Skadad cykel efter flygning med SAS

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
Hej allihop!

Flög hem från Mallis i onsdags och upptäcker när jag packar upp cykeln att den blivit skadad under flygnigen. Såg när dom lastade av cykeln och dom var inte direkt försiktiga med väskan utan slängde upp flertalet stora resväskor på den...

Har anmält skadorna till SAS men har tyvärr inte allt för höga förhoppningar om att det kommer lösas snabbt.
Någon här som varit med om något liknande och hur har det gått för er?

Jag fick mina längdskidor förstörda i samband med en SAS-resa, i och för sig femton år sedan, men fick i praktiken bara ett långfinger tillbaka. Reklamation hade jag behövt göra på plats i samband med uthämtande av bagage, men det gjorde jag inte och är osäker på om jag hittat skadan.

Ganska säker på att du hade behövt reklamera vid uthämtning som dantor skriver. Samma hände mig (dock inte med cykel) och de hänvisade till om det inte gjorts på plats kan jag dra åt helvete ungefär.

Samma här, men bara en vanlig väska som blivit skadad. Eftersom jag inte anmält innan jag lämnade flygplatsen var de väldigt ovilliga. Till slut lyckades jag dock tjata till mig lite ersättning. Jag var dock tvungen att ta mig till Arlanda och visa upp väskan. I slutändan blev ersättning lägre än vad drivmedel och parkering för den extra vändan till Arlanda kostade.

Låter ju inte allt för positivt det här. Skadad anmäldes direkt, fick bra hjälp av personalen på flygplatsen. Men det fanns ingen personal från SAS kvar på plats så gjorde anmälan till dom dagen efter. Har fotograferat allt väldigt noga. Har även anmält det till försäkringsbolaget men dom gör inget innan SAS tagit beslut i ärendet.

Vill ju bara få påbörja säsongen och komma ut och cykla ?

Har du anmält skadan direkt så ska det inte vara några problem, oavsett om SAS egen personal fanns på plats. Däremot så kan det nog ta lite tid, beroende på hur många andra ärenden de har. Finnair ersatte en skadad cykeltransportväska. De ville helst erbjuda flygtillgodohavande som översteg kontantersättningen, men jag valde den senare.

Jag tycker att du ska kontakta ditt försäkringsbolag bara om SAS vägrar ersätta, vilket de inte bör kunna. I annat fall får försäkringskollektivet (och därmed indirekt du) stå för kostnader som SAS ska stå för.

Ta den som handbagage nästa gång. ;-) Skämt åsido, så tror jag som ovan att det är litet väntetid först.

Det är väl ändå rimligt att skada anmäls på plats? Liksom skadade paket skall reklameras vid överlämnande. Svårt att visa/acceptera att inte skada uppstått vid senare tillfälle.

Det är väl ändå rimligt att skada anmäls på plats? Liksom skadade paket skall reklameras vid överlämnande. Svårt att visa/acceptera att inte skada uppstått vid senare tillfälle.
Ja i dom fallen skadorna är synliga direkt man hämtar upp väskan så är det ju så klart bäst att anmäla skadan direkt. Men det är ju inte alltid ev skador är synliga innan cykeln packas upp.

Råkade ut för en liknande sak i början av 2000 talet. Lufthansa/SAS hade dels förstört min resväska, resväskan dök upp efter 2 dagar när jag var utomlands. Om jag minns rätt så skall man omgående prata med konsumentombudsmannen i din kommun som kommer hjälpa dig med allt. Du måste ha kvitton på allt som flygbiljetter, helst även allt du bokat osv mm. Just för att bevisa att du verkligen varit där osv mm. Jag fick betalt för både sveda och värk samt pengar tillbaka på flygbiljetten. Dock inte hela summan men det räckte och jag blev i alla fall nöjd.

För att förtydliga det är inte av konsumentombudsmannen du får pengarna. Utan de kommer driva frågan rättsligt gentemot alla bolag som du köpt resan av inkl flygbolag. Det är så jag minns det men det var längesedan saker kan ha ändrats.

