Wahoo elemnt roam

Wahoo elemnt roam
Senaste tre tillfällena över en knapp vecka tar min ROAM 2 10-15 minuter på sig att få kontakt med satelliterna. En polare löste det med ny firmware och reset men jag har senaste versionen.

Fler med samma problem? Putin som bråkar?

Wahoo elemnt roam
Senaste tre tillfällena över en knapp vecka tar min ROAM 2 10-15 minuter på sig att få kontakt med satelliterna. En polare löste det med ny firmware och reset men jag har senaste versionen.

Vladimir Kalsongförgiftaren ställer ju till det för flyget så det kan ju vara en tanke.
Men jag har inte märkt något, varken på Bolt eller Roam här i djupa södern.
Edit, jo förresten. Min Samsungklocka och Strava har plötsligt börjat bråka på obegripligt vis
Om det är gps eller bara strul är ovisst.

Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Jag har haft en massa diffusa problem senaste tiden. Ibland har enheten stängt av sig trots bra batteri, följt av strul med rundans "återupptagande". Har sedan laddats upp på Strava med namnet "OTHER", vilket jag sett att några andra jag följer där också råkat ut för.

Därtill var min pulsmätare helt okontaktbar när jag startade en 30-milare igår. Bytte batteri osv för att utesluta det, men fick ändå inte in pulsen i Wahoon. Därefter krånglade radarn också. Efter ett tag fick jag ändå kontakt med den, men efter en kort vattenpåfyllning och kaffe i Borås var den okontaktbar igen. Funkade fint att lägga in den som ny enhet, men den anslöt aldrig så radarfunktionen hoppade igång. Helt plötsligt fungerade den när jag skulle cykla hem efter att loppet var över.

Sista märkliga saken var att rutten jag körde efter visades korrekt i Wahoo-appen, men rätt som det var efter 18 mil så gick jag i mål enligt rutten. Mycket märkligt, och cykelkompisen jag körde med hade samma gpx-fil och den fungerade fint på hans Garmin.

Tröttsamt att jag inte fick pulsmätning på en så lång cykeltur, och fy vad man saknar radarn när man är van vid den...

Någon annan som upplevt liknande senaste tiden?

Wahoo elemnt roam
Jag har haft en massa diffusa problem senaste tiden. Ibland har enheten stängt av sig trots bra batteri, följt av strul med rundans "återupptagande". Har sedan laddats upp på Strava med namnet "OTHER", vilket jag sett att några andra jag följer där också råkat ut för.

Därtill var min pulsmätare helt okontaktbar när jag startade en 30-milare igår. Bytte batteri osv för att utesluta det, men fick ändå inte in pulsen i Wahoon. Därefter krånglade radarn också. Efter ett tag fick jag ändå kontakt med den, men efter en kort vattenpåfyllning och kaffe i Borås var den okontaktbar igen. Funkade fint att lägga in den som ny enhet, men den anslöt aldrig så radarfunktionen hoppade igång. Helt plötsligt fungerade den när jag skulle cykla hem efter att loppet var över.

Sista märkliga saken var att rutten jag körde efter visades korrekt i Wahoo-appen, men rätt som det var efter 18 mil så gick jag i mål enligt rutten. Mycket märkligt, och cykelkompisen jag körde med hade samma gpx-fil och den fungerade fint på hans Garmin.

Tröttsamt att jag inte fick pulsmätning på en så lång cykeltur, och fy vad man saknar radarn när man är van vid den...

Någon annan som upplevt liknande senaste tiden?
Nä inte med wahoo. Men då undvikar vi också Borås!

Wahoo elemnt roam

Inget jag märkt, men startar den en stund innan jag ska iväg. Inte cyklat senaste veckan pga förkylning.
testade nyss på balkongen (inte optimalt) ca 1,5 min för att få gps mottagning

Wahoo elemnt roam
Testade igen.
- Strava i mobilen plockar upp GPS signalerna och visar position direkt.
- Element appen i mobilen plockar upp GPS signalerna och visar position dierekt
- Wahoo ROAM står och tuggar på "Acquiring GPS..."

Wahoo elemnt roam
Jag tror på en konspiration från Garmin alternativt Ryssland, även dåligt väder brukar vara ryssarnas fel.

Gillar verkligen min Wahoo men jag tycker det börjar bli liite jobbigt eftersom de vettigaste träningsklockorna är av märket Garmin och de gifter sig ogärna med varandra, åtminstone om man kör Android (för iPhone finns det någon suspekt tredjepartsapp tror jag). Om man per automatik vill att träningspassen från Wahoo enheten ska in i Garmins ekosystem menar jag, struntar man i det så är det lugnt.

