Köpråd alltiallo-cykel: gravel-stuk, bockstyre, hydrauliska bromsar och CYKELSTÖD

rong

Medlem
Köpråd alltiallo-cykel: gravel-stuk, bockstyre, hydrauliska bromsar och CYKELSTÖD
Jag är ute efter en alltiallo-cykel som skall användas för snabbare pendling, ärenden, helgturer och kanske lite bikepacking/touring. Jag har sedan tidigare en Verenti Substance Sora för ändamålet men de mekaniska skrivbromsarna har gett upp så jag vill gärna passa på att uppgradera generellt.

Skall-krav:
  • Bockstyre
  • Hydrauliska skivbromsar
  • Skruvhål i ramen för cykelstöd
  • Ej kolfiberram, aluminium/stål/titan alla ok
  • Snarare komfortabel än aggressiv sittställning
Jag vet att cykelstöd på en cykel med bockstyre är som att svära i kyrkan i cykelforum, men jag har levt utan i flera år nu efter tidigare råd från Happyride och tröttnat ordentligt. För mitt användningsområde som alltiallo-cykel är det något jag vill ha och gärna betalar extra för. Drömmen vore ett mittmonterat stöd som lyfter upp hela cykeln men det har jag bara hittat på lite väl långsamma last- eller touringcyklar.

Villhöver-krav:
  • 1x om det ger tillräcklig utväxling
  • Framgaffel i kolfiber
  • Hyfsat låg vikt
Mina egna mått är
  • 191 cm
  • 87 cm innerben
  • 120 kg
Denna spec är lite ovanlig, men det jag kunnat hitta själv är följande:
Jag är inte jätteinsatt i cyklar så här är lite frågor
  • Finns det några andra modeller som jag också bör titta på?
  • Vad är skillnaden mellan dessa 4 modeller i praktiken?
  • Varje modell finns i flera varianter, var är det värt att lägga sig? Jag har filtrerat bort de som inte har hydrauliska bromsar redan, men finns det något annat väsentligt jag missar om jag tar den billigaste?
  • Jag är lite skeptisk till dynamolampor. Onödig vikt och motstånd under helgturer, och inte tillräckligt ljusa för att se något under pendling ändå, bara synas. Eller tänker jag fel?

Hälsningar,
Rong

Vad skruvhål för stöd är vet jag inte, och problemet med stöd är väl främst att de är ganska kassa och att hus, träd, staket och dylikt duger gott nog. Min känsla är att en vanlig cykel med stöd ändå ramlar omkull om man lastar på något på den.. Jag har stöd på min lastcykel, vilket är helt nödvändigt, men en vanlig cykel kan inte göra tillnärmelsevis samma sak som den så det är två helt olika fordon.

Varför vill du ha kolfibergaffel men inte kolfiberram?

Du tänker delvis fel med navdynamo. Det finns flera bra lampor och dynamos, men det kostar därefter. Exempelvis ser man alldeles utmärkt med en Edelux-lampa. Om man sen använder den tillräckligt för att det ska vara värt kostnaden och vikten kan bara du svara på.

Jag tror du får svårt att få ut allt ur samma cykel. Den där roliga pigga helgcykeln är inte samma cykel som du cyklar till affären med, tyvärr. Om du ändå ska göra det måste du kompromissa på flera olika sätt som leder till att båda användningsområdena blir lidande på sitt sätt.

Det är inte min avsikt att starta en debattråd om cykelstöd, det finns gott om sådana redan. Men jag köper inte att de är så kassa på en bockstyrecykel när de fungerat hjälpligt på standard- och hybridcyklar i alla tider.

Jag vill inte ha kolfiberram då det oförsvarligt försvårar för mig essentiella krav för en pendlingscykel (skärmar, pakethållare, cykelstöd). Kolfibergaffel vet jag inte mycket om, men det rekommenderas ofta i liknande trådar för komfort, därav är det på villhöver-listan.

Jag tror mest att du kommer behöva hitta något väldigt special om du ska ha en rolig cykel med dedikerat fäste för stöd. Det blir nog universallösning på den fronten gissar jag.

Det finns däremot flera kolfibercyklar med skärmfästen osv, så det är nog en enklare sak att få fram. Men jag ser inte riktigt anledningen att ha en kolfibercykel till ditt användningsområde, var mest bara en fundering kring anledning och inte något övertalningsförsök.

