How to ride a 400K

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
How to ride a 400K
Bakgrund
Att cykla brevetlopp är en rolig utmaning både för kropp och själ, och även om de "inte är en tävling" har nog alla deltagare en önskan om att någon gång testa sin förmåga. Just 400K distansen är nog en tröskel för många, lite för långt för att göra på en dag men ändå för kort för att stanna och sova. Även om man är snabb så kommer man få avsluta i mörker. Eller?

13 timmar såg jag länge som en drömgräns, även om det i princip inte skulle kräva mycket mer än ett rullsnitt på lite över 31 (och snabba stopp), det var så mycket som skulle klaffa och så mycket som kan hända på 40 mil. Men ändå, nog skulle det gå ?

2018 gjorde jag och @ohellstrom ett ärligt försök och landade på 13:10. Drygt ett ett år senare (faktiskt igår för 5 år sedan bröt jag höger skenben (och vadben), under tiden för min konvalescens fick @GoranS uppdatera https://happyride.se/forum/threads/svenska-randorekord-uppdaterade-2023-09-30.3524375/ med en ny notering för snabbaste 40-milaren då ett gäng från Sthlm körde straxt under 13 timmar. Sedan dess har det lite gnagt att inte ha kunnat matcha den tiden.

Förra året var det ganska nära tills med 10 mil kvar då en ovälkommet hård bris från Öresund ställde till det på sista benet. Tiden den gången blev visserligen ett PB men fortfarande på fel sida 13 h. Den här säsongen skulle det väl ändå gå?

Utförande
Planen var nästan lika enkel som genial - äckligt disciplinerat i 10 timmar och sen försöka öka. En topp tube-bag full med energi och resten i ryggfickorna, schemalagt matintag var 40 minut och dricka efter behov. En vindväst, buff och tunna merinohandskar följde med för transport till och från, men i övrigt inget extra. Hålla 180-200 W på platten, 280-300 W uppför och återhämta utför och korta stopp.

De första tio milen rullade på utan större bekymmer, 3:10 noterades på klockan och även om det var långt kvar så hade den första knäppan, Lidvägen i Harlösa avhandlats. Nästa 10 mil gjordes på 3:05 och var nästan lika händelselösa även om backen från Rössjön över Hallandsås under en stund hade oroväckande tunga och svarta moln med regn hängande i luften. Den tredje 10an hade även den en härlig knäppa i form av Italienska vägen ut ur Båstad, och strax innan Mölle noterades att den varit den raskaste hittills på 3:03. Sista 10 milen gick sedan längs Skånes vackra västkust där en svag men välriktad aftonbris gav en lite hjälpande hand samtidigt som benen började känna att nu är vi "snart himma" - 2:55.

Resultat
12 h 14 m - https://www.strava.com/activities/11387822977

How to ride a 400K
Ja, det är mycket imponerande, kul att följa din framfart, du måste rimligen räknas till Sverige elit inom området långdistanscykling. :cool: Jag imponeras extra av att du inte "enbart" verkar vara uthållig utan också råstark.

Senast ändrad:
How to ride a 400K
alltså, hur kan du runt på så lite vätska? det är för mig helt bonkers.. speciellt med bars i väskan ocks¨å, jag behöver några rejäla klunkar till varje bar

How to ride a 400K
Ja, det är mycket imponerande, kul att följa din framfart, du måste rimligen räknas till Sverige elit inom området långdistanscykling/randonörer. :cool: Jag imponeras extra av att du inte "enbart" verkar vara uthållig utan också råstark.
@NLC ingår i alla fall i den s.k. "Skånska Randoeliten". Osäker på när begreppet dök upp, men det fanns i alla fall 2018.

How to ride a 400K
nein, de nya reglerna är att stämpeltider är rekommenderade tider.
Som jag förstår det så har reglerna inte ändrats, men att det gått ut nåt sorts halvofficiellt uttalande från ACP att mellankontrollernas öppettider ska ses mer som rekommendationer. Innan det sker en officiell regeländring, så skulle jag vara lite försiktig med att bryta mot kontrolltiderna.

Edit: galet starkt jobbat, hatten av!

How to ride a 400K
@NLC ingår i alla fall i den s.k. "Skånska Randoeliten". Osäker på när begreppet dök upp, men det fanns i alla fall 2018.
Skåne tillhör Sverige vare sig de vill eller inte ? ?
1715679865847.png

Senast ändrad:
How to ride a 400K
Som jag förstår det så har reglerna inte ändrats, men att det gått ut nåt sorts halvofficiellt uttalande från ACP att mellankontrollernas öppettider ska ses mer som rekommendationer. Innan det sker en officiell regeländring, så skulle jag vara lite försiktig med att bryta mot kontrolltiderna.

