Garmin Edge Explore 2

Garmin Edge Explore 2
Köpte ju en sån här och kört några rundor. Några småsaker som är irriterande har jag dock noterat, kanske är det något som går att lösa?

Har pillat lite på med de olika aktivitetsprofilerna och de jag tänkt använda är då Offroad, numera döpt till MTB och har turtyp terrängcykling, samt Landsväg, som nu heter Gravel och har turtyp landsväg. Turtyperna verkar inte gå att ändra men det vore ju väldigt bra om jag kunde ställa in vad Strava tycker att det är för typ av runda när jag synkat. MTB blir gravel och jag antar att Gravel då blir landsväg. Hittar ingen inställning för detta men kanske någon annan som vet? Synkar även mot Mapmyrun som tycker att MTB är MTB så där blir det rätt.

Under dagens runda så skulle jag bläddra lite bland de skärmbilder som man kan swipa mellan och råkade väl swipa lite snett så jag fick fram widgets. Lyckades aldrig komma tillbaka till själva karta osv utan hamnade i startfönstret med miniwidgets. Rundan loggades som den skulle förvisso men hur kommer man tillbaka till kartan och övriga fönster som jag vill ha koll på?

Garmin Edge Explore 2
Köpte ju en sån här och kört några rundor. Några småsaker som är irriterande har jag dock noterat, kanske är det något som går att lösa?

Har pillat lite på med de olika aktivitetsprofilerna och de jag tänkt använda är då Offroad, numera döpt till MTB och har turtyp terrängcykling, samt Landsväg, som nu heter Gravel och har turtyp landsväg. Turtyperna verkar inte gå att ändra men det vore ju väldigt bra om jag kunde ställa in vad Strava tycker att det är för typ av runda när jag synkat. MTB blir gravel och jag antar att Gravel då blir landsväg. Hittar ingen inställning för detta men kanske någon annan som vet? Synkar även mot Mapmyrun som tycker att MTB är MTB så där blir det rätt.

Under dagens runda så skulle jag bläddra lite bland de skärmbilder som man kan swipa mellan och råkade väl swipa lite snett så jag fick fram widgets. Lyckades aldrig komma tillbaka till själva karta osv utan hamnade i startfönstret med miniwidgets. Rundan loggades som den skulle förvisso men hur kommer man tillbaka till kartan och övriga fönster som jag vill ha koll på?
Minns jag rätt så klickar du bara på turtypen på hemskärmen. Alltså, har du cyklat "landsväg" så står det det högst upp på första sidan och klickar du där är du tillbaka i "aktiviteten" och kan ändra sidor. Om jag minns rätt, som sagt.

Garmin Edge Explore 2
Någon som lyckats uppdatera till FW6.04? Den ska finnas (enligt jakande svar från européer) men jag kan inte ladda ner den. Skrev såhär på Garmins forum:

––––––––––––––
Hi! I've been annoyed by the slow loading speeds of the Komoot app (takes 30+ seconds to change page), aswell as (almost) perpetual phone syncing so I looked around for a FW upgrade. I'm on 5.09 and this post states that 6.04 is available.

https://forums.garmin.com/sports-fi...new-edge-explore-2-version-6-04-now-available

However, I can't find it in either the Connect IQ phone app nor the Garmin Express Mac app. Contacted the Swedish support, and they said that 5.09 is the latest according to their "internal systems", even after I sent the link above.

Anyone running 6.04? Is it perhaps only rolled out in the US or something like that? Anyone know of a way to force an update or do a manual install?
––––––––––––––

Funderar lite på om de rullat tillbaka då jag sett en del klagomål kring 6.04 medan jag letat efter en nedladdningslänk.

Garmin Edge Explore 2
Tycker noggrannheten är bra och har inte märkt någon skillnad beroende på tempo, har å andra sidan inte tänkt på om det skulle vara någon skillnad.
Ett exempel från min heatmap. Den nedre tjockare linjen vid pilen enbart kört med Explore 2, nyupptäckt stig, och de övre mest med telefon. Det kan möjligtvis vara lite skillnad i mottagning på de sträckorna men det är så här det ser ut på alla stigar jag kör frekvent på.
Skärmavbild 2023-07-31 kl. 10.25.30.png

Garmin Edge Explore 2
Den har istället Multi-GNSS. Hur det skiljer sig mot multi band gps vet jag inte däremot. Går säkert kolla upp om man vill :-)
Om den saknar något väsentligt är nog beroende av vad du vill ha ut, jämför alltså…

Det jag saknar nu, inte när jag köpte den, är att det inte har stöd för AXS. Egentligen inget viktigt men hade varit lite kul.

