Börja pendla - Hjälp en nybörjare

aahlst

Medlem
Hejsan!

Jag impulsköpte precis den här pärlan här på Happyride för att förhoppningsvis börja pendla till jobbet. Jag är total nybörjare kring allt vad gäller cykling men ivrig att komma igång så fort som möjligt.
Screenshot 2024-06-11 at 11.41.04.png

Först och främst, finns det några generella saker man lätt missar som nybörjare som är värda att veta för att mjukstarta cyklandet?
Gällande justeringen av själva cykeln, typ säteshöjd och sånt kan jag definitivt googla mig till utförandet, men det vore verkligen värdefullt att bara få veta allt som kan tänkas behöva göras så att jag inte missar något viktigt.

Det är ju också en hel del andra prylar än bara själva cykeln som behövs för att komma igång. Jag brainstormade ihop en liten checklista i prio-ordning med nödvändigheter att köpa. Jag är dock verkligen osäker på vad som behövs och inte, så kom gärna med lite förslag, förtydlinganden, eller bara allmänna tips.

------------------------

Hjälm:
Har sedan innan, men kanske köpa en mindre ful

Lampor:
Tänker att det är mest praktiskt med ett par sådana enkla gummiaktiga som man bara spänner på vid behov, eller tänker jag helt fel?

Bibs / Shorts:
Gjorde rejält ont i häcken när jag cyklade hem den utan, så någon slags vaddering känns som ett måste. Finns det något att tänka på vad gäller model eller passform om man ska testa olika?

Övriga cykelkläder:
Vad behövs i den här kategorin? Har kollat runt en del online, men har ingen aning om vad det är jag letar efter ens. jag tänker mig åtminstone någon slags tröja samt jacka. Vad kan jag rimligtvis behöva om jag ska pendla 15 km till jobbet i diverse väder?

Sadelpåse:
Förvaring för extraslang, minipump och dylikt. Bra att ha?

Lås:
Den kommer stå bakom låsta dörrar, men jag tänker att det vore bra med ett litet vajerlås om man behöver springa in och handla något t.ex. Kan det vara något?

-----------------------------

Jag tänkte även försöka hitta en cykelbutik men har ingen aning om vad som är ett bra ställe. Så det vore verkligen toppen om ni har tips på något bra ställe i Stockholmstrakterna.

All hjälp uppskattas varmt!?

Sadelhöjd
Lite individuellt, men om du sitter på sadeln och för ner ena pedalen i bottenläget ska du i alla fall inte ha helt sträckt ben. Sen är det lite individuellt/tycke och smak hur mkt lägre man vill ha det.

Hjälm
Om hjälmen är gammal kan det vara idé att skaffa ny.

Lampor
Kanske inte högsta prio denna årstid undantaget om du cyklar i "skitväder" eller har väldigt udda arbetstider. För pendling i mörker skulle jag nog satsa på skaplig belysning. Du behöver inte någon skogscyklingsbelysning, men bra att synas ordentligt. Tänk också på att reflexer är lagkrav vid mörkercykling.

Cykelbyxor
Smaken är som baken, d.v.s. olika personer tycker olika. Och vissa kör utan stoppning.

Övriga kläder
Fladdriga kläder tar mer vind och gör det jobbigare. Köp på dig vartefter du behöver. Jag föredrar lagerprincipen, d.v.s. t.ex. hellre undertröja+cykeltröja+väst+armvärmare än en tjock långärmad tröja. För pendlingscykling är det inte ovanligt med skaplig temperaturskillnad mellan cykling till jobbet på morgonen och hem på eftermiddagen. Samma klädsel vid båda tillfällena kan bli sådär.

