Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Mycket bra för mig men inte för en elcykeltrimupp som susade förbi mig på skeppsbron (behövde iallafall inte stanna för rött) som jag kommer ifatt vid korsningen Hamngatan/kungsträdgårdsgatan där hen kör i cirklar för att det driver på hela tiden….
Lagom tills det blev grönt så var hen på väg åt fel håll…?

Mycket bra för mig men inte för en elcykeltrimupp som susade förbi mig på skeppsbron (behövde iallafall inte stanna för rött) som jag kommer ifatt vid korsningen Hamngatan/kungsträdgårdsgatan där hen kör i cirklar för att det driver på hela tiden….
Lagom tills det blev grönt så var hen på väg åt fel håll…?
Behöver öva voltstart med Olle Goop mao?
Misär för SL har inte aktuell tidtabell på nätet så den sa att bussen går 7.21, men den gick 7.05 och 7.50 typ...

Påminner lite om bilen som i full fart körde på och rakt över färjan genom bommarna, ner i vattnet och slog ihjäl 2 personer, vet man om det var en elbil?

som det framgått var det ett äldre par som körde på färjan närmast normalt, sedan skulle stanna bilen längst fram på färjan och istället trycker pelle i botten?

bokstavligt.

mycket tråkig historia

Äldre par? Runt 65-70, då behöver man inte vara dement precis. Sen fick jag för mig att bilen omotiverat körde på färjan när bommarna var nere. Men kan minnas fel såklart. Mycket otrevligt hursom, särskilt om det var ett fel på bilen som var boven.

de var 75, och de hade kört på färjan på ett normalt sätt. de lär inte varit senila, men saker kan ju gå fel. en på jobbet hade dem i bekantskapskretsen.

sedan parkerat lite för tidigt, i det läget kör de alltså plötsligt av färjan ned i vattnet mot stängda grindar. händelsen liknar det som drabbat många automatbilar i usa. nästan aldrig har det där visats vara fel på bilen, men trycker man på fel pedal och inte är beredd kan ju saker hända snabbt.
.

1719413939827.jpeg

Mycket bra , stannade till hos kossorna men det var bara en som ville va med på bild ?

Vad jag är less på dubbelriktade GC-banor som går längs med ena sidan av en ”bilväg”.
Eller rättare sagt, vad jag är less på bilister som skall korsa en sådan GC och kollar bara åt ena hållet efter trafik när det kommer trafik åt båda håll på GC.
Annars så vad det som att cykla i en bastu.

Hur var det med enkelriktningen på Liljeholmsbron, visst var det skyltat förr? Tänkte på det häromdagen när jag fick möte söderut och letade efter skyltningen nästa dag men den verkar inte finnas...

Hur var det med enkelriktningen på Liljeholmsbron, visst var det skyltat förr? Tänkte på det häromdagen när jag fick möte söderut och letade efter skyltningen nästa dag men den verkar inte finnas...
Det var enkelriktat tills de stängde av GC-banan söderut för nåt år sen pga problem med asfalten. Då försvann enkelriktat-skyltningen i norrgående riktning av uppenbara skäl. Efter nyöppningen av södergående trafik igen sattes aldrig skylten tillbaka.

Det var enkelriktat tills de stängde av GC-banan söderut för nåt år sen pga problem med asfalten. Då försvann enkelriktat-skyltningen i norrgående riktning av uppenbara skäl. Efter nyöppningen av södergående trafik igen sattes aldrig skylten tillbaka.
Ok, tror jag förstår. Men var det inte skyltat enkelriktat även västra sidan norrut förr? ("förr" i detta fall minst några år sedan då jag pendlade den vägen). Blir ju ett väldigt dålig vägval för de som väljer den sidan norrut på eftermiddagen i pendlingsrusningen...

1719477105660.png

Ok, tror jag förstår. Men var det inte skyltat enkelriktat även västra sidan norrut förr? ("förr" i detta fall minst några år sedan då jag pendlade den vägen). Blir ju ett väldigt dålig vägval för de som väljer den sidan norrut på eftermiddagen i pendlingsrusningen...

Visa bilaga 708051
Det var enkelriktat åt båda hållen. Trafikkontoret har en bipolär inställning till hela området. De har planerat att renovera bron men nu vill några av de inblandade parterna bygga en ny bro brevid istället och riva den gamla ?

Det enda skulle vara bredden på vägrenen då? Samt det lösa gruset utanför. Men det kanske är en lågtrafikerad väg med snälla bilister?

IMG_0726.jpeg

Sista pendlingen innan semestern fick bli en liten omväg via Södermalm och ett litet stopp hos en naprapat, ryggen keffade ihop totalt igår kväll, försökte stretcha själv men nä ?
Hoppas den känns bättre imorgon ?
Trevlig helg och trevlig semester till de som har det!

Visa bilaga 708347
Sista pendlingen innan semestern fick bli en liten omväg via Södermalm och ett litet stopp hos en naprapat, ryggen keffade ihop totalt igår kväll, försökte stretcha själv men nä ?
Hoppas den känns bättre imorgon ?
Trevlig helg och trevlig semester till de som har det!
En vecka kvar sen är det min tur ☀️⛱️

Har en överfart i stan där gående och cyklar får grönt samtidigt som bilar får grönt för att svänga. Gående får rött innan cyklar och bilisterna ser inte att cyklisternas ljus pga ljusens position samtidigt som de ser att gående har rött. Bilisterna tror därför att även cyklister har rött...

