Använde fel moment på bakaxel bulten...

Kodama

Medlem
Nu gjorde jag bort mig fullständigt, med en ny moment nyckel skulle jag efterdra bakaxel bulten i aluminium men momentet var fel inställt.
Nu får jag inte ut bulten, insexhålet på växel sidan är typ runt efter jag försökte lirka tillbaka bulten, men på broms sidan är den hel.
Jag vågar nu inte lirka på den sidan heller med risk att runda det hålet också.

Tips!!
2024-06-1608.19.038202530403038031923.jpg

2024-06-1608.18.002132269886868395354.jpg

Mycket
Hur fel var momentet?
Mycket fel, den var inställd på grundvärdet så jag hörde inget "klick", samt hävarmen på nyckeln var mycket längre än insexnyckeln jag använt tidigare så "känslan" hur mycket jag hade dragit åt var inte där...
Yeye man lär sig den hårda vägen...

Mycket

Mycket fel, den var inställd på grundvärdet så jag hörde inget "klick", samt hävarmen på nyckeln var mycket längre än insexnyckeln jag använt tidigare så "känslan" hur mycket jag hade dragit åt var inte där...
Yeye man lär sig den hårda vägen...
Så du drog 25 där du skulle dra 15? Frågar bara för att om din momentnyckel ligger lagrad med allt annat än 0 Nminställd, slapp fjäder, så förstör du den.

Kan det vara dags att investera i en sats med grispittar?
En bit koniskt härdat stål som går av i mitten av bulten kan verkligen göra en härdsmälta av den här operationen.

Att skruva in en bit koniskt stål i aluminium kan dessutom expandera bulten och nypa än värre.

Jag har flera olika märken av mtbs och alla trycker jag in bakaxeln från bromsskivesidan, som pfaff skriver så kör in insexnyckeln så långt det bara går och använd nånting som hävstång på insexnyckeln om du inte orkar med bara handen, kör du momentnyckel med bits så kanske den går in för kort och du pajjar andra sidan å ?

Det finns ju även såna här. Vet dock inte om 10 mm räcker till. De brukar annars få ganska bra grepp i skadade insex.

Tack för tipsen, initiala felet vara att jag använde ett verktyg för första gången och glömde att ställa in korrekt värde. Jag ansåg också att det stället bör inte vara så känsligt samt man drog inte för kung och fosterland men det räckte då bulten är aluminium samt ihålig. Learning curve, Level "Hard"...

Vi försökte med allt från att skruva från båda hållen, slå in tumstorlekar, torks etc men bulten gav med sig hela tiden... ? Stod lagom nervöst och funderade hur jävla dum man är ibland...

Vi tog fram sprängskisser granskade bussningen och beslutade för att borra upp. 20mm senare så det klick bulten gav vika och vi vann.
Ny bult och bussning är beställd och nu börjar stressen om den hinner hem innan midsommar.

När jag hade inne min Kamasa-nyckel på kalibrering så sa dom att man kan förvara en momentnyckel på 5-10% av maxvärden utan att den påverkas, men att det är först vid 50% som det ställer till det på lång sikt.

Enligt deras tekniker så är det ett större problem att många ”efterdrar” vid ett andra klick.

Jag har blivit lärd att den alltid ska förvaras med ”slapp” fjäder. Ökad livslängd samt mindre risk att moment blir missvisande.

Jag har en släkting som jobbade med kalibrering av momentverktyg på ett stort svenskt industriföretag. När vi snackade om detta, tryckte han på att de ska förvaras på 0 i inställt moment.

Varför skulle den förstöras av att ligga på annat än 0?

Stalle
Fjädern påverkas och instrumentet börjar visa fel helt enkelt. När momentnyckeln visar fel är det förstört, för mig i alla fall. Det här är välkänt, inget nytt. Så, för att momentnyckeln ska fungera länge och visa så rätt det går, skruva allt ner momentent till noll så fjädern är helt lös. Det står i manualen för båda mina momentnycklar också.

