[OT] Robotgräsklippare

[OT] Robotgräsklippare
Så mellan en 430 och 450 Husqvarna så skiljer inget förutom programmeringen?
Just dom kan jag inte svara på, däremot mellan Husqvarnas 305, 310 och 315 (men dom senare två är väl en nyare generation nu) och mellan Gardenas 700, 1000 och 1500.

Gardena har 3 distinkta storlekar, Minimo, City, Life, och så flera "ytor" för dom.

[OT] Robotgräsklippare
Klippte 55 min/Loop när den var ny om jag inte minns fel. Har nyligen tagit ut den för i år och har inte klockat den än. Men batterierna är inte så dyra som jag trodde i början.
Stämmer ju bra enligt spec.

Det intressanta är hur många timmar / dygn den behöver jobba.

Lilla modellen får vara igång (klippa/ladda/klippa) 10h / dygn tror jag, och din ska få jobba 22,5h / dygn.

Lilla modellen är klart billigare nu och jag vill ju inte köra mer än 10h, frågan är hur långt det räcker ?

[OT] Robotgräsklippare
Stämmer ju bra enligt spec.

Det intressanta är hur många timmar / dygn den behöver jobba.

Lilla modellen får vara igång (klippa/ladda/klippa) 10h / dygn tror jag, och din ska få jobba 22,5h / dygn.

Lilla modellen är klart billigare nu och jag vill ju inte köra mer än 10h, frågan är hur långt det räcker ?
Jag vill ju heller inte att den ska gå längre än ca 10h. Startar runt 5:30 och vill att den ska va klar kl 15:30

Den får gå mån, ons och fre.

Bi-ytan ger jag bara 3st vändor, 1-2ggr/v

[OT] Robotgräsklippare
Jag vill ju heller inte att den ska gå längre än ca 10h. Startar runt 5:30 och vill att den ska va klar kl 15:30

Den får gå mån, ons och fre.

Bi-ytan ger jag bara 3st vändor, 1-2ggr/v
30h / vecka då, av max tillåtna 157,5h.

Då känns det ju som att 700modellen borde räcka till.
Knappa 500m², visserligen på en sammanhängande yta, men finns ju fler dagar på en vecka

[OT] Robotgräsklippare
Gör installationen själv om den inte ingår. Easy peasy om man bara planerar.
Använd en sån här kantskärare och peta ner kabeln med en tumstock/målarpinne.

Offra en dålig motorsågskedja (den blir slö, minst sagt) och skruva ihop en sån här så går det myycket fortare ??? Moraknivslidan har ett perfekt hål i botten för att mata tråd i botten på spåret efter motorsågen!

20180518_111718-01.jpg

[OT] Robotgräsklippare
Min h-qvarna är död nu verkar det som. Funkar i laddaren men slocknar om jag tar ut den så batteriet har väl gett upp.

Får testa att öppna den ikväll om jag hinner och kolla så jag hittar rätt batteri.

[OT] Robotgräsklippare
Min h-qvarna är död nu verkar det som. Funkar i laddaren men slocknar om jag tar ut den så batteriet har väl gett upp.

Får testa att öppna den ikväll om jag hinner och kolla så jag hittar rätt batteri.
Min dog också i slutet av förra säsongen. Gott om tid att lösa under vintern alltså. I förra veckan när gräset redan var knähögt tog jag tag i det… :-/

Jag beställde icke orginal batteri, ca en tredjedel av priset. Tog en halvtimme att skruva isär och byta, finns guider på nätet. Nu går det som en klocka igen!

[OT] Robotgräsklippare
Min dog också i slutet av förra säsongen. Gott om tid att lösa under vintern alltså. I förra veckan när gräset redan var knähögt tog jag tag i det… :-/

Jag beställde icke orginal batteri, ca en tredjedel av priset. Tog en halvtimme att skruva isär och byta, finns guider på nätet. Nu går det som en klocka igen!
Ja jag har sneglat lite på tuben. Bytte på min förra worx också men det var enklare och bara en lucka under om jag inte minns fel.

Köper nog på batteriexperten

[OT] Robotgräsklippare
Gör installationen själv om den inte ingår. Easy peasy om man bara planerar.
Använd en sån här kantskärare och peta ner kabeln med en tumstock/målarpinne.