Wahoo elemnt roam
Var du på ungefär samma ställe alla tre tillfällena? GPSer kan bli förvirrade om man flyttar dem en längre sträcka när de är avslagna.

Min Elemnt tog typ 15 minuter att få kontakt när jag startade den första gången för säsongen, pga av att senaste gången jag hade den påslagen var jag på en helt annan plats, 30 mil därifrån. När GPSen väl fattat var den var funkade den bra och jag har inte haft problem därefter.

Wahoo elemnt roam
Var du på ungefär samma ställe alla tre tillfällena? GPSer kan bli förvirrade om man flyttar dem en längre sträcka när de är avslagna.

Min Elemnt tog typ 15 minuter att få kontakt när jag startade den första gången för säsongen, pga av att senaste gången jag hade den påslagen var jag på en helt annan plats, 30 mil därifrån. När GPSen väl fattat var den var funkade den bra och jag har inte haft problem därefter.
Ja, här ute på Saltisudden. I två fall har jag tuffat iväg ändå, tid att passa. Då får jag olika mätfel när tid och sträcka inte passar ihop samt att Strava nu senast kallar aktiviteten för "Other".

Wahoo elemnt roam
Jag har inte haft några problem och senast i lördags fungerade allt perfekt. Det tog bara sekunder innan min dator var igång mot satelliter, i Stockholm.

Wahoo elemnt roam
Ja, här ute på Saltisudden. I två fall har jag tuffat iväg ändå, tid att passa. Då får jag olika mätfel när tid och sträcka inte passar ihop samt att Strava nu senast kallar aktiviteten för "Other".
Jag hade nog försökt med en uppdatering med sladd från datorn, oavsett ”senaste version”. På det viset fick jag igång en strulande Bolt.

Wahoo elemnt roam
Den sk Other-konspirationen!?

Jag har inte märkt gps-problem, men väl att turer läggs upp som other. Har sett flera andra som också råkat få upp sådana turer som jag skrev i tidigare inlägg.

Lär ju lösa sig. Det brukar genomgående vara problemfritt annars ju, och då lägger nog jag upp säkert fem pass i veckan i snitt eller så.

Wahoo elemnt roam
Testade igen och efter 10-15 min hoppade GPS igång. Ska samla ihop mig för en factory reset när jag har tid att fixa alla inställningar och gadgets. Till dess, uppstart i god tid.
Du vet väl att det går att göra restore from backup numera ? Kolla datumet för backup:en längst ned under inställningar. Men jag skulle nog kontakta supporten till att börja med.

Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Fick ny firmware till min roam v2 igår (inte anonserat ) stöd för sram axs.
La precis ett ärende till support så det publicerar release info, innan de släpper firmware.
Hur svårt kan det va!

Wahoo elemnt roam
Fick ner ny uppdatering igår. Ingen lösning på problemet.
Du bor i GPS-skuggans motsvarighet.
1715871066890.jpeg

Wahoo elemnt roam
Fick ner ny uppdatering igår. Ingen lösning på problemet.
Trist, risken är att du får ta steget till Garmin, någon modell med flerbandsstöd (om inte elemnt roam har det?) men kan ju eventuellt vara något hårdvarurelaterat problem? Är det så att du har "konstig" GPS täckning där du bor (antingen tillfälligt eller permanent) så borde du märka att den är avsevärt snabbare i uppstart på andra ställen.

Någon tråd nedan men antar att det är vad du redan provat?
"This fix is: do a factory reset. Than, power the device on. Wait until everything is loaded. Go outside. Power the device off -by pressing the button the whole time until it’s off. Wait 30 secs. Turn the device on normally. Boot will need some minutes. Wait until gps is acquired.
Restart normally to see if it’s fixed."

Någon annan kommenterade:
"thank you! :) funny thing is: factory reset isn’t resetting the “gps cache“ which only happens with this “force shutdown“. And sometime the cache is somehow broken…"

Ett byte till Garmin är ungefär som när man går från en Android till en iPhone.

Man lämnar öppna standarder, frihet och går in i totalitära ekosystem men det fungerar... ?

Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Trist, risken är att du får ta steget till Garmin, någon modell med flerbandsstöd (om inte elemnt roam har det?) men kan ju eventuellt vara något hårdvarurelaterat problem? Är det så att du har "konstig" GPS täckning där du bor (antingen tillfälligt eller permanent) så borde du märka att den är avsevärt snabbare i uppstart på andra ställen.