Men fjädrar förslappas väl inte av att ligga (lite) spända? Det är bara när de går över sin ”deformationsgräns” som de ändras. Och det lär ju ingen momentnyckel kunna göra.
Skulle stålfjädrar inte få vara spänd så skulle ju varenda bakväxel vara slut vid det här laget.

Det här har diskuterats förr om jag inte missminner mig. Kommer inte ihåg var bara.

Stalle

Fjädern påverkas och instrumentet börjar visa fel helt enkelt. När momentnyckeln visar fel är det förstört, för mig i alla fall. Det här är välkänt, inget nytt. Så, för att momentnyckeln ska fungera länge och visa så rätt det går, skruva allt ner momentent till noll så fjädern är helt lös. Det står i manualen för båda mina momentnycklar också.
Och när den visar fel har de flesta hobbymekaniker ingen aning om att den visar fel, så de fortsätter momentdra i tron om att man gör rätt.Tror inte det är många privatpersoner som kalibrerar sina instrument ;)
Och sen alla instrument som kommer direkt ifrån andrahandsorteringen i en kinesisk fabrik, garanterat hej vilt med kalibreringen där.

Men fjädrar förslappas väl inte av att ligga (lite) spända? Det är bara när de går över sin ”deformationsgräns” som de ändras. Och det lär ju ingen momentnyckel kunna göra.
Skulle stålfjädrar inte få vara spänd så skulle ju varenda bakväxel vara slut vid det här laget.

Det här har diskuterats förr om jag inte missminner mig. Kommer inte ihåg var bara.

Stalle
Det har diskuterats förr.
Men, med bättre momentnycklar kommer bruksanvisning där det tydligt framgår att nyckeln skall förvaras nollställd.
Men vem fan läser bruksanvisningar?

Stalle

Ja, och just vid momentnyckel skulle jag tänka att tillverkare har valt konstruktion och material som inte är känsliga för deformation. Antar att alla skriva i instruktionerna att lagra i minst spända läget för att minimera risken för deformation. Jag skulle dock också tänka att risken är minimal. Jag lagrar min på 5 Nm, som är läget jag använder mest. Tillverkaren rekommenderar minsta, som är 1 Nm. Jag skulle inte lagra den på max (25 Nm).

Tack för tipsen, initiala felet vara att jag använde ett verktyg för första gången och glömde att ställa in korrekt värde. Jag ansåg också att det stället bör inte vara så känsligt samt man drog inte för kung och fosterland men det räckte då bulten är aluminium samt ihålig. Learning curve, Level "Hard"...

Vi försökte med allt från att skruva från båda hållen, slå in tumstorlekar, torks etc men bulten gav med sig hela tiden... ? Stod lagom nervöst och funderade hur jävla dum man är ibland...

Vi tog fram sprängskisser granskade bussningen och beslutade för att borra upp. 20mm senare så det klick bulten gav vika och vi vann.
Ny bult och bussning är beställd och nu börjar stressen om den hinner hem innan midsommar.
Jag har beställt reservdelar/servicedelar från Orbea ett par gånger i år och blivit väldigt överraskad över hur snabbt jag fått grejerna, typ ett par dagar hem till dörren.

Med bussning, menar du "mottaget" av axeln på bromssidan, dvs den man måste köpa i ett helt kit?

Jag har blivit lärd att den alltid ska förvaras med ”slapp” fjäder. Ökad livslängd samt mindre risk att moment blir missvisande.
I teorin helt rätt. I praktiken så är det nog mindre än 0,1% av hobbymekanikerna som kalibrerar sina verktyg och avvikelsen under en generations skruvande lär understiga normal varation i lagom dyra verktyg.

En momentnyckel har en spec, jag har en sån här: https://www.tengtools.com/se/produkter/momentverktyg/momentnycklar/3-8-momentnyckel-20-110nm

Jag drar mest saker på mc och båt med den, men vissa saker på cykeln, typ dämpar infästning på min ripmo dras med 40 Nm om jag minns rätt.
De specar +-4%, du får med ett kalibreringsprotokoll också. Ganska enkelt sådant men det duger.

Den specen är garanterad vid köptifället, du kan sen förstöra den specen med att förvara den spänd.
Ta för vana att skruva ner den till noll efter att du använt den.

