mektabbar

mektabbar

Varför finns det en skruv på andra sidan?? Det är ju perfekta sättet att drar sönder verktyget. Nu jag skriver det inser jag att det troligtvis är som mothåll ner man trycker en stift in i kedjan. Mina verktyg har ett mothåll med hål i mitten till det.

EDIT: ser nu att det finns ett hål i skruven. Så det är "bara" ett mektabb.

Senast ändrad:
mektabbar
Var har du köpt den där? Ypperligt exempel på extremt dåligt konstruerat verktyg med brottanvisning exakt där kraften är som störst!?
Det var nog 15-20 år sen jag köpte den så jag är inte helt säker, men jag gissar Biltema. Inte helt hundra på att jag gjorde rätt heller. Kan ha berott på SBS. Jag tog i rätt så mycket för att få ur sprinten ur kedjan helt och hållet, vilket jag senare insåg att jag inte behövde.

Deras nuvarande kedjebrytare ser lite annorlunda ut och kostar 80 kr. Jag köpte en nyss. Nu sitter iaf. kedjan ihop, så helt kass är nog inte det nya verktyget. Jag tyckte det kändes något bättre ur kvalitetssynpunkt än det första verktyget, men återstår att se om det håller i längden. Konstruktionen är nästan samma.

1714061511625.png

mektabbar
Herregud, den ser ju likadan ut. Vad har vi Biltema till nu igen...? För lite containrar med skit som skeppats från andra sidan jorden och säljs som billiga engångsartiklar? Fan, vi är på toppen av vår ekonomiska välgång och så köper folk mer och mer slit- och slänggrejer.

mektabbar
Även biltemas nya går sönder. Tydligen är brytare inte nåt man ska spara på.

Den äldre ser ut som nåt vi kan ha haft hemma för 30 40 år sen..

Herregud, den ser ju likadan ut. Vad har vi Biltema till nu igen...? För lite containrar med skit som skeppats från andra sidan jorden och säljs som billiga engångsartiklar? Fan, vi är på toppen av vår ekonomiska välgång och så köper folk mer och mer slit- och slänggrejer.

När jag blir stenrik ska jag satsa på en sådan här brytare från Bikeshop.se för 750 kr inkl. frakt. ?

1714063159326.png

mektabbar
Fast de har ju skruven några mm bättre placerad iaf.
Rätt säker på att det är en bt-brytare den där första. Också ganska säker på att jag haft sönder en på liknande sätt. Fast undra om jag inte var klantigare och lyckades knäcka själva mothållen, antagligen för att jag lät kedjan sitta för högt upp.

mektabbar
Inte så mycket tabbe som problem, hur gör man om styret (inte headset a'la räser utan gam-styre) inte går att lyfta? Jag har skruvat loss skruven och dängt till med lite olika verktyg (började med skiftnyckeln, gick vidate till gummiklubba, sedan hammare och sist handslägga).

Gav upp och tryckte in 5-56 i styrröret får se om det hjälper. Andra idéer?

mektabbar
Inte så mycket tabbe som problem, hur gör man om styret (inte headset a'la räser utan gam-styre) inte går att lyfta? Jag har skruvat loss skruven och dängt till med lite olika verktyg (började med skiftnyckeln, gick vidate till gummiklubba, sedan hammare och sist handslägga).

Skruvat loss som i skruvat bort skruven?
Tanken är att du lossar den ett par varv och sen slår på skruven för att lossa "kilen" nere i styrröret. Annars är det nog tyvärr krypolja och våld som gäller.

mektabbar
Skruvat loss som i skruvat bort skruven?
Tanken är att du lossar den ett par varv och sen slår på skruven för att lossa "kilen" nere i styrröret. Annars är det nog tyvärr krypolja och våld som gäller.
Skruvat upp, först ett par varv som du skrev sen ett par till men inte så det släppt. Fanskapet sitter fast. Jag har inte varit med om något liknande. Det känns som att expandern har lossat från varandra för när jag vrider på styret så höjs det upp åt sidorna så expandern klättrar på den andra biten, som då verkar sitta som berget i styrröret

mektabbar

Rostlösare, värme(mycket), slå på den mer, anlita en polare att hålla i gaffeln medans du drar och vrider på styret

mektabbar
Jag tyckte det var jäkligt märkligt att inte det nedre styrlagret ville passa in ordentligt i ramen då jag skulle montera framgaffeln. Det blev en stor glipa mellan ram och gaffel. Behövde jag pressa in lagret i ramen på något sätt? Styrstammen fick inte heller riktigt plats ovanför distanserna, men jag testade att dra åt lite extra på insexskruven i toppen på gaffeln. Så tajt att gaffeln gick trögt att vrida. Ändå ville inte det nedre lagret komma på plats.

