Varför blev däcket till en banan?

MagerValp

Aktiv medlem
Var ute och körde veckans friskvård under eftermiddagen och när jag kom ner från sista stigen hade mitt framdäck förvandlats till en banan. Svor och tänkte att jag dragit en eker igen, men icke. Fälgen är, om inte spikrak så i alla fall helt okej, klart under 1 mm i sidled — absolut inget som syns eller märks när man kör. Beaden hade inte hoppat ner från fälgen heller. Däcket däremot har väl kanske 10 mm vobbel nu.

Fälgen är rakare än den ser ut på videon, speglingen fördubblar rörelsen. Tog i alla fall av däcket nu och kollade efter skada, men såg inget. Poppade däcket igen och det är lika skevt. Tog ett annat däck som låg på hyllan här och nu är det rakt och fint igen.

Att däcket kan bli skevt om man använder för mycket våld vid montage vet jag ju, men bara sådär mitt under en tur? Grön stig med inget värre än några små halvmetersdrop, fast förvisso rätt bra fart idag (tangerade KOM).

Är det inte samma Maxxisproblem som varit uppe här tidigare?
Nåt i däcksidan som spricker/ går av och om man drar i däckssidan så den sträcks ut så kan man se en vågstruktur i gummit likt när man trär ett snöre på en säkerhetsnål genom resåren på ett klädesplagg.
(Fan vad svårt att göra sig förstådd ibland).

Diskuterades här:

Verkar misstänkt samma problem som tidigare. Det krävs inte våld vid av- och påkrängning för att det ska uppstå, bara kass kvalité enligt min erfarenhet. Jag har vaskat 4-5 maxxisdäck p.g.a. detta. ?

När nylon trådarna går av i däcket så tappar däcket formen vilket händer då och då. Brukar gå bra att få ett nytt däck på garanti.

När nylon trådarna går av i däcket så tappar däcket formen vilket händer då och då. Brukar gå bra att få ett nytt däck på garanti.
Däcket var förstås köpt 2023-05-24 och de har ett års garanti ? Tror inte det är värt besväret att inleda reklamationsprocess mot bike-discount dessvärre.

Men om man skulle vilja använda Maxxis garanti, är det någon som vet hur man gör om man är utanför Nordamerika? https://www.maxxis.com/se/warranty/

Behöver nog inte oroa dig för tiden. Maxxis har haft detta problem och finns nog några däck kvar på marknaden som behöver bytas ut så dom är nog hjälpsamma.

Kan berätta att jag fått ett av sonens skeva Maxxis däck ersatta på garanti. Det var på Bikester-tiden. Ett flång-nytt däck som skevade.
Jag skicakde in en film på det och beskerv läget. Fick snabbt ersättning utan krångel.

Testade att skicka in direkt till Maxxis så får vi se vad som händer, men inte direkt förtroendeingivande:

SoapFunctionError: CX_SY_CONVERSION_DATA_LOSS:XSLT exception in offset 339, XPath SOAP-ENV:Envelope(1)SOAP-ENV:Body(1)ns1:ZAPP_INBOUND(1)GS_APP(1)MAIL_STREET_PO_BOX(8).An error occurred when deserializing in the simple transformation program /1BCDWB/WSS5BBC883375EA88BC0E3.Data loss occurred when converting 4612341234

Thanks for contacting us! We will get in touch with you shortly.

Tillbaka
Topp