Börja pendla - Hjälp en nybörjare

aahlst

Medlem
Hejsan!

Jag impulsköpte precis den här pärlan här på Happyride för att förhoppningsvis börja pendla till jobbet. Jag är total nybörjare kring allt vad gäller cykling men ivrig att komma igång så fort som möjligt.
Screenshot 2024-06-11 at 11.41.04.png

Först och främst, finns det några generella saker man lätt missar som nybörjare som är värda att veta för att mjukstarta cyklandet?
Gällande justeringen av själva cykeln, typ säteshöjd och sånt kan jag definitivt googla mig till utförandet, men det vore verkligen värdefullt att bara få veta allt som kan tänkas behöva göras så att jag inte missar något viktigt.

Det är ju också en hel del andra prylar än bara själva cykeln som behövs för att komma igång. Jag brainstormade ihop en liten checklista i prio-ordning med nödvändigheter att köpa. Jag är dock verkligen osäker på vad som behövs och inte, så kom gärna med lite förslag, förtydlinganden, eller bara allmänna tips.

------------------------

Hjälm:
Har sedan innan, men kanske köpa en mindre ful

Lampor:
Tänker att det är mest praktiskt med ett par sådana enkla gummiaktiga som man bara spänner på vid behov, eller tänker jag helt fel?

Bibs / Shorts:
Gjorde rejält ont i häcken när jag cyklade hem den utan, så någon slags vaddering känns som ett måste. Finns det något att tänka på vad gäller model eller passform om man ska testa olika?

Övriga cykelkläder:
Vad behövs i den här kategorin? Har kollat runt en del online, men har ingen aning om vad det är jag letar efter ens. jag tänker mig åtminstone någon slags tröja samt jacka. Vad kan jag rimligtvis behöva om jag ska pendla 15 km till jobbet i diverse väder?

Sadelpåse:
Förvaring för extraslang, minipump och dylikt. Bra att ha?

Lås:
Den kommer stå bakom låsta dörrar, men jag tänker att det vore bra med ett litet vajerlås om man behöver springa in och handla något t.ex. Kan det vara något?

-----------------------------