Jag gjorde en hyfsad mek tabbe här om dagen. Eller snarare plånbokstabbe.
Hade precis lagt in en fet beställning från tysk cykelaffär med massa delar och bland annat nya bromsbelägg fram. Men så märkte jag att beläggen bak som jag trodde var som nya var helt slut. De hade börjat gnugga på metallen. Så då fick jag lägga in en ytterligare beställning med lite saker från något annat tyskt ställe. Så hade jag hjulen av och lekte lite med bromsen en kväll. Tryckte ut kolvarna och pressade in dem igen. (Motionera ? ;)?) Så råkade jag helt plötsligt trycka ut hela kolven på ena sidan och all olja rann ut. :D Något jag inte visste var möjligt.
Helt hjärndött misstag. Ville slå mig själv.
Hade ingen mineralolja hemma eller bleed kit. För har endast kört mtb i 1 år. Jag hade ju lagt in beställningen på delar bara timmar innan detta så frustrationen var total.
Blev att jag drog till TCM och köpte "fel" olja då det inte finns magura olja i butik någonstans i hela stockholm. Det var en weldtite mineralolja som skulle fungera men ej korrekt magura olja. Tillverkade ett eget bleed kit av delar som jag hade hemma (bensinslang, random spruta och en m6 bult som jag borrade ett hål rakt igenom så det gick att använda som nippel på bromsoket. Och lyckades lufta min magura mt4 bakbroms på första försöket. Detta var första gången jag skruvar på en hydraulisk broms på cykel. (Youtube är jäkligt bra)
Lyckan var total när allt fungerade som det skulle och jag kunde fortsätta köra utan väntetid. Så drog jag iväg på en cykeltur fast med endast frambroms då jag fortfarande väntade på beläggen bak. Så pajar baknavet i gängorna 30 min in i turen. Oreparerbart. Blev att köpa ett nytt hjul samma kväll. Så allt detta hände alltså inom 1 vecka. 3 beställningar från Tyskland ca 7000kr i utgifter sammanlagt.
De flesta av dessa misstag är ju pga paniken att jag inte kommer kunna cykla. Kanske är värt att ha en reservhoj så att när något pajar man inte får panik. ;)