Garmin Edge Explore 2
Den har istället Multi-GNSS. Hur det skiljer sig mot multi band gps vet jag inte däremot.
Om jag förstått rätt så växlar Multi-GNSS dynamiskt beroende på vilken tjänst som har bäst precision, men bara en är aktiv åt gången. Med multi band så kör den två frekvenser samtidigt för klämma ur ännu bättre precision.

För mig är Multi-GNSS fullt tillräckligt och ett rejält kliv upp jämfört med Edge Explore 1. Jag har en 1030+ men det är så vitt jag förstår samma som Explore 2 i det här fallet.

Garmin Edge Explore 2
Halva tråden är ju bara snack om det heter multi eller dual-gnss och dess vara eller inte vara, och vad skillnaden är ?. Om vi bortser från det, vad är senaste från er som kört den ett tag? Gärna om ni har kört ex x30 och kanske nya 1040.

Har en 530 idag som börjar bli lite trött, framförallt i batteriet. Navigering, främst på väg (gravel, touring) är väl det som den används till mest, bortsett från att logga rundan såklart. Sen är det sensorintegration med Varia och pulsband jag använder. Funktioner som verkar saknas på Edge Explore 2 kan jag vara utan (Wifi, Di2 integration, workouts, strava live och power pins nämns i genomgången av den). USB-C är ju önskat.

Har kört Garmin enheter ett tag, även klocka, men visst, ett alternativ är väl att titta på Wahoo eller något annat. För med Explore 2 går jag ändå miste om samlad trainig effect/belastning med Garmin Connect / Forerunner eller?

Alternativet är ju 1040 men jag vet inte om jag blir så mycket gladare av att lägga ytterligare 2500:- på den med tanke på vad jag använder den till och min 530 sköter sig ju hyggligt men en större skärm och lite bättre navigeringsfunktioner (samt batteri) är ju det jag primärt saknar

Garmin Edge Explore 2
Har kört Garmin enheter ett tag, även klocka
För med Explore 2 går jag ändå miste om samlad trainig effect/belastning med Garmin Connect / Forerunner eller?
Om du har en garminklocka kan du väl använda den för all träning, även cykelträningen
Då borde du få in all din träning i GC.
Din Explore 2 använder du som du redan har skrivit: enbart för navigering.

Garmin Edge Explore 2
Om du har en garminklocka kan du väl använda den för all träning, även cykelträningen
Då borde du få in all din träning i GC.
Din Explore 2 använder du som du redan har skrivit: enbart för navigering.
Jo men jag undviker gärna det. Att logga långa turer på klockan har jag fram tills nu mest gjort som en beckup. Är ju inte superb batteritid i det fallet heller, men visst det är ju en lösning. Träningsbelastning är inte jätteviktig och jag tolkar det som att det är en av få funktioner som jag går miste om (om man nu inte loggar det i klockan)

Garmin Edge Explore 2
Halva tråden är ju bara snack om det heter multi eller dual-gnss och dess vara eller inte vara, och vad skillnaden är ?. Om vi bortser från det, vad är senaste från er som kört den ett tag? Gärna om ni har kört ex x30 och kanske nya 1040.

Har en 530 idag som börjar bli lite trött, framförallt i batteriet. Navigering, främst på väg (gravel, touring) är väl det som den används till mest, bortsett från att logga rundan såklart. Sen är det sensorintegration med Varia och pulsband jag använder. Funktioner som verkar saknas på Edge Explore 2 kan jag vara utan (Wifi, Di2 integration, workouts, strava live och power pins nämns i genomgången av den). USB-C är ju önskat.

Har kört Garmin enheter ett tag, även klocka, men visst, ett alternativ är väl att titta på Wahoo eller något annat. För med Explore 2 går jag ändå miste om samlad trainig effect/belastning med Garmin Connect / Forerunner eller?

Alternativet är ju 1040 men jag vet inte om jag blir så mycket gladare av att lägga ytterligare 2500:- på den med tanke på vad jag använder den till och min 530 sköter sig ju hyggligt men en större skärm och lite bättre navigeringsfunktioner (samt batteri) är ju det jag primärt saknar

Lite osäker på exakt vad du vill den ska synka in men training effect fick jag in under senaste bikepackingturen som spårade med min GEE2. Min Fenix agerade bara pulsmätare. Ser cykelturer med Exploren i klockan också men det är väl ingen chock.

