Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det regnade på hemvägen igår, racer var inte optimalt men kul. Ultegra-fälgbromsarna tycker jag gör ett bra jobb i regnet, mer orolig över GP5000-däcken i de djupa rännilar som fanns.

Bra tid att pendla, lite mindre trafik däremot är vädret klassiskt svenskt allmänt lynnigt speciellt när det är dags för hemcykling...

Skulle löppendla hem igår, men ombestämde när skyfallet kom. Väl utanför dörren, så lös solen igen. Åkte ändå kollektivt. Fail! Totalkaoz i trafiken efter olycka på Nynäsvägen och hemresan tog över två timmar istället för knappt en. Det hade tagit ungefär lika lång tid att springa.
Blev apostlahästarna i morse istället som kompensation.

Mötte en liten unge med HENs mamma bakom, på, tror jag banne mig, en el-barncykel. Den surrade och gick fort som fan. Tänk vad utvecklingen ändå går framåt?
Sen ett mirakel till, två bilar efter varann i Tussmöterondellen som använde blinkers. Jag fick kolla två gånger för att fatta att det var sant!

Mycket bra idag igen , tomt och glest med folk imorse , galet många på hemvägen men jag tog körfältet på skeppsbron och ståcyklade uppför Götgatsbacken och motlutet på Skanstullsbron och efter det var smooth sailing i motvinden, missade skyfallet men fick lite lera på stigomvägen som kompensation.
Kom på att man missar en dags pendling den här veckan så jag tog sista backen några gånger extra?.
IMG_1745.jpeg

Senast ändrad:
Några händelser från veckan som gått..
På grusvägen genom delsjöområdet ser jag en bit längre fram en man som står på ena sidan vägen och hans cykel, en enklare MTB, på andra. Mitt emellan ligger något på marken som ser ut som en landmina. En stor cylinder med en uppstickande tofs i mitten. Men den är konstigt färglagd, svart/gul-randig. Kanske för civilt bruk, tänker jag. När jag kommer närmare ser jag att det är en rulle med plastband han lagt mitt på vägen. Men mina militära vibbar var inte helt fel, för lite senare kommer jag ifatt en hel hoper nykläckta soldater som är ute och springer. Kanske soldatprov? "MENIGA! RUNDA PLASTRULLEN!", eller nåt. Lite besviken att de inte uppträder iförda de klassiska Lejon-skorna.
Senare under veckan cyklar jag förbi en äldre herre på sin cykel, iklädd långbyxor, robust jacka, hjälm.., och vad har han under hjälmen? En mössa! Milda Matilda! I shorts-o-tshirt-väder! Hur ska denne skröpeltörpare klara kommande klimatförändrade sommar?
Det finns alltid något att uppleva i Göteborgspendlingen.

Några händelser från veckan som gått..
På grusvägen genom delsjöområdet ser jag en bit längre fram en man som står på ena sidan vägen och hans cykel, en enklare MTB, på andra. Mitt emellan ligger något på marken som ser ut som en landmina. En stor cylinder med en uppstickande tofs i mitten. Men den är konstigt färglagd, svart/gul-randig. Kanske för civilt bruk, tänker jag. När jag kommer närmare ser jag att det är en rulle med plastband han lagt mitt på vägen. Men mina militära vibbar var inte helt fel, för lite senare kommer jag ifatt en hel hoper nykläckta soldater som är ute och springer. Kanske soldatprov? "MENIGA! RUNDA PLASTRULLEN!", eller nåt. Lite besviken att de inte uppträder iförda de klassiska Lejon-skorna.
Senare under veckan cyklar jag förbi en äldre herre på sin cykel, iklädd långbyxor, robust jacka, hjälm.., och vad har han under hjälmen? En mössa! Milda Matilda! I shorts-o-tshirt-väder! Hur ska denne skröpeltörpare klara kommande klimatförändrade sommar?
Det finns alltid något att uppleva i Göteborgspendlingen.
Träffade på folk i dunväst idag, denna varma dag.
Lagomt till midsommar så verkade alla bilar fått slut på blinkersolja. Inte så lätt att cykla när bilar bara bromsar och svänger åt random håll.

