Börja med att sätt sag i millimeter eller procent av slaget vilket tillverkaren anger, för din cykel. Ofta kan det vara mer än ett värde, ett för "trail" ett för "utför", där utför har mer sag, sitter djupare i slaget, mer plush, mindre trampeffektivt. Baklänkage kan vara superkritiska. Där kan ett par millimeter fel göra att du får en bakfjädring som inte fungerar som det är tänkt alls. Santa cruz första versioner av VPP, var kinkiga som fanken, länkagen idag är skapligt kinkiga också, där bör du helt klart följa tillverkerens rekommendationer. Avvika lite lite går väl men inte jättemycket.
Mät sag, det är inte svårt alls. Ibland drar jag ut en tur utan vätskerygga och verktyg, då väger jag, kanske 3 kilo, mindre, det känns i hur bakfjädringen uppför sig på min ripmo ganska tydligt.
Vikten på dig är ett uselt mått därför att vi är alla olika skapta, sitter/står olika på hojjen, jag som är lång och smal får vikten längre bak, mindre fram som exempel. Så, fox och tillverkarens rekommendation för fox36an jag har, baserat på min vikt, ligger mycket för högt. Pumpar jag den så kan jag nästan köpa en stel gaffel. Nästan då. ;) Jag tror jag ligger typ 20 psi lägre, vilket är mycket när värdena är en bra bit under 100. Det kanske är för att min vikt är för någon 10 cm kortare än jag? Men det är lite tycke och smak också.