Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Just Polestar 2 är väl en Volvo i grunden oavsett hur ägandet ser ut i dagBorde det inte vara Geely?
2 år och 40000 mil? Eller används den till rally?Sen ingår inte allt som kan gå fel på en VW i garantin. Som när de vill byta skivor efter 2 år.
De påstod att "din fru kanske inte bromsar så mycket". Så rally hade nog varit bättre.2 år och 40000 mil? Eller används den till rally?
Hehe precis vad jag sade till min fru när hon klagade på missljud i elbilen. ”Jag får väl ut och köra riktigt så skall du se att det blir bra, vanligt elbilsproblem”.De påstod att "din fru kanske inte bromsar så mycket". Så rally hade nog varit bättre.
Vid närmare eftetanke var det kanske precis efter garantin var slut och vi sålde den sen istället för att göra nåt åt det. Så kanske hade garantin tagit det tvärtemot vad jag just hävdade.
Jag har kört ~7 mil till torpet varje helg ett bra tag nu, så man kan kalla det veckopendla. I den sträckan förekommer rätt mycket kö (södra länken, urk urk) och sen rätt mycket 110-sträcka där bilen nog drar avsevärt mer än om man håller 80 till exempel.Kan bero på allt möjligt. Medelhastighet är ju ganska viktigt t.ex? Du pendlar väl inte eller så och kör man inte alltid på samma sätt kan det bero på allt möjligt
Ja men då borde man ju kunna dra lite slutsatser. Men "kö" kan ju vara lite olika från gång till gång tänker jag? Är det liksom att köra i 40 långa sträckor jämfört med att starta stanna femtioleva gånger t.ex.Jag har kört ~7 mil till torpet varje helg ett bra tag nu, så man kan kalla det veckopendla. I den sträckan förekommer rätt mycket kö (södra länken, urk urk) och sen rätt mycket 110-sträcka där bilen nog drar avsevärt mer än om man håller 80 till exempel.
Pja, det är lite blandat. Har varit mer eller mindre tvärstopp på E4 mellan Stockholm och Sö'tälje några gånger. Så man krypkör i trekvart eller nåt sånt. Vidrigt.Ja men då borde man ju kunna dra lite slutsatser. Men "kö" kan ju vara lite olika från gång till gång tänker jag? Är det liksom att köra i 40 långa sträckor jämfört med att starta stanna femtioleva gånger t.ex.
Ja precis. Är det bokstavligt tvärstopp eller rör det sig i 20 km/h eller inte och tar det trekvart eller 25 minuter. Det kan nog ändå påverka en del tänker jag så svårt att jämföra från gång till annan.Pja, det är lite blandat. Har varit mer eller mindre tvärstopp på E4 mellan Stockholm och Sö'tälje några gånger. Så man krypkör i trekvart eller nåt sånt. Vidrigt.
Förra helgen tog jag en rejäl omväg på mindre vägar så det blev 11 mil istället. Verkade som att jag ändå tjänade på det om man lyssnar på andra som tydligen satt fast ordentligt på större vägar. ?
Lite synd att fredagstrafiken är så förbannat tjock. Är liksom ingen idé att försöka dra tidigt. Det är stopp redan vid 3-4-tiden.
Jag har kikat runt lite på däck men jag blir fnoskig på att det inte framgår vad det är för skillnader mellan olika till synes identiska modeller. Finns nån "low rolling resistance"-variant av Eagle F1 till exempel. Men exakt vad det innebär (hårdare gummi eller bara tunnare sidoväggar?) går inte att läsa sig till.Tjena!
Ökad däcksbredd påverkar förbrukningen markant. Senaste tre bilarna jag har ägt går snålare med vinterdäck (om det är torrt väglag) än med sommardäcken.
RFT är inte så bra för förbrukningen heller, däcken är klart hårdare och sväljer inte ojämnheter med mera lika bra.
Dessutom blir bilen spårigare och får mindre komfort.
Jag bytte till GoodYear Eagle F1 Assymteric 5 (inte XL) på min F20 och det blev en ny bil av det bytet. Enda nackdelen är väl just om man får en större punktering. En mindre (från en spik eller liknande) lagar man med korv på plats.