Bilagor

• IMG_2516.png
    IMG_2516.png
    58.4 KB · Besök: 60
Garmin Edge Explore 2
Om vi bortser från det, vad är senaste från er som kört den ett tag?
Har kört 1030+ och 1040 vilka känns klart mer premium, men inte värda extrapengarna för mig. Men en detalj med Explore 2 gör mig helt nipprig, och det är att det bara finns tre aktivitetsprofiler som inte går att redigera — Indoor, Road och Off-Road. Alla mina mtb-turer reggas som gravel rides på Garmin, Strava och Trailforks och man måste gå in manuellt och ändra alla efteråt. Jäkla skitsak som orsakar massa extraarbete.

Garmin Edge Explore 2
Lite osäker på exakt vad du vill den ska synka in men training effect fick jag in under senaste bikepackingturen som spårade med min GEE2. Min Fenix agerade bara pulsmätare. Ser cykelturer med Exploren i klockan också men det är väl ingen chock.
Jag kanske använder fel begrepp och det är kanske inte samma, men saker som Physio TrueUp, Body Battery mm synkas mellan enheterna och tas i beaktning, dvs att "belastningsmätaren" på klockan räknar in aktiviteter gjorda på Edge Explore

Garmin Edge Explore 2
Har kört 1030+ och 1040 vilka känns klart mer premium, men inte värda extrapengarna för mig. Men en detalj med Explore 2 gör mig helt nipprig, och det är att det bara finns tre aktivitetsprofiler som inte går att redigera — Indoor, Road och Off-Road. Alla mina mtb-turer reggas som gravel rides på Garmin, Strava och Trailforks och man måste gå in manuellt och ändra alla efteråt. Jäkla skitsak som orsakar massa extraarbete.
Det verkar ju onödigt dumt. Tolkar det på dig som att Strava översätter profilen "Off-road" som Gravel då? I mitt fall kanske inte avgörande då jag i stort sett alltid cyklar "road" eller "gravel" och det är primärt vid längre landsväg, gravel och touring som jag använder ruttplanering och navigering

Garmin Edge Explore 2
Nej det är Garmin själva som tolkar Off-Road som Gravel, syns även på Garmin Connect. Sedan synkar den över den som gravel till de andra tjänsterna.
Märkligt. Hade ju varit mer logiskt med off-road som MTB, och road=road/gravel. Och indoor känns ju lite konstigt när man samtidigt tagit bort dedikerade träningsfunktioner. Men i grunden är det nog inget problem för mig.

Garmin Edge Explore 2
Jag kanske använder fel begrepp och det är kanske inte samma, men saker som Physio TrueUp, Body Battery mm synkas mellan enheterna och tas i beaktning, dvs att "belastningsmätaren" på klockan räknar in aktiviteter gjorda på Edge Explore
Svarar mig själv, läste recensionen på DC rainmaker och det verkar mest vara att enheten i sig inte beräknar träningsbelastning mm. men sen står det så här

"The cool part is if you’ve got a Garmin watch, it contributes to Physio True-Up, so if you’re riding with a power meter and perhaps have a higher-end Forerunner or Fenix series, this will send the completed ride files to that, where those watches will do all the fancy calculations for training load/recovery (to be displayed on those watches)."

Så jag tolkar det som att det är det jag efterfrågar

Garmin Edge Explore 2
Svarar mig själv, läste recensionen på DC rainmaker och det verkar mest vara att enheten i sig inte beräknar träningsbelastning mm. men sen står det så här

"The cool part is if you’ve got a Garmin watch, it contributes to Physio True-Up, so if you’re riding with a power meter and perhaps have a higher-end Forerunner or Fenix series, this will send the completed ride files to that, where those watches will do all the fancy calculations for training load/recovery (to be displayed on those watches)."

Så jag tolkar det som att det är det jag efterfrågar
Låter som det! Kollade body battery under bikepacking-dagarna och det slutade på 5 varje dag. Då hade jag som sagt klockan på armen under cyklingen, men det är ju inte ett särskilt svårt krav att uppnå. Märkte att Garmin Connect tyckte att jag sysslade med återhämtning under de fyra dagarna, men det var nog pga zon 2-cykling hela tiden, inte för att den missade att plocka upp nåt.