Grattis och välkommen till livsnjutandet även kallat cykelpendling! Fin cykel också med bra komponenter och fina däck! Kan vara värt att kolla slitaget på kedjan med en kedjemätare eller gå in hos en cykelaffär och fråga om de kan mäta. blir dyrt annars då fler delar behöver bytas när det går för långt mellan varven. Pumpa däcken till en rimligt tryck. Förr var det maxtryck som gällde, nu för tiden har man förstått att lägre är bättre. Få ett hum här: https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Mitt förslag är att du börjar med att komma igång och testar dig fram. Att mjukstarta med att cykla ena vägen första dagarna och åka kommunalt hem och vise versa kan vara en ide för att du ska hunna anpassa dig. (Förutsatt att cykaln kan stå säkert på jobbet)

Köp dig en ny hjälm, ett mindre lås och använd de frilufts/sportkläder du har. Slimmade löparjackor etc funkar utmärkt för cykling. Känns sadeln obekväm så börja med att få den på någorlunda rätt höjd. Kanske behöver du en annan sadel som passar ditt bakparti bättre. Lagningskit är skönt att ha. Lampa behövs först i slutet av augusi förutsatt att du inte cyklar sent/tidigt. När du väl köper en lampa så välj en som inte bländar. https://happyride.se/forum/threads/blaendfria-lampor-foer-gatubruk-23-24.3698986/

Lampor
Beror på var du pendlar, jag pendlar 1.5 mil i Stockholm och klarar mig året runt på en laddbar Cateye GVolt 70 och en batteridriven baklampa med godkänd reflex (minns inte modell). Eftersom min cykel är svart med svart tryck har jag också ekerreflexer (inte godkända) och klisterreflexer (godkända-ish, de har iallafall någon slags märkning) på strategiska ställen.

Kläder
Jag har bra ombytesmöjligheter och svettas en del, så jag använder alltid cykelbyxor, cykeltröja, underställströja, handskar och cykelskor. Ofta keps eller buff. Kompletterar med armvärmare, knävärmare, benvärmare, tåvärmare, vindväst eller regnjacka/skoskydd efter behov. Sen blir det mer och mer vinterkläder ju kallar det blir, dubbdäck osv.

Lås
I höstas köpte jag ett Abus Bordo viklås som alltid sitter på pendlaren. Det väger en del, men finns alltid till hands vilket inte alltid gällde för de olika lås jag ibland släpade med mig och ibland (oftast när de visade sig behövas) lämnade hemma.

Nödkit
Jag pendlar med ryggsäck och har alltid med mig en slang, en pump, några lagningslappar, däckavtagare, multitool, kedjelås, däcklapp och kreditkort så jag kan ringa en taxi.

Äh, det kan man låna av nån. Försök låna någons kreditkort, däremot... :)
Ffa lär det nog vara få som lånar ut kreditkortet om personen motiverar det med att hen vill använda det för att ringa med. Större risk att man hamnar på psyket än kommer hem/till jobbet i så fall.

Har alltid en liten väska under sadeln med två slangar, multiverktyg, två däckjärn och kedjelås. Liten pump fastsatt på ramen. Går snabbare än att ringa efter taxi när (inte om) man får punktering.

Du (TS) nämner inte hur du har tänkt dig att transportera saker (matlåda, civila kläder +ANNAT). Antingen tar man alltid med sig det man behöver för dagen eller så transporterar man mer vissa dagar och slipper packning övriga dagar. Finns för-/nackdelar med båda. Jag förderar det senare alternativet och fick många bra råd i den här tråden:
Lycka till!

Har du inte cyklat på länge får du ont i röva alldeles oavsett. Du vänjer dig snabbt.
Bra husmorstrick för sadelhöjd är att du ska kunna nå pedalen med hälen med sträckt ben utan att vicka på höften. Testa mot en vägg.

Ska man cykla på den cykeln utan att byta pedaler så behöver du passande skor.

Cykeln är ganska spektakulär och ser "dyr" ut så jag skulle inte lita på ett vajerlås om den ska låsas fast i lite mer bebodda trakter.

Tillbaka
Topp