Vevlager verktyg

Evapeva

Medlem
Vevlager verktyg
Hej,

Jag har en Monark Karin som jag haft i två år.
Det knisslar från vevhuset och jag har köpt ett verktygskit för att öppna vevhuset. Det verkar som om pedalarmsavdragaren inte passar i gängorna.
Vet någon vilken avdragare jag behöver och var jag kan få tag på en sådan?
Bifogar bilder på den jag har.

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_1168.jpeg
    IMG_1168.jpeg
    900.9 KB · Besök: 122
  • IMG_1167.jpeg
    IMG_1167.jpeg
    983.8 KB · Besök: 98
Vevlager verktyg
Det finns en gammal fransk standard på gängan i vevarmen. Å sen passar inte avdragare för fyrkant på octalink/isis.
Frågan är vad du har för avdragare. BTs standard borde passa en Karin men vem vet.
Så det finns alternativ här ?

Vevlager verktyg
Gänga ut den silvriga del max först, innan du testar. Men det kan vara fel avdragare också, tycker toppen på skruven ser för bred ut för fyrkantsarmar.

Vevlager verktyg
Det är ett vanligt fyrkantvevlager. Biltema har en avdragare som skall passa.
Dränk vev/axel i 5-56 e.d. några timmar inn du applicerar avdragaren. Och se till att avdragarens gänga har skruvats ändå in innan du skruvar in centrumskruvan.
Avdragaren du har är sannolikt till Octalink.

Vevlager verktyg
Det är ett vanligt fyrkantvevlager. Biltema har en avdragare som skall passa.
Dränk vev/axel i 5-56 e.d. några timmar inn du applicerar avdragaren. Och se till att avdragarens gänga har skruvats ändå in innan du skruvar in centrumskruvan.
Avdragaren du har är sannolikt till Octalink.
hmmm, det planslipade området ser lite klent ut på den? Där det är tänkt att man ska få på en redigt kraftig skiftnycket eller fast nyckel?

Vevlager verktyg
hmmm, det planslipade området ser lite klent ut på den? Där det är tänkt att man ska få på en redigt kraftig skiftnycket eller fast nyckel?
Om inte det räcker har man andra problem! Men en skift-eller blocknyckel behövs såklart. Den svaga länken här är gängan i vevarmen.
Min gamla Campagnoloavdragare är beskaffat likadant.

Vevlager verktyg
Jodå! Lite hjälper det allt.
Verkar ju vara något sånt här:

I såfall fyrkantsaxel.
Se där ja, jag ber om ursäkt! Jag var för snabb med att dra slutsatsen att infon vi fick var för knapp, men räknade då inte med att en googling skulle kunna ge mer.

Vevlager verktyg
Jag har en hypotes.
@Evapeva se till att den inre spetsen på ditt vevarmsutdragare inte är för stor i diameter.
Om den är bredare än kvadrathålet som syns på din bild här, och om verktygets spets inte trycker endast på vevlagrets axel, kommer du inte lyckas separera delarna.

Jag har en sådan situation och behöver ta av muttern av verktyget innan jag skruvar det in.

Jämför din bild:

1719378729463.png

…mot en annan bild från tråden där den tjockare spetsen saknas:

1719380402035.png

Vevlager verktyg
Jag har en hypotes.
@Evapeva se till att den inre spetsen på ditt vevarmsutdragare inte är för stor i diameter.
Om den är bredare än kvadrathålet som syns på din bild här, och om verktygets spets inte trycker endast på vevlagrets axel, kommer du inte lyckas separera delarna.

Jag har en sådan situation och behöver ta av muttern av verktyget innan jag skruvar det in.

Jämför din bild:

Visa bilaga 707826

…mot en annan bild från tråden där den tjockare spetsen saknas:

Visa bilaga 707830
Isf är nog TS verktyg för Oktalink/Isis som allt annat lika kräver en större anläggningsyta på axeln.

Vevlager verktyg
Någon har skrivit det redan men värt att repetera. Se för fanken till att du backar den smala delen jättelångt bak. Typ max.

Se också till att delen du gängar in i vevarmen går i med flera varv.

Det är väldigt enkelt att strippa gängor i vevpartiet med detta verktyg. Då blir det jobbigt!

Vevlager verktyg
Jag slår ett slag för Biltemas vevarmsavdragare köpte en ny i veckan för under 100lappen å den tog alla möjliga vevarmar där i till min gamla Scott aspect 925 2012.

Skruva in bulten i verktyget å sen gänga fast det i vevarmen å dra åt se till att den drar rakt å int snett å till den här så är den en grövre insexnyckel he går säkert med hammarborrfunktionen på slagborren å bara dra ur den men ta i å nog kryper de utav .

Hoppas du löser det :)

Bilagor

• IMG_20250101_160452_044.jpg
    IMG_20250101_160452_044.jpg
    1.3 MB · Besök: 53
  • IMG_20250101_160720_932.jpg
    IMG_20250101_160720_932.jpg
    646.7 KB · Besök: 56
  • IMG_20250101_160828_180.jpg
    IMG_20250101_160828_180.jpg
    691.4 KB · Besök: 46
  • IMG_20250101_161335_844.jpg