En uppdatering.

SAS har avslagit mitt krav på ersättning med hänvisning till att cykeln var för dyr ? utan hänvisade istället till mitt försäkringsbolag. Ska prata med konsumentombudsmannen här i kommunen också, verkar ju helt sjukt att dom kan göra så här.

Försäkringsbolaget har som tur var varit väldigt hjälpsamt så en ny ram är på väg hem så det verkar som att jag kommer få cykla lite i sommar :)

En uppdatering.

SAS har avslagit mitt krav på ersättning med hänvisning till att cykeln var för dyr ? utan hänvisade istället till mitt försäkringsbolag. Ska prata med konsumentombudsmannen här i kommunen också, verkar ju helt sjukt att dom kan göra så här.

Försäkringsbolaget har som tur var varit väldigt hjälpsamt så en ny ram är på väg hem så det verkar som att jag kommer få cykla lite i sommar :)

Tyvärr finns det en maxgräns vad de ersätter ifall du inte specifikt säger till om värdet när du checkar in bagaget.
Saxat från SAS regler på https://www.sas.se/juridisk-information/transportvillkor/

1288 SDR är i dagsläget typ 17-18k

10.7 SÄRSKILD INTRESSEFÖRKLARING
(a) För allt incheckat bagage med ett värde som överskrider gränserna för skadeståndsansvar i händelse av förstörelse, förlust, skada eller försening, enligt definitionen i Konventionen, kan passagerare antingen köpa försäkring före resan eller vid överlämnandet av bagaget till flygbolaget fylla i en särskild intresseförklaring som begränsas till ett visst belopp. I detta fall måste en tilläggsavgift, som meddelas på begäran, betalas av passageraren. Ersättning betalas i enlighet med bestämmelserna i artikel 17.
17.2.3 Flygbolagets ansvar vid förstörelse eller förlust av eller skada på bagage ska begränsas till 1 288 SDR per passagerare. Om ett högre värde deklarerades i enlighet med artikel 10.7 ska flygbolagets ansvar begränsas till det deklarerade värdet om inte flygbolaget kan bevisa att det deklarerade värdet är högre än passagerarens sanna intresse vid leveranstidpunkten.
17.2.4 Om värdet på ditt incheckade bagage är större än vårt maximala ansvar bör du informera oss vid incheckningen eller se till att det incheckade bagaget är helt försäkrat före resan.

En uppdatering.

SAS kan definitivt hänvisa till beloppsgränser. Det finns en praxis i flygbranschen som begränsar flygbolagens ansvar beloppsmässigt till X kr per kg bagage. Att de skulle kunna friskriva sig helt har jag aldrig hört tidigare.

SAS kan definitivt hänvisa till beloppsgränser. Det finns en praxis i flygbranschen som begränsar flygbolagens ansvar beloppsmässigt till X kr per kg bagage. Att de skulle kunna friskriva sig helt har jag aldrig hört tidigare.
Ja att det finns en gräns visste jag också, men jag trodde det bara per automatik satte ett tak där och att man får jaga resten på försäkringen, inte att de kunde komma undan helt om man tangerar gränsen.. Det är ju smått sjukt i så fall om man ska anmäla det och betala en tilläggsavgift för att ändå bara kunna få ut ersättning som är upp till den gränsen.

Ja att det finns en gräns visste jag också, men jag trodde det bara per automatik satte ett tak där och att man får jaga resten på försäkringen, inte att de kunde komma undan helt om man tangerar gränsen.. Det är ju smått sjukt i så fall om man ska anmäla det och betala en tilläggsavgift för att ändå bara kunna få ut ersättning som är upp till den gränsen.