Garmin Edge Explore 2
Märkligt. Hade ju varit mer logiskt med off-road som MTB, och road=road/gravel. Och indoor känns ju lite konstigt när man samtidigt tagit bort dedikerade träningsfunktioner. Men i grunden är det nog inget problem för mig.
Precis, Road, Gravel och MTB hade väl varit vettigare profiler om man nu envist ska begränsa enheten till tre profiler. Den funkar toppen för att navigera i skogen, vilket är hela poängen för mig, men nu har jag på lite krokiga omvägar fått en 1040 så Explore 2:an åker nog ut på K&S.

Garmin Edge Explore 2
Precis, Road, Gravel och MTB hade väl varit vettigare profiler om man nu envist ska begränsa enheten till tre profiler. Den funkar toppen för att navigera i skogen, vilket är hela poängen för mig, men nu har jag på lite krokiga omvägar fått en 1040 så Explore 2:an åker nog ut på K&S.
Beslutar du dig för K&S så kan du ju slänga ett PM till mig först. Kan vara att jag är spekulant. Researchar vidare under tiden

Garmin Edge Explore 2
...och om moros väljer att inte köpa den ställer jag mig i kön av spekulanter. Får se om jag lyckas hålla mig från att spontanköpa en tillräckligt länge bara.

Garmin Edge Explore 2
Fortsätter här då det verkar finnas flera som lusläst instruktionsböcker :)

Jag är spekulant på Explore 2 efter att ha varit utan garmin i 5 år (hade 1000 innan). Jag ska ha den främst till navigering på landsväg/grus men även lite i skog. Lägger in rutter på förhand. Två frågor jag hoppas nån kan svara på:

1) Kan man skapa rutter i telefonen och skicka över eller behöver man gå via laptop?

2) Funkar det att ladda upp rundan (Strava) via appen utan att ha tillgång till Wi-Fi? Bluetooth eller så? Försöker förstå vad det egentligen är för fördelar med Wi-Fi i min situation.

Garmin Edge Explore 2
1) Kan man skapa rutter i telefonen och skicka över eller behöver man gå via laptop?
Ja
Du gör det i appen Garmin Connect, det funkar till (nästan) alla Garmin Edge och en hel del av Garmins GPSklockor

2) Funkar det att ladda upp rundan (Strava) via appen utan att ha tillgång till Wi-Fi? Bluetooth eller så? Försöker förstå vad det egentligen är för fördelar med Wi-Fi i min situation.
Rundan finns med all sannolikhet inte i den apparat(vilken?) som du har appen(vilken?) i utan i "molnet".
Men om appen finns i en apparat med dataabonnemang gör du på samma sätt som med aktiv WiFi.

Garmin Edge Explore 2
Fortsätter här då det verkar finnas flera som lusläst instruktionsböcker :)

Jag är spekulant på Explore 2 efter att ha varit utan garmin i 5 år (hade 1000 innan). Jag ska ha den främst till navigering på landsväg/grus men även lite i skog. Lägger in rutter på förhand. Två frågor jag hoppas nån kan svara på:

Utan wifi så går Egde via bluetooth och din telefon för att synkronisera. Med wifi kan den kommunicera direkt med internet utan din telefon så länge du är på ett känt wifi. Jag har wifi på min Forerunner men inte på min Edge. Har aldrig sett ett behov av wifi så när jag köpte min Edge Explore 2 så struntade jag helt i att det saknades

Garmin Edge Explore 2
Ja
Du gör det i appen Garmin Connect, det funkar till (nästan) alla Garmin Edge och en hel del av Garmins GPSklockor

Rundan finns med all sannolikhet inte i den apparat(vilken?) som du har appen(vilken?) i utan i "molnet".
Men om appen finns i en apparat med dataabonnemang gör du på samma sätt som med aktiv WiFi.
Utan wifi så går Egde via bluetooth och din telefon för att synkronisera. Med wifi kan den kommunicera direkt med internet utan din telefon så länge du är på ett känt wifi. Jag har wifi på min Forerunner men inte på min Edge. Har aldrig sett ett behov av wifi så när jag köpte min Edge Explore 2 så struntade jag helt i att det saknades

Tack! det låter helt klart som att wi-fi och omfattande träniongsfunktioner är överflödigt för mitt användande. Kokar nog ner till att Explore 2 är maskinen för mig i nuläget.

Garmin Edge Explore 2
Jag fortsätter med att fråga om andra EE2 användare har brutala problem med Ant+ sensorer? Söker man verkar det finnas en del på internet som har samma problem men ingen lösning.