Mötte el-cykel-ungen i morse igen. Typ 6 år gammal. Så det var liksom en liten el-moppe, gick i kanske 25 kmh. Inga tramptag togs vad jag kunde se. Pappan låg bakom med kärra bakom sin cykel.
Osäker på vad man ska tycka om detta fenomen.

Mycket bra idag igen ! Motvind på hemomvägen och blev återigen ”tvingad” att cykla till bmxbanan ? och möta upp grabben men självklart så var cykelkompisarna där och då behövdes inte jag så det blev till att trampa upp på högdalstoppen två gånger plus ett par varv i pumptracken , vilken fredag (flåt torsdag) det blev ??
Trevlig helg!

I morse cyklade jag om en kille vars kläder, skor och vader antydde frekvent cyklande. Cykeln däremot: för liten och dj*igt ratty Miyata MTB. Lite otäckt det där med sekter...

Nu har man varit så där dunder- vrål- kanonförkyld heela midsommarhelgen och lite till. Feber huvudvärk onämnbart i näsan och halsen. Bombad helt enkelt. Totalt.
Ska i dag köra 4+4 mil till/från jobbet. Okej jag tar det lite lugnt bara, jag tar 2 timmar på mig. Så får jag lite syre i lungorna och veva lite lätt på benen. Slipper ta tåget. Bara nyttigt.
Men problemet. Det går inte. Man har sin pace. Avvika från den, då kommer tankarna. Herregud börjar man bli gammal? Klen? Sjuk? Ska man skriva testamente? Måste ringa doktorn!
Hur gör ni andra när ni pendlar halvkrassliga?

Skönt att inte behöva långärmat eller armvärmare nu på morgonen.

Drog på mig pulsbandet för skojs skull, och inser att mitt "kan ta i mycket mer" ändå registrerar 175 avg med 196 max, på en timme till jobbet.

Nu har man varit så där dunder- vrål- kanonförkyld heela midsommarhelgen och lite till. Feber huvudvärk onämnbart i näsan och halsen. Bombad helt enkelt. Totalt.
Ska i dag köra 4+4 mil till/från jobbet. Okej jag tar det lite lugnt bara, jag tar 2 timmar på mig. Så får jag lite syre i lungorna och veva lite lätt på benen. Slipper ta tåget. Bara nyttigt.
Men problemet. Det går inte. Man har sin pace. Avvika från den, då kommer tankarna. Herregud börjar man bli gammal? Klen? Sjuk? Ska man skriva testamente? Måste ringa doktorn!
Hade jag haft lika långt som dig så hade jag nog bitit i sura äpplet å tagit tuben , alternativt att du faktiskt är så sjuk att du borde stanna hemma ?

Lugn bara. Det kommer med åren, kiddo.

Sjuk är man ju inte, då kan man ju inte jobba! Bara så förbannat gamm…. Trött samt med dimsyn. Typ.
Cyklingen gick dock bra. Medvind hjälpte till.
(Tåg ist. f cykling kan faktiskt vara jobbigare. Man riskerar ståplats i en timme, att nån babblar för högt eller kanske stinker svett eller vitlök, eller båda. Eller så blir man knuffad av en rygga.)

Fin morgon och gick hyfsat fort.

Jag fick se ett rådjur och det fick se mig. Som tur var gasade rådjuret och jag bromsade, så marginalen blev betryggande ?

Rådjuren verkar mer förutsägbara än månniskorna.

Fortsatt mycket bra (kanske för att det är sista veckan före semestern), svaga vindar imorse , frisk motvind hemåt och mot bmxbanan där grabben hade gjort en otb , lite skrapsår på hakan å knäna men styret var snett och bromsarna vridna rakt ner så jag fick trampa dit å mecka lite , grabben å polarna var väldigt otåliga eftersom det missades massa cykling?.
Från banan å hemåt var det fin medvind ?
IMG_0718.png

IMG_0717.png
IMG_0716.png

Senast ändrad:
Fy hel*** vad trötta ben det var idag. Jobbigt att inse hur dåligt tränad man är när 3 mil i söndags och 3 mil pendling igår fullständigt dräpt mig. Gick ändå rimligt fort 35 min men det gick inte fort uppför :D
Mysigt att cykla när det är varmt, får försöka minnas det i december.

