Få ner sadelstolpe längre

Frosteryd

Medlem
Hej,

Jag har precis köpt en ny tempocykel. Jag mätte och kollade alla mått noggrant innan köpet, men nu när sadeln är på sin lägsta nivå skulle jag ändå behöva sänka den med ytterligare 1-2 cm. Stolpen är redan helt nedtryckt och i botten av den ligger batteriet för växlarna. Kan man köpa en kortare sadelstolpe, eller är det möjligt att kapa den? Finns det någon butik där man kan få hjälp med detta i Uppsala/stockholm?

Bilagor

• IMG_0808.jpeg
    IMG_0808.jpeg
    329.2 KB · Besök: 283
Ok, jag kan inget om tempocyklar, det lät bara lite underligt att man inte ska kunna köra sadelstolpen som kommer med rätt av.

Ja, det låter lite konstigt. Men, om jag har sett rätt, är det här en modell med sadelstolpe som går ner vertikalt som gör att det inte finns mycket utrymme till justering. Då är det bättre att har en lite längre stolpe som man kan kapa än en för kort som inte passar till en längre cyklist. Min fru har haft samma problem på MTB med böjd sadelrör. Då har hon redan minste storleken, så det är bara att kapa stolpen.

7e77ca21-87e0-4a20-a043-6d84a7a1756a_large.jpg

Är det inte lättare att lämna tillbaka cykeln och köpa rätt storlek? De flesta har ju generös policy när man köpt på distans.
Det var min första tanke också, men i övrigt verkar alla mått vara helt rätt, antar att jag bara har lite kortare ben än genomsnittet. Aldrig haft det problemet innan. Det som är konstigt är att sadelstolpen plus sadel bygger nästan 15cm på lägsta inställningen

Ja, det låter lite konstigt. Men, om jag har sett rätt, är det här en modell med sadelstolpe som går ner vertikalt som gör att det inte finns mycket utrymme till justering. Då är det bättre att har en lite längre stolpe som man kan kapa än en för kort som inte passar till en längre cyklist. Min fru har haft samma problem på MTB med böjd sadelrör. Då har hon redan minste storleken, så det är bara att kapa stolpen.

Visa bilaga 701003
väldigt liknande modell, som du säger så finns det väldigt lite utrymme i ramen för sadelstolpen och jag upplever den som väldigt lång. Tänkte först att scott erbjöd olika längder på stolpen, men verkar inte finnas. Blir att kapa.

Tack för all input ?

Fick du med någon påse med delar till cykeln? BMC till exempel levererade med en sågmall till stolpen så det är plättlätt att kapa snyggt. Samma problematik där på Timemachineramen och inte alls något konstigt att behöva kapa.
Kan vara stor skillnad mellan olika sadlar också hur mycket de bygger på höjden vilket då påverkar hur mycket instick som behövs så fullt normalt.
Sen känns det alltid lite nervöst de första gångerna men ta det lugnt så går det bra :)

Kan tipsa om att för kapning fungerar en röravskärare perfekt. Rörmokarverktyg egentligen. Funkar till styren också. ?

Grymt tack för alla svar. För att sammanfatta för någon annan som läser. Så verkar bågfil, tejpa runt kanterna innan sågning och använda munskydd vara grejen.

Jag sprang dock in i ett nytt problem. Scott har fäst batteriet till växlarna i botten på sadelstolpen. Någon som har någon idé på lösning till det här?
IMG_0825.jpeg

Bilagor

• IMG_0826.jpeg
    IMG_0826.jpeg
    417.8 KB · Besök: 78
Grymt tack för alla svar. För att sammanfatta för någon annan som läser. Så verkar bågfil, tejpa runt kanterna innan sågning och använda munskydd vara grejen.

Jag sprang dock in i ett nytt problem. Scott har fäst batteriet till växlarna i botten på sadelstolpen. Någon som har någon idé på lösning till det här?
Visa bilaga 701176

Borra ett nytt hål bara?

Ett mått som kan påverka sadelhöjden är annars också vevarmslängden. Om du tex har 175 vevar och byter till 160 så minskas ju sadelhöjden. Kan vara behjälpligt med kortare vevarmar på en tempocykel ibland också.

Ett mått som kan påverka sadelhöjden är annars också vevarmslängden. Om du tex har 175 vevar och byter till 160 så minskas ju sadelhöjden. Kan vara behjälpligt med kortare vevarmar på en tempocykel ibland också.
Tvärtom. Sadeln behöver höjas med kortare vevarmar. Men det i sin tur skulle ju gynna TS :) Sen är det kanske ändå enklare att såga 1-2 cm än att byta ett vevparti

Tvärtom. Sadeln behöver höjas med kortare vevarmar. Men det i sin tur skulle ju gynna TS :) Sen är det kanske ändå enklare att såga 1-2 cm än att byta ett vevparti

Tror att Bjorn menar att upplevda sadelhöjden blir mindre när man byter till kortare vevar och inte ändrar något annat. Då kan man drar ut (eller inte sänka) stolpen för att sitta rätt.

Jo det går bra, man får som med allt sånt här ha lite känsla och ha hjärnan inkopplat. Men beroende på gjutningen så kan det klart tråda sig det sista, det tar man med en avbitare.

Såklart inget för det här fallet.

Klart det går bra, om man har en väldigt vass rörkap och en varsam hand.
Men genomsnittshappyit har snarare en claes olsson rörkap och våldar på :)

Svårare att misslyckas med bågfil tror jag.

Tillbaka
Topp