Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Visar upp...
DSC_4086.JPG
DSC_4085.JPG
DSC_4082.JPG
DSC_4079.JPG
DSC_4081.JPG

Visa din Miyata!
Har faktiskt inte mätt sadelhöjden tidigare vad jag minns, men av någon anledning var den i princip samma på cyklarna så antar att jag gillar den höjden. Brukar ni andra mäta eller gå på känsla?

Visa din Miyata!
Har faktiskt inte mätt sadelhöjden tidigare vad jag minns, men av någon anledning var den i princip samma på cyklarna så antar att jag gillar den höjden. Brukar ni andra mäta eller gå på känsla?
Mäta första gången (om jag ska cykla långt) och sedan känna in. Pedaler, vevlängd, hur styret förhåller sig påverkar i viss mån mig. Även om syftet är stadspös eller tempopress. Men kan vara skönt att hitta ungefär rätt så man inte behöver stanna fem gånger på fem km och justera om man ska ut på första tre mils rundan :)

Visa din Miyata!
Mäta första gången (om jag ska cykla långt) och sedan känna in. Pedaler, vevlängd, hur styret förhåller sig påverkar i viss mån mig. Även om syftet är stadspös eller tempopress. Men kan vara skönt att hitta ungefär rätt så man inte behöver stanna fem gånger på fem km och justera om man ska ut på första tre mils rundan :)
Låter rimligt att det finns parametrar som påverkar. Jag har nog kört tekniken att stanna fem gånger första turen på en ny cykel tidigare ? Men ska nog mäta från och med nu!

Visa din Miyata!
Är det du som har långa ben eller jag som har taxben? Jag är 184 och har sadeln på 76.5. ?

Kompenserar med att ha precis under 2m mellan fingerspetsarna och ett bra ap-index
Jag har förhållandevis långa ben. Och ska jag vara helt ärlig så mäter jag väl också några mm över 179 cm och har sadeln några mm under 77 cm.

Det tog ett tag innan jag fick knas på storlekarna. Men sedan jag vågade blunda för skolboks-sajsingen och känna efter med ben, kropp och det lilla förstånd jag förfogar över - samt inte minst hörsamma Sennsas tips att go big - så finns det ingen väg tillbaka. Jag är en 22,5:a baby!

Med det sagt, utifrån dina mått ovan så skulle jag säga att 22,5 är the skit även för dig.

Visa din Miyata!

Så fina, och proportionerliga! På 700c är vi ju vana att se "a fist full of post" så varför skulle inte det funka på 26"? Och med styren med mycket sweep måste ju ramen vara lång för att undvika att man får det i knät! Helt rätt!

Visa din Miyata!
Så fina, och proportionerliga! På 700c är vi ju vana att se "a fist full of post" så varför skulle inte det funka på 26"?
?

Inlägg #7077:
Såhär långt i försöket verkar planen på French Fit ATB falla ganska väl ut.

Och med styren med mycket sweep måste ju ramen vara lång…
…eller överkroppen kort. ?‍♂️ ?

Det är hur som helst roligt när en idé håller ihop från tanke via anskaffande och bygge till verklighet. Jag gillar verkligen mina två storcyklar.

Jag föreslår att vi gör 6 juni till flaggdag för att fira jolovs fina fynd av en 22,5:a. ??

Visa din Miyata!
?

Inlägg #7077:

…eller överkroppen kort. ?‍♂️ ?

Det är hur som helst roligt när en idé håller ihop från tanke via anskaffande och bygge till verklighet. Jag gillar verkligen mina två storcyklar.

Jag föreslår att vi gör 6 juni till flaggdag för att fira jolovs fina fynd av en 22,5:a. ??
@jolov har kämpat länge för att få sig en!

Visa din Miyata!
Jag har förhållandevis långa ben. Och ska jag vara helt ärlig så mäter jag väl också några mm över 179 cm och har sadeln några mm under 77 cm.

Det tog ett tag innan jag fick knas på storlekarna. Men sedan jag vågade blunda för skolboks-sajsingen och känna efter med ben, kropp och det lilla förstånd jag förfogar över - samt inte minst hörsamma Sennsas tips att go big - så finns det ingen väg tillbaka. Jag är en 22,5:a baby!

