Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vi kan reducera den frågan till att V2 HAR färger på skärmen ?Nu hoppas jag nästan på fel på min v1, v2 har väl betydligt fler färger till kartan t ex
Japp. Tänkte Bolt.Hmm... Nog har väl Roam v1 färger?
Vladimir Kalsongförgiftaren ställer ju till det för flyget så det kan ju vara en tanke.Senaste tre tillfällena över en knapp vecka tar min ROAM 2 10-15 minuter på sig att få kontakt med satelliterna. En polare löste det med ny firmware och reset men jag har senaste versionen.
Fler med samma problem? Putin som bråkar?
Det finns en sida som skall visa GPS-störningarFler med samma problem? Putin som bråkar?
Nä inte med wahoo. Men då undvikar vi också Borås!Jag har haft en massa diffusa problem senaste tiden. Ibland har enheten stängt av sig trots bra batteri, följt av strul med rundans "återupptagande". Har sedan laddats upp på Strava med namnet "OTHER", vilket jag sett att några andra jag följer där också råkat ut för.
Därtill var min pulsmätare helt okontaktbar när jag startade en 30-milare igår. Bytte batteri osv för att utesluta det, men fick ändå inte in pulsen i Wahoon. Därefter krånglade radarn också. Efter ett tag fick jag ändå kontakt med den, men efter en kort vattenpåfyllning och kaffe i Borås var den okontaktbar igen. Funkade fint att lägga in den som ny enhet, men den anslöt aldrig så radarfunktionen hoppade igång. Helt plötsligt fungerade den när jag skulle cykla hem efter att loppet var över.
Sista märkliga saken var att rutten jag körde efter visades korrekt i Wahoo-appen, men rätt som det var efter 18 mil så gick jag i mål enligt rutten. Mycket märkligt, och cykelkompisen jag körde med hade samma gpx-fil och den fungerade fint på hans Garmin.
Tröttsamt att jag inte fick pulsmätning på en så lång cykeltur, och fy vad man saknar radarn när man är van vid den...
Någon annan som upplevt liknande senaste tiden?
Inget jag märkt, men startar den en stund innan jag ska iväg. Inte cyklat senaste veckan pga förkylning.Senaste tre tillfällena över en knapp vecka tar min ROAM 2 10-15 minuter på sig att få kontakt med satelliterna. En polare löste det med ny firmware och reset men jag har senaste versionen.
Fler med samma problem? Putin som bråkar?
Var du på ungefär samma ställe alla tre tillfällena? GPSer kan bli förvirrade om man flyttar dem en längre sträcka när de är avslagna.Senaste tre tillfällena över en knapp vecka tar min ROAM 2 10-15 minuter på sig att få kontakt med satelliterna. En polare löste det med ny firmware och reset men jag har senaste versionen.
Ja, här ute på Saltisudden. I två fall har jag tuffat iväg ändå, tid att passa. Då får jag olika mätfel när tid och sträcka inte passar ihop samt att Strava nu senast kallar aktiviteten för "Other".Var du på ungefär samma ställe alla tre tillfällena? GPSer kan bli förvirrade om man flyttar dem en längre sträcka när de är avslagna.
Min Elemnt tog typ 15 minuter att få kontakt när jag startade den första gången för säsongen, pga av att senaste gången jag hade den påslagen var jag på en helt annan plats, 30 mil därifrån. När GPSen väl fattat var den var funkade den bra och jag har inte haft problem därefter.
Jag hade nog försökt med en uppdatering med sladd från datorn, oavsett ”senaste version”. På det viset fick jag igång en strulande Bolt.Ja, här ute på Saltisudden. I två fall har jag tuffat iväg ändå, tid att passa. Då får jag olika mätfel när tid och sträcka inte passar ihop samt att Strava nu senast kallar aktiviteten för "Other".
Den sk Other-konspirationen!?Ja, här ute på Saltisudden. I två fall har jag tuffat iväg ändå, tid att passa. Då får jag olika mätfel när tid och sträcka inte passar ihop samt att Strava nu senast kallar aktiviteten för "Other".
Ja ofta är det ju uppdateringar på g. Varit många tycker jag senaste tiden.Nu hoppade den till, efter ca 10 minuter.