Mitt pulsband som jag använt i många år till min Edge 530 och Forerunner 745 är katastrof. Har man tur att det parar så lägger det av under passet. När man märker det så kan man inte få det att koppla igen utan att stoppa turen och stänga/starta enheten. 4/5 gånger så ansluter den men annars krävs en full omstart. Rätt frustrerande. Hände flera gånger per dag förra veckan. .

Ett tips var att återställa enheten och välja att inte importera gamla sensorer (ny funktion i nyare garmin) men det hjälpte inte. Resulterade att den inte alls hittar sensorn. Sensorn har även BT så den kom in men jag vill hellre ha ANT. Sensorn ansluter direkt till klockan utan några som helst problem

Garmin Edge Explore 2
Mitt pulsband som jag använt i många år till min Edge 530 och Forerunner 745 är katastrof.
Jag har tidigare här tipsat om Netonnets pulsband, Andersson HRM803
för endast 199 SEK
andersson-hrm803-dual-band-mode-heart-rate-monitor(1014059)_411289_1_Normal_Large.webp

Men det står nu där att det är utgående och inte säljs på nätet längre, men har du tur finns det i en butik nära dig

Jag har själv ett anderssonpulsband sedan ett drygt år (pga att jag glömde mitt Garmin på landet) och det har fungerat utan problem både med min Garmin GPSklocka och mina Edge.

Garmin Edge Explore 2
Jag har tidigare här tipsat om Netonnets pulsband, Andersson HRM803
för endast 199 SEK
andersson-hrm803-dual-band-mode-heart-rate-monitor(1014059)_411289_1_Normal_Large.webp

Men det står nu där att det är utgående och inte säljs på nätet längre, men har du tur finns det i en butik nära dig

Jag har själv ett anderssonpulsband sedan ett drygt år (pga att jag glömde mitt Garmin på landet) och det har fungerat utan problem både med min Garmin GPSklocka och mina Edge.
Har inget med pulsbandet att göra.

Jag har Andersson bandet också. Samt detta jag använder nu som är en snarlik variant. Aldrig varit några problem med min 530 eller FR745

Garmin Edge Explore 2
Jag står i begrepp att köpa kadenssensor (och ev hastighetssensor). Då undrar jag, tillför en hastighetssensor något substantiellt jmf med den vanliga (gps-baserade) hastighetsmätaren, eller ska jag nöja mig med kadenssensorn?

Blev även fundersam när 2h cykling syntes dra hela 25% av batteri kapaciteten, när explorer 2 påstås ha 16h drifttid på icke sparläge enl spec. Vad får ni andra för drifttid på era explorer-2?

Garmin Edge Explore 2
Jag står i begrepp att köpa kadenssensor (och ev hastighetssensor). Då undrar jag, tillför en hastighetssensor något substantiellt jmf med den vanliga (gps-baserade) hastighetsmätaren
Ja, det tycker jag.
Men det beror på var du cyklar och vilka satelliter du tar emot

eller ska jag nöja mig med kadenssensorn?
Jag tycker att kombinerade hastighets o kadenssensorer, typ GSC10, fortf är de bästa
GSC10 är ganska dyr, men det finns alternativ, tex:
Coospo BK805
OBS: Jag har ingen som helst egen erfarenhet av BK805

Garmin Edge Explore 2
Blev även fundersam när 2h cykling syntes dra hela 25% av batteri kapaciteten, när explorer 2 påstås ha 16h drifttid på icke sparläge enl spec. Vad får ni andra för drifttid på era explorer-2?
Du får nog pilla lite i strömsparinställningarna. Jag kör utan bakgrundsbelysning (fast Garmin envisas med att slå på den så man får kolla då och då) och uppskattar lite grovt att två timmars cykling tar ca. 10%. Även med bakgrundsbelysning på är den helt ok, inga 25% på två timmar i alla fall.

Garmin Edge Explore 2
Får med jämna mellanrum upp ett pipmeddelande med en vägsymbol överst följt av "Anpassad 1 10,00 km". Vad är detta och hur stänger jag av det?

Garmin Edge Explore 2
Kanske det, eller också piper den regelmässigt till för varje 10 km som har avverkats? Det ser ut att stämma med odometern.

Har en fråga på garmin connect appen. Vad betyder cirkeln med en tårtbit och ett tal i det nedre högra hörnet av kartbilden (till höger om solen)?

Screenshot_20240826-074007.png

Tillbaka
Topp