Tackar, beställde nyss en Gardena 250 och har klurat lite på hur jag skall jucka ner kabeln med minimalt antal svordomar.

[OT] Robotgräsklippare
Svårighetsgraden är låg, men många skruvar att lossa. Ändå bra att kolla en guide så man inte gör för mycket typ (vilket jag gjorde, trots att jag kollade en guide).
Gick bra, men jag verkar ha dubbla batterier så det var väl ändå bra att jag öppnade den. Kan ju kanske vara uppgraderad? Jag köpte den beg så vet inte historiken..

image.jpg

Edit: just min modell har dubbla batterier. Är ju typ x3 mot vad vi behöver i yta..

Senast ändrad:
[OT] Robotgräsklippare
Tackar, beställde nyss en Gardena 250 och har klurat lite på hur jag skall jucka ner kabeln med minimalt antal svordomar.
Vill man kunna ändra sig så räcker det att märla fast den i gräset. Den försvinner snabbt. Jag grävde ner en del på framsidan först, men i en ständigt föränderlig trädgård la jag ner det rätt snabbt..

[OT] Robotgräsklippare
Vill man kunna ändra sig så räcker det att märla fast den i gräset. Den försvinner snabbt. Jag grävde ner en del på framsidan först, men i en ständigt föränderlig trädgård la jag ner det rätt snabbt..
Tänkte märla ner den initialt iaf, tills man får rätt på kanterna.. sen får vi se efter/en bit in i sommaren.

[OT] Robotgräsklippare
Det kan vara ganska lockande för barn, hundar, kråkfåglar m.m. att slita i kabeln innan den försvunnit ner i gräset. Jag gjorde en "ränna" med en gammal yxa när jag la ner min för några år sen, funkade fint. Sen kan det finnas en viss risk att en snöröjande traktor råkar komma åt kabeln. Det sista beror förstås på var man bor...

[OT] Robotgräsklippare
+1 på att märla. Några platser där mitt gräs är dåligt syns kabeln fortfarande, men 90% av sträckan syns den inte alls. T.o.m. svårt att hitta även om man försöker.
Installerade sommaren 2022.

[OT] Robotgräsklippare
Kommer behöva dra en kabel från uttaget på utsidan huset till robotens tänkta laddplats ca 10 meter bort. Räcker det med IP44-Klassad kabel om man vill lägga den någon dm under jord?

[OT] Robotgräsklippare
Kommer behöva dra en kabel från uttaget på utsidan huset till robotens tänkta laddplats ca 10 meter bort. Räcker det med IP44-Klassad kabel om man vill lägga den någon dm under jord?
Vanliga utomhuskablar ska man väl egentligen låta bli att ha på marken om det regnar.

Har egentligen ingen aning, men 67 känns nog mer lämpat att stoppa i marken?

[OT] Robotgräsklippare
Kabel klassas ej enligt IP, ska du ha ett fast montage eller tänkte du gräva ner en mjuk förlängningskabel?

N1xv är väl smidigast idag om du ska sätta ett uttag. Jag hade grävt ner ett rör så får du lite skydd och behöver inte ha ner den så djupt.
Att du inte får göra detta själv vet du säkert. :)

[OT] Robotgräsklippare
Kabel klassas ej enligt IP, ska du ha ett fast montage eller tänkte du gräva ner en mjuk förlängningskabel?

N1xv är väl smidigast idag om du ska sätta ett uttag. Jag hade grävt ner ett rör så får du lite skydd och behöver inte ha ner den så djupt.
Att du inte får göra detta själv vet du säkert. :)
Har två uttag på kortsidan av trädäcket som jag tänkte nyttja. Får väl testa placeringen av roboten och bjuda över elektrikerpolaren på grogg o grill sen..

[OT] Robotgräsklippare
Har man kompis som kan koppla in så är det bara att gräva ner rör och dra igenom sladd... Inget kul att ha en sladd liggande 1dm under gräset.
Dessutom är förlängningsladd dimensionerad för att ligga luftigt. (Jag har kört ca 12A genom 16A förlängningsladd och det är ingen vacker syn)

[OT] Robotgräsklippare
Du måste inte dra 230V till laddaren. Det räcker med 18V från transformatorn. Gardena skriver att man inte får skarva 18V-kabeln men jag hade testat med att klippa av kontakterna och förlänga med en kraftig kabel som tål att grävas ned.