Tills jag upptäckte det... Jag hade försökt att montera gaffeln upp och ned i ramen. Hur f-n lyckas man? Vad trött jag blir. Man kanske ska montera dit bakhjulet först så man har koll på vad som är upp och ned på ramen. :rolleyes:

IMG_3295.JPG

mektabbar
Jag skruvade av min stem för att hålla på med lite spacers, hade cykeln lutad mot en vägg. Så hör jag en smäll när gaffeln på något sätt glider ur ramen och allt kraschar ihop på golvet. Lyckades få en fet paint chip som lossnade på sidan av min headtube men gaffeln var oskadd som tur var. Värsta var att sedan skruvade jag ihop allt utan att ens skifta spacers någonting så det var helt onödigt också. Battle scar! Nu ser det ut som att jag kör hårt som fan i skogen.

mektabbar
Jag skruvade av min stem för att hålla på med lite spacers, hade cykeln lutad mot en vägg. Så hör jag en smäll när gaffeln på något sätt glider ur ramen och allt kraschar ihop på golvet. Lyckades få en fet paint chip som lossnade på sidan av min headtube men gaffeln var oskadd som tur var. Värsta var att sedan skruvade jag ihop allt utan att ens skifta spacers någonting så det var helt onödigt också. Battle scar! Nu ser det ut som att jag kör hårt som fan i skogen.
Patina ?

mektabbar
Jag gjorde en hyfsad mek tabbe här om dagen. Eller snarare plånbokstabbe.
Hade precis lagt in en fet beställning från tysk cykelaffär med massa delar och bland annat nya bromsbelägg fram. Men så märkte jag att beläggen bak som jag trodde var som nya var helt slut. De hade börjat gnugga på metallen. Så då fick jag lägga in en ytterligare beställning med lite saker från något annat tyskt ställe. Så hade jag hjulen av och lekte lite med bromsen en kväll. Tryckte ut kolvarna och pressade in dem igen. (Motionera ? ;)?) Så råkade jag helt plötsligt trycka ut hela kolven på ena sidan och all olja rann ut. :D Något jag inte visste var möjligt.
Helt hjärndött misstag. Ville slå mig själv.
Hade ingen mineralolja hemma eller bleed kit. För har endast kört mtb i 1 år. Jag hade ju lagt in beställningen på delar bara timmar innan detta så frustrationen var total.
Blev att jag drog till TCM och köpte "fel" olja då det inte finns magura olja i butik någonstans i hela stockholm. Det var en weldtite mineralolja som skulle fungera men ej korrekt magura olja. Tillverkade ett eget bleed kit av delar som jag hade hemma (bensinslang, random spruta och en m6 bult som jag borrade ett hål rakt igenom så det gick att använda som nippel på bromsoket. Och lyckades lufta min magura mt4 bakbroms på första försöket. Detta var första gången jag skruvar på en hydraulisk broms på cykel. (Youtube är jäkligt bra)

Lyckan var total när allt fungerade som det skulle och jag kunde fortsätta köra utan väntetid. Så drog jag iväg på en cykeltur fast med endast frambroms då jag fortfarande väntade på beläggen bak. Så pajar baknavet i gängorna 30 min in i turen. Oreparerbart. Blev att köpa ett nytt hjul samma kväll. Så allt detta hände alltså inom 1 vecka. 3 beställningar från Tyskland ca 7000kr i utgifter sammanlagt.
De flesta av dessa misstag är ju pga paniken att jag inte kommer kunna cykla. Kanske är värt att ha en reservhoj så att när något pajar man inte får panik. ;)

