Lapierre Edge 3.7 för 12 årig kille??

Kincop

Aktiv medlem
Mina twins behöver nya cyklar. De ör 12½ år och 166/167cm.

Troligen kommer användningen bestå mestadels av till/från skolan (kuperat!), samt undantagsvis lite längre utflykter under vår/sommar/höst där lättare skogslöparspår kan förekomma.

Har kikat på LaPierre Edge 3.7 som Cykeltjänst nu säljer till bra rabatterat pris.
Konkurrerande objekt/förslag i motsvarande prisläge <4000kr mottages varmt!
Screenshot_2024-06-25-14-15-22-28_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Helt okej grejor, vid bra pris så kör på. Hydrauliska skivbromsar är bra till den prisbilden.

Jag är dock helfrälst vad gäller singelklinga eftersom jag inte har tålamod till mekande; men för killar i den åldern är säkert antal växlar fortfarande lite av en statusfråga.

Om du vill ha en motsvarande men större däck så finns Nevada på XXL på rea just nu

Största skillnaden är nog att det är en 29a.

Komponenterna är vad de är, stryktåliga ganska ok grejor. Jag tror det är fyrkantsvevlager på den, det kanske kan begränsa om man vill byta till vissa flådigare växelserier?

Om du vill ha en motsvarande men större däck så finns Nevada på XXL på rea just nu

Det finns en 27,5" variant också, med lite varierande lagerstatus.
FUJI NEVADA 27.5 1.7 HD LO 24

XXLs Outlet finns White AX+ 290 FF med varierande lagerstatus till nedsatt pris. Bättre komponenter, antagligen lägre vikt och lägre pris.

White AX+ 290 Ane 23 Alivio Storlek Small 4 500:- 3 000:-
White AX+ 290 FF 23 Advent Storlek Medium 4 500:- 3 000:-

Senast ändrad:

XXLs Outlet finns White AX+ 290 FF med varierande lagerstatus till nedsatt pris. Bättre komponenter, antagligen lägre vikt och lägre pris.

Kanske denna kan fungera också?

Ska jag gissa så tror jag nog att killar i den åldern vill ha framdämpar; även om det är stålfjäder.

Singelklinga är nog skönt för pappa dock som slipper underhålla. Tvek om de märker stor skillnad mellan mekaniska och hydrauliska bromsar ännu.

Fungerar får vi hoppas att den gör. Jag skulle dock inte rekommendera AX när den kostar lika mycket som AX+, då AX bara har mekaniska skivbromsar.

White AX+ 290 Ane 23 Alivio Storlek Small 4 500:- 3 000:- finns ju att beställa online, borde vara rätt storlek. Mycket bättre köp.
Tack för den viktiga detalje .
Den du länkade till är noterade jag dock nu är utan framdämpare samt damcykel (vet inte om killarna märker det är damcykel på en Mtb?)

Ska jag gissa så tror jag nog att killar i den åldern vill ha framdämpar; även om det är stålfjäder.

Singelklinga är nog skönt för pappa dock som slipper underhålla. Tvek om de märker stor skillnad mellan mekaniska och hydrauliska bromsar ännu.
Ja framdämpare är viktigt enligt kidsen. Jag fick utförligt och korrekt svar från dom efter ha frågat om behov föreligger ?

Tack för den viktiga detalje .
Den du länkade till är noterade jag dock nu är utan framdämpare samt damcykel (vet inte om killarna märker det är damcykel på en Mtb?)
Ingen dämpargaffel, precis därför som vikten och priset kan hållas nere trotts att de har bättre växlar.

White AX(+) kallas "dammodell" i storlek small och herrmodell i medium & large.

Pratade precis med Cykeltjänst (Jörgen?) och fick lite info om cyklarna, LaPierre Edge 3.7. Tror dessa blir bra.
Ingen av Nevadamodellerna finns i M eller i Göteborg..
Jag tror också de blir prima till den åldern. De ser rätt tuffa ut också. Ser många högstadiekillar på Lapierre-hojar här. Priset är bra!

En fråga om sadelstolpar.
Fick cyklarna idag via DHL.
Monterades ivrigt ihop av kidsen men sedan konstaterades att sadelstolparna var alldeles för höga (360mm) för 167cm killar.
Bara att såga av men frågan är hur man bäst mäter ut HUR mycket som ska sågas bort?
Finns det nån tabell för grenlängd vs sadelstolpe? Jag har inte lyckats hitta..
?

En fråga om sadelstolpar.
Fick cyklarna idag via DHL.
Monterades ivrigt ihop av kidsen men sedan konstaterades att sadelstolparna var alldeles för höga (360mm) för 167cm killar.
Bara att såga av men frågan är hur man bäst mäter ut HUR mycket som ska sågas bort?
Finns det nån tabell för grenlängd vs sadelstolpe? Jag har inte lyckats hitta..
?
På en mtb tycker jag det är bäst att justera sadeln så att tåspetsarna når marken.

Senast ändrad:
Vi provade att växla igenom 3x8 uppsättningen.
Det var betydande problem för kedjan att haka i på flera växlar.

Vet inte om det är nåt man ska acceptera från en säljare som Cykeltjänst/Södertälje?

Själv är jag alldeles för oteknisk för att börja pilla med inställningarna...

Vi provade att växla igenom 3x8 uppsättningen.
Det var betydande problem för kedjan att haka i på flera växlar.

Vet inte om det är nåt man ska acceptera från en säljare som Cykeltjänst/Södertälje?

Själv är jag alldeles för oteknisk för att börja pilla med inställningarna...
De fixar nog det glatt!

Vi bor i Göteborg ?
En LBS tar nog ca 3-400kr per cykel. Kanske finns någon happyrajdare i götet som kan göra det för en kall öl?

Den här guiden är rätt bra. Det är egentligen inte så svårt, men jäkligt pilligt. Jag som inte heller har så tekniska fingrar låter hellre någon annan göra det, men sist så lyckades jag bra. Men tror det var mer slumpen än skills.

Jag har ställt cykeln på styret när jag inte haft tillgång till mekställ. Då kommer jag lätt åt växeln med foten medan jag skruvar.

Tillbaka
Topp