En momentnyckel har en spec, jag har en sån här: https://www.tengtools.com/se/produkter/momentverktyg/momentnycklar/3-8-momentnyckel-20-110nm

Jag drar mest saker på mc och båt med den, men vissa saker på cykeln, typ dämpar infästning på min ripmo dras med 40 Nm om jag minns rätt.
De specar +-4%, du får med ett kalibreringsprotokoll också. Ganska enkelt sådant men det duger.

Den specen är garanterad vid köptifället, du kan sen förstöra den specen med att förvara den spänd.
Ta för vana att skruva ner den till noll efter att du använt den.
Dämparinfästning med 40nm, skojar du?

10Nm men undre clevis ska dras 20.

Att man ska spänna cykelsaker med ett visst moment som typiskt har gängor i aluminium handlar mer om att skydda gängorna än att uppnå tillräcklig klämkraft. Folk spänner generellt åt helvete för hårt.

Åtdragningsmomentet mellan gänga och skruv är väl typ 90% av momentet, resten blir klämkraft.

Går utmärkt att kalibrera om vanliga mekaniska momentnycklar, man behöver ju inte ens köpa några spännande verktyg för det.

Men självklart ska man lagra fjädrarna i slappt läge så att de inte rubbas mer än nödvändigt i lagrat läge.

10Nm men undre clevis ska dras 20.

Att man ska spänna cykelsaker med ett visst moment som typiskt har gängor i aluminium handlar mer om att skydda gängorna än att uppnå tillräcklig klämkraft. Folk spänner generellt åt helvete för hårt.

Åtdragningsmomentet mellan gänga och skruv är väl typ 90% av momentet, resten blir klämkraft.
Precis, är det riktigt viktigt så vill man också veta om det torrt moment, eller med smörjmedel. Blir mer kläm med smörja på.

I instruktionen till min billiga momentnyckel står det att den skall sättas i lägsta läget (tror det är 1) men inte backas tillbaks hela vägen "förbi" lägsta indikationen när man förvarar den

Sen när man ändå snackar momentnyckel finns ju denna:

+1 på knacka in en torx eller splines bit, eller köp en vänster-borr. Såna där koniska tenderar att göra kaos...

Jag har också lärt mig hemifrån att momentnycklar skall förvaras med ospänd fjäder, men har sedan lärt mig att relaxationen i fjädern är försumbar som många andra även påpekat.

Att sedan åtdragningsmoment är en ganska "dålig" mätmetod, då enbart ~10 % av pålagt moment åtgår till att förspänna förbandet, resten åtgår till att övervinna friktionen i gängan och för skallen. Här finns en intressant länk i ämnet; https://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=184

Köper man en momentnyckel så har man ändå lite intresse för att serva sina saker?
Eller varför köper man ett precisionsverktyg om man nu ändå bara lämnar in saker...

Kalibrera gör man med en måttstock och en vikt eller en bagagevåg.
Ja, så kan du göra, men tekniskt sett är det inte kalibrerat, verifierat kanske det kan kallas?
Det är ju bra att göra, åter då, tror du gemene man gör det?

Ja, så kan du göra, men tekniskt sett är det inte kalibrerat, verifierat kanske det kan kallas?
Att kalibrera är att verifiera mot en känd normal, sedan görs en justering om det behövs. Så att kalibrera är bara att jämföra mot en känd referens.

Det är nästan omöjligt att skruva ihop en cykel för att inte tala om pumpa upp däcken. Än värre blir det om man lämnar in gejorna till en fackman.

Detta är vad vi lärt oss de senaste dagarna.

Kalibrera görs mot en känd referens, en vikt är per definition en referens, tekniskt sett blir det då kalibrerat.

Jag kan inte sia vad gemeneman gör, men köper man en momentnyckel så får man väl välja om man ska ta hand om sina saker eller bara köpa en ny när den drar fel. Eller bara skita i momentnyckelns grundläggande funktion.

Vad är det man säger? Allt är en hammare om man bara ser spikar.

Tillbaka
Topp