El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag har aldrig kunnat relatera till den här typen av resonemang, som liknar ”Vi borde antingen sälja marijuana på Systembolaget eller helt förbjuda alkoholförsäljning, för båda två är minsann droger och det är ologiskt att det ena får säljas och det andra inte!”.

Två fel gör inte ett rätt. I min värld.

För övrigt är det ett stort problem med framförallt fritidsbåtstrafik. Många, däribland jag, har äldre motorer som släpper ut mycket skit i vattnet och luften. Det är därför det är förbjudet att köra tvåtakt i vissa sjöar.
Nu var det inte ett resonemang från min sida utan snarare någon slags sammanfattning av vad NVV tycker i dessa frågor så som jag förstått det hela.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu var det inte ett resonemang från min sida utan snarare någon slags sammanfattning av vad NVV tycker i dessa frågor så som jag förstått det hela.
Nja, jag tycker de är ganska konsekventa när det gäller elcykel resp snöskoter. Konstaterar att ingendera av dem omfattas av allemansrätten, men inte heller Terrängkörningslagen (enl den är det ok att köra på snötäckt mark), därför är båda ok att köra i terräng men kräver markägarens tillstånd. När det gäller snöskoter säger de också att det bästa är att hålla sig till leder (troligtvis eftersom de är anlagda med tillstånd av markägare, så där vet man ju att tillstånd finns).
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nja, jag tycker de är ganska konsekventa när det gäller elcykel resp snöskoter. Konstaterar att ingendera av dem omfattas av allemansrätten, men inte heller Terrängkörningslagen (enl den är det ok att köra på snötäckt mark), därför är båda ok att köra i terräng men kräver markägarens tillstånd. När det gäller snöskoter säger de också att det bästa är att hålla sig till leder (troligtvis eftersom de är anlagda med tillstånd av markägare, så där vet man ju att tillstånd finns).
Nja, jag tycker de är ganska inkonsekventa? Snöskoter anses tillåtet där det inte är förbjudet, Elcykel anses förbjudet där det inte är tillåtet. Det är en rätt betydande skillnad, tycker du inte?

"Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen."
"Ta i förväg reda på om det finns några områden med begränsningar för snöskotertrafik där du har tänkt att köra snöskoter."
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
"Mord är värre än fortkörning. Varför kan inte polisen låta (oss) fortkörare vara?"

Jag tycker väl bara att LRF/bönderna bör ha ca 20 saker (minst) att prioritera avsevärt högre i deras egna verksamhet i ett miljöperspektiv före någon sorts kampanj mot elcyklister. Hur sjutton har ens detta kommit att bli en prioriterad fråga för just LRF/bönderna ? mycket fascinerande men det har kanske att göra med att bönderna äger mycket skog och mark. ? Det är väl jag som har för dålig koll på LRF, denna uppenbara "maktfaktor" som tydligen rör sig inom en rätt stor domän. ? ?

LRF: "Enorma kalhyggen, avverkning av skog, skogs/lantbruksmaskiner i mängder, enorma mängder gödsel, fine men kom inte här du med din jäkla elcykel på våra stigar, det riskerar förstöra vår natur."

Jag undrar för övrigt var alla dessa elcyklar i våra skogar finns förutom mindre problemområden i tex Hellas?
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nja, jag tycker de är ganska inkonsekventa? Snöskoter anses tillåtet där det inte är förbjudet, Elcykel anses förbjudet där det inte är tillåtet. Det är en rätt betydande skillnad, tycker du inte?

"Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen."
"Ta i förväg reda på om det finns några områden med begränsningar för snöskotertrafik där du har tänkt att köra snöskoter."
Snöskoter och motorbåtstrafik anses väl tillåtet där det inte är föbjudet om jag fattar det rätt. Men inget av det har väl direkt med allemansrätten att göra?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Snöskoter och motorbåtstrafik anses väl tillåtet där det inte är föbjudet om jag fattar det rätt. Men inget av det har väl direkt med allemansrätten att göra?
Nej, jag håller med. Elcyklar, snöskotrar, motorbåtar, körning med bil på is osv ingår inte i allemansrätten. Det de har gemensamt förutom det är att NVV har "tolkat vad som gäller" och kommit fram till (tycker jag) helt olika saker. Elcyklister "måste ha tillstånd från markägare", övriga "kan vara förbjudna i lokala ordningsföreskrifter, kolla vad som gäller". Jag tycker att NVV binder ris åt egen rygg där - är man inte konsekvent i sina tolkningar är man inte speciellt trovärdig.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker väl bara att LRF/bönderna bör ha ca 20 saker (minst) att prioritera avsevärt högre i deras egna verksamhet i ett miljöperspektiv före någon sorts kampanj mot elcyklister. Hur sjutton har ens detta kommit att bli en prioriterad fråga för just LRF/bönderna ? mycket fascinerande men det har kanske att göra med att bönderna äger mycket skog och mark. ? Det är väl jag som har för dålig koll på LRF, denna uppenbara "maktfaktor" som tydligen rör sig inom en rätt stor domän. ? ?

