Vinden ja, i Skåne är det alltid motvind, och den följer med en Skåning, så iofs om du inte är Skåning... Har gjort några små cykelsemestrar, bl.a. en Ksd-Kbacka. 1a dagen västerut till Ängelholm, 2a och 3e dagen norrut. !a dagen västlig vind, 2a och 3e nordlig vind. Och hem sydlig vind - självklart.
Tycker nog att det växlar en del i Skåne så skulle inte lägga alltför mycket energi på att planera med tanke på vilken vindriktning som är dominerande.
Till vägvalet. Ner till Hstad är det väl Kategattleden som gäller. Cyklade den på min tur till Kbacka, var väl bara sträckan Kbacka och några mil söderut som var lite seg raksträcka och lite större väg. Gbg-Kbacka cyklade jag också någon dag när jag ändå var där uppe, den sträckan var lite sisådär, men den känner du förmodligen till bättre.
Sista sträckan ner till Ksd skulle jag rekommendera från Vittsjö framför från Osby. Om du prickar in Vittsjö så är detta väldigt fint:
Vittsjö-Verum-Hästveda-Glimminge-Broby-Emmislöv-Nästan Knislinge-Bivaröd-Ksd. Fina små vägar, speciellt första delen av Verum-Hästveda, en LVG-dröm.
Om du prickar Osby så finns det fina vägar där också, men det är några kilometer grusväg. Väljer man asfalt så är det lite större vägar, och där har jag råkat ut för idioter som kör om i full fart väldigt snålt, ren otur eller lite banjoland, vem vet.
Alternativet är väl Hstad-Båstad. Men därifrån till typ Vittsjö är det ganska tråkig väg IMHO, speciellt förbi Hishult, sega långa raksträckor. Och första sträckan från Skummeslöv är en gammal järnväg - tror jag, segt i motvind. Så trevligare ner till Ängelholm i så fall, på fina vägar över Hallandsåsen, och sedan bra småvägar till Perstorp, resten är typ cykelväg bredvid stora vägen. Kanske tråkigt men när jag cykelsemestrade så var det egentligen perfekt ville bara cykla sista milen så enkelt som möjligt.
Om du sen ska på vidare äventyr så är alla småvägar runt Önneköp väldigt fina, och i Önneköp finns ett väldigt bra matställe med fin uteservering.
Men, du får
INTE missa kaffestugan i Alunbruket, det är ett måste!
Åhus-Vittskövle-Degeberga-Upp vid Forsakar-Gaddaröd-Hörröd-Alunbruket!
Visa bilaga 699836Visa bilaga 699842
Om du nu väljer genom Hästveda så kan det vara lite knixigt när man lägger upp rutten, i vissa verktyg så fattar den inte att det finns en liten stigstump upp till 23:an, så har för mig att jag fick "tvinga" fram det vägvalet.
Visa bilaga 699847