Jag har kikat runt lite på däck men jag blir fnoskig på att det inte framgår vad det är för skillnader mellan olika till synes identiska modeller. Finns nån "low rolling resistance"-variant av Eagle F1 till exempel. Men exakt vad det innebär (hårdare gummi eller bara tunnare sidoväggar?) går inte att läsa sig till.
Min plan är att köra slut på befintliga däck som är ganska nedslitna fram på sidorna, och sen köpa nya sommarhjul med nya däck till nästa säsong. Nuvarande hjul får bli vinterhjul, för de vinterhjul som kom med bilen är hiskeligt fula.
Frågan är väl om det inte bara är en nackdel att köpa "BMW-specifika" däck. Då lär de väl vara styva och jävliga mest för att man ska kunna köra som en röv. ?Tjena!
Det är en jäkla jungel. Finns rätt guider, t.ex. Eagle finns i tillverkar specifika varianter, finns en märkning för om dom är specifika för BMW, Volvo, Audi eller annat.
Jag körde på standard icke RFT och inte XL som är för tyngre bilar och dit hör inte en F20 riktigt. Men det tog ett tags virrande i listorna innan jag listade ut vilken modell som stämde.
I söndags var det helt klart vinst att inte köra E4 söderifrån till stan. Vi hade planerad hemkomst 20 om allt skulle flyta, vi var hemma 23:30. Frågan är om det är dags att stoppa långtradartrafik vissa tider som man gjort i Tyskland länge.Förra helgen tog jag en rejäl omväg på mindre vägar så det blev 11 mil istället. Verkade som att jag ändå tjänade på det om man lyssnar på andra som tydligen satt fast ordentligt på större vägar. ?.
Nu jämför jag ju med relativt gamla bensinbilar som jag äger men även sommardäck-sommardäck så skiljde det märkbart mellan 205/55-16 och 225/45-17. Utöver rätt mycket sämre beteende på bilen när den började spåra på normalt dålig asfalt. Så kastade de breda fälgarna billigt på nån på blocket rätt snabbt för att bli av med dem även om de var snygga.Efter byte till sommardäck drar min BMW 120d ganska avsevärt mycket mer, vilket jag finner lite intressant. Nu snittar jag ca 0,57 (mätt vid pump, men det stämmer ganska bra med mätaren i bilen som säger 0,55 ungefär) trots att jag kör mer landsväg och motorväg än jag gjort under vintern.
Undrar jag hur mycket "run flat"-däckskrällena står för den skillnaden. Eller om det mer är att de är ordentligt mycket bredare.
Vid närmare eftertanke sammanfaller ökningen också med "mjukvaruuppdatering" vid service. Hmmmm. Foliehatt på!
Lite synd att fredagstrafiken är så förbannat tjock. Är liksom ingen idé att försöka dra tidigt. Det är stopp redan vid 3-4-tiden.
Lördag 06 funkar, då är det fritt ;-) Det är vår modell numera efter att ha upplevt en timma Bromma-Stockholm och en timma Stockholm-Södertälje...Vet inte hur ofta jag suttit i kö på väg ut från Östermalm på Strandvägen eller Valhallavägen på fredag eftermiddag när vi packat bilen för helgresa redan innan. Räcker inte att åka kl 14 ens för att slippa köerna.
Lösningen har alltid varit och kommer alltid vara att slopa fordonsskatterna och införa efterfrågebaserade vägavgifter. Att istället begränsa ekonomiskt vinstgivande trafik så att folk enklare ska kunna smita från jobbet till och från sommarstugan är ju samhällsekonomiskt helt hål i huvet.I söndags var det helt klart vinst att inte köra E4 söderifrån till stan. Vi hade planerad hemkomst 20 om allt skulle flyta, vi var hemma 23:30. Frågan är om det är dags att stoppa långtradartrafik vissa tider som man gjort i Tyskland länge.