Idag tutades det ordentligt på cyklister bakom mig som hamnade i denna situation.. Kass infrastruktur som kan vara ruskigt frustrerande.
Tillbaka på pendlingscykeln efter två veckor semester. Blev positivt överaskad att mitt lösningsförlag (varningstriangel för cykel) var implementerat i denna korsning som jag skriver om i citerat inlägg. Ca en månad har det tagit, ändå snabba ryck? Tummen upp

1719901710932.png

Kollar man i Sverigetempot-tråden då och då så får man lite perspektiv på tillvaron. Då blir 8-mila pendlingarna rätt laid back mysiga walks in the park. Även om det regnar och blåser lite!

Tillbaka på pendlingscykeln efter två veckor semester. Blev positivt överaskad att mitt lösningsförlag (varningstriangel för cykel) var implementerat i denna korsning som jag skriver om i citerat inlägg. Ca en månad har det tagit, ändå snabba ryck? Tummen upp

Visa bilaga 709110
[uppgivet humör] Det där kommer få bilisterna att tänka "Jaha, de varnar för alla cyklisterna som ändå inte bryr sig om rött och grönt. J-vla cyklister..." [/uppgivet humör] Bra att de gjorde något, men varför satte de inte dit ett riktigt trafikljus för cykel istället?

(Så här:
ljus.png

Varför är det alltid lite knasiga speciallösningar, gjorda som en bitanke, för cykel? Lösningar som inte har någon förankring i lag och förordning, och antagligen mest förbryllar.

Motvind idag till jobbet.

Men solsken och gott humör! Sista jobb-pendlingen i juli. Nu blir det bara semester-cykling istället!

[uppgivet humör] Det där kommer få bilisterna att tänka "Jaha, de varnar för alla cyklisterna som ändå inte bryr sig om rött och grönt. J-vla cyklister..." [/uppgivet humör] Bra att de gjorde något, men varför satte de inte dit ett riktigt trafikljus för cykel istället?

(Så här:
Visa bilaga 709125

Varför är det alltid lite knasiga speciallösningar, gjorda som en bitanke, för cykel? Lösningar som inte har någon förankring i lag och förordning, och antagligen mest förbryllar.
Japp, det är inte perfekt men mycket bättre än innan.
Min tanke till varför de inte sätter ljuset som din bild visar är för att risken för att blanda ihop med vägbanans trafikljus. Cyklister får helt enkelt anpassa sig till bilen och inte tvärtom, enligt sedvanlig tradition.

Japp, det är inte perfekt men mycket bättre än innan.
Min tanke till varför de inte sätter ljuset som din bild visar är för att risken för att blanda ihop med vägbanans trafikljus. Cyklister får helt enkelt anpassa sig till bilen och inte tvärtom, enligt sedvanlig tradition.
Något är bättre än inget, men tråkigt att det inte blir bra på riktigt. Nåja, myrsteg mot målet leder ändå dit.

Äntligen får jag skiva här!
Sällan jag cykelpendlar till kontoret, men det kan ju också bero på att jag har ca 35km enkel.
Men idag hände det! Fint väder och inte många möten inbokade. Till kontoret, genom Stockholms innerstad gick det bra. Men var väldigt nära att bonka på hemvägen. Måste lära mig att peta i mig nåt att äta innan hemresan när jag kör åt båda hållen på samma dag.

Väntade en stund på att det skulle sluta regna. Sedan kom solen fram. Skönt, tänkte jag...hoppas det torkar upp snabbt...

Upp på cykeln och efter första nedförsbacken utan skärmar så var jag blöt på hela framsidan och ansiktet. Det var som att någon hade framme en vattenslang på fullt ös mot mig...

Vattnet verkar hänga med däcket runt och när det möter fartvinden (nåja så snabbt cyklar jag nog inte så det var nog motvind) så avviker vattnet från däcket och vänder uppåt...Rätt i ansiktet. Tur man har cykelbrillor.

Nu blir det till att leta stänkor till mtb med racerdäck.

Väntade en stund på att det skulle sluta regna. Sedan kom solen fram. Skönt, tänkte jag...hoppas det torkar upp snabbt...

Upp på cykeln och efter första nedförsbacken utan skärmar så var jag blöt på hela framsidan och ansiktet. Det var som att någon hade framme en vattenslang på fullt ös mot mig...

Vattnet verkar hänga med däcket runt och när det möter fartvinden (nåja så snabbt cyklar jag nog inte så det var nog motvind) så avviker vattnet från däcket och vänder uppåt...Rätt i ansiktet. Tur man har cykelbrillor.

Nu blir det till att leta stänkor till mtb med racerdäck.
Det där fenomenet har jag också råkat ut för, främst på MTB.
Undrade varför alla tittade så konstigt på mig, tills jag kom hem och såg att jag var lerprickig i precis hela ansiktet.

Action Jackson!
Action fylld resan imorse, 3 st feta harar satt mitt i cykelbanan och en stund senare brakar det till i skogen och fram far det ut ett vackert rådjur. Alla inblandade klarade sig utan skador. ?
Imorgon är det sista pendling på ett tag.
Semester ☀️☀️☀️

Tillbaka
Topp