Med det sagt, utifrån dina mått ovan så skulle jag säga att 22,5 är the skit även för dig.
IMG_0056.jpeg

Jag tror det blir bra med en 22.5"
Har ju faktiskt den här som också är därikring storleksmässigt.

Var så bra vän så jag ger han en bra start i Mijatalivet
Visa bilaga 704185
Och det behövdes inte ens Lut, skönt att slippa behöva shoppa ny stolpe ???
@jolov har kämpat länge för att få sig en!
jag var ju t.om i ett omedvetet budkrig med dig om triple crossen ?

Visa din Miyata!
Efter att ha varit utan en Miyata i flera år känns det fint att återigen ha en. Jag har haft några Trailrunners, en 1000 och en 912. Nu börjar jag om från botten, med en Valleyrunner. Rätt så sliten, men ändå värd femhundringen jag gav. Tur att man har gott om grejer i lådor i källaren, så man inte behöver köpa allt nytt.
Har någon ett tips på ett vevparti med en klinga, 48, som skulle passa?

/Uffe

IMG_20240609_172402333.jpg

Visa din Miyata!
Efter att ha varit utan en Miyata i flera år känns det fint att återigen ha en. Jag har haft några Trailrunners, en 1000 och en 912. Nu börjar jag om från botten, med en Valleyrunner. Rätt så sliten, men ändå värd femhundringen jag gav. Tur att man har gott om grejer i lådor i källaren, så man inte behöver köpa allt nytt.
Har någon ett tips på ett vevparti med en klinga, 48, som skulle passa?

/Uffe

Visa bilaga 704752
Välkommen tillbaka ned i träsket!
När jag har gjort 1x- och 2x-byggen har jag använt original Exage-vevar. SportRunner hade nitade klingor men on/off och uppåt hade såvitt jag vet skruvade.

Numera har jag dock tillfrisknat från 1x och kommer hädanefter att köra 2x för bättre kedjelinje och friskare andedräkt.

Visa din Miyata!
Fick till en efterlängtad och vällbehövlig uppfräschning av Valley Runnern, nya bromsar blev det på köpet. Köpte andra växelreglage, men det känns så cleant och snyggt med styrstamsreglaget och riktigt go feeling i Suntours Power Ratchet, så de får bli kvar.
PXL_20240610_182955761.jpg
Inte trimmat några kabeländar än.. Är också första gången jag har v-bromsar och är inte säker på att jag kommer behålla dem, tycker ändå det är snyggare med cantisar..
PXL_20240610_183043269.jpg

PXL_20240610_183030588.jpg

Visa din Miyata!
Vi skulle kunna bilda en svensk underavdelning eller kanske en egen klubb. Men hur skulle man bäst översätta namnet The Rough-Stuff Fellowship?
Är få ställen, förutom kanske denna tråd, som någon skulle förstå storheten i följande, men jag har vid två tillfällen (utan min vetskap då) träffat Mark Hudson – redaktören till de två Rough Stuff Fellowship-böckerna samt sammanslutningens arkivarie. Har köpt en limited edition-Carradiceväska av honom och fick en keps som han gjort på köpet.

Bild på väskan:
IMG_3203.jpeg

Får fota kepsen vid tillfälle.

Visa din Miyata!
Skön attityd av säljaren, ”bilderna är tydliga och skickar inga extra”. Nog för att det är ett litet helvete att sälja grejer och jiddra med krånglande köpare, men en sån muntergök blir iaf inte jag sugen på att göda ytterligare. Men, men. En sportis/on/off för en femhundring är ändå rena klippet. Med eller utan hyfs hos säljaren.

Visa din Miyata!
Tråden känns göteborgs-centrisk och jag Tänkte ta mig en göteborgs-sväng.

Veloform verkar ha stängt tors-fre, har ni några andra roliga butiker att rekommendera?

Visa din Miyata!
Tråden känns göteborgs-centrisk och jag Tänkte ta mig en göteborgs-sväng.

Veloform verkar ha stängt tors-fre, har ni några andra roliga butiker att rekommendera?
Roliga på vilket sätt? Vitsar och språkliga lustigheter får du i alla butiker, det är sen gammalt.

PS. Anders är säkert på plats, så om du förklarar att du bara är i stan över dagen lär du säkert få komma in på Veloform också. DS.

Tillbaka
Topp