Det verkar som att störningar på spänningsmatningen kan störa begränsningsslingan så tänk på att dra matningen utanför området och inte för nära slingan.

[OT] Robotgräsklippare
Du måste inte dra 230V till laddaren. Det räcker med 18V från transformatorn. Gardena skriver att man inte får skarva 18V-kabeln men jag hade testat med att klippa av kontakterna och förlänga med en kraftig kabel som tål att grävas ned.

Det verkar som att störningar på spänningsmatningen kan störa begränsningsslingan så tänk på att dra matningen utanför området och inte för nära slingan.
Tänkt placering i hörnet vid krysset, uttag i altanen. Kommer testa placeringen med en förlängningskabel initialt, funkar det bra så blir det permanent installation.
IMG_5258.jpeg

[OT] Robotgräsklippare
Fattar inte. Hur kan denna produkt finnas när det finns vanliga spännremmar?

[OT] Robotgräsklippare
Fattar inte. Hur kan denna produkt finnas när det finns vanliga spännremmar?

IMG_1989.jpeg
Har du inte läst? Har aldrig sett det beskrivas att spännremmar kan förbättra din upplevelse av gräsmattan. Den upplevelsen måste ju ändå vara värd några hundra, eller?

Själv har jag spännremmar och en ganska dålig upplevelse av gräsmattan, trott det var på grund av de kala fläckarna utan gräs men nu vet jag bättre.

[OT] Robotgräsklippare
Då tycker jag ändå Robostop är elegantare. Alla jag har sett har dock satt en planka framför varje studsmatteben. Verkar funka bra och då kan man måla plankan i valfri färg, t ex gräsgrön.
Det var enklare att köpa spännband än att såga plankor. Får se hur detta funkar när väl roboten är på plats.
IMG_5353.jpeg

[OT] Robotgräsklippare
Nu har en Mammotion Luba 2 3000 skött gräsmattan vid stugan i en dryg vecka och den funkar över förväntan. Enkel installation, enkel att ändra/justera gränser, klarar buskar, träd och stolpar i gräsmattan riktigt bra med hjälp av no-go-zoner. Vi har idag definierat ca 700 m2 gräsmatta fördelat på två klippzoner. Om vi gör gräsmatta av dom delar som är äng idag så blir det ca 1200m2. Det är mycket kuperat och ojämt. Fortsätter det så här så är det ett fynd, om man har våra behov.

[OT] Robotgräsklippare
Nu har en Mammotion Luba 2 3000 skött gräsmattan vid stugan i en dryg vecka och den funkar över förväntan. Enkel installation, enkel att ändra/justera gränser, klarar buskar, träd och stolpar i gräsmattan riktigt bra med hjälp av no-go-zoner. Vi har idag definierat ca 700 m2 gräsmatta fördelat på två klippzoner. Om vi gör gräsmatta av dom delar som är äng idag så blir det ca 1200m2. Det är mycket kuperat och ojämt. Fortsätter det så här så är det ett fynd, om man har våra behov.
Har du klippt några former på gräsmattan än? ?

IMG_1547.jpeg

[OT] Robotgräsklippare
Snart med gräsmatta så Robot känns givet, vad är happyrekommendationen för ca 500kvm gräsmatta helt plan?

Hoppas kunna fynda under black friday hysterin

[OT] Robotgräsklippare
Är hittills nöjd med att jag skaffade en Segway i105.

Det där med att dra kabel känns som en era jag inte sörjer att jag missat
Åja, så illa är det inte. Jag la en kabel (hö, hö) för typ tio år sedan, och skulle kunna lägga en i morgon eftermiddag igen. Om jag behövde. Men det gör jag inte. Eftersom den jag la för tio år sedan fortsätter att ge mig felfri klippning år efter år. Visst har det varit två kabelbrott, men de har jag (med lite tur) upptäckt direkt och därmed inte behövt leta efter.

I mitt användningsfall som är typ ”klipp gräsmattan, åk runt huset och börja var fjärde gång, jag kapar kabeln av misstag typ vart femte år” så ser jag inte direkt att en GPS-styrning skulle vara någon fördel. I varje fall inte något jag skulle betala extra för. Om jag älskade att fin-styra klippningen, så visst. Men det är liksom inte det jag gillar, det är därför JAG har en robot.

Tillbaka
Topp