Bara för att förtydliga - jag tror att vi har samma bild, dvs flygbolaget måste ersätta upp till en viss gräns men inte över den. SAS är mao tvunget att ersätta upp till gränsen. Jag ser inget i skrivningarna i inlägg 18 som skulle motsäga det. Som jag tolkar dem vill SAS informera om möjligheten att få en högre ersättning än det som är praxis.

Ja jag tycker också att detta verkar fullständigt sjukt. Kände inte till maxtaket tidigare och kan väl inte säga något om det men då ska dom ju iaf betala ut ersättning upp till det.

Ska driva detta vidare. Känns ju fel att försäkringsbolaget ska behöva ta hela smällen och att jag ska behöva betala självrisken när skadan uppstod under tiden som SAS hade ansvaret för Cykeln.

En möjlig förklaringsmodell är att de inte vill forsla gods för 200 000 och ersätta minsta skrap upp till maxgränsen.

Sen upplever nog sas inte att de har ansvar för hojen utan tvärtom att de friskrivet sig.
Baserat inte på kunskap om lagen utom på hur skit brukar funka

En möjlig förklaringsmodell är att de inte vill forsla gods för 200 000 och ersätta minsta skrap upp till maxgränsen.

Sen upplever nog sas inte att de har ansvar för hojen utan tvärtom att de friskrivet sig.
Baserat inte på kunskap om lagen utom på hur skit brukar funka

Ja hela deras handläggning skriker ju att dom inte vill ta ansvar för något och bara verka missförstå allt för att slippa betala.

Tog två mail och nästan 4v innan dom ens fattade att skadan hade hänt på hemresan trots att det stod klart och tydligt i anmälan. Sen tog det drygt 3v till innan dom kom med svaret att dom nekar ersättning. Verkar ju helt klart vara uppbyggt för att man ska tröttna och inte orka driva det vidare och hade det varit något litet så hade man ju inte orkat det heller.

Hur lyder deras nekan ordagrant?

Av deras ansvarsvillkor ser jag inte hur de kan neka pga för högt värde. Det framgår ju bara att de begränsar ansvaret till.ett visst belopp, inte att föremål vars värde överstiger 1 288 SDR medför total ansvarsbefrielse.

17.2.3 Flygbolagets ansvar vid förstörelse eller förlust av eller skada på bagage ska begränsas till 1 288 SDR per passagerare. Om ett högre värde deklarerades i enlighet med artikel 10.7 ska flygbolagets ansvar begränsas till det deklarerade värdet om inte flygbolaget kan bevisa att det deklarerade värdet är högre än passagerarens sanna intresse vid leveranstidpunkten.

17.2.4 Om värdet på ditt incheckade bagage är större än vårt maximala ansvar bör du informera oss vid incheckningen eller se till att det incheckade bagaget är helt försäkrat före resan.

obs: tagit bort ej relevanta artiklar.

Tycker avtalet är tydligt (från villkoren i inlägget ovan):

Artikel 26: SAS regler på specifika områden:

FÖRSENING, FÖRLUST ELLER SKADA PÅ BAGAGE

Flygbolaget är ansvarigt för förstörelse, förlust av eller skada på bagage upp till 1 288 SDR. När det gäller incheckat bagage är flygbolaget skadeståndsansvarigt även om det inte är dess fel utom då bagaget var defekt. Med avseende på icke incheckat bagage är flygbolaget endast ansvarigt för sina förseelser.

Artikel 10: Bagage:

10.7 SÄRSKILD INTRESSEFÖRKLARING

(a) För allt incheckat bagage med ett värde som överskrider gränserna för skadeståndsansvar i händelse av förstörelse, förlust, skada eller försening, enligt definitionen i Konventionen, kan passagerare antingen köpa försäkring före resan eller vid överlämnandet av bagaget till flygbolaget fylla i en särskild intresseförklaring som begränsas till ett visst belopp. I detta fall måste en tilläggsavgift, som meddelas på begäran, betalas av passageraren. Ersättning betalas i enlighet med bestämmelserna i artikel 17.

Tillbaka
Topp