Jag bor i Nacka och ska oftast söderut, så jag slipper åtminstone ta mig genom stan. Men alternativen är inte många ändå om man vill undvika södra länken. Sist körde jag 260 -> 229 -> 73 -> 257 -> Skanssundet (569) -> gamla E4 (525). I princip ingen trafik att tala om, utom lite tjockt en stund genom Västerhaninge. Avsevärt längre men hellre det än att sitta i kö.Vet inte hur ofta jag suttit i kö på väg ut från Östermalm på Strandvägen eller Valhallavägen på fredag eftermiddag när vi packat bilen för helgresa redan innan. Räcker inte att åka kl 14 ens för att slippa köerna.
Roligt hur olika man kan tänka. Det rimliga är väl att stoppa privatbilisterna ;)I söndags var det helt klart vinst att inte köra E4 söderifrån till stan. Vi hade planerad hemkomst 20 om allt skulle flyta, vi var hemma 23:30. Frågan är om det är dags att stoppa långtradartrafik vissa tider som man gjort i Tyskland länge.
Beror väl på. Privatbilisterna har en liten tidsruta på morgonen och en på eftermiddan när de kan köra, medan lastbilstrafiken har "hela jävla dan på sig". Lite som att det är vansinne att lastbilar ALLTID sabbar för alla andra genom att ställa sig på tvären när det är snöoväder.Roligt hur olika man kan tänka. Det rimliga är väl att stoppa privatbilisterna ;)
Menar du att även Stockholmare skall börja jobba fulla fredagar och köra senare när yrkestrafiken inte är lika aktiv?Beror väl på. Privatbilisterna har en liten tidsruta på morgonen och en på eftermiddan när de kan köra, medan lastbilstrafiken har "hela jävla dan på sig". Lite som att det är vansinne att lastbilar ALLTID sabbar för alla andra genom att ställa sig på tvären när det är snöoväder.
Borde gå att tvinga respektive trafikslag att välja tider som inte stör den andra, så att säga.
Skippa Strandvägen och Valhallavägen, kör via Gärdet och Ropsten till Norra Länken istället.Lördag 06 funkar, då är det fritt ;-) Det är vår modell numera efter att ha upplevt en timma Bromma-Stockholm och en timma Stockholm-Södertälje...
You're not stuck in traffic, you are traffic.Pja, det är lite blandat. Har varit mer eller mindre tvärstopp på E4 mellan Stockholm och Sö'tälje några gånger. Så man krypkör i trekvart eller nåt sånt. Vidrigt.
Förra helgen tog jag en rejäl omväg på mindre vägar så det blev 11 mil istället. Verkade som att jag ändå tjänade på det om man lyssnar på andra som tydligen satt fast ordentligt på större vägar. ?
Håller med om att privatbilism inte ska faciliteras, älskar hur Stockholm sakta blir lite mer cykelstad, samtidigt är förbifarten ett haveri, en dinosaurie. Men som Makten är inne på, det handlar om vissa tider tex storhelger och lastbilar har en tendens att ställa till det i tät trafik, i söndags stod det en tradare på tvären ett antal mil före Stockholm och dom tar tid att få bort...Roligt hur olika man kan tänka. Det rimliga är väl att stoppa privatbilisterna ;)
Det är ju inte bara fredagar, utan varenda jäkla dag.Menar du att även Stockholmare skall börja jobba fulla fredagar och köra senare när yrkestrafiken inte är lika aktiv?
Det står vi inte ut med. Slipper man Stockholm i vanliga fall så behöver man ju inte dra därifrån liksom.Stockholmare kan väl hålla sig i Stockholm så löser det sig.
Vilka färdmedel ska man ta istället om man ska låt säga 5 mil från A till B där det inte finns nån rimlig kollektivtrafik utan fjörton byten och långa väntetider?Dags för 10x på trängselskatterna nu när lata bilpendlare laddar hemma. :D
+1Åka över Skanssundet är inte så tokigt om man vill slippa köer när man ska söderut. Då slipper man ju Södertälje helt.
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/honda_nt700va_deauville_700/1001389172 ;-)Vilka färdmedel ska man ta istället om man ska låt säga 5 mil från A till B där det inte finns nån rimlig kollektivtrafik utan fjörton byten och långa väntetider?