Edit: galet starkt jobbat, hatten av!
Det där är inte vad vi har förstått. Men det är en annan fråga som får diskuteras i annan tråd och involvera Daniel R

How to ride a 400K
Sen är det ju inte givet att man tillhör den svenska eliten bara för att man tillhör den skånska eliten. I detta fall är det väl så, men inom t.ex. längdskidor är nog, säg, trean i Skåne ganska långt ner på Sverigelistan.

Ja, jo, men nu snackar vi cykling och NLC verkar vara en jäkligt stark långdistanscyklist rent ut sagt, en jäkla kapacitet, den poängen jag försökte få fram. Jag tror kanske inte "Skånsk Randoelit" som du benämner det räcker i detta fall men jag är å andra sidan ingen expert på området. ?

Senast ändrad:
How to ride a 400K
Innehar en person som i det här fallet det svenska rekorden på samtliga officiella km-distanser, och fortfarande är aktiv på den nivån, är personen Sverigeelit (om än i en rätt marginell sport...). Jag tror vi kan lämna den diskussionen.

Jag vill se en bild på cykelen/cyklen, och höra mer om den!

How to ride a 400K
Innehar en person som i det här fallet det svenska rekorden på samtliga officiella km-distanser, och fortfarande är aktiv på den nivån, är personen Sverigeelit (om än i en rätt marginell sport...). Jag tror vi kan lämna den diskussionen.
Man kan man bara räknas som elit om man är nr 1 menar du? Ja, nu vänder vi blad. ?

How to ride a 400K
Som jag läser det är det att om man är nummer 1 så implicerar det att man är elit.

Sorry, det är jag som inte förrän nu förstått detta begrepp med att vara elit inom en viss disciplin, trodde inte att man behövde vara nr 1 för att kunna benämnas elitidrottare. Men det är ju toppen, man lär sig saker varje dag (nästan). ?

How to ride a 400K
Borde det inte vara tempoelit? Randonneuring är väl distans och inte tid, eller har jag missförstått?
Jag är inte alls säker men det skulle kunna vara s.a. jag var den som började använda etiketten "Skånska Randoeliten" som samlingnamn för @NLC och några andra "raska gossar" som har Skåne som bas för sitt randonnerande, ofta i raskt tempo. Som jag tänker mig begreppet är det ett lite skämtsamt namn på den gruppen cyklister. Varken mer eller mindre än så.

How to ride a 400K
@NLC Pinnar, bock, aerohoods? Med ditt uppskattade snittcda så gissar jag att du spenderar väldigt lite tid i traditionell hoodsposition.

Gear run down

På kroppen: Castelli San Remo RC, POC Omne Air, Rapha Pro Team socks, Sidi Wire 2, VeloToze tåöverdrag, POC Raceday Glove (+ Rapha Brevet vindväst & snood i ryggfickan)
Mellan benen: BMC RoadMachine R01, Roval CL50, GP5000S TR 28/32 mm, tempopinnar (med Di2-knappar)
Last: Apidura Racing Long Top Tube Pack + Expedition Tool Pack, 2 x 610 ml vatten, Lezyne Road Drive
Energi: 300 gram marsipan, 5 Maurten Solid 225, 6 SiS Beta Fuel gel, 4 Maurten Gel 100/Caf 100

Med undantag för stadsnavigering, backar, spenderades mest tid i på tempopinnarna. MyWindsock gissade CdA på 0.259 vilket jag tror är lite på låga sidan givet olika resurser som t..ex https://gccoaching.fit/2016/11/05/get-faster-on-flat-roads-wattscda/

@NLC Jag hade velat höra mer om energiintaget, exakt vad och i vilken mängd :)

How to ride a 400K
När blir det TCR?:)

Nä, TCR lockar inte - för mycket logistik och planering. Om (om) det blir något utanför Sveriges gränser så skulle det vara något välarrangerat ultralopp som RAD eller https://bikepacking.com/event/race-around-netherlands-2024/

Det är dessutom roligare, tycker jag, att göra något som man får fler än en chans per år/säsong. Annars är det extremt svårt att utvärdera och förbättra till nästa gång (om det nu inte är en bucket list grej).

Tillbaka
Topp