Akut hjälp! Cykelgubben förstörde min växel! Knakar och brakar!

Hjälp!

Hämtade min cykel från reparation idag på eftermiddagen – i sämre skick än när jag lämnade den! ?

Panik! Midsommar!

Det är 7 växlad Nexus där växeln sitter i navet på bakhjulet.

När jag växlar igenom registret och växlar ner från 7 till 1 och upp till 2 börjar hela kedjan skorra och braka!

Kan jag göra något? Vad!?

Rädda min midsommar!

Senast ändrad:
Hjälp!

Hämtade min cykel från reparation idag på eftermiddagen – i sämre skick än när jag lämnade den! ?

Panik! Mindsommar!

När jag växlar igenom registret och växlar ner från 7 till 1 och upp till 2 börjar hela kedjan skorra och braka!

Rädda min midsommar!
Ska du cykla på midsommar? Ät lite sill och ta det lugnt så går du tillbaka till gubben när han öppnar på måndag.

Har du påtalat problemet för den som reparerade cykeln? Annars är väl det den första åtgärden, tänker jag.

Det verkar som att du har ett val att göra, antingen vänta till måndag och låta verkstan få ny chans att åtgärda det, eller försöka fixa det själv. I det senare fallet antar jag att det kan bli svårt att få någon hjälp/ersättning senare från cykelverkstaden. De kan ju lätt hävda att det är du som klåpat dig. Men du kanske redan har bestämt dig för att inte befatta dig mer med cykelverkstaden.

Hjälp!

Panik! Midsommar!

Rädda min midsommar!
Hustrun köpte en el-cykel för ett par år sedan med 7 växlat Nexusnav. Första provturen bara knas men växlarna. När jag kollade var inte vajernippeln vid navet åtdragen. Fyra mil till handlaren så han fick ge instruktion via telefon hur växeln ska justeras. Kan naturligtvis vara olika beroende på årsmodell men på hustruns cykel gör man så här. På den del vid navet som rör sig när man ändrar växelläge finns en liten gul punkt. På fasta delen av navet innanför finns en likadan gul punkt. Punkterna är små och lite svåra att se speciellt om det är olja och smuts där. Torka med trasa och leta. Hittar du två gula punkter så är växlarna lätta att justera. Ställ reglaget på växelläge fyra. Justera sen vajern så att de gula punkterna står exakt mitt emot varandra. Om du har ett likadant nav och hittar de gula punkterna är det lätt som en plätt fixat och midsommarhelgen är räddad. Lycka till!

Hustrun köpte en el-cykel för ett par år sedan med 7 växlat Nexusnav. Första provturen bara knas men växlarna. När jag kollade var inte vajernippeln vid navet åtdragen. Fyra mil till handlaren så han fick ge instruktion via telefon hur växeln ska justeras. Kan naturligtvis vara olika beroende på årsmodell men på hustruns cykel gör man så här. På den del vid navet som rör sig när man ändrar växelläge finns en liten gul punkt. På fasta delen av navet innanför finns en likadan gul punkt. Punkterna är små och lite svåra att se speciellt om det är olja och smuts där. Torka med trasa och leta. Hittar du två gula punkter så är växlarna lätta att justera. Ställ reglaget på växelläge fyra. Justera sen vajern så att de gula punkterna står exakt mitt emot varandra. Om du har ett likadant nav och hittar de gula punkterna är det lätt som en plätt fixat och midsommarhelgen är räddad. Lycka till!
Som video:

nexus7 är en monolit bland växelnav. det brukar växla som en dröm.

hylsan till vajern kan ha hamnat fel, vid hjulet eller handtaget. fästet från vajern till växelmekanismen kan vara felvänd, själva växelmekanismen kan också monteras åt fel håll på navet.

annars låter ditt problem som ett klassiskt fall av att växelvajern delvis gått av uppe i handtaget. var växelproblem orsak till att du lämnade in cykeln? byttes vajern...?

Tillbaka
Topp