Bra idé, men det är inte alla som vill utsätta sig för riskerna med motorcykel. Eller för skitvädret som man ibland inte kommer undan.
Min BMW med samma bredd (dock 16” v-hjul och 17” sommarhjul) drar också mer med sommar- än dubbade vinterdäck! Nokian vs Pirelli, inga som är runflat.Efter byte till sommardäck drar min BMW 120d ganska avsevärt mycket mer, vilket jag finner lite intressant. Nu snittar jag ca 0,57 (mätt vid pump, men det stämmer ganska bra med mätaren i bilen som säger 0,55 ungefär) trots att jag kör mer landsväg och motorväg än jag gjort under vintern.
Undrar jag hur mycket "run flat"-däckskrällena står för den skillnaden. Eller om det mer är att de är ordentligt mycket bredare.
Vid närmare eftertanke sammanfaller ökningen också med "mjukvaruuppdatering" vid service. Hmmmm. Foliehatt på!
Strax under 50kmh?Södertälje-Slagsta, mätaren sjönk från 48% till 44%. Känns någorlunda rimligt avseende ett 64kWh batteri. Teoretiskt beräknat 2,5kWh.Visa bilaga 699715
Jag åkte gamla Södertäljevägen. Större delen i 70km/h, men självklart långsammare inne i Södertälje, kring Botkyrka kyrka och ned till färjan. Men det var inte krystat mot låg förbrukning. Jag bara körde.Strax under 50kmh?
48 till 44% kan vara allt mellan 3 och 5 %, alltså rätt stor felmarginal i det.Södertälje-Slagsta, mätaren sjönk från 48% till 44%. Känns någorlunda rimligt avseende ett 64kWh batteri. Teoretiskt beräknat 2,5kWh.Visa bilaga 699715
Kan jag få till en längre sträcka skall jag redovisa den.Om det här exemplet är mycket fel, är det ändå så sjukt mycket bättre och billigare än flytande bränsle, Felmarginalen spelar inte någon som helst roll i den jämförelsen.48 till 44% kan vara allt mellan 3 och 5 %, alltså rätt stor felmarginal i det.
För övrigt undrar jag hur noggranna förbrukningsmätarna är i elbilar. De borde vara lättare att göra exakta än på förbrännare, å andra sidan kan kunden i praktiken inte kontrollera dem.
Självklart! Det ifrågasatte jag inte. Min elbil har snittat på 1,6 kWh/mil på 3500 mil, tre vintrar och två somrar. Inte så illa tycker jag. Men det bygger på färddatorn, ingen aning hur exakt den är.Kan jag få till en längre sträcka skall jag redovisa den.Om det här exemplet är mycket fel, är det ändå så sjukt mycket bättre och billigare än flytande bränsle, Felmarginalen spelar inte någon som helst roll i den jämförelsen.
Frågan är väl om det inte bara är en nackdel att köpa "BMW-specifika" däck. Då lär de väl vara styva och jävliga mest för att man ska kunna köra som en röv. ?
Jag tycker inte komforten på befintliga däck är kass, men lite mjukare skulle inte skada. De är skapligt förtroendeingivande i alla fall. Men det spårar ordentligt. Med vinterdäcken som är 195 breda gick det att styra med ett finger. Bara att glömma nu (225 fram och 245 bak).
Åfan. Jag har märkt att det blir lite bättre av att köra högre tryck i däcken. Antagligen för att man inte kör "på kanten" lika mycket.Tjena!
Precis, låt bli BMW-specifika!
Bredden har mindre att göra med spårigheten än RFT. Jag hade precis samma bredder på min och när jag bytte så försvann spårigheten nästan helt.
På min nuvarande bil är det 245 runt om med lägre profil. Smalare och kortare bil vilket borde göra bilen känsligare men nej.
Innan jag flyttade så var det en fil in till mitt gamla område som BMWn spårade enormt i, en kompis höll på att skita på sig när han lånade bilen. Efter däckbytet så märktes det knappt alls att vägen var så sliten.
Skippa Strandvägen och Valhallavägen, kör via Gärdet och Ropsten till Norra Länken istället.