mektabbar
Jag gjorde en hyfsad mek tabbe här om dagen. Eller snarare plånbokstabbe.
Hade precis lagt in en fet beställning från tysk cykelaffär med massa delar och bland annat nya bromsbelägg fram. Men så märkte jag att beläggen bak som jag trodde var som nya var helt slut. De hade börjat gnugga på metallen. Så då fick jag lägga in en ytterligare beställning med lite saker från något annat tyskt ställe. Så hade jag hjulen av och lekte lite med bromsen en kväll. Tryckte ut kolvarna och pressade in dem igen. (Motionera ? ;)?) Så råkade jag helt plötsligt trycka ut hela kolven på ena sidan och all olja rann ut. :D Något jag inte visste var möjligt.
Helt hjärndött misstag. Ville slå mig själv.
Hade ingen mineralolja hemma eller bleed kit. För har endast kört mtb i 1 år. Jag hade ju lagt in beställningen på delar bara timmar innan detta så frustrationen var total.
Blev att jag drog till TCM och köpte "fel" olja då det inte finns magura olja i butik någonstans i hela stockholm. Det var en weldtite mineralolja som skulle fungera men ej korrekt magura olja. Tillverkade ett eget bleed kit av delar som jag hade hemma (bensinslang, random spruta och en m6 bult som jag borrade ett hål rakt igenom så det gick att använda som nippel på bromsoket. Och lyckades lufta min magura mt4 bakbroms på första försöket. Detta var första gången jag skruvar på en hydraulisk broms på cykel. (Youtube är jäkligt bra)

Lyckan var total när allt fungerade som det skulle och jag kunde fortsätta köra utan väntetid. Så drog jag iväg på en cykeltur fast med endast frambroms då jag fortfarande väntade på beläggen bak. Så pajar baknavet i gängorna 30 min in i turen. Oreparerbart. Blev att köpa ett nytt hjul samma kväll. Så allt detta hände alltså inom 1 vecka. 3 beställningar från Tyskland ca 7000kr i utgifter sammanlagt.
De flesta av dessa misstag är ju pga paniken att jag inte kommer kunna cykla. Kanske är värt att ha en reservhoj så att när något pajar man inte får panik. ;)
en extrahoj e aldrig fel n+1 ;) själv åker jag hardtail för stunden pga väntat på ett boltkit till fulldämpade så tur man har lite att välja på i cykelstallet ;)

mektabbar
Beställde ett konverteringskit från DT Swiss för att kunna montera ett framhjul för 12mm på min gravel som har 15mm axel.
Tänkte galet och tryckte fast den tunna insatsen på båda sidorna, tyckte att allt annat kändes ologiskt. Trodde att sen upphöjda delen i hylsan skulle ligga mot lagrets inte bana.
Men tji fick jag, allt blev stumt vid montering på cykeln och hjulet snurrade inte. ?
Tänkte att det är nog bara insatsen som inte riktigt bottnat men efter en timmes trilskande kom jag på den brillianta tanken att insatsen nog ska sitta UTANPÅ hylsorna. Då trillar dom dessutom inte bort varje gång jag tar loss hjulet.
Lyckades knacka ut lagren med ett långt vasst dorn från motsatt sida och på så vis få ut insatserna ??
1000009603.jpg

mektabbar
Runddragit skruvskallen till bromspadsen på alltiallohojen. När padsen monterades (av cykelfabriken antar jag) så verkar de ha glömt fettet; det var duktigt fastärgat även i bakbromsen även om jag lyckades där.

Vad göra? Borra bort skruven månntro? Får meditera på hur jag bäst får väck skiten.

IMG_0468.jpeg

mektabbar
Runddragit skruvskallen till bromspadsen på alltiallohojen. När padsen monterades (av cykelfabriken antar jag) så verkar de ha glömt fettet; det var duktigt fastärgat även i bakbromsen även om jag lyckades där.

Vad göra? Borra bort skruven månntro? Får meditera på hur jag bäst får väck skiten.

Visa bilaga 713793
Scrolla uppåt i tråden! Det är ju bara att smälta ett nytt spår i den....?

mektabbar
Fattar nog inte riktigt vad du menar. Jag har ju fortfarande gängor från skruven i oket, det behöver ju rensas innan jag kan sätta i nästa skruv.

Och hur/var får man tag på en ersättning nu när jag har förstört skruven?
om du knackar på den så kommer den att frigöras i gängorna och du kan skruva ur den med en tång.
Du kan troligen ersätta den med en sprint som det var förr/ på billgare bromasar

Tillbaka
Topp