Det gäller att slå på Wahoon i god tid inför turen :)
Du vet väl att det går att göra restore from backup numera ? Kolla datumet för backup:en längst ned under inställningar. Men jag skulle nog kontakta supporten till att börja med.Testade igen och efter 10-15 min hoppade GPS igång. Ska samla ihop mig för en factory reset när jag har tid att fixa alla inställningar och gadgets. Till dess, uppstart i god tid.
Du bor i GPS-skuggans motsvarighet.Fick ner ny uppdatering igår. Ingen lösning på problemet.
Trist, risken är att du får ta steget till Garmin, någon modell med flerbandsstöd (om inte elemnt roam har det?) men kan ju eventuellt vara något hårdvarurelaterat problem? Är det så att du har "konstig" GPS täckning där du bor (antingen tillfälligt eller permanent) så borde du märka att den är avsevärt snabbare i uppstart på andra ställen.Fick ner ny uppdatering igår. Ingen lösning på problemet.
Ska testasTrist, risken är att du får ta steget till Garmin, någon modell med flerbandsstöd (om inte elemnt roam har det?) men kan ju eventuellt vara något hårdvarurelaterat problem? Är det så att du har "konstig" GPS täckning där du bor (antingen tillfälligt eller permanent) så borde du märka att den är avsevärt snabbare i uppstart på andra ställen.
Någon tråd nedan men antar att det är vad du redan provat?
"This fix is: do a factory reset. Than, power the device on. Wait until everything is loaded. Go outside. Power the device off -by pressing the button the whole time until it’s off. Wait 30 secs. Turn the device on normally. Boot will need some minutes. Wait until gps is acquired.
Restart normally to see if it’s fixed."
Någon annan kommenterade:
"thank you! :) funny thing is: factory reset isn’t resetting the “gps cache“ which only happens with this “force shutdown“. And sometime the cache is somehow broken…"
Ett byte till Garmin är ungefär som när man går från en Android till en iPhone.
Man lämnar öppna standarder, frihet och går in i totalitära ekosystem men det fungerar... ?
Det där med stopp i hastigheten och låg snittfart (och distans) har jag haft tidigare. Det berodde på att datorn tappade kontakt till ANT-hastighetssensorn vid bakhjulet då och då, efter att jag hade installerad en datorhållare i aluminium. Hastighetssensorn får tydligen prio #1 över GPS, även med dåligt radiokontakt. Har dock inte sett problemet med GPS, eller inte med Wahoo i alla fall.Nu har jag testat factory reset, restore from backup och hård uppstart med startknappen intryckt. Det tar fortfarande tid att få kontakt. På senaste dagens runda tappar den hastigheten helt stötvis.
Tjoho!
Edit: testade nu hård avstängning enl ovan, utan effekt.
Vidare
På lunchrundan loggade Wahoon 23,8 km/h i snitt med flera stopp i hastigheten. Strava verkar kompensera för dessa och visar 28,1 i snitt.
Visa bilaga 699950
V1 eller V2?Någon som upplever problem med "turn by turn"? Ju längre in i spåret desto mer felar det, efter 20 mil pratar vi många kilometer fel. Kan jag "nolla" om dem? "Climb" positionerna stämmer bättre under rundan. Och min prick på spåret är korrekt.
V1V1 eller V2?
Ingen magnet.Kör du med ekermagnet?
Jag tänker om den räknar ner sträcka mot nästa sväng med den och med hoppande mätning blir sträckan fel.
Blåtand drar en del. Du behöver inte ha telefonens blåtand igång för effektmätning. Bara när du ska mata data. Tex innan för att mata rutt eller efter för att spara rundan i Element-appen.Någon som har en känsla för hur mycket batteri kommunikationen med en wattmätare drar?
Efter någon uppgradering har telefonen valt att vara kopplad mot Roam och det märker jag drar en hel del batteri. Tänker om en wattmätare drar lika mycket?
Roam v1.
#batterioptimering
Drar inget speciellt vad jag märkt.Någon som har en känsla för hur mycket batteri kommunikationen med en wattmätare drar?
Efter någon uppgradering har telefonen valt att vara kopplad mot Roam och det märker jag drar en hel del batteri. Tänker om en wattmätare drar lika mycket?
Roam v1.
#batterioptimering

Ja det är ju ett skånskt berg så den gissningen är sannolik! ?Jag hade utan att begripa nåt gissat på 18 höjdmeter men så lätt är det kanske inte
Står det inte att du är på dryga 50 och ska till 70?Ja det är ju ett skånskt berg så den gissningen är sannolik! ?