LRF: "Enorma kalhyggen, avverkning av skog, skogs/lantbruksmaskiner i mängder, enorma mängder gödsel, fine men kom inte här du med din jäkla elcykel på våra stigar, det riskerar förstöra vår natur."
Jag är inte oense med dig om att det finns värre saker (kalhygge och markberedning är ingen höjdare för naturvärdena). Det betyder inte att vi ska låta bli att ta ansvar för det VI gör. Att det är rätt laglöst för markägarna betyder inte att det blir bättre för oss som gillar allemansrätten (dvs gå på andras mark) om VI beter oss laglöst på ANDRAS mark.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker väl bara att LRF/bönderna bör ha ca 20 saker (minst) att prioritera avsevärt högre i deras egna verksamhet i ett miljöperspektiv före någon sorts kampanj mot elcyklister. Hur sjutton har ens detta kommit att bli en prioriterad fråga för just LRF/bönderna ? mycket fascinerande men det har kanske att göra med att bönderna äger mycket skog och mark. ? Det är väl jag som har för dålig koll på LRF, denna uppenbara "maktfaktor" som tydligen rör sig inom en rätt stor domän. ? ?

LRF: "Enorma kalhyggen, avverkning av skog, skogs/lantbruksmaskiner i mängder, enorma mängder gödsel, fine men kom inte här du med din jäkla elcykel på våra stigar, det riskerar förstöra vår natur."

Jag undrar för övrigt var alla dessa elcyklar i våra skogar finns förutom mindre problemområden i tex Hellas?
Vad har miljö och klimat med äganderätt och allemansrätten att göra?
Och ja, du har uppenbarligen dålig koll på de gröna näringarna och dess betydelse för samhället.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nej, jag håller med. Elcyklar, snöskotrar, motorbåtar, körning med bil på is osv ingår inte i allemansrätten. Det de har gemensamt förutom det är att NVV har "tolkat vad som gäller" och kommit fram till (tycker jag) helt olika saker. Elcyklister "måste ha tillstånd från markägare", övriga "kan vara förbjudna i lokala ordningsföreskrifter, kolla vad som gäller". Jag tycker att NVV binder ris åt egen rygg där - är man inte konsekvent i sina tolkningar är man inte speciellt trovärdig.
Just det där med tillstånd från markägare tycker jag är ganska obegripligt. Enligt terrängkörningslagen får man köra i vissa fall med vissa fordon osv och enligt allemansrätten får man färdas utan motor typ. Varför ska då markägaren tillåta någon nöjeskörning med elcykel som inte gäller i några andra fall?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, det hela är rent fruktansvärt, fy f-n, kolla in det enorma batteripacket där bak som riktigt trycker ner cykeln mot markytan vilket orsakar enorm förödelse i skog och mark.

1719222572245.png


ännu värre, brutalt, här ser de ut att svänga av vägen i riktning mot skogen men man kan skönja en viss tvekan mot detta uppenbara och allvarliga miljöbrott, en cyklist verkar redan tagit till flykten (en förbannad bonde har sett dem, självklart medlem i LRF)
1719222837667.png


här ett exemplar från Danmark parkerad mitt på gräsmattan vilket enbart är ok om det är din egen trädgård
1719222970004.png


Vi behöver verkligen värna om allemansrätten, förbud är vägen att gå.
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, det hela är rent fruktansvärt, fy f-n, kolla in det enorma batteripacket där bak som riktigt trycker ner cykeln mot markytan vilket orsakar enorm förödelse i skog och mark.
Visa bilaga 707497

