Naturvårdverket ser väldigt allvarligt på det här. Miljörättsjurist vid Naturvårdsverket, Nils Hallberg pratar om fängelse upp till sex månader i en intervju för några månader sedan:
Naturvårdsverkets tolkning av allemansrätten och elcyklarna har gällt sedan 2017. Efter så många år borde det finnas erfarenhet av hur regeln respekteras och hur rättssystemet ser på elcyklister som missbrukat allemansrätten. Men ännu har inte frågan prövats av rättsväsendet.
Det verkar alltså inte finnas exempel där elcyklister i naturen påträffats, och att det sedan prövats i domstol.
– Jag har ännu inte sett något ärende som hamnat i domstol, konstaterar Nils Hallberg, miljörättsjurist vid Naturvårdsverket.
– Men om ett sådant ärende skulle hamna i en tingsrätt skulle det inte räcka. För att bli en prejudicerande, vägledande dom krävs att den meddelas av Högsta domstolen.
Vi frågar Nils Hallberg om han har en uppfattning om möjliga straff. Svaret blir förstås en spekulation:
– Färdsel i terrängen med motorfordon kräver alltid markägarens medgivande och ibland också dispens från terrängkörningslagen. Att ändå cykla med elcykel på någon annans mark skulle kunna ses som tagande av olovlig väg. Beroende på överträdelsens omfattning och grad, så kan påföljden bli böter eller fängelse upp till sex månader. Uppstår skador följer också skadeståndsansvar gentemot markägaren.
– Men jag har svårt att se fängelse utdömas för elcyklisterna. Men vi får svar den dag frågan prövas i domstol.
Naturvårdsverkets tolkning av allemansrätten och elcyklar ligger fast. EU-domstolens beslut att elcyklar är cyklar förändrar inte rättsläget. Men naturvårdsverkets tolkning har inte prövats av rättsväsendet (se text nedan). Naturvårdsverket har fastslagit att allemansrätten är icke motoriserad...
alltomelcyklar.nu