat 185-186bpm, vilket lirar okej med min ålder (född 1984).

Alltid tränat mycket men tog tag i vikten för cirka 18månader sedan och gått ner nära på 20kg, sen dess har min medelpuls sjunkit med cirka 10-15slag överlag.

Har rätt väldokumenterad historik i min Garmin Connect, tittar jag där så kom jag tidigare enkelt upp kring 180 nästan varje hårt pass. Nu helgen på XCO-tävlingen var max 172 på slutspurten och jag var helt knäckt vid målgång. Så det fanns inte massa kvar i tanken.

Googlat runt en del men hittar inget klockrent. Det jag är ute efter är egentligen att jag skulle vilja arbeta mer normalt i mina pulszoner.

Svårt att nå pulszon 5
Puls zoner är flytande. Har du gått ner 20kg så är det inte säkert de är samma.

Jag skulle betalat för ett Zon test hos ett labb för att veta vad status är idag.

Att komma upp i maxpuls är svårt för mig. Sällan jag är över 180bpm men maxpuls är 185bpm. Polaren som är lika gammal kan komma upp i 200bpm utan problem.

Svårt att nå pulszon 5
Är jag i sämre form tex efter sjukdom rusar min puls gärna upp. T ex efter wuhansnuvan den här våren nådde jag ny maxpuls 192. Är 53.

När formen kommer förbättras konditionen snabbare än benen. Då kan jag vrida ur allt ur buggarna utan att komma ur tröskel.

Kör jag riktigt långa och hårda pass kan jag fortsätta belasta hjärta och lungor hårt.

Svårt att nå pulszon 5
Jag skulle betalat för ett Zon test hos ett labb för att veta vad status är idag..
Lutar åt det, träningskompisen var med intresserad så vi får nog ta en dagstur.

Är jag i sämre form tex efter sjukdom rusar min puls gärna upp. T ex efter wuhansnuvan den här våren nådde jag ny maxpuls 192. Är 53.

Samma här efter förra förkylningen kom jag upp i 185 i en ganska oimponerade uppförsbacke

Svårt att nå pulszon 5
Men hur mäter du, optiskt på handleden eller elektriskt runt bröstet?
Mäter med pulsband till 95%, HRM Dual från Garmin. Har avverkat några stycken så det är inte samma band som jag hade för ett par år sen.

Kommer upp över 180 då och då, men det är ytterst sällan inte ens när jag sprungit 4min intervaller.

Svårt att nå pulszon 5
Tänk också på att hur högt man kan komma i puls skiljer lite mellan cykling och löpning.
Grymt intressant, stämmer dessutom väl. Har väl ett förhållande 4:1 i antal cykel och löppass, ligger generellt lägre i puls under cyklingen. Mitt hittepå VO2 Max i klockan skiljer även cirka 8-10 enheter mellan cykel och löpning.

Svårt att nå pulszon 5
Har samma maxpuls och ålder som dig och har också svårt att komma upp dit. Det krävs att man är utvilad och är fruktansvärt fokuserad och motiverad på att inte sluta trampa. FTP-test och tävlingsmoment brukar motivera mig till det, men om man har kört några timmar så kommer jag ändå inte över 180, då är kroppen för trött.

Svårt att nå pulszon 5
Jag har också svårt att nå någon maxpuls men har insett att om jag kör ett gäng hårda intervaller så brukar det "lossna", dvs, 2-4 st maxpress i 60 s så brukar eventuell aktivitet efter dessa kunna nå lite högre pulsintervall.

Svårt att nå pulszon 5
Instämmer med @Psyclist att det är svårt att komma nära maxpuls (95%>) om man inte är riktigt grymt motiverad. Jag kommer aldrig dit under träningspass o dyl utan endast på tävling eller vänskapligt hets.

Svårt att nå pulszon 5
Som kuriosa, pulsgraf från X-Cup i Bockeboda i helgen. Högsta pulsen uppmätt precis innan målgång då jag gjorde mitt bästa att spurta mig till en placering till.

1715688713886.png

Svårt att nå pulszon 5
Jag har också svårt att nå någon maxpuls men har insett att om jag kör ett gäng hårda intervaller så brukar det "lossna", dvs, 2-4 st maxpress i 60 s så brukar eventuell aktivitet efter dessa kunna nå lite högre pulsintervall.
Ska testa nästa intervallpass, men det stämmer att sist jag fick riktigt hög puls var efter repeterade intervaller.

Svårt att nå pulszon 5
Att ligga nära maxpuls är ju en form av tortyr, en del är bra på att tortera sig själva, andra inte, jag är mycket dålig på det, lite vek helt enkelt ? (åtminstone sämre än majoriteten av de som jag tränar med är mitt bestämda intryck). Jag har också blivit ganska lågpulsad som strax 54 åring, blivit ett tuff-tuff lok, ingen högvarvig sportbil längre. Möjligen drar jag nytta av min ganska låga snittpuls på längre distanspass dock, osäkert.

Jag är ingen expert på området men möjligen är det också lite tuffare att nå sin maxpuls ju mer vältränad man är? (jag spekulerar nu)

Det som kan underlätta är väl tex:
- Man ska vara utvilad både fysiskt och mentalt. Typ "Idag är jag redo att dö" mentalitet.
- För mig avsevärt lättare att få upp pulsen om det är varmt (en ganska stor skillnad för just mig)
- Sedan gäller det ju att man trycker på också, att man tar i som f-n rent ut sagt, lite uppförslut/backar kan underlätta. Jag tycker det nästan kan kännas lite otrevligt/obehagligt, jag är inte så bra på det. När det känns som man inte pallar, då ska man helst trycka på lite till, usch. Kan även vara till mycket stor hjälp att cykla tillsammans med andra som hetsar en till att anstränga sig mer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp