Stockholm -> Öland/Kalmar på grus / allroad

kroem

Aktiv medlem
Tänkte cykla ner till Öland i sommar, kan någon tipsa om en rutt som lämpar sig för gräävelbike? Eller blir det att ta lvgen?

Kollar runt lite och hittar ingen bra rutt. Tänkte köra tält och inte sträckköra, så kan vara lite kringelkrok (inte raka vägen)

Det är ganska tomt längst östkusten på TUGs ruttkarta.

Bilagor

• IMG_4258.png
    IMG_4258.png
    224.4 KB · Besök: 82
Jag känner inte till någon sådan rutt, heller. Det blir nog landsväg. Några kortare grus- eller snarare traktorvägar finns väl här på Öland, men asfalt dominerar kraftigt. Lämna dubbdäcken hemma!

Tjena!

Det blåa är grusvägar, röda asfalt.
Kartan är från Norrköping ner till Västervik.
Nog fan ska det gå att få ihop en rutt från STHLM till Öland.
Sök på forumet för vet att det finns en gammal tråd om att cykla samma sträcka.

Screenshot_20240609_090340_Chrome.jpg

Tänkte cykla ner till Öland i sommar, kan någon tipsa om en rutt som lämpar sig för gräävelbike?
Jag har har ingen aning om vilka färdiga rutter det finns, men om du skall planera din egen kan du får hjälp av att dels kolla på Strava Heatmaps, för att se var andra har cyklat
Dels planera på de grusvägar som finns, tex mha NVDB som @Kneecap tipsat om, eller
Grusvägskartan

@Carlos-Silva har gjort sträckan till Kalmar någon gång vet jag. Kolla om han är tillgänglig på PM och kan dela med sig av sina rutter. Så tar du båten Dessie över från Kalmar till Färjestaden.

Lägg in sträckan i Komoot och välj gravel. Sen kan du lägga till sovställen eller matbutiker efter det. Blir oftast riktigt bra.

Jag har (åtminstone) en synpunkt till:
Skall du ta dig till Kalmar/Öland på kort tid för att sedan ha semester där
eller är det cyklingen till Kalmar/Öland som är semestern, dvs den får ta en hel del tid?
Men oavsett det så tycker jag att det kan vara bra att ta pendeln en bit innan cyklingen börjar
  • Snabb väg till Kalmar/Öland: Ta pendeln till Järna, cykla vidare söderut
  • Ett längre äventyr: Ta pendeln till Vega, kringelkroka dig över Södertörn till Skanssundet=>Mörkö och vidare söderut

Jag har (åtminstone) en synpunkt till:
Skall du ta dig till Kalmar/Öland på kort tid för att sedan ha semester där
eller är det cyklingen till Kalmar/Öland som är semestern, dvs den får ta en hel del tid?
Men oavsett det så tycker jag att det kan vara bra att ta pendeln en bit innan cyklingen börjar
  • Snabb väg till Kalmar/Öland: Ta pendeln till Järna, cykla vidare söderut
  • Ett längre äventyr: Ta pendeln till Vega, kringelkroka dig över Södertörn till Skanssundet=>Mörkö och vidare söderut

Tjena!

Eller så kör man "Tour de retard" baklänges från Hammarbybacken. Sen färjan till Visby, därifrån till Oskarshamn och därifrån till Byxelkrok. Så har man ju cyklat hela vägen, bara tagit färja vissa bitar vilket alltid är tillåtet. ?

Nä asså jag ska till Böda, såklart. Turen Kalmar till Böda är inget problem och kan gå på grus så det är typ därför jag vill köra grus resten av vägen..

Tillbaka
Topp