ännu värre, brutalt, här ser de ut att svänga av vägen i riktning mot skogen men man kan skönja en viss tvekan mot detta uppenbara och allvarliga lagbrott
Visa bilaga 707498
Så, du vill inte diskutera som en vuxen? Fine. Finns inga problem. Markägarna ÄLSKAR andra på sina marker. Bärplockare, cyklister och enduroåkare (de senare hjälper ju till med markberedningen, något som de själva sysslar med!). Och markägarna tar inte några till några argument för att förbjuda dem. Har aldrig hänt, kommer aldrig att hända. Allt löst!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Så, du vill inte diskutera som en vuxen? Fine. Finns inga problem. Markägarna ÄLSKAR andra på sina marker. Bärplockare, cyklister och enduroåkare (de senare hjälper ju till med markberedningen, något som de själva sysslar med!). Och markägarna tar inte några till några argument för att förbjuda dem. Har aldrig hänt, kommer aldrig att hända. Allt löst!

Det hela är ju rent skrattretande fjanteri och måste självklart tillåtas så länge som elcykeln möter de kriterium som finns för att det ska vara en laglig elcykel men fortsätt ni gärna diskutera det hela. ?

Peace
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, det hela är rent fruktansvärt, fy f-n, kolla in det enorma batteripacket där bak som riktigt trycker ner cykeln mot markytan vilket orsakar enorm förödelse i skog och mark.

Visa bilaga 707497

ännu värre, brutalt, här ser de ut att svänga av vägen i riktning mot skogen men man kan skönja en viss tvekan mot detta uppenbara och allvarliga miljöbrott, en cyklist verkar redan tagit till flykten (en förbannad bonde har sett dem)
Visa bilaga 707498

här ett exemplar från Danmark parkerad mitt på gräsmattan vilket enbart är ok om det är din egen trädgård
Visa bilaga 707499

Vi behöver verkligen värna om allemansrätten, förbud är vägen att gå.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det hela är ju rent skrattretande fjanteri och måste självklart tillåtas så länge som elcykeln möter de kriterium som finns för att det ska vara en laglig elcykel men fortsätt ni gärna diskutera det hela. ?

Peace
Så, du ville inte tillföra nånting förutom "fjanteri"? Stort! Eftersom markägarna markbereder borde allemansrätten innebära markberedning för alla. Over and out!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Naturvårdverket ser väldigt allvarligt på det här. Miljörättsjurist vid Naturvårdsverket, Nils Hallberg pratar om fängelse upp till sex månader i en intervju för några månader sedan:

Naturvårdsverkets tolkning av allemansrätten och elcyklarna har gällt sedan 2017. Efter så många år borde det finnas erfarenhet av hur regeln respekteras och hur rättssystemet ser på elcyklister som missbrukat allemansrätten. Men ännu har inte frågan prövats av rättsväsendet.

Det verkar alltså inte finnas exempel där elcyklister i naturen påträffats, och att det sedan prövats i domstol.

– Jag har ännu inte sett något ärende som hamnat i domstol, konstaterar Nils Hallberg, miljörättsjurist vid Naturvårdsverket.

– Men om ett sådant ärende skulle hamna i en tingsrätt skulle det inte räcka. För att bli en prejudicerande, vägledande dom krävs att den meddelas av Högsta domstolen.

Vi frågar Nils Hallberg om han har en uppfattning om möjliga straff. Svaret blir förstås en spekulation:

– Färdsel i terrängen med motorfordon kräver alltid markägarens medgivande och ibland också dispens från terrängkörningslagen. Att ändå cykla med elcykel på någon annans mark skulle kunna ses som tagande av olovlig väg. Beroende på överträdelsens omfattning och grad, så kan påföljden bli böter eller fängelse upp till sex månader. Uppstår skador följer också skadeståndsansvar gentemot markägaren.

– Men jag har svårt att se fängelse utdömas för elcyklisterna. Men vi får svar den dag frågan prövas i domstol.

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Så, du ville inte tillföra nånting förutom "fjanteri"? Stort! Eftersom markägarna markbereder borde allemansrätten innebära markberedning för alla. Over and out!

Ja, strikt personligen tycker jag det är rent fjanteri och att man inte behöver göra skillnad på "ickemotoriserade cyklar" vs lagliga elcyklar sett ur allemansrättens perspektiv. Skulle det mot all förmodan skapa problem får man väl hantera frågan på nytt, inte värre än så. Men jag förstår att min åsikt är mycket kontroversiell här (konstigt nog ?).
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, strikt personligen tycker jag det är rent fjanteri och att man inte behöver göra skillnad på "ickemotoriserade cyklar" vs lagliga elcyklar sett ur allemansrättens perspektiv. Skulle det mot all förmodan skapa problem får man väl hantera frågan på nytt, inte värre än så. Men jag förstår att min åsikt är mycket kontroversiell här (konstigt nog ?).
Är detta en cykel, låt höra din högst personliga åsikt (den väger ju tyngre).
Screenshot_20240620_145141_Chrome.jpg
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Naturvårdverket ser väldigt allvarligt på det här. Miljörättsjurist vid Naturvårdsverket, Nils Hallberg pratar om fängelse upp till sex månader i en intervju för några månader sedan:

Naturvårdsverkets tolkning av allemansrätten och elcyklarna har gällt sedan 2017. Efter så många år borde det finnas erfarenhet av hur regeln respekteras och hur rättssystemet ser på elcyklister som missbrukat allemansrätten. Men ännu har inte frågan prövats av rättsväsendet.

Vaddå missbrukat - Traffikverket samt EU har fastställt att en E-MTB (under viss Kwh mm) är en cykel - o cykla får man göra enl allemansrätten. Denne Nils Hallberg försöker verkligen skapa rubriker där de inte existerar
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Är detta en cykel, låt höra din högst personliga åsikt (den väger ju tyngre).
Hehe, har ingen koll på just denna modell ? men jag anser absolut att det ska ställas lagliga krav på vad som är en elcykel och skulle detta regelverk vara för vagt med kryphål får man väl helt enkelt strama åt det? Kan ju tex bli lite udda/fel om den uppfyller de aktuella krav som finns men väger 300 kg. Men tycker det nog ryms inom ramen för sunt förnuft.
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Naturvårdverket ser väldigt allvarligt på det här. Miljörättsjurist vid Naturvårdsverket, Nils Hallberg pratar om fängelse upp till sex månader i en intervju för några månader sedan:

Du och Nisse gjorde min dag ? Hoppas de fixar ett effektivt angiverisystem också när de ändå är igång.

Stackars satar
1719228596348.png
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hehe, har ingen koll på just denna modell ? men jag anser absolut att det ska ställas lagliga krav på vad som är en elcykel och skulle detta regelverk vara för vagt får man helt enkelt strama åt det. Kan ju tex bli lite udda/fel om den uppfyller de aktuella krav som finns men väger 300 kg.
"Hehe". Inget svar, alltså. :) Inget fjanteri här inte!

Gränsdragningen mellan "motor" och "inte motor" är vag. Eller, inte relevant. Men en annan gränsdragning mellan olika fordon (med och utan motor och olika vikt) där ett gäng parametrar tillsammans avgör vad som är vad, är acceptabelt. Bara ett problem man kan lösa? :) Wow.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Naturvårdverket ser väldigt allvarligt på det här. Miljörättsjurist vid Naturvårdsverket, Nils Hallberg pratar om fängelse upp till sex månader i en intervju för några månader sedan:

Naturvårdsverkets tolkning av allemansrätten och elcyklarna har gällt sedan 2017. Efter så många år borde det finnas erfarenhet av hur regeln respekteras och hur rättssystemet ser på elcyklister som missbrukat allemansrätten. Men ännu har inte frågan prövats av rättsväsendet.

Det verkar alltså inte finnas exempel där elcyklister i naturen påträffats, och att det sedan prövats i domstol.

– Jag har ännu inte sett något ärende som hamnat i domstol, konstaterar Nils Hallberg, miljörättsjurist vid Naturvårdsverket.

– Men om ett sådant ärende skulle hamna i en tingsrätt skulle det inte räcka. För att bli en prejudicerande, vägledande dom krävs att den meddelas av Högsta domstolen.

Vi frågar Nils Hallberg om han har en uppfattning om möjliga straff. Svaret blir förstås en spekulation:

– Färdsel i terrängen med motorfordon kräver alltid markägarens medgivande och ibland också dispens från terrängkörningslagen. Att ändå cykla med elcykel på någon annans mark skulle kunna ses som tagande av olovlig väg. Beroende på överträdelsens omfattning och grad, så kan påföljden bli böter eller fängelse upp till sex månader. Uppstår skador följer också skadeståndsansvar gentemot markägaren.

– Men jag har svårt att se fängelse utdömas för elcyklisterna. Men vi får svar den dag frågan prövas i domstol.

Väldigt konstig text det där ? Hurdå "missbrukat allemansrätten" - de omfattas ju inte? "Färdsel i terräng med motorfordon" är väl inte tillåtet även om man har markägarens tillstånd? Om man inte ägnar sig åt skogs- eller jordbruk då. Och vad har det här med miljörätt att göra? Vilken lag är det han anser att man bryter mot som skulle ge sex månaders fängelse? Låter ju som att han syftar på TKL men ingen jurist kan väl tro att det finns nåt att hämta där som läget är nu?
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
"Hehe". Inget svar, alltså. :) Inget fjanteri här inte!

Gränsdragningen mellan "motor" och "inte motor" är vag. Eller, inte relevant. Men en annan gränsdragning mellan olika fordon (med och utan motor och olika vikt) där ett gäng parametrar tillsammans avgör vad som är vad, är acceptabelt. Bara ett problem man kan lösa? :) Wow.

Vad menar du, stör det dig att jag inte svarar på en bild av ett fånigt elfordon som du skickar i tråden?

Jag anser att ett regelverk för vad som ska klassas som en elcykel behövs och finns det kryphål bör detta självklart åtgärdas.

Förstår att du är road av att anmärka på ord och tydligen uttrycker jag mig luddigt, ledsen för det.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad menar du, att jag inte svarar på en bild av ett fånigt elfordon som du skickar i tråden, stör det dig?

Jag anser att ett regelverk för vad som ska klassas som en elcykel behövs och finns det kryphål bör detta självklart åtgärdas.

Förstått att du är road av att anmärka på ord och tydligen uttrycker jag mig luddigt, ledsen för det.
Det är intressant att du inte vill/kan svara. Är det "ett fånigt elfordon" eller är det en cykel? Jag blir inte det minsta störd av att du inte vill svara. :)

Det finns regelverk (men allemansrätten är ingen lag). Man kan naturligtvis förfina regelverk och föreskrifter. Om allemansrätten INTE anses inkludera motorer, är då motorer okej? Är det ett bra och logiskt kryphål att tillåta elmotorer när man inte vill ha motorer alls?

Varför uttrycker du dig inte tydligt från början? Är du, som är luddig (och anklagar andra för "fjanterier"), rätt person att prata regelverk och lagar? Är inte lagar och regelverk till för att just få bort luddigheter och kryphål? Är de som desperat försöker hitta kryphål för att få göra som de VILL, verkligen rätt personer att skriva regelverk?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad menar du, stör det dig att jag inte svarar på en bild av ett fånigt elfordon som du skickar i tråden?

Jag anser att ett regelverk för vad som ska klassas som en elcykel behövs och finns det kryphål bör detta självklart åtgärdas.

Förstår att du är road av att anmärka på ord och tydligen uttrycker jag mig luddigt, ledsen för det.
Jag håller med om att det behövs ett regelverk för vad som klassas som elcykel. Problemet nu är ju att de klassas som cykel, vilket ställer till problem med allemansrätten som är icke-motoriserad.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Börjar inte den här tråden blir lite tjatig? Det enklaste är väl om alla cyklister och elcyklister har hundratusen kronor med sig i camelbaken. Om man lyckas låta bli att störa, men råkar förstöra, ger man degen till markägaren.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Börjar inte den här tråden blir lite tjatig? Det enklaste är väl om alla cyklister och elcyklister har hundratusen kronor med sig i camelbaken. Om man lyckas låta bli att störa, men råkar förstöra, ger man degen till markägaren.
Otroligt tjatig tråd. Samma "argument" om och om igen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag håller med om att det behövs ett regelverk för vad som klassas som elcykel. Problemet nu är ju att de klassas som cykel, vilket ställer till problem med allemansrätten som är icke-motoriserad.

Frågan är hur stort detta "problem" egentligen är? ? Ni här i happytråden har hittat och verkar upprörda över "ett problem" som gemene man sannolikt är totalt ovetande om (alternativt inte bryr sig om alls).

Först när eller om myndigheter aktivt börjar bötfälla elcyklister alternativt sätta dem i 6 månaders fängelse som tex Nils Hallberg på Naturvårdsverket önskar ser jag det som ett allmänt problem.

Tror väl inte så många elcyklister med lagliga elcyklar bekymrar sig för fem jäkla ören, de cyklar på. (Visst, har ett uttråkat gäng från vischan med Iron Maiden västar köpt elmonster från Kina som gör 75 pinn i skogen eller trimmat ihop egna kraftfulla hemmabyggen är det en annan sak men jag syftar inte på denna kategori av bad boys/girls nu.)
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hur stort problem är det med fortkörning och rattfylla egentligen? Det är sämre med fortkörning och rattfylla än att hålla gränserna och köra nykter. Nej, det spelar liksom ingen roll att vissa kör dåligt nyktra.

Såklart är det gamla hårdrockssnubbar från vischan som är problemet. :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Frågan är hur stort detta "problem" egentligen är? ? Ni här i happytråden har hittat och verkar upprörda över "ett problem" som gemene man sannolikt är totalt ovetande om (alternativt inte bryr sig om alls).

Först när eller om myndigheter aktivt börjar bötfälla elcyklister alternativt sätta dem i 6 månaders fängelse som tex Nils Hallberg på Naturvårdsverket önskar ser jag det som ett allmänt problem.

Tror väl inte så många elcyklister med lagliga elcyklar bekymrar sig för fem jäkla ören, de cyklar på. (Visst, har ett uttråkat gäng från vischan med Iron Maiden västar köpt elmonster från Kina som gör 75 pinn i skogen eller trimmat ihop egna kraftfulla hemmabyggen är det en annan sak men jag syftar inte på denna kategori av bad boys/girls nu.)
Flera stora organisationer inom de gröna näringarna, vilka detta främst berör, samt Naturvårdsverket, tycker att det är ett problem.
Men visst, sitter man i sitt radhus i nån trist sthlms-förort, där det mest spännande i vardagen är cykelpendlingen in till kontoret, är det antagligen inget problem. Där ser man antagligen andra problem, vilka de som jobbar inom de gröna näringarna antagligen inte alls tycker är några problem…
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Flera stora organisationer inom de gröna näringarna, vilka detta främst berör, samt Naturvårdsverket, tycker att det är ett problem.
Men visst, sitter man i sitt radhus i nån trist sthlms-förort, där det mest spännande i vardagen är cykelpendlingen in till kontoret, är det antagligen inget problem. Där ser man antagligen andra problem, vilka de som jobbar inom de gröna näringarna antagligen inte alls tycker är några problem…
Happyister älskar att cykla i hellas, t.o.m. så pass att de skapat event veckovis under typ 15år för att cykla i grupp.

Stignätverket är långt och bitvis magiskt.

Men inget av det skulle finnas idag om folk höll sig till allemansrätten.
Dvs inte störa inte förstöra, och då skulle snällt dessa stigar och leder behöva vila från besökare i några år.
Men inte slutar hundratals happyister att cykla där för det.
Men fy bubblan om någon skulle göra samma sak med en elcykel.

Skulle vara jordens undergång och alla vanliga cyklister kanske måste tvingas sluta med att slita ner skogen. ?‍♂️
Kanske detta ändå är svart bälte i dubbelmoral. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Happyister älskar att cykla i hellas, t.o.m. så pass att de skapat event veckovis under typ 15år för att cykla i grupp.

Stignätverket är långt och bitvis magiskt.

Men inget av det skulle finnas idag om folk höll sig till allemansrätten.
Dvs inte störa inte förstöra, och då skulle snällt dessa stigar och leder behöva vila från besökare i några år.
Men inte slutar hundratals happyister att cykla där för det.
Men fy bubblan om någon skulle göra samma sak med en elcykel.

Skulle vara jordens undergång och alla vanliga cyklister kanske måste tvingas sluta med att slita ner skogen. ?‍♂️
Kanske detta ändå är svart bälte i dubbelmoral. ?
Jag vet inte ens vad ”Hellas” är för något, men tror att det är något skogsområde i Stockholm.

Varför skulle slitaget vara mindre allvarligt i andra skogar för att vissa människor cyklar i ”Hellas”?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Happyister älskar att cykla i hellas, t.o.m. så pass att de skapat event veckovis under typ 15år för att cykla i grupp.

Stignätverket är långt och bitvis magiskt.

Men inget av det skulle finnas idag om folk höll sig till allemansrätten.
Dvs inte störa inte förstöra, och då skulle snällt dessa stigar och leder behöva vila från besökare i några år.
Men inte slutar hundratals happyister att cykla där för det.
Men fy bubblan om någon skulle göra samma sak med en elcykel.

Skulle vara jordens undergång och alla vanliga cyklister kanske måste tvingas sluta med att slita ner skogen. ?‍♂️
Kanske detta ändå är svart bälte i dubbelmoral. ?
Kan du utveckla? Jag skulle säga att merparten skulle finnas även om alla höll sig till allemansrätten.

Att flytta på en pinne och lägga den i en viss riktning för att andra ska se att man kan cykla ditåt är inte att "förstöra" eller "störa". Och allemansrätten hindrar dig inte att cykla exakt rakt ut i spenaten. Inte heller förbjuder den att du upprepar framfarten tre gånger i veckan tills det finns en stig.
Det är ungefär så nya stigar kommer till, för er som inte visste. Men visst gör en del ingrepp som inte faller inom allemansrätten, men det är väl kanske en av femtio eller en av hundra personer.

--------------

För mig handlar det här fortfarande om de patetiska argument som framförs för elcykling. Och jag drar en moralisk gräns mellan att inte använda motor och att använda motor. Var drar du gränsen?

Edit: Jag cyklar en del med folk som elcyklar förresten. Fattar mest inte varför de gör det, men det är deras val. Själv väntar jag nog tills jag inte klarar att cykla utan motor. Det borde förhoppningsvis vara en bit över 70-årsåldern.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du och Nisse gjorde min dag ? Hoppas de fixar ett effektivt angiverisystem också när de ändå är igång.

Stackars satar
Visa bilaga 707514
Naturvårdsverket har inget operativt ansvar kopplat till allemansrätten. Miljörättsjurist vid Naturvårdsverket, Nils Hallberg, kanske ser Envarsgripande som en väg framåt:

Envarsgripande hittas i 24 kap 7 § 2st RB. Bestämmelsen säger att om den som har begått brott (som kan ge fängelse) påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar (enskilda). Envar får även gripa den som är efterlyst och den gripne ska skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Kan du utveckla? Jag skulle säga att merparten skulle finnas även om alla höll sig till allemansrätten.

Att flytta på en pinne och lägga den i en viss riktning för att andra ska se att man kan cykla ditåt är inte att "förstöra" eller "störa". Och allemansrätten hindrar dig inte att cykla exakt rakt ut i spenaten. Inte heller förbjuder den att du upprepar framfarten tre gånger i veckan tills det finns en stig.
Det är ungefär så nya stigar kommer till, för er som inte visste. Men visst gör en del ingrepp som inte faller inom allemansrätten, men det är väl kanske en av femtio eller en av hundra personer.

--------------

För mig handlar det här fortfarande om de patetiska argument som framförs för elcykling. Och jag drar en moralisk gräns mellan att inte använda motor och att använda motor. Var drar du gränsen?

Edit: Jag cyklar en del med folk som elcyklar förresten. Fattar mest inte varför de gör det, men det är deras val. Själv väntar jag nog tills jag inte klarar att cykla utan motor. Det borde förhoppningsvis vara en bit över 70-årsåldern.

Allemansrätten ger absolut inte er rätten att skapa nya stigar, det är liksom definitionen av markskada, även om den anses obetydlig.
Helt klart får du ströva fritt i skog och mark men upprepat beräknat slitage för att skapa en Stig faller inte under den kategorin.

Dvs allemansrätten är inte så viktig i detta fallet. ?‍♂️
Och den moraliska gränsen går förbi allemansrätten, men inte om man gör samma sak på en E-Bike. ?

När det gäller dina vänner på E-Bike.
Har du frågat dem varför de cyklar just den hojen.

Jag skulle gissa att svaret blir att det är roligt att cykla, och att de flesta av dem förmodligen även cyklar på analoga cyklar mellan varven.
För så låter det iaf på alla de jag umgås med.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Skönt att se att allt är som vanligt här när man loggar på för en kort stund, för 15 år sedan så skulle ju Lagombra förstöra skogscykling för all framtid genom att bygga lite träbanor i skogen, det blev inte så.. Alls. Lika lite kommer elassisterade mtb:er påverka, vi ses om 15 år igen! Kram alla! :love:?️‍?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
kul att du deltar örgelgörgel. skulle säga att allt inte är som vanligt här; det har blivit färre som egentligen skriver, mindre diskussioner om cyklar, och definitivt färre roliga knäppgökar?‍?

med de höjdmeter vi har allmänt sett i sverige lär inte el-mtb ta över här på samma sätt som i alpländerna?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Skönt att se att allt är som vanligt här när man loggar på för en kort stund, för 15 år sedan så skulle ju Lagombra förstöra skogscykling för all framtid genom att bygga lite träbanor i skogen, det blev inte så.. Alls. Lika lite kommer elassisterade mtb:er påverka, vi ses om 15 år igen! Kram alla! :love:?️‍?
Tror verkligheten är lite mer positiv än den här tråden.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Allemansrätten ger absolut inte er rätten att skapa nya stigar, det är liksom definitionen av markskada, även om den anses obetydlig.
Helt klart får du ströva fritt i skog och mark men upprepat beräknat slitage för att skapa en Stig faller inte under den kategorin.
Går eller cyklar du samma sträcka så skapas en stig. Varje enskilt besök är fullt tillåtet. Följer man din tolkning är ALLA stigar olagliga. Vilket såklart är helt orimligt.
Dvs allemansrätten är inte så viktig i detta fallet. ?‍♂️
Och den moraliska gränsen går förbi allemansrätten, men inte om man gör samma sak på en E-Bike. ?
Nej, lär dig läsa.

När det gäller dina vänner på E-Bike.
Har du frågat dem varför de cyklar just den hojen.

Jag skulle gissa att svaret blir att det är roligt att cykla, och att de flesta av dem förmodligen även cyklar på analoga cyklar mellan varven.
För så låter det iaf på alla de jag umgås med.
Fast de cyklar ju inte. De elcyklar. Det är en helt annan grej.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men vilken storm i en liten kåsa....

Naturvårdsverket är juridiskt ute och "cyklar" de som de säger håller aldrig i rätten...
Rätten kommer gå på transportstyrelsens definition, det enda är väl om markägaren stämmer en civilrättsligt?
Gissar att om någon försöker "Envarsgripa" en cyklist blir det tråkigheter...

Elcyklar en hel del i terrängen i finland, där verkar det inte vara nått problem?

Brukar hyra el MTB eller Fatbike och cykla varje år i Ylles, Saariselkä eller Levi, otroligt fina spår på många ställen.

De har lagt ut fint grus och fixat till så att det håller för många cyklister. Ska till Ylläs i sommar och ser fram emot två dagar elcyckel på fjället med omnejd.

Här hemma är det väl mest att gena längs nån stig på väg hem från krogen eller nått. Har inga kompisar här som cyklar i skogen och här runt är stigar och spår för MTB så kass så jag avstår både med och utan motor.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Går eller cyklar du samma sträcka så skapas en stig. Varje enskilt besök är fullt tillåtet. Följer man din tolkning är ALLA stigar olagliga. Vilket såklart är helt orimligt.

Nej, lär dig läsa.


Fast de cyklar ju inte. De elcyklar. Det är en helt annan grej.
Man får inte göra nya stigar. Vilda djur får göra nya stigar. Har du två parallella stigar som avgränsas från varandra av taggbuskar får du inte skapa ett hål för att nå andra stigen. Kan du med ninjaskills ta dig genom utan att förstöra är det ok.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Man får inte göra nya stigar. Vilda djur får göra nya stigar. Har du två parallella stigar som avgränsas från varandra av taggbuskar får du inte skapa ett hål för att nå andra stigen. Kan du med ninjaskills ta dig genom utan att förstöra är det ok.
Det gör man ju inte heller. Att det ska vara så oändligt svårt att läsa inläggen man svarar på, va?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
@Makten Lätt att läsa, svårt att veta vad du tänker. Du skrev "Går eller cyklar du samma sträcka så skapas en stig. Varje enskilt besök är fullt tillåtet." Går du där morgon och kväll tills det finns en stig har du gjort åverkan på annans mark. Det är inte ok, sen att de flesta markägare ser mellan fingrarna för att naturen snabbt återhämtar sig är en annan sak. Grunden i hela tråden är ju en oro för ökat slitage som kan leda till mer restriktioner. I alla fall är det så jag tolkat det. Personligen är jag mest orolig för att man får ett finger men tar hela handen och kör en massa värre olagligheter med alibi av el-mtb. Eller att en orimlig massa el-mtb förändrar ett nu allmänt accepterat landskap så mycket att all cykling där blir otillåten. Jag vet inte om det håller på att hända, jag cyklar inte i den stadsnära skogsmiljön.
 
Tillbaka
Topp