MagerValp
Aktiv medlem
Varför blev däcket till en banan?
Var ute och körde veckans friskvård under eftermiddagen och när jag kom ner från sista stigen hade mitt framdäck förvandlats till en banan. Svor och tänkte att jag dragit en eker igen, men icke. Fälgen är, om inte spikrak så i alla fall helt okej, klart under 1 mm i sidled — absolut inget som syns eller märks när man kör. Beaden hade inte hoppat ner från fälgen heller. Däcket däremot har väl kanske 10 mm vobbel nu.
Fälgen är rakare än den ser ut på videon, speglingen fördubblar rörelsen. Tog i alla fall av däcket nu och kollade efter skada, men såg inget. Poppade däcket igen och det är lika skevt. Tog ett annat däck som låg på hyllan här och nu är det rakt och fint igen.
Att däcket kan bli skevt om man använder för mycket våld vid montage vet jag ju, men bara sådär mitt under en tur? Grön stig med inget värre än några små halvmetersdrop, fast förvisso rätt bra fart idag (tangerade KOM).
Fälgen är rakare än den ser ut på videon, speglingen fördubblar rörelsen. Tog i alla fall av däcket nu och kollade efter skada, men såg inget. Poppade däcket igen och det är lika skevt. Tog ett annat däck som låg på hyllan här och nu är det rakt och fint igen.
Att däcket kan bli skevt om man använder för mycket våld vid montage vet jag ju, men bara sådär mitt under en tur? Grön stig med inget värre än några små halvmetersdrop, fast förvisso rätt bra fart idag (tangerade KOM).