Jag letade i samma kategori, valet föll på:

Super, tack! Den hade jag inte sett. Hur resonerade du i valet mellan Blend Road och Blend Gravel?

50/32 vs 46/30 vi snackar 7%, clutch kanske någon behöver men då halar jag nog fram min Top Fuel.

Tycker inte man ska överdriva hur aggressiv gravel man behöver sett till att dom flesta använder dem som allround racers på fina grusvägar.

Har man det behovet ska man nog kolla på en annan cykel än Blend.

50/34 och det är olika komponentgrupper. På dig lät det som att det bara vara däcken som skilde modellerna åt, och så var det ju inte. Båda versioner delar dock på samma gravelstyre.

Tycker du ska be någon svetsa dig en egen stålram!
Då kan du få med allt du önskar.

Tycker du ska be någon svetsa dig en egen stålram!
Då kan du få med allt du önskar.
Svetsa en ram låter svårt! Vad skulle du säga är fördelen med det jämfört de fem gravelmodeller länkade i tråden som alla har fästpunkter i ramen för det som behövs? Är de dåliga val av andra anledningar, missar jag något?

Svetsa en ram låter svårt! Vad skulle du säga är fördelen med det jämfört de fem gravelmodeller länkade i tråden som alla har fästpunkter i ramen för det som behövs? Är de dåliga val av andra anledningar, missar jag något?
Kollade inte så noga på cyklarna du länkade om jag ska vara ärlig. Men du hade en rad väldigt specifika krav. Uppfyllde dina länkade cyklar dessa?

Helt rätt tänkt med stöd! Väldigt skönt att bara kunna parkera cykeln precis var som helst utan att fundera, och stödet påverkar cyklingsegenskaperna minimalt. Det finns ju klämmor man för att fästa stöd på ramen, men vet inte hur väl detta fungerar.
Av de du länkat till tycker jag att cyklarna från focus verkar ha bäst pakethållare, låga rails för att kunna sätta sidoväskor lite lägre, samt möjlighet att lasta uppe på pakethållaren. Dock är det ju en enkel sak att sätta en bra pakethållare på vilken cykel som helst med fästen för det.

Jag kollade på motsvarande cyklar och i slutändan föll valet på en BMC URS i aluminium. Den känns rapp och lätt. Jag ägde under en väldigt kort tid även en Focus Atlas i aluminium, och trots närmast identisk utrustningen som BMC:n så kändes den markant tyngre.

Helt rätt tänkt med stöd! Väldigt skönt att bara kunna parkera cykeln precis var som helst utan att fundera, och stödet påverkar cyklingsegenskaperna minimalt. Det finns ju klämmor man för att fästa stöd på ramen, men vet inte hur väl detta fungerar.
Av de du länkat till tycker jag att cyklarna från focus verkar ha bäst pakethållare, låga rails för att kunna sätta sidoväskor lite lägre, samt möjlighet att lasta uppe på pakethållaren. Dock är det ju en enkel sak att sätta en bra pakethållare på vilken cykel som helst med fästen för det.
Jag såg att du har en egen gruscyklingsbild med en Trek hravel med städ. Hur ser den lösningen ut? Fungerar det bra?

Känns riktigt prisvärd. Hur gillar du den?
Hydrauliska bromsar och plats för lite mer däck är precis vad jag saknar på min Diverge, så den här liknar nästan ett klockrent alternativ.

Jag är ute efter en alltiallo-cykel som skall användas för snabbare pendling, ärenden, helgturer och kanske lite bikepacking/touring.
Tour har testat tre färdigkittade allt i allo gravels. Bergamont Grandurance RD, Cube Nuroad Race FE & Rose Backroad GRX 810 Randonneur. Tour Magazine Drei empfehlenswerte Modelle für Alltag & Commuting 18.06.2023

• Finns det några andra modeller som jag också bör titta på?
GHOST ROAD RAGE & ASKET finns i färdigkittade EQ varianter, dock inte med singelklinga. ?

157 XCC GHOST ROAD RAGE ESSENTIAL EQ 20 495 kr -25% 15 371,30 kr
screenshot_20240528-085134-png.702329

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp