Manurhin2
Aktiv medlem
Tubelesseländet
Bontrager???Jag har fabriksmatchade fälgar och däck.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bontrager???Jag har fabriksmatchade fälgar och däck.
Om fälgen får en lite högre hake på skuldran likt MC-fälgar bör tejpkanten vara skyddad från skav och däcket sitter kvar lite bättre vid eventuell punktering.Utmärkt recept för att däckkanten ska skava loss tejpen från fälgen vid montering. Räcker med att den lyfter liiiiiite, så kan gucka penetrera under tejpen och sakta men säkert få tejpen att lossna på sikt.
Nej, Hunt och Schwalbe och det hade bevisligen fungerat hos Hunt för hjulen kom tubeless.Bontrager???
Nej, det är inte ”apviktigt” att få tejpen i botten på diket. Att få det tight och tätt uppe på hyllan är mycket viktigare. Sen säger jag inte att det aldrig är viktigt, vissa fälg och däck kombos kan kräva hela diket. Men inte generellt.Utmärkt recept för att däckkanten ska skava loss tejpen från fälgen vid montering. Räcker med att den lyfter liiiiiite, så kan gucka penetrera under tejpen och sakta men säkert få tejpen att lossna på sikt.
Ja, att få tejpen ända ner i botten är apviktigt. Vilket är väldigt svårt med vissa fälgar där "diket" är både smalt och djupt. Så snacket om att "gör såhär så funkar det" kommer troligen från folk som bara råkat testa vettiga fälgar med däck som passar precis lagom bra. Kan vara ett helvete även om man vet exakt hur man gör. Ibland går det ju inte ens att få på första sidan av däcket på fälgen utan extremt våld.
Edit: På min ena MTB har jag Spank-fälgar med "dubbelt" dike. De är halvt omöjliga att tejpa ordentligt. Det enda jag fått att funka nån längre tid är Newmens fälgband. Men då gäller det att inte ha däck som sitter för tajt, för då knör man undan fälgbandet vid montering av däcket.
Nä, det åkte i en Spez Race-slang nu. TPU i nästa steg.Med TPU-slang på hela 60g?
<REDIGERAT>
Den här, på 39g, har det tipsats om här tidigare
![]()
RideNow TPU Bike Inner Tube 700C x 28 32 35 38C Road MTB Bicycle TPU Inner Tube French Valve Length 45/65/85mm 39g Inner Tube - AliExpress 18
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
Om man använder bra tejp(dt/schwalbe) så löser sig allt av sig självt.Nej, det är inte ”apviktigt” att få tejpen i botten på diket. Att få det tight och tätt uppe på hyllan är mycket viktigare. Sen säger jag inte att det aldrig är viktigt, vissa fälg och däck kombos kan kräva hela diket. Men inte generellt.
Jag förundrades över alla som hade svårt att få tejpen att sitta. Har listat ut att det många gånger är folk som fokuserar på diket (eller använder Gorilla-tejp). Så jag har börjat med ”gör-så-här”, eftersom jag aldrig har de problemen.
Helst i en lägenhet:Nej, Hunt och Schwalbe och det hade bevisligen fungerat hos Hunt för hjulen kom tubeless.
Jag vill ha din åsikt om gorilla tejp. ? ? I vissa trådar förekommer detta som någon typ av universallösning.Om man använder bra tejp(dt/schwalbe) så löser sig allt av sig självt.
Ingen uppfattning, är den tunn och svinstark och går att få I rätt bredd så.....Jag vill ha din åsikt om gorilla tejp. ? ? I vissa trådar förekommer detta som någon typ av universallösning.
Visa bilaga 703602
Fast endast tape i botten/diket, vad än det kallas, är vad Hunt levererar numera. Och det fungerar bevisligen. Men förutsätter givetvis skarvfri fälg. Flera lager med tejp uppepå skuldrarna gör såklart fälgomkretsen större och därpå följande svårigheter att lägga på däcket vågar jag gissa.Nej, det är inte ”apviktigt” att få tejpen i botten på diket. Att få det tight och tätt uppe på hyllan är mycket viktigare. Sen säger jag inte att det aldrig är viktigt, vissa fälg och däck kombos kan kräva hela diket. Men inte generellt.
Jag förundrades över alla som hade svårt att få tejpen att sitta. Har listat ut att det många gånger är folk som fokuserar på diket (eller använder Gorilla-tejp). Så jag har börjat med ”gör-så-här”, eftersom jag aldrig har de problemen.
Du får väl fundera på vad det är som får dig att "förundras" över att andra misslyckas med det som du tycker är jättelätt. Nån skillnad är det uppenbarligen. Själv har jag märkt att om tejpen inte sitter ordentligt i botten så lossnar den förr eller senare.Nej, det är inte ”apviktigt” att få tejpen i botten på diket. Att få det tight och tätt uppe på hyllan är mycket viktigare. Sen säger jag inte att det aldrig är viktigt, vissa fälg och däck kombos kan kräva hela diket. Men inte generellt.
Det var ju just det jag funderade över?!? Som jag skrev. Och identifierade ett par skillnader i teknik mellan dem som har loss tejpen vid däckbyte, eller har problem med läckage, och mig själv.Du får väl fundera på vad det är som får dig att "förundras" över att andra misslyckas med det som du tycker är jättelätt. Nån skillnad är det uppenbarligen. Själv har jag märkt att om tejpen inte sitter ordentligt i botten så lossnar den förr eller senare.
Utan skarv i fälgen fungerar det förstås. Likaså kan man klara sig helt utan tejp om man har invändigt helt släta fälgar.Fast endast tape i botten/diket, vad än det kallas, är vad Hunt levererar numera. Och det fungerar bevisligen. Men förutsätter givetvis skarvfri fälg. Flera lager med tejp uppepå skuldrarna gör såklart fälgomkretsen större och därpå följande svårigheter att lägga på däcket vågar jag gissa.
Som jag skrev i #157 var det inget problem alls med kombinationen Hunt fälg/Conti 5000 däck, lite Schwalbe smörja och en helt vanlig fotpump utan vare sig kompressor eller pump med tryckkammare.
Den Gorilla-tejpen som är som en kraftig silvertejp är inte optimal om man har vettig teknik. Den är för tjock och med en massa klister under som kan lösas upp (egen erfarenhet) av viss gucka. Tror folk som tycker om att trycka fast tejpen med tummarna gillar den. Tills den släpper vid däckbyte.Jag vill ha din åsikt om gorilla tejp. ? ? I vissa trådar förekommer detta som någon typ av universallösning.
Visa bilaga 703602
Vem är det som tagit illa upp? Jag vet inte ens varför du citerade mig.Det var ju just det jag funderade över?!? Som jag skrev. Och identifierade ett par skillnader i teknik mellan dem som har loss tejpen vid däckbyte, eller har problem med läckage, och mig själv.
Att folk sen tar illa upp när deras teknik inte är en fungerande teknik… Ja, jag vet inte om jag ska ta åt mig av det?
Jag citerade dig eftersom du skrev att det är ”apviktigt” att trycka fast tejpen i botten på rännan.Vem är det som tagit illa upp? Jag vet inte ens varför du citerade mig.
Ja, om man vill att den ska sitta fast är det apviktigt. Bryr man sig inte om ifall den lossnar efter ett par veckor, nån månad eller ett år så behöver man inte montera tejpen korrekt.Jag citerade dig eftersom du skrev att det är ”apviktigt” att trycka fast tejpen i botten på rännan.
Ok! Vi har lite olika erfarenheter där, då. Så är det i livet ibland.Ja, om man vill att den ska sitta fast är det apviktigt. Bryr man sig inte om ifall den lossnar efter ett par veckor, nån månad eller ett år så behöver man inte montera tejpen korrekt.
Absolut. Jag är dock nyfiken på hur du får överlappet att funka om tejpen inte sitter dikt an mot botten av fälgen. Det måtte vara svårare att få de två tejplagrena att ligga ordentligt mot varandra om de "hänger i luften" än om allt följer formen på insidan av fälgen liksom.Ok! Vi har lite olika erfarenheter där, då. Så är det i livet ibland.
Nej, det är inget problem. Inte med en hårt spänd styv tejp och ett rejält överlapp på 10-20cm.Absolut. Jag är dock nyfiken på hur du får överlappet att funka om tejpen inte sitter dikt an mot botten av fälgen. Det måtte vara svårare att få de två tejplagrena att ligga ordentligt mot varandra om de "hänger i luften" än om allt följer formen på insidan av fälgen liksom.
Och tejpen går inte åt skogen när man kränger av däcket.Jag tejpar bara botten. Lättare att få den riktigt sträckt då, tejpar man enda ut så tror jag att man inte alltid får den helt i botten. När man sen kränger på däcket så trycker däcket på tejpen i botten och då släpper den i sidorna.
Gorillatejp har speciell TL-tejp. Annars är Stans ursprungsrecept bra. Ett lager glasfiberförstärkt tejp på en pinsamt nogggrant rengjord fälgbotten och tätning med eltejp på den avfettade glasfibertejpen o fälgen.Man väljer själv om man vill använda en produkt avsedd för ändamålet eller chansa med något annat.
Detta var nytt för mig, har Gorillatejp en speciell tejp avsedd för just tubeless? Kan du vänligen länka till den?Gorillatejp har speciell TL-tejp. Annars är Stans ursprungsrecept bra. Ett lager glasfiberförstärkt tejp på en pinsamt nogggrant rengjord fälgbotten och tätning med eltejp på den avfettade glasfibertejpen o fälgen.
Det verkar vara oklart om Gorillan själv vet om det.
Jag tycker bara det verkar enklare att bara köpa DT eller Schwalbes i lämplig bredd. Tvätta och tejpa.
Visa bilaga 703933
Det verkar vara oklart om Gorillan själv vet om det.
Jag tycker bara det verkar enklare att bara köpa DT eller Schwalbes i lämplig bredd. Tvätta och tejpa.
Visa bilaga 703933
Det står "sport" så bör funka bra.Antar att det är vissa internet shoppar som tycker att tapen lämpar sig för TL men inte att Gorilla själva anser den vara special-gjord för ändamålet?
Gissar att få personer köper gorilla tejp för att den är billigare men däremot att en del tror att den är bättre?Gillar verkligen logiken i att köpa en hoj för 30-100 papp och sedan försöka spara in några tior på en rulle tejp…
Gissar att få personer köper gorilla tejp för att den är billigare men däremot att en del tror att den är bättre?
Hmmm, handy roll är nog för skinnflöjtare?Det verkar vara oklart om Gorillan själv vet om det.
Visa bilaga 703933
Det finns ett produkt id, EAN 5704947001704 på den länkade sidan och enligt det är produkten deras vanliga vävtejp, dvs ej elastisk och mindre jämn yta än tlr-tejp.
Snygg du var innan du blev grå i skägget?Gorillorna är tysta men det är ju klämdag. ?
Visa bilaga 703971
Fredag. Associationer.Nej det låter konstigt. Tapetklister, rekommenderar jag.
Det är ju ändå fredag.Jag beställer tubeless enbart nuförtiden, skönt att slippa tejpen ?
Ps: Inte jag som bygger hjulen ?
Det var det dummaste jag hört sen jag konfirmerades! En riktig man följer sin övertygelse och håller inte på med sånt tjafs som att läsa manualer och följa andras råd!Jag tror säkert att det funka. Jag tänker bara att om man nu tycker att det är näst intill omöjligt att tejpa en fälg så börjar man väl med material som tillverkaren tycker funkar istället för tvärtom.
Tex så upplever jag att tejpa en DT fälg med DT tape och sätta i DT ventil funkar. Random skit har jag haft random upplevelser.
Jo.. man kan ju göra så.Det var det dummaste jag hört sen jag konfirmerades! En riktig man följer sin övertygelse och håller inte på med sånt tjafs som att läsa manualer och följa andras råd!
Så det så!
?Det enklaste om man inte fixar tubelessmeka eller inte kan ta till sig enkel info är att köra slang som en dinosaurie eller lämna in till någon med normaltalang.