Jag försöker cykla långsammare (jag vet att det är svårt) och intalar mig själv att det inte är en tävling :D
Lyssna på fåglarna och njuta lite mer av omgivningen. Jag har inte så långt till jobbet men det finns fortfarande intressanta saker att titta på. Kanske finns det ett bygge att följa? Se progressen varje dag kan vara roligt/intressant.

Känner jag mig alldeles för krasslig så stannar jag hemma.

Idag blev det premiär med nya Race King på MTBn. Rullar på bra. Frågan är om jag behöver ta bort alla små gummispröt som sticker ut på däcken, eller är det något man ska slita ner på naturligt sätt?

faktiskt känns det som en livräddare när man är förkyld att komma ut och ventilera lungorna lite med en lugn cykeltur. till exempel de tre gånger jag haft covid. klart lindrande effekt på den besvärliga djupa hostan.

sen är det en annan sak om man skall beblanda sig med folk.

det som ändå visat sig i forskningen är att när det kommer en farsot kommer x antal att till slut smittas, bara att det tar längre tid om folk stannar hemma. i fallet covid var det ändå bra, man hann få fram vaccin, och sjukvården belastades inte lika hårt som det kunde blivit utan restriktioner.

nu har vi åter en lugnare mer normal situation. själv brukar jag nu åter ta cykel och tåg till jobbet oavsett, men tar något mer ben kommunalt om jag känner mig sänkt, eller om vädret är kasst.

fördel brompton.

Kortdag pga ett planerat tandläkarbesök för familjen men oxå första gången på länge som jag inte tog en omväg hem , känns konstigt får se om jag får med mig grabbarna ut en stund sen när vi är klara med njutningen ?

Asså. En tjock gubbe i övre medelåldern seglade upp på sin vita Principia. Ropade, jämsides:
-Haj haj!
Verenurå, tänkte jag.
-Go’ tor, hojtade han glatt innan han svischade vidare i fjärran, mot Roskilde.
Ja du gubbe, fatta att jag alldeles nyss var dödssjuk i en vrålförkylning, Fatta det vava! Det fattade han troligen inte.
Fast jag var ju snäll, lät honom löpa. Typ.

Vad har vi här då ?

En snok, 19-622 eller kanske en svart mamba ?!? Gissar på huggorm.

Hjälp att identifiera!

Kändes som jag störde honom mitt i lunchrasten. Han ringlade iaf mjukt iväg ner i buskaget när jag kom för nära.
Hans hempendling från jobbet blir först i solnedgången. Kanske skiver han här i tråden om hur den var?

IMG_4772.jpeg

Vad har vi här då ?

En snok, 19-622 eller kanske en svart mamba ?!? Gissar på huggorm.

Hjälp att identifiera!

Kändes som jag störde honom mitt i lunchrasten. Han ringlade iaf mjukt iväg ner i buskaget när jag kom för nära.
Hans hempendling från jobbet blir först i solnedgången. Kanske skiver han här i tråden om hur den var?

Visa bilaga 707763
Tycker också det ser ut som en huggis. Den tydligaste ledtråden är att de har röda ögon, men det är svårt att se på bilden.

Man i stor BMW blev väldigt upprörd när jag cyklade in framför honom i cykelboxen på Norrlandsgatan och sedan vägrade kliva åt sidan för att släppa fram honom i den trånga och lilla backen upp mot Lästmakargatan. Oj vad det tutades och skreks könsglosor genom det nervevade fönstret. Var nog ett par reella hot som yttrades också.

Jag gissar att en stor del av upprördheten berodde på att han redan kört om mig en gång. Jag höll strax under 40, han minst det dubbla. Inne i stan, på 40-väg, bland folk …

Tillbaka
Topp