Någon tråd nedan men antar att det är vad du redan provat?
"This fix is: do a factory reset. Than, power the device on. Wait until everything is loaded. Go outside. Power the device off -by pressing the button the whole time until it’s off. Wait 30 secs. Turn the device on normally. Boot will need some minutes. Wait until gps is acquired.
Restart normally to see if it’s fixed."

Någon annan kommenterade:
"thank you! :) funny thing is: factory reset isn’t resetting the “gps cache“ which only happens with this “force shutdown“. And sometime the cache is somehow broken…"

Ett byte till Garmin är ungefär som när man går från en Android till en iPhone.

Man lämnar öppna standarder, frihet och går in i totalitära ekosystem men det fungerar... ?
Ska testas
Garmin sålde jag av, av en mängd orsaker.
Har kört Bolt v1 och ROAM v1 utan GPS-probs.

Wahoo elemnt roam
Nu har jag testat factory reset, restore from backup och hård uppstart med startknappen intryckt. Det tar fortfarande tid att få kontakt. På senaste dagens runda tappar den hastigheten helt stötvis.

Tjoho!

Edit: testade nu hård avstängning enl ovan, utan effekt.

Vidare
På lunchrundan loggade Wahoon 23,8 km/h i snitt med flera stopp i hastigheten. Strava verkar kompensera för dessa och visar 28,1 i snitt.

IMG_8148.png

Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Nu har jag testat factory reset, restore from backup och hård uppstart med startknappen intryckt. Det tar fortfarande tid att få kontakt. På senaste dagens runda tappar den hastigheten helt stötvis.

Tjoho!

Edit: testade nu hård avstängning enl ovan, utan effekt.

Vidare
På lunchrundan loggade Wahoon 23,8 km/h i snitt med flera stopp i hastigheten. Strava verkar kompensera för dessa och visar 28,1 i snitt.

Visa bilaga 699950
Det där med stopp i hastigheten och låg snittfart (och distans) har jag haft tidigare. Det berodde på att datorn tappade kontakt till ANT-hastighetssensorn vid bakhjulet då och då, efter att jag hade installerad en datorhållare i aluminium. Hastighetssensorn får tydligen prio #1 över GPS, även med dåligt radiokontakt. Har dock inte sett problemet med GPS, eller inte med Wahoo i alla fall.

Wahoo elemnt roam
Någon som upplever problem med "turn by turn"? Ju längre in i spåret desto mer felar det, efter 20 mil pratar vi många kilometer fel. Kan jag "nolla" om dem? "Climb" positionerna stämmer bättre under rundan. Och min prick på spåret är korrekt.

Wahoo elemnt roam
Kör du med ekermagnet?
Jag tänker om den räknar ner sträcka mot nästa sväng med den och med hoppande mätning blir sträckan fel.

I annat fall skulle det kunna vara oriktig GPS-position.

Jag å min sida har märkt att just CLIMB visar fel. Det kunde lika gärna inte komma en backe. Jag fimpade snabbt den notifikationen.

Wahoo elemnt roam
Körde en 6-Mila runda ikväll. Wahoon visar 30,2 i snitt. Då med flera glapp då hastigheten redovisas som - - . Strava visar 30,7 på samma runda trots matad från Wahoon.

Imorgon ryker ekermagneten.

Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Någon som har en känsla för hur mycket batteri kommunikationen med en wattmätare drar?

Efter någon uppgradering har telefonen valt att vara kopplad mot Roam och det märker jag drar en hel del batteri. Tänker om en wattmätare drar lika mycket?
Roam v1.
#batterioptimering

Wahoo elemnt roam
Någon som har en känsla för hur mycket batteri kommunikationen med en wattmätare drar?

Efter någon uppgradering har telefonen valt att vara kopplad mot Roam och det märker jag drar en hel del batteri. Tänker om en wattmätare drar lika mycket?
Roam v1.
#batterioptimering
Blåtand drar en del. Du behöver inte ha telefonens blåtand igång för effektmätning. Bara när du ska mata data. Tex innan för att mata rutt eller efter för att spara rundan i Element-appen.

Wahoo elemnt roam
Jag brukar köra med roamen som GPS. När det börjar gå uppför talar mojängen om för mig att det börjar gå uppför - som om jag inte visste om det. Funktionen är avstängbar men jag blir nyfiken på den nuffran som dyker upp under "Asc(ent) to go", här på bilden 18
20240629_134453.jpg
Jag kan för mitt liv inte förstå vad den innebär och ser ingen koppling till varken tid eller distans.
Kan någon klokare än jag förklara vad det betyder så att jag kan stänga av funktionen med frid i själen?

Tillbaka
Topp